30 Ekim 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

30 Ekim 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER realiteydi, Türk Oo Silâhlı Kuvvetleri realitenin gereğini yapacaklardı, O toplantıda Gürsele, parti liderleri ta- rafından evvelemirde imzalanması başlamasından önce, . İhtilâl olan üç taahhüdün alenen yapılması şart gö- rülüyordu. Bu sırada, Başbakanlığın üst ka- tındaki Bakanlar Kurulu salonunda Hükümet toplantı halindeydi. M.B.K. üyeleri de oradaydılar. Üyeler, Çan- kayadaki toplantıya dâhil edilme- mişlerdi. Bir ara Başbakanlığın Dış- işleri Bakanlığı tarafına bir Station- Wagon yanaştı. Gazeteciler ve öğ- renciler hemen o tarafa koşuştular. Fakat otomobil çoktan harekete geç- mişti. Otomobilin içinde iki M.B.K. üyesini seçebildiler. kan ve Rafet Aksoyoğlu idi. Bunlar Sezai O- Her iki- Şâhâne Cadillac homurtuyla ha- reket etti. Bakanlar hakikaten yeni bir toplantıya gidiyorlardı. İkinci ve mühim toplantı İçişleri Bakanlığında yapıldı. M.B.K. üyele- ri de oradaydılar. Toplantıda Sıtkı Ulay ve Nasır Zeytinoğlu en fazla konuşan Bakanlar oldu. Ulay, meş- hur memorandumu haviydi. Bunu Bakanlara M.B.K. üyesi Osman Kök- sal okudu. Maddeler dikkatle din- lendi. Sonra Sıtkı Ulay, Bakanlara, bu protokolün niçin mutlaka imza- lanması ogerektiğini, nevi (o şahsına münhasır sevimliliği içinde anlattı. Bakanlar aralarında işbölümü yapa- rak siyasi partileri bu yola sevke karar verdiler. Partilerin üst kade- meleriyle yapılacak temasların sü- ratle ve n olması gerekiyordu. Derhal emirler verildi ve parti lider- leriyle (o yardımcılarının saat 23'de Adalet Bakanlığı Kitaplığına dâvet ni takip ediyorlardı. C. K. M. P. liler de gelince müşterek toplantı açıl- dı. Basın-Yayın Bakanı Sahir oOKu- rutluoğlu yerinden kalkarak: "— İsterseniz biz çıkalım da, siz ve Nasır bey meseleleri aranızda halledin" dedi. Buna İsmet İnönü razı olmadı: " Kalmanızda mahzur yoktur" diye cevap verdi. ndan sonra toplantının sebebi hikmeti İhtilâl Kabinesinin İçişleri Bakanı Nasır Zeytinoğlu tarafından açıklandı. Toplantı, Türk Silâhlı Kuwvetlerinin arzusuyla yapılmak- taydı. Seçim neticesinin bilinen şe- kilde tecelli etmiş olması, Ordunun alt ve üst kademelerinde İhtilâlin ruhu konusunda endişeler (ouyandır- mış ve bu yüzden, ihtilâta sebebiyet verebilecek bir takım (meselelerin siyasi parti liderleriyle yapılacak bir anlaşma sonunda peşinen halledilme- Komutanlar Çankayadan otomobillerle ayrılıyorlar li de sivildi. Otomobil süratle Çan- kaya Köşküne yollandı. Hava karar- mağa başladığında Başbakanlığın ö- nündeki kalabalık da hayli arttı. Gazeteciler ve gençler, merakla, Ba- kanların çıkmasını beklemeğe koyul- dular. Bu sırada Aksoyoğlu ve Oka- nın arabası geri döndü. Birkaç daki- ka sonra da Bakanlar iç taraftaki merdivenlerde göründüler. En önde Selim Sarper vardı. Onu Ahmet Tah- takılıç tâkip ediyordu. Daha geriden ise gruplar halinde diğerleri gözük- tüler. Gazeteciler tam Sarperi yaka- lamışlardı ki, Dışişleri Bakanlığının Cadillac'ı Sarper ile gazetecileri yar- dı. Sarper ve Tahtakılıç ayni Cadil- lac'a yerleşirken, Tahtakılıç konuş- tu: " —Merak edilecek bir şey yok. Şimdi gene toplanacağız. Sonra da bir hükümet tebliği var." 8 Evli evine, köylü köyüne edilmeleri uygun görüldü. O saate kadar Bakanlar ayrı ayrı temaslar yapacaklar ve meselenin sızıltıya meydan am hallini kolaylaş- tıracaklar Karar Tebl Liderler, -Osman Bölükbaşı o hariç- saat 23'te Adalet Bakanlığı oKi- taplık salonunda hazır ve nâzırdılar. İlk gelenler C. H. P. Genel Başkanı İsmet İnönü ile Genel Sekreter İsma- il Rüştü Aksal oldu. Onları A. P. li Gümüşpala ve Şinasi Osma takip et- ti. Daha sonra Y.T. P. Genel Başka- nı Alican ve Raif Aybar soldaki ka- pıdan salona girdiler. Bütün Bakan- lar hazır m Birkaç da- kika C. "bezme ekâbir" liderini elleme için harcandı. Bö- lükbaşı salona girerken son derece keyifsizdi. Fuat Arna, Hasan Dinçer ve Abdülhak Kemal Yörük kendisi- si gerektiği kanaati hasıl Ortada bir memorandum vardı. Bu- nun imzalanması memleket menfaat- leri bakımından elzemdi. Liderler, taleplerin kimin talebi olduğunu sordular. Nasır Zeytinoğ- lu bu hususta bir açıklamada bulun- madı ve memorandumun kendileri- ne Sıtkı Ulay tarafından sunulduğu- nu belirtmekte yetindi. Anlaşma Zeytinoğlunun obu izahatı, salonda ulunan siyasi parti liderleri ta- rafından dikkatle tâkip edildi. Şimdi asıl merak konusu, liderlere sunula- cak olan isteklerdi. Zeytinoğlu he- yecanlı bir şekilde bunu da açıkla- dı. Üç mühim nokta al has- sasiyet gösteriliyor ve bu ü ühim noktanın behemehal siyasi al tarafından kabul edilmesi isteniyor- du. Kabul edilmediği takdirde, İhti- olmuştu. AKİS, 30 EKİM 1961