5 Şubat 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

5 Şubat 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DÜNYADA OLUP BİTENLER budur, nitekim bu yoldaki takrir de Kongreye yine bu cenah liderleri ta- rafından sunulmuştur. Merkez bloku - Moro, Piccioni, 20 Segni ve Taviani gibi liderlerin sü- rükledikleri bu merkez bloku esas itibarile sosyal görüşlere ehemmiyet vermekte ve sosyalistlerle bir tecrü- beye girişilmesini de istemektedir. Fakat blok öte yandan ekonomik ve ongrede bu üç gurubun sesi de duyulmuş ve sosyalistlerle | işbirliği fikri ağır basmıştır. Fakat hangi şartlarla? Önemli şartlar Hristiyan-Demokrat kongresine su- nulan o tasarılarda da belirtildiği gibi, Nenni sosyalistleri ile işbirliği için mühim şartlar koşulacaktır. Bunların başta gelenleri (o şunlardır: Nenni sosyalistleri komünistler ile her türlü alâkalarım kesmeli ve bu- nu resmen ve alenen bildirmelidirler. İtalyanın Batıya ve Atlantik pak- tına bağlılığı münakaşa konusu edil- emelidi Nihayet Kilise - Devlet münase- betleri olduğu gibi , muhafaza edil- meli ve katolik esaslara saygı göste- rilmelidir. Hıristiyan - Demokratlar safında bütün gruplar çeşitli derecelerde bu esaslara bağlıdırlar. Geriye bunların Nenni sosyalistleri tarafından kabul edilmesi kalmaktadır. Bu da pek kü- çümsenecek bir dava değildir. Çünkü her şeyden evvel Nenniciler seneler- den beri komünistlerle plân sebetlerini, pek çok avantajı ederek, kesmeye razı olmamışlardır. Nötralist ilkeleri ise Atlantik paktı ile bağdaşamaz. Kilise ile olan mü- nasebetleri de sıfır raddesindedir, O halde Hıristiyan - Demokrat kongresinde beliren “sola açılış" avada m - A » — » » © » - « - . günlerde toplanacak olan kongreleri- ni beklemek gerekiyor. Bir Uzlaşma mümkün görüldüğü takdirde, yeni kombinezona gitmek üzere, anfa- ni, 1960 dan beri başkanlık ettiği ka- binenin istifasını Cumhurbaşkanı Gronchi'ye sunacaktı. Nitekim, geride bıraktığımız haf- tanın sonunda cuma akşamı, Fanfa- ni, beklenen hareketi yaptı ve Hükü- metinin istifasını Cumhurbaşkanına bildirdi. AKİS, 5 ŞUBAT 1962