5 Şubat 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

5 Şubat 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

KADIN Ankara Aşure gecesi kız kalabalık arasından ke sonra mikrofona biraz da- ha sokuldu, seyircilerine gülümsedi. Müsamere salonunu dolduran yüzler- ce davetli onun bu meselenin içinden nasıl çıkabileceğine bir türlü akü er direniyor, adeta nefes almadan sonu cu bekliyorlardı. Demindenberi tat- lı tatlı espriler yaparak konuşar genç kız İşte Türkiyede hiçbir kimse- nin cevabını veremiyeceği bir soru ile karşı karşıya kalmıştı. Bu çetin bir imtihandı ama Yüksel (Alver hiç te şaşırmışa benzemiyordu. Yine ay nı heyecansız fakat sıcak, kendinden emin sesle soruyu cevaplandırdı: endim" diye söze başladı "de — Ef kain de söylediğim gibi, aylık gelir alanlar bütçelerini aylık gelirlerine göre ve yevmiye kazananlar gelirlerine göre tanzim ederler. Yal- nız dört kişilik bir aileye sahip bir erkek günde yedi lira kazanıyorsa bü- tün masrafları bu kazancın içine sok- mak korkarım ki pek tatmin edici bir sonuç vermiyecektir. Bence bu erkek gelirini artırmak için çaba gös- termeli, çalışmalı, daima inanarak ve hiç yıldaman çalışmalıdır." Seyirciler cevaptan memnun kal- mışlardı. Var kuvvetleriyle genç ki zı alkışladılar ve müşkül soruyu so- ran şık erkeğe de biraz öfke ile bak tılar. Olay geçen haftanın sonunda Kız Teknik Öğretmen Okulunun o büyük konferans salonunda, Okulun 27 nci kuruluş (oyıldönümü münasebetiyle tertiplenen aşure gecesinde cereyan ediyordu. Mikrofonun başında konu- şan genç kız ev idaresi son sınıf Öğ- rencisi Yüksel Alver idi. Kendi şube- sini takdim ederken bugünün anlayı- rabileceklerini bildirmişti, şık erkek., yedi lira yevmiye kazanan bir erkeğin dört nüfuslu bir aileyi hangi bütçe ile geçindirebileceğini öğren mek istiyor, bir yandan soru osoru- yor, bir yandan "kemerleri sıkmak" tabirini kullanarak sorusunu cevap landırıyordu. Bir başka erkek yeme gin aile mutluluğuna tesiri olup ola mayaçağını öğrenmek istiyordu Yüksel Alver: "— Evet" diye cevap verdi, biz annelerimizi yemek pişirdikleri için daha çok severiz, yemeğin hisler ü zerinde de etkisi vardır. Ama yemek yalnızca açlığı bastırmak için yen- mez. Ev kadım yemek saatini evin en 22 mutlu bir saati haline getirebilir. Zevkli, güzel ve temiz bir sofra şında toplanan aile mutluluğunu da- ha kuvvetle hisseder. Hem yemek işi. yeni bilgiler istiyen çok ilgi çekici bir iştir. Bilerek alışveriş etmek ye mek pişirirken gıdai kıymetleri kay- betmemek, çocukları iyi bir şekilde beslemek yemek İsini çok yönlü ve ilme dayanan bir merak haline sok- muştur. Ama ev kadını mutfakta ye- meğim pişirirken şık ve zarif olmak zorundadır O saten evinin her köşe- sinde, sokakta şık ve güzel, olmak ih- tiyacım duyacak ve bütçesini sarsma dan, bilgiye ve zevke yanan bir giyime sahip olacaktır. Zevkle dö- ri görüşü bilgi ve görgüyü büyük şe- hirlerden küçük kasabalara ve ge- Zici sanat kursları vasıtasıyla köy- lere kadar götürmüştür. Bugün bü- yük ve küçük şehirlerde 106 tane ens- titü, 5 tane Olgunlaşma Enstitüsü» yesinde yeni bilgiler en tez zamanda en ücra köşelere kadar duyurulmak- ta ve öğretmen daima yenileşmek imkanım bulmaktadır. Gene yeni a- çılan "Kıyafet müzesi" gelecek nesil- lere bugünün kıyafetleri hakkında muştur. Bilgi ile gıdalanma ailenin bütçesi, sağlığı bakımından çok ö- nemlidir. Çocuk bakımı, eğitim ko- nusu memleketin en önemli davala- K.T.Ö. nin gecesinde "Çiçekçi Kızlar" Başarılı şenmiş bir ev de ev kadını için gi- yim kadar önemlidir. Ya ailenin büt- çesi? Bu gerçekten geminin dümeni- dir ve bu dümen işte ev kadınının e- lindedir." Yüsel Alver sahneden çekilirken Ev İdaresi Şubesi ideal kadın tablo sunu temsile başlamıştı. Şık ve za- rif genç kızlar ev kadınının muhtelif yönlerini canlandırarak teker teker sahneye çıktılar. İdeal kadın bilgili kadındı, ideal kadın tutumlu kadın dı, İdeâl kadın sosyal idi, yaratıcı i di. intizamlı vs çalışkan idi, güleryüz lü ve fedakârdı ama bütün bu mezi yetlerin teki veya birkaç tanesi kaf değildi. İdeal kadın bunların hepsini kendisinde birleştiren kadındı. 27.yıl içinde Teknik Öğretim ger- çekten memleket çapında büyük iş ler başarmış ve batılı düşünceyi, ile bir yıldönümü andan bir tanesidir. Kreşlerde oço- cuklar üzerinde çalışmalar yaparak yetişen Öğretmenler Anadolunun dört bir bucağına dağıldıkça çocuk bakı” mı kadar çocuk psikolojisi de artık yabancı bir kelime olmaktan çıkacak- tır. Ev idaresi şubesinin, intizamlı ve intizamsız iki ev kadınının ev haya- -ı canlandıran çok eğlenceli tek perdeli piyesinden sonra seyirciler Biçki-dikiş şubesinin küçük defilesini seyrettiler. Mankenler de çok güzel- li, kıyafetlerde.. Bunu Nakış Çama- şır şubesinin cazip gösterisi takip etti. Şapkanın tarihçesini yapan Mo- la-Çiçek şubesi son sınıf talebesi sap- tanın ta Uygurlar devrinden Türk a- letleri arasına girdiğini ve hotozla "in Fatih devrinde de kadınların ba- şında görüldüğünü hatırlatırken ta- AKİS, 5 ŞUBAT 1962