5 Şubat 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

5 Şubat 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

du. Onun, gittiği her yerde nasıl can dan ve tezahüratla, sevgiyle karşılan- dığını görmek, bilhassa herkese nasıl güven ve saygı telkin ettiğini hisset- mek İstanbulun gergin tansiyonunu bir anda düzeltti, Adeta-spor sayfa- larının tabiriyle- moral takviyesi ye- rine geçti Başbakan, kalabalıkla İlk teması- nı Haydarpaşada yaptı. Bir karşıla- ma tertiplenmemesi için Başbakan- lığın kibar ve vazifeşinas, genç ama çok olgun Özel Kalem Müdürü Nec- det Calpın Ankarada, telefon başın- da bütün bir gün uğraşmış bulunması- na rağmen İnönünün treni gara gi- rerken peron doluydu, Halk, daha Başbakan pencerede görününce teza- hürata başladı. Resmi karşılayıcılar arasında am İki kanadının, le A.P. ve C.H.P. heyetleri ardı. C.H.P. lilere Sı başkanı Ali Son toriğin başkanlık etmesine rağmen A P. lilerin başında başkan Mümtaz Tarhanın değil de, dirayetli ikinci başkan Necati Arıbaşın bulunması latifelere yol açtı. Vapurda C. H. li idare kurulu üyeleriyle birlikte o- turmayı tercih eden babacan Arıbaş garda, Tarhanla alâkalı bir çok la- tifeyi cevaplandırmak zorunda kaldı. En sonunda da "Canım, Ur mazereti var, onun için gelemedi" dedi. Salih Nuri Tüzel takılınca, gülerek "Ada- mın özel bir mazeret var, birader" diye gevrek kahkahalarından birini attı. Koalisyonun iki kanadının İs- tanbul teşkilâtı arasındaki bu tatlı hava hiç kimsenin gözünden kaçma- dı. Garın önünde, İstanbulluların a- lakayla seyrettikleri bir küçük, siyah muhalefet yıllarındaki vefakâr, taksi şoförü Halil efendi o herkesin merak ettiği makam arabasını kara yolundan -ve sâdece elli liralık ben- zin yakarak- İstanbula getirmişti. Şa- tafatlı devrin lüks Cadillac" larına alı- ler ama, halk arabayı benimsedi ve yollarda hep sempatik gözlerle takip etti. İnönü, arabasına İstanbul Vali- sini aldı ve karşılayıcılarına garın merdivenleri üzerinde veda (ederek oğlunun Taşlıktaki (evine karşıya, geçti O gün öğleden sonra, İstanbulda bulunan Genel Kurma m Or- general Sunay Başbakanı ziyaret et- ti ve kendisine, bir kaç gündür ordu birlikleriyle, komutan ve subaylarla yapmakta olduğu temaslar hakkında bilgi verdi. Buna e ibi de, başkente alt son haberleri Türk Si- lâhlı Kuvvetlerin başına bildirdi. Ha- AKİS, 5 ŞUBAT 1962 YURTTA OLUP BİTENLER Başbakan İnönü gazetecilerle konuşuyor evapsız sual kalmadı berler, İki tarafı da memnun etti. Nitekim bir gün sonra Sunay İzmir- de, Ordunun formda olduğunu ve o- turmuş bulunduğunu beyan etti. Bu, gerçeğin ta kendisiydi. Ertesi gün, politika adamlarını başkentte mutlaka saran çemberi kır mak üzere Başbakan resmi ve husu- si temaslarına başladı. Çok kimseyle konuştu, çok kimsenin görüşünü öğ- rendi, hâdiselerin başkaları tarafın- ikkat etti» kendi derecesini ölçtü, topluma bir teşhis koydu. Dört dev İsmet İnönü, programına, dört dev almıştı. Üniversiteye gitti ve tale- belerin nasıl bir ruh haleti içinde ol- duğunu gözleriyle gördü. Karşılaştı- &£ı heyecan kendisini memnun bırak- tı. Zira genç nesil, hâlâ, büyük ema- netlerin sarsılmaz bekçisiydi. Başta iki Rektör, Onar ve Narter, tedris heyetleri üyeleri Başbakana büyük a- lâka gösterdiler. İnönü aynı anlayı- şı Basından da gördü. Basını bir bü- tün telakki ettiğinin şaşmaz delili olarak, kapalı sohbet toplantısına her meşrepten gazetenin temsilcisini ça- e aralarında hiç bir fark gözet- medi. Gelmeyenler, mesleğin dışında- ki bir Başbakanın gösterdiği toleran- ı kendi meslekdaşlarına karşı göste- een meslek içi bir kaç davetli. den ibaret kaldı. Ama bu sohbet top- lantısı ve perşembe akşamı yaptığı a- çık basın toplantısı İsmet İnönüyü bi kararında takviye im bu kararım açık açık s sından çok şikâyet var. olanların başı, Benden tedbir isteyenler oluyor. Hiç bir tedbir getirilemeyecektir. Basın, bu kendi iç meselesini bizzat hallet- mek durumundadır. İtibarı ve nüfuzu, bununla alâkalıdır. Siz gazeteciler, buna mutlaka bir Çâre o bulacaksı- nız.. "İsmet İnönünün bunu söylediği binanın kapısında bir ibare bulunu- ne a hürriyeti olduğunu bildiren sözleri İnönü, ani zevkli anları Fakat asker şe Ea geçirdi "Komutanlar, başka oluyor!" ri askerlik hatıraları ilk Kasımpaşada Kuzey Saha Deniz Kmmanlızmı Ziyareti o sıra- sında tazelendi. Hükümet Başkanı burada Tuğamiral Bahaddin Özgür tarafından karşılandı, tören kıtasını teftiş etti, denizcilerle tanıştı. ci dan, Topkapı Maltepesindeki 66. meni ziyaret etti. Burada eereyan €- den iki hâdise, istisnasız bütün su- 7