21 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

21 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Devlet Plânlama Teşkilatındaki açık oturum ışığına saçılan Anlayışın destekleyecekler ve affın süratle çık- masında ısrar edeceklerdir. £ Onlara ayak uydurmayan bir başka, grup kendisini daha toplantı arefesinde belli etti. Bunlar, Doğu bölgelerinin il başkanlarıdır. İktisadi askıntıyı er fazla hisseden bu bölgenin il başkan ları,toplantıda aftan daha mühim meseleler olduğunu ileri sürecekler ve affın bir Hükümet meselesi ola- rak mütalâa edilmesini isteyecekler- dir. Doğudan gelen il başkanlarına göre evvelâ' işsizliğe çare bulunmalı, sonra af işi ele alınmalıdır. Bitirdiğimiz haftanın sonunda baş- kentte siyasi hava, fırtınadan önceki sükunu andırıyordu. Dış Yardım Plânın ışığında Bitirdiğimiz haftanın ikinci yarı- sında, Devlet Plânlama Teşkilâ- tının kıt kanaat sığmağa çalıştığı 10 meseleler binanın alt kat salonlarından birisi aceleyla boşaltıldı. e Üzeri yeşil çuha örtülü masalar yanyana yerleştirile- rek büyücek bir dikdörtgen meyda- na getirildi. - Telefonundan mikrofo- nuna kadar alelacele hazırlanan mü- tevazi salonda bir gün sonra Türki- yenin en önemli meselesi, bir çok Avrupalı ekonomi uzmanının da iş- irakiyle, tartışılacaktı. Cuma günü, saat tam 9.30'da e- vet, ilân edildiği gibi, tam 9.30 da açık oturum başladı. Oturuma Mali- ye Bakanı Şefik İnan,' Devlet Plân- lama Teşkilâtı Müsteşarı Osman Nu- ri .Torun, Plânlama Teşkilâtı Daire Müdürlerinden Atillâ Karaosmanoğ- lu, Nejat Erder, Ayhan Çilingiroğ- lu ve muhtelif teşekküllerin temsil- cileri katıldılar. Dış memleketlerden katılan uz- manlara gelince, içlerinde hakikaten isimler vcuttu. Belçika Milli Bankası 2. Guvernörü De Vo- ghel, toplantının önemli isimlerinden- di. Bir Prof. Chennery vardı ki, ik- tisaden geri kalmış memleketlere ya- pılacak yardım konusunda birinci derecede rol oynayan ekonomistler- dendi ve Vashingiton AID teşkilâtının belkemiği sayılıyordu. Bunların ya- nında, heyete dahil bulunan diğer yabancı uzananlar şunlardı: Müşterek Pazar nezdinde Belçika, Daimi Delegesi Joan Valley, Ankara AID teşkilâtından S. Van Dyke, Wa- shington AlD teşkilatından Mr. Le- vin, IMF Avrupa Dairesi Md. Yar- dımcısı E. Sturc, Dünya Bankasın- dan H. Collier, IMF ve Dünya Ban- kası İdare Meclisi Türkiye Direktörü A. Van Companhout, İngiltere King's College profesörlerinden Dr. Kenneth Berril, İngiltere Kalkınma Enstitüsü Direktör Yardımcısı Athole Mackin- tosh, Güney İtalya Sınai Gelişme Teşkilâtı Genel Sekreteri N. Novacco, ayni teşkilât uzmanlarından A. Cas- tagnola ve Pilloton, FAO Program ve Siyaset Şubesi Şefi H. Ergas, Fransa Plânlama Komiserliği Üyesi M. Viot, Fransa Maliye Bakanlığı Plânlama Uzmanı M. Blanc, Batı Al- manyanın Ankara Büyükelçiliği Müs- teşarı Dr. Walter Haas, OECD İkti- sadi Kalkınma Tetkik Komitesi Baş- kanı M. Vienote, Ankara AlD'den Mr. Luckman. Toplantı, Maliye Bakanı manın konuşmasıyla başladı. (Bakan fransızca konuşuyordu. Toplantıda resmi dil olarak İngilizcenin kabul e- dildiği kendisine bildirilince, bozma- dı, konuşmasına ingilizce olarak de- vam etti. Ancak, ingilizcesi fransız- cası kadar iyi olmadığından İnan bir hayli terledi. Şefik İ- Tarihçe Maliye Bakanının konuşmasının a- na fikrini Türkiyedeki plân me- selesi ve plân mefhumunun Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşundan bu ya- na geçirdiği değişiklikler teşkil etti. Bakan, durumu şöylece toparladı: 1923'de kurulan Cumhuriyetin yö- neticilerini zamanın şartlarına göre, birinci derecede meşgul eden mesele, Türk toplumunun gelişmesini, iler- lemesini oengelliyen sosyal dâvaları halletmek, ekonomik güçlükleri orta- dan kaldırmaktır. İşler, zamanın hâ- kim doktrinine göre, liberal meka- nizmaya terkedilmiştir. Türkiye 1930'a kadar ekonomik ci- hazlanmayı oözel teşebbüsten bekle- miştir. o Özel teşebbüsü teşvik edici tedbirler alınmış, ancak, müteşebbis bulunamamıştır. 7 yılık bekleme devresinden son- ra işi Devletin ele alması ve öncülük etmesi mecburiyeti hissedilmiştir. E- AKİS, 21 MAYIS 1962