21 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

21 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

KİTAPLAR Taş Çatlasa (Yaşar Kemalin (o fikraları, tabevi yayınları 19, Bilgi dizi kin Basımevi 1961 İstanbul, Ja, 300 kuruş) Ataç Ki- isi 5, E- 110 Say- Günümüzün en büyük Türk roman- cılarından biri olan Yaşar Ke- mal, salt edebiyatla uğraşan, edebiyatın dışında birşey görmeyen insanlardan değildir. e Şiirden hikâ- yeye, hikâyeden romana kadar ede- biyatın hemen bütün türlerini dene- miş olan bu büyük romancı, aynı za- manda, Cumhuriyet gazetesinde yan- dığı fıkralarla da günümüzün me- seleleri üzerine eğilmekte, memleket gerçekleri üzerine tıpkı hikâyelerin- Yaşar Kemal Herşey bu vatanı için . de, romanlarında olduğu gibi, ışık tutmaktadır. Sanatı sırf bir lâf ebeliği osayma- yan Yaşar Kemalin adlı kitabında, 1960 - 1961 yılları a- rasında yayınlanmış 35 fıkrası yer almaktadır. İlerici bir yazar olara Yaşar Kemal, Cumhuriyette yayın- lanan fıkralarında, gününe göre, memleketimizin çeşitli meseleleri ü- zerine oeğilmiştir. "Taş Çatlas'a"da yer alan fıkralardan bazılarının sa- dece adlarına bakmak bile, Yaşar Kemalin nelerle uğraştığını (o göster- meye yeter: "Curnallama”, "Lumum- ba", "Toprak Hakkı", "Toprağın Gü- cü, "Gericiler", “İki Bavul Dolusu Muska", "Tembellik Üstüne", "İme- AKİS, 21 MAYIS 1962 "Taş Çatlasa" ce", "17 Nisan", "Bir Büyük Adam: "Vatandaş Türkçeyi ", "Halk ve Sanat" vs.. Bunlar, Yaşar Kemalin “Taş Çat- lasa"ya koyduğu fıkralarından rast- gele birkaçının adıdır. Yazarın bu fıkralarda işlediği konular da, p tabii, yurdumuzdaki cahillik sonucu ortaya çıkanlara, halkı sömürenle- re, hiç değilse sömürenlere âlet o- lanlara karşı açılmış bir savaşın sal- W © < dırı o malzemesidir. - Yaşar Kemal, her şeyiyle yurt kalkınması i- çin . kendisini oadamış bir a sa dır. Herşeyini daha iyi bir Türkiye, daha ileri bir Türkiye için harca- maktadır. Bu işin zorluğunu tâ için- de duymuş, bunu kendisine dert e- dinmiştir. Allı pullu lâflarla, "Va- tan, Millet" nutuklarıyla bu memle- kette hiç birşeyin olmıyacağını, bun- ca yıldır da olmadığını görmüştür. İnanmıştır ki, yaraların üstüne, dert- lerin üstüne, zorlukların üstüne doğ- rudan doğruya gitmek, herşeyi oldu- ğu gibi ortaya sermek gerektir. İşte onun fıkralarından birinden, "Umutsuzluk" adlısından bir o pasaj, yaraya vurulan neşter gibi bir pasaj: "Umutsuzluk, karamsarlık, karanlık- lara ışık tutamamak, karanlıklardan kaçmak, karanlığın üstüne ogideme- luğa düşmezler, umutsuzluğun üstüne çıkarlar. Yirminci yüzyıl insanoğlu için ümitsizlik yüzyılı olmaz, bunu iyice bilirler. Bunu bilmek, buna varmak sağlam bir kültüre yönelmek- le olur. Sağlam bir kültüre varmış, gerçek aydın kişi, olayların karşı- sında apışıp kalmaz. Geriliğin, yok- luğun çâresini bilir. Bulmuştur. Çâre- sini bildiği, korkmadığı, kendine i- nancı, dünyaya, insanlara, yüzyılımı- za inancı olduğu için de savaşa atı- lır. Ataç Ataç Kitabevinin aylık dergisi Severek, beğenerek okuya- cağınız bu derginin ilk sayısı 15 Mayıs 1962 de çıktı Ataç Kitabevi - Ankara Cad. 45 İstanbul AKİS - 304 Umutsuzluğumuz, karamsarlığı- mız, korkumuz, derdi keşfedip, onun karşısında eli kolu bağlı kalmamız, arım aydın, bencil, bilgisiz ooluşu- muzdandır Uarmsaziik geri kafalılıktan, dü- şünememekten doğar Ataç Kitabevinin yayınları ara- sında yer alan Taş Çatlasa, bu. yayı- nevinin son zamanlarda Türk kültü- yaptığı faydalı (o hizmetlerden biridir. Her aydın, bu kitabı dikkat- le okumalı ve ümitlerini bir kere da- ha tazelemelidir. Biz adam olmayız (Aziz Nesinin hikâyeleri, Karikatür Yayınevinin mizah hikâyeleri o serisi, ergün o Matbaası İstanbul 1962, 94 sayfa 300 kuruş) Şimdiye okadar yayınlanan kitapla- rının Sayısı kırkı bulan büyük mi- Aziz Nesin. Gül, gül ama düşün de.. zah ustası Aziz Nesinin son kitabının adı "Biz Adam Olmayız"dır. Haya- , yazdığı mizah hikâyeleri, ve ro- manlarıyla kazanan, bu yüzd şey!- yazdıkça tükeneceğine, yazdık- ça'açılmaktadır. Aziz Nesin için, yaz- dıkça gelişmektedir demek de müm- kün değildir. Zira artık Aziz Nesin, gelişme devrini çok, ama pek çok ge- ride, yılların ötesinde bırakmış, eşi bulunmaz bir ustadır, O kadar ki, A- ziz Nesinin şöhreti bugün sâdece Türkiye sınırları içine sığmaz olmuş, dünyanın bellibaşlı dillerine çevrilen eserleri, Nasreddin Hocadan sonraki bu en büyük mizah ustasını dünyaya 21