21 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

21 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

KİTAPLAR tanıtmıştır. Birkaç defa milletlerara- sı mizah yarışmasını kazanan Aziz Nesinin son kitabı "Biz Adam Olma- yız"da birbirinden güzel onbeş mizah hikâyesi yer almaktadır. Aziz Nesin, hikâyelerinde konu o- larak günlük hayatı, hemen hergün, her an hepimizin görüp duyduğumuz, yaşadığımız şeyleri ele (almaktadır. Gördüğümüz, yaşadığımız, ama bir- türlü içyüzüne varamadığımız şeyle- ri Aziz Nesin, mizahçı gözü ile kâ- gıda dökmektedir. Aziz Nesin, hep yaşayıp bildiğimiz şeyleri yazdığı hal- de, bunları öylesine değişik, öylesine yazdığı hikâyeyi tekrar tekrar ve zevkle okumak müm- kün olmaktadır. Mizahı sâdece bir güldürme vasıta- mizahçı taslaklarının nında.Aziz Nesinin hikâyeleri ve ro- manları başlıbaşına birer mesaj mahi- yetindedir. Memleket dertlerinden da- hi, bu memleketin insanları için hem gülünecek hem de düşünülecek hikâ- yeler çıkarabilen bu usta yazar, sa- nat sanat içindir, yahut mizah sâde- ce güldürmek * içindir tezini savunan- lara, sayısı kırkın üstündeki kitapları ile en güzel cevabı vermektedir. A- ziz Nesini sâdece gülmek için oku- yanlar bile, ister istemez durup dü- şünmek zorunda kalmaktadırlar: İş- te zaten Aziz Nesini büyük mizah ustası, büyük yazar yapan yönü de budur. Şiirimizde İstanbul (Ümüt birlikte Yaşar - Tonik Dursun K. nın hazırladıkları Büyük Türk Şüri antolojisinin üçüncü cild, Ü- mit Yaşar Yayınları, Antoloji serisi 3, İstanbul 1961, oOEkin Basımevi, 79 sayfa, 300 kuruş) Ümit Yaşar Oğuzcan ve Tarık Dur- sun K. bir büyük işe giriştiler. XX. Yüzyılın Türk Şiirini içine alan bir antoloji hazırlamaya o başladılar. Tasavvurlarına göre antolojinin ta- mamı 13 kitap, beş cilt olacak ve sayfalan da 1100 Ü bulacaktır. Her ay bir kitap yayınlanacak ve sonra bunlar ciltler haline getirilecektir, Teşebbüs önce yadırganmıştı. Böy- İMECE 13. Sayısı çıktı Okuyunuz - Okutunuz P.K.373 - ANKARA AKİS — 305 22 Tarık Dursun K. İşleri o yolunda lesine bir antolojinin tamamlanabile- ceğinden şüpheye düşenler bile dı. Hele Ümit Yaşarı tanıyanlar ve onun ikide bir intihar teşebbüslerini bilenler için, asgari bir yıl sürecek bir işten hayır çıkmaz diyenlerin sa- yısı hayli kabarıktı. Ne var ki ilk kitabı ikincisi, onu da "Şiirimizde İstanbul" adını taşıyan üçüncüsü ta- kip etti ve ilk cilt meydana çıktı. Ancak bu ilk cilttir ki, okuyuculara ve edebiyatseverlere ümit vermiştir. Antolojinin özelliği şudur: Her kitap XX. Yüzyıl şiirinde bir ayrı konuyu ele almaktadır. Birinde aşk, birinde ölüm, birinde İstanbul, birin- de ayrılık, birinde taşlama, birinde tabiat, vs... Son derece zevkli bir şekilde (o ba- sılan, gerçekten iyi bir elemeye tâbi tutulan her kitap, ayrı ayrı bir gül- deste havasını taşıdığı gibi, Bunların onikisi bir araya geldiğinde de ger- çekten ortaya ciddi ve iyi hazırlan- mış bir antoloji çıkacağı belli olmak- tadır. Serinin son cildi ise, antolo- jide yer alanların biyografilerine tah- sis edileceğinden,' eser ancak tümü ile tam bir antoloji mânasını kaza- nacaktır. Muhtemelen bu son ciltte, yahut kitap'ta, kuru biyografiler ve- rilmekle yetinilmeyip esaslı birer de tahlil yazısı olursa, Ümit Yayınları- nın antolojisi Orhan Burianın yayın- esaslı antoloji olacaktır. Şiirimizde Anlamsızlar (Necdet Evliyagilin şiir üstüne bir in- celemesi, Ajans Türk Yayınlan, İkin- ci baskı, 75 sayfa, 300 kuruş, Ankara 1962) Son yıllarda, daha çok şiirden yana nasibi olmayanların öncülüğünü ettiği, "Şiirde anlamsızlık" cereyanı- nı ele alan Necdet Evliyagil, on yazı- sı ile, şiirimizdeki anlamsızların an- lamsızlıklarını ortaya koymaktadır. Gerçekten son yıllarda bir mesele haline gelmiş olan şiirde anlamsızlık modası, Batıdaki örneklerinin körü- körüne bir kopyası olarak bizde de yer almaya başlamıştır. Sanatın deje- nere olmasına yol açan ve daha çok, sanat sanat içindir tezinin savunucu- larının bir nevi sabotajı olarak ortaya çıkan şiirde anlamsızlık ve bu cereya- nın tehlikeleri, Evliyagilin kısa za- manda ikinci baskısı yapılan kitabın- da enine boyuna incelenmektedir.' Ne var ki, şiir cereyanları içinde Yahya Kemalden öteye geçemeyen bir anla- yışın sahibi olan Evliyagil, her ne ka- dar Türk şiirinin soylu şairlerinden Orhan Velileri falan da iyi şair kabul ederek bir ölçüde kuşağının savunu- culuğunu da yapmaktaysa da, Şşiiri- mizde anlamsızlarla, şiirimizde Batı ölçüsünde hümoru kullanmak isteyen- leri birbirine karıştırmakta ve toptan bir kötüleme yoluna gitmektedir. Üs- telik dilde anlaşmaya da karşı olar meselâ "yazar" yerine (o"muharrir" demekte ısrar edecek kadar dil geri- cisi olan Evliyagil, zihniyet olarak 1938 sonrasının, İkinci Dünya Savaşı sonrasının, "şiirimizde yeni" akımı- -ın karşısına çıkanlardan daha öte- ye bir zihniyeti de temsil etmemekte ve yazılarında bu hususu ortaya koy- maktadır. Evliyagile göre şiirimizde anlam- sızlık, şiiri bir lâf ebeliği olmaktan, ardı ardına sıralanan yaldızlı mısra- lar yığını olmaktan uzaklaştırdığı İ- çin kötüdür ve bunun için de "tu ka- ka" dır. Bizim ölçülerimize göre ise şiirimizi son zamanlarda kaplamış o- lan anlamsızlık, insanların yarını için, insanların dertleri, meseleleri için bir mesaj getirici vasıta olmaktan şiiri çıkardığı için manasızdır, boştur, tıp- kı, "şiirimizde yeni" akımından önce- ki "gül - bülbül" edebiyatı gibi mak- satsız, gayesiz ve lüzumsuz bir uğ- raştır. Kitaplar Alemi Aylık Bibliyografya Dergisi 3. Bayı çıktı. Yıllık abonesi 9 liradır. Her aboneye bir kitap hediye edilir. P. K. 193 - ANKARA AKİS —306 AKİS, 21 MAYIS 1962