18 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

18 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER, tutumlarını a hakkında İnönüya kesin, minat verecek- ler midir, e m midir? Bu teminatı almadığı takdirde İnönünün seçime gideceğinden hiç kimsenin zerrece şüphesi bulunmamalıdır. Haftanın ortasında, havanın yu- muşadığı bir sırada İnönünün blöf yaptığı yolunda bir tefsir Meclis ko- ri onlarında duyulur duyulmaz İnö- ü en az sevenler dahi bunu şid- detle reddettiler. Bir A.P. li şöyle de- di: — İnönüya her kusur bulunabi- lir, ama lâf olsun diye söz söylediği görülmemiştir. Böyle bir zanna ka- pılmak şimdiye kadar herkese, A.P. yede, D.P. ye de, Y.T.P. ye de çok pahalıya malolmuştur. İnönünün söy nönü, elinde kuvvetli kâğıt yokken oyuna giren, blöf yapan bir oyuncu değildir.." İnönü secime karar verdiği tak- dirde bunun bir Hükümet teklifi ola- rak Meclise getirilmesini isteyecek- tir. Koalisyon ortaklarının bu tekli- fin altına imzalarını koymaları pek az muhtemeldir, O. takdirde teklif, İnönünün imzasıyla C.H.P. Grupunun teklifi olarak Meclise getirilecektir. Meclis bunu reddederse -ki, C.H.P. nin dışındaki partilerin bunu kabul etmeleri pek az muhtemeldir, C.H.P. de bile itirazlar olacaktır, ancak İnö- nünün şahsiyeti bu itirazları yenecek- tir. İnönü ve C.H.P. li Bakanlar Hü- kümetten çekileceklerdir. Bu ise bir tutulursa böyle bir buhranın Meclisi yeni seçim kararı vermeye mecbur etmemesi âdeta imkânsızdır. ira eşyanın tabiatı, bugünkü Meclisten İnönünün ve C.H.P. nin ka tılmadığı bir Hükümetin ckmasına manidir. İnönü ve C.H.P. ise, bir de- fa çekilirlerse kati kararlı ve seçime gitmeye azimli olarak çekilecekler- dir. Yatırımlar Hayal ve hakikat (Kapaktaki o grafik) B hafta, Türkiyenin en bedbaht insanları Devlet Plânlama Teşki- Ellerini gö- tartışılarak elde edilen sonuçlar Hü- rüm ete sunulacaktı. Üstelik, bunda bile 15 gün kadar geç kalınmıştı. AKİS/12 Zira Plânın tatbikatıyla ilgili kanun, devlet teşekküllerinin ve daireleri- nin plânın tatbikatı (hakkında her üç ayda bir bilgi vermelerini ve bu- nun Yüksek Plânlama Kurulu tara- fından tetkikini icap ettiren hüküm- leri haviydi. Bu bakımdan Plânlama teşkilâtı o hazırlıklarını I Mayıs ta- rihine göre yapmış ve Yüksek Plân- lama Kurulunun o tarihlerde toplan- masını talep etmişti. Kurban. Bayra- mı bunun ilk aksama sebebi oldu. Bayramın araya girmesi, Bayram sonrasının telâşı işi uzattı. Derken bir başka tehlike ufukta belirdi. defaki, Koalisyonun ikinci YIP nin Büyük Kongresiydi. Bu ortağı Önü- Ziya Müezzinoğlu El bağlamış bekliyor müzdeki hafta içinde toplanacak Kongre, çalışmaları aksatacak o bir mesaiyi icap ettiriyordu. Bu hafta ise Bilinen aksilikler cereyan etti. Plâncıların talihsizlikleri bunun- la kalmadı. Şu anda memleketin en ciddi ve itimada şayan gazetelerin- den biri, belki de birincisi durumun- daki Milliyetin Ankaradaki muhabir- lerinden bir tanesi, telâşlı ve heye- canlı Mustafa Ekmekçi pek fahiş bir hata işleyince, üstelik bu gazete bu fahiş hataya dayanıp bir "başmaka- le-yorum" yayınlayınca (o Plâncıların keyfi gerçekten kaçtı. Ekmekçi, Plânlama Teşkilatında- ki hazırlık ve çalışmaları meharetle izledi. Ama üç aylık tatbikatla ilgi- li raporu sıhhatli bir şekilde ele ge- çiremedi. Hatta bazı hususlarda, ger- çeğin tam ama tam tersini yazdı. pri selâ, vergi tahsilatında geçen nazaran düşüklük olduğunu ii ki hâdise bunun aksiydi. Gazete, mu- habirinin bildirdiğinin doğru olduğu- nu sanarak Plânın tatbikatında da gerileme bulunduğunu söyledi. Yan- lış havadise canı sıkılanlar Maliye Bakanı Ferit Melen de gir- di. Melen bir ara bir açıklama yap- mayı düğündü, fakat sonradan bu düşüncesini tatbik sahasına koyma- dı. Milliyetin, doğruyu öğrenip yaz- masını bekledi. Plân ve tatbikatı yatırımlar, plânda iki kısımda mü- talea edilmektedir. İktisadi Dev- let Teşebbüslerinin yatırımları Oo ve devlet dairelerinin, yatırımları,, İkti- sadi Devlet Teşebbüslerinin yatırım - larının bu yıla ait olanları Ocak ayın- dan itibaren başlamıştır. bat ve Mart ayları içinde Devlet Teşebbüslerinin yatıran mik- tarı, yıllık yatırımlarının 96 10 unu aşmıştır. Teknisyenlere göre bu iyi bir rakamdır. Zira Türkiyedeki ik- lim şartları yatırımların büyük bir kısminin Nisan ayı ile Ekim ayı ara- sında yapılmasını icap ettirmektedir, Nitekim Muş Pilot Bölgesinde -bu bölgeye 60 milyon lira civarında bir yatırım o yapılacaktır- (o yatırımlara henüz başlanmamıştır. Çünkü Muş- ta kar henüz kalkmamıştır. Geçen yıl Plânın tatbikatında ya- tırımların 96 80 i tahakkuk etmiştir. Teknisyenler bu yıl bu rakamın al- tına düşülmiyeceğini, zira Geçiş Pla- nıyla gerçek Plânın tatbikatı arsam- da farklar olacağını belirtmektedir- r. Devlet Dairelerinin yatırımlarına gelince, burada yapılan hata bir he- sap yanlışlığıdır. Geçen yılın ilk üç ayıyla yapılan karşılaştırma zihin- lerde şüphe doğurmuştur. Halbuki devlet dairelerinin 1963 mali yılı | Marttan itibaren başlamıştır. İki ay- lık yatırımla üç aylık yatırım mikta- rının birbirini tutmıyacağı, birinci- sinin ikincisinden daha az olacağı ba sit bir toplama- gıkarma ameliyesiy- le anlaşılır haldedir Devlet Gelirleri Devlet gelirlerinde elde edilen ra- kamlar oldukça ümit vericidir. Zira geçen yıla nazaran devletin, aley- hine bir hayli olaylar cereyan etme- sine rağmen Mart ve Nisan ayların- daki tahsilatta kesin ye 489 mil- yon liralık bir artış v Aleyhteki olayların birinci dere-