18 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

18 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

Ss O S Dekorasyon Evin çerçevesi Eva ve ev dekorasyonu, modern hayatta, gün geçtikçe daha önem- li bir yer tutmaktadır. Dekorasyon, çağımızın hızla gelişen sanatlarından biridir ve kadın için, moda kadar Ö- nemli biç yer işgal etmeye başlamış- tır. Yeni dekorasyon anlayışı pratik, faal hayatın, ev kadınının bir yar- dımcısı olarak ele alınmış ve bu kon- for kaygusunu zarafetle, o çağımıza has buluşlarla birleştirmiştir. Bugünkü dekorasyon üç esasa da- yanmaktadır: o Çok iş gören, az ve kullanışlı eşya. lin ve zenginlik yerine buluş ve özellik, oTeferruatı ortadan kaldıran ve odalara dinlen- dirici bir boşluk vermeyi (o sağlıyan yerli dolaplar. Bu anlayış içinde ev dekorasyonu- nun en önemli bir kısmını pencereler teşkil etmektedir. Pencere, evden dı- şarıya açılan ufuk, dışarıdan eve ba- kan gözdür. Onun için, yeni tarzda dekore edilmiş evlerde, pencerelerin, dışarıdan görülecek tarzda ufak te- fek biblolarla (o süslendiği Oo vâkidir. Fakat bu ancak, küçük ve bazı özel- likleri olan. pencerelerde iyi durmak- tadır. Genel olarak perde, pencerele- rin tek süsüdür. Güzel perde, güzel manzarayı kapatmak için değil, ter- sine, onu meydana çıkarmak için kut- lanılır. Perde takış görüşü bugün ta- mamiyle değişmiştir. Çok güzel met- re metre kumaş yerine, bazı pence- reler birkaç metre tülle kısmen ka- panmakta ve böylece pencerenin yal- nız üstünü veya altını örten ve evi meraklı gözlerden koruyan perdeler, dışardaki nefis bir deniz veya dağ manzarasını, gök veya ağaçları ol- duğu gibi evin iç dekoruna katmak- tadır, Eğer pencerenin üst kısmından evin içi görülmüyorsa, üst kısmını perdelerle kapatmaya ne lüzum var? Böylece eve, hiç olmazsa daha fazla ışık girer. Bu tip yarı kapanmış pencereler, güneşten korunmak için, icabında eski tip stor o perdelerden faydalanmaktadırlar. İnce hasırlar- dan, çiçekli empermeabli kumaşlardan yapılmış olan bu şık perdeler, ayrı- ca odanın dekorasyonuna da yardım- cıdır. Yere kadar inen perde, bugün artık şart değildir. Me- selâ, pencerelerin önünde kalorifer varsa, perdeler kısa yapılır veya ray- lar duvara çok uzak takılır ki per- deler rahat düşsün. Kaloriferler ay- rıca möble şekline sokulur ve pen- AKİS/32 Y AL cere önünde dekoratif bir etajer va- zifesi görür. Yalnız, perdeler daima zengin ve bol olmalıdır, hasis perde çirkin durur. Bazı büyük pencerele- rin, kapılı camların, yere' kadar zen- gin perdelerle mm da şarttır. Perdenin önem yp her evin kendi penceresi, ken- disine has bir ezellikle ve eşyaya, evin manzarasına, dışarıdan görülüp görülmediğine göre perdelenir. Çift perdeler, tüller ve tek perdeler ayni şekilde güzel durabilir. o Naylon ve dakron tüllerin en büyük. özellikleri, çabuk yıkanıp, ütülenmeden kuruya- bilmeleridir. Bu, birçok evleri tozlu perdelerden kurtarmıştır. Perdelerin temizliği, camların temizliği okadar önemlidir. Eve neşe verir. Bu bakım- dan, perde kumaşı seçilirken en kul- lanışlı ve en çabuk temizlenebilir ku- Rahat bir perde Güzellik unsuru maşlar üstünde durmak şarttır. Bu- gün birçok tüller desenli, benekli ve hattâ kareli olarak oyapılmaktadır. Böyle desenli bir tülle düz renk gü- neşlik perde kullanmak gerekir. Pa- muklu satenden yapılmış düz renk perdelikler, bu tüllerle gayet iyi gi- der. Tülü, düz kumasın üstüne koy- mak lâzımdır. Bu tip zengin perde- leri, geceleri, pencerenin üstündeki kornişin altına gizlenmiş olan bir flüoresan lâmba ile aydınlatıyorlar, odaya büyük bir sıklık veren bir de- kor böylece perde ile yaratılmış olu- Gene dakrondan, fiberglass'tan yapılmış desenli kalın kumaşlar, tek perde olarak kullanılabilir. o Bunlar da ütü istemez, bozulmaz, hattâ yan- maz. Fakat bu pahalı yeni kumaş- HAYAT lar yerine, bildiğimiz kretonu kullan- mak da pekâlâ mümkündür. Bu, da- ima güzel durmaktadır. Modem eş- yalı bir ev için abstre desenli güzel kretonlar vardır. Bugün pastel renk- ler, perdede, çok çiğ renklere tercih edilmektedir. Çünkü bunlar, dinlen- dirici bir dekor yaratmaktadır. Ray- ları, perdelerin ucuna yapılan büz- gülerle veya ince komnişlerle gizle- mek gerekir. Pamukla beslenmiş in- ce tahtaların üzerine perde kumaşı kaplıyarak elde edilen kornişler en şıklarıdır. Haberler Ev kadınlarına tahsil bursu yi, çoluk çocuk sahibi ol- duktan sonra tahsil yapmak ve çalıştıkları ihtisas kollarında ilerle- mek isteyen kadınların sayısı, gün geçtikçe bütün dünyada artmakta- dır. Fakat olgun.yaşta tahsil yap- mak isteyen kadınların bu konuda- ki şansı, erkeklerden çok azdır. Ev kadınları ev işleriyle fazla meşgul- nun için Amerikada birçok müesse- seler, gençlere verdikleri burslar ya- nında, tahsilini devam ettirmek iste- en ve buna imkân bulamıyan ka- dınlara da burs vermeye başlamış- lardır. Ev kadınlarına tahsil bursu imti- hanlarına, 18 yaşından 80 yaşına ka- dar her kadın girebilir. Şartlar de- gişiktir. Bazıları kolejlere doğrudan doğruya devam etmekte, bazıları bu- lundukları çevrelere yakın müessese- lerde tahsillerini yapmaktadırlar. Ba- zı üniversitelerin, annelerin çocukla- rını baktırmalarını temin için ayrı- ca, annelere yardımcı tutmak üzere, para ödedikleri de görülmektedir. Kadınlara yardım yapan yedi o üni- versite, onlara daha sonra is bulmak için New - York'ta birer büro da aç- mışlardır. Bronxville, N. Y. ta, Sa- rah Lawrence Üniversitesinde açılan imtihana 17 yaşından 50 yaşma ka- dar yüzlerce kadın girmiş, bunlar- dan yirmi tanesi burs kazanmıştır. Moda Şömizye elbiseler ömizye elbiseler, on yıla yakın bir Ş zamandan beri, çağımızın pratik ve faal kadınının klâsik elbisesi ola-