18 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

18 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

Anayasa Mahkemesi Anayasayı Çiğniyor Fasih İNAL Ara Mahkemesi tarafından alınmış olan iki karar, Piyasayı -sadece piyasayı değil, bütün memleketi- şiddetle ilgilendirmektedir. Bu karar- lardan bir tanesi 6570 sayılı kira kanununun 2 ve 3. maddelerinin Anaya- saya ayları olduğu hakkında; diğeri ise Türk parası kıymetini korumayla ilgili 1567 sayılı kanunun Anayasaya aykırı olmadığı baklandadır. Her iki kanunla ilgili Anayasa Mahkemesi kararının alındığını ga- zetelerden öğrenmiş bulunmaktayız. Para kıymetini koruma kanununun Anayasaya aykırı olmadığı hususu karara bağlandığına göre, bu konuda e bir şey yoktur. Yani, statüko değişmiyeoektir. a Kanununa gelince... Gene gazetelerden öğrendiğimize göre, Ana- yasa Gi gayrimenkul kiraları hakkındaki 27 Mayıs 1955 tarihli ve 6570 sayılı kanunun 2 ve S. maddelerini Anayasaya aykırı bulmuş, fa- kat bu kararının altı ay sonra yürürlüğe girmesini uygun görmüştür. Ka- rarın Şubat sonlarına doğru alındığı ve Ağustos sonlarına doğru da yar rürlüğe gireceği anlaşılmaktadır -tabii gene gazete havadisi-. Ancak, he- men ilâve etmeliyiz ki, karar, Şubat ayında alındığına göre, Ağustos ayında yürürlüğe girip girmiyeceği çeşitli bakımlardan tereddütlere yol asmaktadır. Zira karar henüz Resmi Gazetede ilân edilmemiştir. Bir ka- rarın altı ay sonra yürürlüğe girmesi için kararın alındığı tarih mi, yok- sa Resmi Gazetede ilân edildiği tarih mi esas tutulacaktır? Bu konuda Anayasanın 152. maddesinin 4. paragrafında şöyle denil- mektedir: "Anayasa Mahkemesi kararları Resmi! Gazetede HEMEN ya- yınlanır ve Devletin yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare oma- kamlarım, gerçek ve tüzel kişileri bağlar. S Ağustos 1962 tarihinde yayınlanan Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü- nün 20. maddesinin 2. paragrafında ise; "Bu şekilde hazırlanmış olan ka- rar örnekleri Başbakanlık Neşriyat ve Müdevvenat Genel Müdürlüğüne imza karşılığında verilir ve Resmi Gazetenin ilk çıkacak sayısında bölün- meksizin yayınlanır" denilmektedir.. Bu suretle, Anayasa Mahkemesinin kararları hakkında bizzat Anaya- sa kanunu ve bu kanunun tatbikatıyla ilgili İçtüzük hükümlerinden şu so- nuçları çıkarmak kaabildir: I — Anayasa Mahkemesi, aldığı kararları İmza zi HEMEN Neşriyat ve Müdevvenat Genel Müdürlüğüne verece 2 — Bu karar, Resmi Gazetenin ilk nüshasında bölünmeksizin yayın- lanacaktır. 3 — Karar yayınlandıktan, sonra Devletin yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını, gerçek ve tüzel kişileri bağlıyacaktır. O erek Kira Kanunu, gerekse Para Kıymetini Koruma Kanunu hakkındaki, kararların Resmi Gazetede yil EY görülmektedir. Bu durumda akla, Anayasa Mahkemesinin mezkür kararları almadığı ve gazetelerin yanlış haber verdikleri ihtimali gelmektedir. Ancak, haber- ler tekzip edilmediğine göre, bu ihtimalin de varid olamayacağı aşikârdır. O zaman, Anayasanın sarih hükümlerine rağmen, mezkur kararların ya- yınlanmamasındaki hikmeti anlamağa imkân yoktur Bırakınız bu kararlarla ilgililerin çektikleri sıkıntıyı, heyecanı; Ana- yasa Kanununun bizzat Anayasa Mahkemesi tarafından fütursuzca çiğ- nenmesi hâdisesi insanın tüylerini dehşetle ürpertmeye kafi gelmektedir. rılmaya başlanacaktır. onunla da bitmemektedir. Porselen Porselen için VIII. Kotada 100 bin dolarlık tahsis konulmuştu. Bu rakam IX. Kotada 200 bin dolara çı- karıldı. X. Kotada ise porselen, lis- telere alınmamıştı. IX. Kotadan, an- laşmalı memleketler menşeli 2,5 mil- yon dolarlık porselen ithal edildi ki, bu partiden halen piyasada (2500 tonluk stok mevcuttur. Yâni, Plân- lamanın hesaplarına göre, 1963 ihti- yacının 100 ton fazlası... Ama, stok AKİS/18 fabrikasında da 1000 ton stok mev- cuttur. Tabii, fabrika, bir taraftan da porselen istihsaline devam et- mektedir. Onun için, Porselen itha- linde ne akla hizmetle piyasaya tah- sis verildiğini anlamaya bir ( türlü imkân yoktur. Ama bütün bunlara rağmen, Bağdada doğru yola çıkmış olan muazzam bir hesap yanlışlığı- nın gidiş dönüş bilet almak sure- tiyle trene bindiğine de muhakkak nazarı ile bakılmaktadır. Zira Plân- lama Dairesi, porselen ithalâtının hiçbir şekilde terviç edilemeyeceği- ni ilgililere kafi bir lisanla Obildir- miş bulunmaktadır. Bu yazı ve Hü- kümetin, Porselen sanayiinin durur muna -İnönünün açılış törenine işti- raki dolayısıyla- vâkıf bulunması ithalatçıların Merkez Bankasında talep yapmak hususunda tereddüt- lerine yol açacaktır. Zira birçok kimse, çıkarılan fer- man gibi sirkülerlere, kararnamele- re rağmen Porselen ithalâtının rea- lize edilemiyeceğine kat'iyetle kaa- ni bulunmaktadır. Herhalde, önümüzdeki günlerde, yapılacak revanş maçında özel ke- selerin devlet kesesine (o-yani döviz disponibilitesine. tesir edip ede- miyeceği anlaşılacaktır. Bir takım özel şartlar Dier maddelerin ithalâtına gelin- ce, Karo fayans ithalâtı da por- selen gibi, Dış Ticaret rejimi bü- kümlerine göre, yâni ithalâtçılar tarafından yapılacaktır. Buna karşılık, Çimento ve keres- te ithalâtını, Umumi Mağazalar T. , Ancak, kereste it- saade belgesi oOTarım Bakanlığınca, âdi sun'i çimento ile beyaz çimento için de gene Umumi Mağazalara Sa- nayi Bakanlığınca müsaade belgesi verilecektir. Tel çubuk ithalâtını, i- malâtında tel çubuk (filmaşin) kul- lanan çivi ve tel fabrikaları oyapa- caklardır. Blum ve kütük ile 6-12 milimetre normal yuvarlak demir it- halâtını Türkiye Demir ve Çelik İş- letmeleri yapacaktır. Çimento İtha- lâtı, resmi ve özel ihtiyaç sahipleri- nin ihtiyaçlarına tahsis De Normal yuvarlak demirler! ise mir ve Çelik İşletmelerince kendi | i- malâtları arasında ihtiyaç, sahipleri- ne satılacaktır. Blum ve kütük ile tel çubuk it- hali için, konulan tahsislerin dağıtı- mından istifade etmek o isteyecek- ler, ihtiyaç sahiplerine normal fiyat- larla intikalini sağlamak amacıyla gerekli tedbirleri (o alacaklardır. Bu mey anda, çeşitli vilâyetlerdeki sa- tışlar için tespit edecekleri fiyatla- rı, mahalli ve büyük şehirlerdeki gazetelerle ilân edeceklerdir. - Ayrı- ca, spekülâsyon yapmayacaklarına, dair Bakanlığa taahhütname o vere- ceklerdir. APA ve Bilateral anlaşmalı mem- leketlerden yapılacak tahsisler için ilgililer, ihtiyaç belgesi olmak üze- re, Resmi Gazetede ilândan itiba- ren 15 gün zarfında Sanayi Bakan- lığına başvuracaklardır.