18 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

18 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Yağ ve şeker var Bip bunlar, eden inceye ele- sonradır ki ruluna (o veril- mek üzere bir rapor halinde derlen- di. Raporun ilk bölümlerinde Plânın tatbikatıyla ilgili, tam doğru ve teknik rakamlar verilerek gereken izahlar yapıldı. Ancak bu- nun yanında Plânın tatbikatıyla ilgi- li bir kısım daha konuldu ki isin bu tarafıhiç de iyimser olmayı icap et- tirmemektedir. Plânın tatbikatıyla ilgili konular- da öngörülen tedbirlerin bir o kısmı henüz tamamen alınmış değildir. Bu tedbirler cümlesi, sayı olarak aşağı yukarı 500 adettir. Bu rakamın bü- yük bir kısmını icraa dairelerin tat- bik edeceği hususlar teşkil etmekte- dir ki, bunlar yerine getirilmiştir. İ- kinci ve gerçekten önemli teşkil eden bölüm ler"dir. Bunları 5 noktada toplamak mümkündür. 1 — Vergi reform kanunları — Bu kanunların büyük bir kısmı çı- karılmıştır. Diğerlerinin (o hazırlıkla- rıyla Vergi Reform Komitesi ciddi p- larak meşgul olmaktadır. - Emlâk Vergisi bu komisyondan çıkmış, Hü- kümete sunulmuştur. 2 —İktisadi Devlet Gi nin Reorranizasyonu — nula teknik elemanlar ve Mi. Bek çok kişi büyük üzüntü duymaktadır. Meseleyle alâkalı iki kanun tasarısı Meclise sevkedilmiştir. Yatırım Ban- kası ve Reorganizasyon tasarıları tatlı tatlı uyumaktadır. Tasarılar kısmet olur kanunlaşırsa Plânın tat- bikatına büyük çapta fayda getire- cektir. Zira büyük finansman imkân- ları açılacaktır. Ancak bu iki- tasa- rıyı incelemekte olan Plân Karma Komisyonunu bir araya getirmek için Hasreti Ali kuvveti gerekmektedir! 3 — Toprak Reformu — Yetersiz olmakla beraber, bu tasan da hazır- lanmıştır. Toprak Reformu tasarısı- nın kanunlaşması Plânın tatbikatıy- la yakinen ilgilidir. Hükümetin rafla- rında uyuyan tasarı vakit olursa Meclise sevkedilecektir. 4 — İdari Reform — Bu konu di- gerlerinden fazla önem taşımakta- dır. Plân, personel sıkıntısı yüzün- den güçlüklere uğramaktadır. Re- form iki şekilde mütalea edilmekte- dir: Hükümetin içinde yapılacak de- gişiklik -şahıs olacak değil, müessese olarak ve personelin durumu. Personel Kanunu üzerindeki ça- lışmalar bitmiştir. Tasarı birçok ö- nem taşımaktadır. Evvelâ Plânın YURTTA OLUP BİTENLER Y.T.P.'nin İzmir kongresi cirit oynuyor Fareler tatbikatındaki Sosyal Adalet yönün- den mühimdir. Plânın külfeti Devlet personelinin o-finansman temini ba- kımından- omuzlarındadır. Maddi ve manevi yükü taşıyan bu kişilerin re- fahı, sosyal adalet ilkesinin yerine getirilmesiyle - sağlanacaktır. 5 — Sosyal güvenlik tedbirleri — Bu kısım halledilmiş sayılmaktadır. Sosyal kanunları Meclis, güç de olsa çıkarabilmiştir.. Üç ana kanunun Se- natodaki müzakereleri bitmek üze- redir. Böylece ortaya bir problem çık- maktadır, plânın gerçek sahibi ol- ması gereken BMM, Plânın tatbi- katıyla ilgili kanunları tatile girme- den çıkarmazdır. Hatta icap ederse bu iş için tatil süresinin biraz kısal- tılması bile beklen: Tabii, Meclisin G ömrü i ölmeli Y.T.P. Abbas yolcu pie bu haftanın hâdiseleri oolma- saydı, ileri gelen Y.T.P.'lilevin tahminleri 21 Mayıs günü Ankara- daki Gölbaşı sinemasında hiç değilse beşyüzün üstünde delegenin o topla- nacağıydı. Zira başta Ekrem Ali- , Y.T.P.'nin ileri gelenleri, bir ik- tidar partisi olmanın nimetlerinden de faydalanarak bütün bayram tati- li boyunca yurdu taradılar ve "Buyu- run Kongreye!.. o Buyurun Kongre- ye!." nidaları arasında müminleri- ni" Başkentte toplanacak Büyük Kongreye davet ettiler. Gezilerin, son hâdiselere kadar, bir fayda ver- mediğini söylemek imkânsızdır. Çok yerde Y.T.P., Ekrem Alicanın doğru yu görüp te milletin politikayla de- ğil iktisadi konularla ve plânla meş- gul olduğunu anlaması neticesi kıpır- dadı. Bu, bir küçük kıpırdanma oldu ama, gene de parti kıpırdadı. Fakat Mecliste Y.T.P. milletvekilleri bir si- yasi krize sebebiyet verince iskam- bilden şatonun yıkılması ne güç oldu, ne de geç kaldı. Hele, İnönünün arzu ettiği gibi bir de seçim, olursa, Ek- m Alicanın Sakaryadan, batıdaki arkadaşlarının çoğunun ise bulunduk- ları yerlerden tekrar oMeclise gele- bilmeleri ihtimali hemen hemen sıfir- dır veya sıfıra pek yakındır. 21 Mayısla 24 Mayıs tarihleri a- rasında Gölbaşı sinaması salonların- da yapılacak YIP Büyük Kongresi- nin hazırlıkları tamamlanmış sayıla- bilir Hazırlık öylesine tamamlanmış tr ki, gruplar. hizipler ve dönecek dolaplar bilen şimdiden bellidir. Esa- sen küçük partinin bünyesindeki be- lirli sıkıntılar herkesin malümudur. YTPnin bir kanadında AP olabil- me hasreti uzun zamandan beri yanmaktadır. Karadeniz illeriyle İs- tanbuldan gelecek delegelerin dü- şünceleri. li ngrede takınacakları tavır mdiden kestirebilmekte dir adamakıllı karar- lı ri iy İçlerinde © unutul- maz Samet Ağaoğlunun unutulmaz " Alman, Ağaoğlunu dulu" kız kardeşi Süreyya -sabık Taschenbrecher- AKİS/15