18 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

18 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

sa, kürtleri amerikalılarla ingilizlerin destekledikleri yolundaki tefsirler doğru deği Batılılar kurt milli- yetçilerinin esas düşmanıdırlar. Onların gerçek dostu sadece ruslardır, Ruslar, General Kasımın basiretsiz ve sakat politikası yüzünden ayaklanmak zorunda kalmış bulunan Barzaniyi ve kürtleri hep desteklemişler, Ge- neral Kasımı daima haksız bulmuşlardır. Yazıda, ha- yattayken Rusyanın bir peyki gibi davranan ve bu yüz- den rus yardımına mazhar bırakılan eski Irak diktatö- rüne ağır şekilde hücum edilmektedir. Pravdaya bakılırsa Barzaninin komutasındaki kült- ler bir müstakil kürt devleti kurmak için çarpışmamak- tadırlar. Bunların gayesi, Irak hudutları içinde kendi" lerine bir otonomi Ül Kürtler, emperyalizmin ve arap illi d ikâ idirl ve istedikleri Irakın nimetlerinden ve bilhassa Kürdistan- daki petrol kuyularının gelirinden bir münasip payın kendilerine verilmesidir Rusyanın tutumundaki değişiklik, kürt meselesi- ne yeni bir unsur getirmektedir. Komünistler — Senato Başkanlığına gönderilmiş olan bir mektup, kimler tarafından kaleme alındığı üzerin- den aktığı için alâka uyandırdı. Zira bu, kızıl renkteki yeraltı faaliyetinin hangi isimleri, hâdiseleri, hareketi ve haklı tenkid noktalarım vasıta diye kullandığını pek açık şekilde gözler önüne serdi. Mektupta sadece bir tek kelim, adam kandırmak için değiştirilmiştir: Ko- münist yerine Kemalist denilmektedir. İbret verici mektubun tam metni şudur: "Senato Başkanlığına, n memleketimizin içinde bulunduğu şartlar aşa- gğıdaki hususların Genç Kemalistler Ordusunca Cumhu- riyet Senatosuna arzını zaruri kılmıştır: Büyük Kemalist İhtilâl ve giriştiği Kemalist faaliyetlerle geri kalmış milletlere ilerleme çağını aç- mış olan Kemalist Türkiye, bugün geri, anarşist ve anti Kemalist faaliyetlerin kaynağı bir ülke haline gelmiştir. 2 — Memlekette işsizlik had safhaya ulaşmış, Milli ekonomik kaynakları küçük bir azınlığın menfaatlerine işler dorumdadır. 3 — Din istismarcılığı, gerçek dinle beraber Kema- list lâyıklık prensiplerini de mahküm edici bir yön tat" muştur. 4 — Mülkiyet müessesesi küçük bir azınlığın men- faatine işlemekte ve inhisar altındadır. 5 — 27 Mayıs sonrası tasarruflar teşril organların üyeleri tarafından düşüncesizce ve âzami derecede hır- palanmıştır. 6 — Artık bu tip hareket ve faaliyetlere memleketin tahammülü kalmadığı hususunun milletvekili ve sena- törlerce anlaşılarak mezkür temsilcilerin, vatan telâk- kileTinin Meclis ve Senato sandalyelerinin dışına çıkma- sı, millet telâkkilerinin de kendilerine oy. veren biravuç vatandaş topluluğundan öteye geçmesi zamanının gel- diğini hatırlatırız. .K.O. GENEL KARARGAHI Dünyadan Akisler İngiltere — Aktör Sir Laurence Olivier'in haftalık Ti- me and Tide dergisi aleyhine açtığı hakaret dâvası düş- tü. DergideStarOlivier'inhaftada iki defa bir hipnotiz- macıya giderek gençlik tedavisi yaptırdığı ve bu saye- de evliliğini idame ettirebildiği yazılmıştı. Dergi so- rumluları daha sonra bunun doğru olmadığım dergile- rinde yazmayı kabul ettikleri ve büyük miktarda bir tazminatı aktöre ödedikleri için dâva düşmüştü, Sir Laurence Olivier aldığı parayı hayır işlerinde kullana- cağını açıklamıştır. Birleşik Amerika — New York valisi ve muhtemelen önümüzdeki devrede Cumhuriyetçi Partinin cumhurbaş- kanı adayı Nelson A. Rockefeller ile dul bayan Marga- retta F. Murphy'nin nikâhlarım kıyan papaz disiplin cezasına çarptırıldı. Papazın bir yıldan az bir müddet önce boşanmış olanların nikâhım kıyabilmesi için bağ- lı olduğu Presbiteryan kilisesinden izin alması gereki- yordu. Papaz, -eşinden bir ay önce ayrılmış olan Bayan hy'nin nikâhını bu izni almadan kıydığı için ce- zalandırılmıştır. Birleşik Amerika — Geçen Pazar günü Denver şeh- rinde operatörler, bir hastanın kanserli karaciğerini çı- kararak, yerine, birkaç dakika önce beyin tümöründen ölmüş bir hastanın karaciğerini takmışlardır. Bu ame- liye şimdiye kadar lâboratuvarlarda köpekler üzerinde yapılabilmekteydi, 47 yaşındaki hastanın durumu şi dilik iyidir. AKİS/5