5 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

5 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Geçen haftanın sonunda İngiliz ve Yunan hükümetlerine verilen nota nın bir benzeri, aynı zamanda, Bir leşmiş Milletler Genel Sekreteri U Thant'a da mesaj olarak gönderilmiş- tir. Bu mesajda mavi berelilerin rum ların davranışları (o karşısındaki o çe- kingen tutumlarına dikkat çekilmek- te ve daha önce kendisine yapılan te- şebbüslerden cevap alınamamasından yakınılmaktadır. Alışverişteki o dostlarımız ürk hükümetinin Kıbrısa getirti- 'Tien savaş araçları konusundaki yanık davranışı, Kıbrıs konusunda işin başındanberi pek rahat davranan bazı dostları harekete irmiş gibi arkadaşlarının Kıbrısa uçak ve diğer ağır silâh araç ları satın almak ve Adada mecburi askerlik düzenini kurmak (o yolundaki çalışmaları, Batılı çevrelerde endişe ile izlenmektedir. Nitekim, Ameri- kan Dışişleri Bakanlığının bir söz- cüsü, bu konuda yaptığı bir oaçıkla- mada, "Sovyet ve çek yapısı silâhların Kıbrısta bulunduğunun gözle lür bir gerçek olduğunu" belirtmiş ve bunun yanısıra yeni bir silâh yığı- nağının "esef verici birşey" olacağını söylemiştir. Sözcüye göre. Adaya si- lâh yığmak Güvenlik (oOKonseyinin 4 Mart kararına da aykırı olacaktır. Fakat Washington'daki idareciler şim- dilik bu açıklama ile yetinmişe bi ziyorlar. Bunun ötesinde kiler göstermeleri için, belki, sın ikinci bir Küba olup çıkmasını beklemek gerekecektir! İngilterenin tutumuna gelince. İn gilterenin şu sırada en çok (Kıbrıs taki üslerinin geleceğiyle ilgili oldu gu anlaşılıyor. Gerçekten, Ada türk- lerini kısa zamanda yola getirememe Fazıl Küçük - Makarios “Anlayana sivrisinek saz...” lerinin sorumunu İngiltereye yükle meye çalışan bazı rumlar, ingilizleri türklerin tarafını tutmakla suçlamak ladırlar. Bu yüzden, bu haftanın ba şında Adadaki ingiliz üslerine sabo- tajlar yapmaya başlamışlardır. — Bir ingiliz havacısı türklere silâh kaçır- mak suçundan Oo yargılanmak üzere mahkemeye çıkarılacaktır. Şimdi aşı rı solcu rumlar kadar aşırı sağcılar da Adadaki ingiliz üslerinin kaldı- rılmasından söz açmaktadırlar. Bu durum karşısında İngiltere türk lerden yana görünecek her odavra- nıştan dikkatle kaçınmaktadır. Böyle olduğu halde, Adaya ağır savaş araç- ları getirilmesi ve mecburi askerlik konularında hareketsiz kalmayı da AKİS/10 göze alamamışlardır. Çünki bunlar Kıbrıs Anayasasına açıkça ( aykırı davranışlar olduğu gibi Adadaki in- giliz varlığını da doğrudan doğruya tehdit etmektedirler. (Bugün bir ke- re türkleri yola getirdikten sonra Ma kariosun yarın ingiliz üslerine dön- meyeceğini hiç kimse temin edemez. Fakat İngiliz hükümetlinin davranışı da, şimdilik, Amerikanınkinden pek değişik değildir. e İngiltere hükümeti adına yapılan bir açıklamada, İngil- terenin Kıbrısa ağır sava sokulmasını endişe ile karşıladığı bil- dirilmektedir, o kadar... Bir basın toplantısı A dadaki durum böyle iken o Türk Dışişleri Bakanı Erkin amba günü bir basın toplantısı ile Kıbrıs türklerinin lideri Dr. Fazıl Küçüğün papaz Makariosa verdiği bir (“yazılı gağrı'yı açıkladı. Erkin sözlerine: — Dr. Küçükün Anayasa nizamı- na riayete davet çağrısındaki bütün esasları Türk hükümeti olarak aynen çiğnenmekte olduğunu ifade etti. Dr. Küçük Makariosa tevdigi ettiği çağrı- sının, birer suretini de garantör dev- letler olan İngiltere, Yunanistan ve Türkiyeye, bir de Birleşmiş Milletlere göndermiştir. Çağrı saat 15'de Maka- riosa verilmiştir. Dr. Küçük çağrısın- da şu hususlar üzerinde durmaktadır: Kıbrıs Anayasasına ve milletlerarası anlaşmalara, taraflarca bulunacak bir hal çaresine kadar riayet edilmelidir.