5 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

5 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

tere için değil, Amerika ve Türkiye için de devam et- mektedir. Aradaki büyük fark o gün Türkiyenin bırakı- nız Kıbrıstakileri, kendi Anadolusu üzerindeki türkleri korumak gücü bulunmadığı halde bugün bu güce sahip olmasıdır. Milli Mücadelenin neticesi Anadolu türklerinin kurtarılması olmuştur. Bu mücadeleden doğan Türkiye- nin Kıbrıs türklerini bırakması elbette bahis konusu de- ğildir Bir papaz daha KK" rumları, Türkiyenin başına bir felâket geldiğin- e Yunanistanın, Megalo İdeasını gerçekleştirmek için tahrik ettiği tek kütle değildir. Venizelosun propaganda makinesi Pontus dedikleri (o Trabzon bölgesinde oturan rumlara da el atmıştır. Pontus dâvası, başlıca üç rumun eseri olmuştur. Her zaman olduğu gibi bunların birin- yunanlı iş adamlarının bir nevi karargâhı halindeydi. Rum firmlalarının en önemlisi de Zarifi firmasıydı. Bun- lar ellenizm dâvasının başlıca mali destekleri olmuşlar- dır. Konstantinidis Pontus dâvası için çok para ve gay- ret harcamış. 1918 Şubatında Marsilyada ilk Avrupa ve Amerika Pontusluları Toplantısını tertiplemiştir. Bu top- lantıda, Konstantinidisin başkanlığında bir icra komitesi seçilmiştir. Pontusta ve Kafkasyada yaşayan rumlar ise Rusyanın güneyinde teşkilâtlanmışlardır. Albay Kateniyotis yunan ordusunun bir subayıdır. 1920 Şubatında Venizelos kendisini Batum ve Tiflise gön- dermiş, oradan Pontus Hareketini idare ettirmiştir. faaliyette rinci Dünya Harbi Türkiyenin mağlubiyetiyle bitince Pontuslu rumlar Müttefikler nezdine akın etmişlerdir. İsmet Paşa ve heyetimiz Lozan Konferansında cisi bir papazdır: Trabzon Metropoliti Krisantos, İkinci- si zengin bir yunanlı iş adamıdır: Konstantinidis. Üçün- cüsü bir yunanlı askerdir: Albay Kateniyotis. Bunlar, bir Pontus Devletinin öncülüğünü yapmışlardır. Krisantos yunanlıların Anadolu bozgunundan sonra Yunanistana kaçmıştır. Zira Türkiyede idama mahküm edilmiş bulunuyordu. o Asıl adı Filipidis olan bu papaz 1919'da 37 yaşında bulunuyordu. Sonradan Atina arşö- veği olmuş ve yunan kilisesinin başına geçmiştir. Konstantinidis Marsilyada yerleşmiş, aslında Pontus- lu, karun kadar zengin bir rum iş adamıdır. 1919'da Pontus ile iş yapmaktaydı ve Karadeniz sahillerinde firmasının altı tane şubesi bulunmaktaydı. O tarihlerde (Marsilya Başı, Trabzon metropoliti Krisantos çekmiştir. Konstan- tinidis Marsilyadan hemen Parise geçmiş, arkadan Papaz kendisine iltihak etmiştir. Krisantosa Fener Patriği ve- kâlet vermiş ve Pontus dâvasını onun savunmasını uy- gun görmüştür. Görülüyor ki bütün o yıllarda rum kili- sesi, bir başından ötekine, tam bir yunan ajanı olarak faaliyet göstermiştir. Merak edilecek husus bu kadar faa- liyet arasında bu papazların dua etmek için nasıl vakit bulabildikleridir. Krisantos Parise, Barış Konferansına oObir muhtıra sunmak üzere gitmiştir. Parise gittiğinde yanında iki pa- paz daha bulunmaktaydı: Bursa metropoliti Dorote ve patrikhaneler müşaviri Pappas, Krisantos Barış Konfe-