5 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

5 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

bu müzik şeklini Mozart da kullan- mıştır. Aslında davul ,triangli ve çal- para triosunun katıldığı ritmik pa- sajlardan ibaret olan bu şekli Mo- zart da "Saraydan Kız Kaçırma" ad- lı operasında bolca kullanmıştır. Yorucu bir gezi (Cumhurbaşkanlığı Orkestrasının esas bölümü iki haftadanberi Güney ve Güneybatı illerinde halk konserleri turnesinde olduğundan geri kalan bö- lüm ile koro ve solocular Ankaradan bir gün önce otobüslerle gelmişlerdi. Ancak yol yorgunluğu, gece dinlene- cek bir otel bulabilme güçlüğü, özel- likle böyle bir dev bestenin bir tek provayla çıkarılabilmesindeki ozorluk- lar gözönüne alınırsa Aspendosta eri- şilen sonucun değeri ortaya çıkar. Hernekadar özellikle solocularda An- karada bii olumlu icranın, hattâ ses ton yarısı bile yoktu ama koro genellikle iyiydi. O tra ile koro arasında, hattâ bizzat orkestranın da ön plânda ve geride oturan üyeleri arasında ses se- viyesi bakımından Oo görülen farkları sahnenin acayip tertibine yormak da- ha doğru sayılabilir. Gerçekten özel- likle üfleme çalgılarla öndeki yaylı- lar arasında ses dengesizliğini yarata- cak şekilde (o kurutulmuş yüksek bir podyum bu durumu doğurmuştu. Fes- tivalin ilk gecesindeki temsil için ha- zırlandığı belli olan bu sahne tertibi- nin konsere göre değiştirilmemiş olu- şu, tiyatronun ortadan aşağı sırala- rında oturanlar için bir talihsizlik ol- du. Bu yüzden orkestra beraberlikler- de tonundan çok şeyler kaybetmiş o- larak işitildi. Antalyalıların, bu kadar dinlenil- mesi ve anlaşılması Zor bir beste kar- şısında büyük bir anlayış göstererek, can kulağıyla, çıt çıkarmadan dinle- yişleri, dışardan gelen müzikseverle- rin hayranlığını çekiyordu Arasıra fı- sıldaşanları ikaz edip susturan, yedi- sinden yetmişine (odikkatle o çalınan müziği izleyen halk, bir yıl önce ge- ne ayni orkestranın Antalyayı ziyare- tinde bir üye tarafından verilen ö- gütlere hiç de lüzum bulunmadığını âdeta ispatlamaya karar vermiş gibiy- di. Bu durum bile "Ordu ve Bölge Konserleri" fikrinin nekadar yerinde ve isabetli olduğunu gösteriyordu. Haberler İh vega haftalık bir konser turnesin- den ve Antalyada verilen korolu konserden sonra 25 Mayısta Ankara- ya dönen Cumhurbaşkanlığı Orkest- rası yıllık tatile girmiş bulunmaktadır. Henüz kesinleşmemekle beraber Ey- lül ayında İzmir Fuarında ve sonra da İstanbulda Beethoven'in Dokuzun- cu Senfonisinin ikişer defa çalınması istenilmektedir. Gesirdiğimiz müzik sezonunda Or- kestramızı yöneten şef Prof. Gott- hold E. Lessing'in bir yıl daha or- kestrayı yönetmesine ve mukavelesi- nin yenilenmesine Milli Eğitim Bakan- lığınca karar verilmiş ve yeni muka- vele imzalanmıştır. Prof. Lessing yıl- lık iznini geçirmek ve mensubu bu- lunduğu Münih Konservatuvarıyla te- maslarda bulunmak üzere memleketi- ne gitmiştir. A manyada bir aylık bir geziye çıkan genç orkestra şefi Hikmet Şimşek, geçen hafta yurda döndü. Şimşek bu gezisinde Nordwest Deutsche Rund- funk - Kuzeybatı Alman Radyoları - için yayınlanmak üzere adı geçen radyonun ünlü orkestrasıyla çeşitli bandlar doldurmuştur." u yıl kış aylarında başlayacak mü- Zik mevsiminde dinleyeceğimiz kon- serlerin programı şimdiden tertiplen- miş ve başlıca yedi kategoriye ayrıl- MUSİKİ mıştır: paralı izahsız konserler- iki kategoride- Oo çocuk konserleri, okul konserleri, üniversite konserleri, pilot bölge konserleri, ordu ve bölge kon- serleri. Böylelikle her sınıf halkın ve sanatseverlerin eldeki imkânlara göre âzami şekilde tatmin edilmesine çalı- şılmış olacaktır. Bu programlardaki yeniliklerden biri, çocuklar için özel olarak tertiplenecek Oo "masal-konser- dir. Bunların herbirinde Proko- ad lacak, böylelikle çocuklara müzik e- ğitimi cazip yollardan verilmiş olacak- tır. Diğer bir yenilik ise (Üniversite Konserlerine getirilmiş bulunmakta- dır. Şimdiye kadar gelişigüzel ve daha çok popüler oOmüzik parçaları seçil- mek suretiyle düzenlenen bu program- larda bundan böyle Barok çağdan baş- lamak üzere sırasıyla klâsikler, roman- tikler,... çağımıza okadar olan bütün müzik ekolleri takdim olunacak ve bu- na alt örnekler çalınarak açıklamalar yapılacaktır. Ordu ve Bölge konserle- rinde de daha çok Türk halk motif- lerinden ilham alan türk bestecileri- nin eserleri çalınmakla ilginin daha yoğun olması sağlanacaktır. (AKİS - 980) AKİS/29