2 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

2 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AKİS istenmesi elbette ki sebepsiz değil- dir. AP'liler, kısmi senato seçimleri sırasında yaptıkları propagandalar- da affın mutlaka çıkarılacağını vaa- mişlerdir. Tabii, mahkümların oyla- rını alabilmek için başvurulan bu taktik, suçlu sayısının artmasından başka bir işe yaramamıştır. AP'lilerin bu yeni ayak oyunları, Muhalefeti, bilhassa CHP'yi vaziyet almağa zorladı. CHP Ortak Yöne- tim Kurulu, geçtiğimiz o haftanın içinde birgün, tasarı üzerinde son incelemeleri oyapmak üzere bir Grup İhtisas Komisyonu Komisyon, haftanın başında Pazar- tesi günü saat 15.30'da CHP Grup odasında yaptığı toplantıda tasarıyı madde madde inceleyerek, görüşü- nü tespit etti. Buna göre, Celâl Ba- yarın ve diğer Yassıada mahkumla- rının affına, bunların emeklilik halk- larının iadesine, Tedbirler Kanunu kapsamına giren, lâikliğe karşı işle- nen, Cumhurbaşkanına, türklüğe, Silâhlı hakaret yoluyla işlenen suçların af- fedilmesine CHP karşıydı. Yassıada Mahkemesinin, hakkında verdiği i- dam cezası Milli Birlik Komitesin- ce müebbet hapse çevrilmiş olan Celâl Bayar, eğer nedamet duyuyor- sa, Cumhurbaşkanına başvurur ve özel bir afla affedilebilirdi. Yassıa- da hükümlülerinin emeklilik hakla- rını da Emeklilik Kanununda yapı- lacak değişiklikle (osağlamak müm- kündü. Bunu Af Kanunuyla sağla- maya kalkışmak Cumhurbaşkanına vetlere hakaret yoluyla işlenen suç- lar daha ziyade 27 Mayısı tasfiyeyi hedef alıyordu. Üstelik, bu sınıfa gi- ren Suçların Cumhuriyet kuruldu- gundan bu yana affedildiği görül- memişti. Şimdi, AP İktidarı ayağa kalkacak ve hepsini bir kalemde gi- riverecekti! Böylece, bundan bir sü- re önce Silâhlı Kuvvetler mensupla- rına ağız dolusu küfür savuran ve bu yüzden mahküm olan AP eski Zonguldak milletvekili Nuri Beşer de haklarına kavuşacaktı. CHP İhtisas Komisyonu rapo- runda, bunlardan başka, tasarıda affedilmeyecek (o suçlar arasına alı sonra görevi kötüye kullanma suçlarının da ek- lenmesi isteniyor ve af hududunun, 2 Temmuz 1966 Kuvvetlere ve Cumhuriyete, AP seçim beyannamesinin yayınlan- dığı 18 Eylül 1965 olarak tespiti ta- lep ediliyordu. Bahar havasına paydos! Grup İhtisas Komisyonu, görüşü- nü raporla Grup Yönetim Kuru- luna bildirdi. Grup Yönetim Ku- rulu raporu inceledikten sonra Or- tak Grup toplantısına getirecektir. Tespit edilen görüşler benimsenir- se, CHP'nin görüşü olarak, Afla il- gili görüşmeler sırasında (Meclis kürsüsünden açıklanacaktır. Bu arada, diğer muhalefet parti- leri de Af Tasarısı ile ilgili görüşle- rini tespit için çalışmalara başla- mışlardır. Türkeşin liderliğindeki CKMP, genel bir affa taraftar oldu- gunu ilân etmiş, Bölükbaşının MP'- si ise 21 Mayıs olayları suçlularının da af kapsamına alınmasını iste- miştir. Öteki partilerin görüşleri ise henüz belli değildir. Muhakkak olan şudur ki, Afi Ka- nunu Tasarısının görüşülmeğe baş- lamasıyla birlikte Meclisteki bahar havası sona erecek, bilhassa AP ile CHP arasında kıyasıya bir mücade- le başlayacaktır. AP Grupu içindeki, Affa karşı Olan ve Yassıada mah- kümlarının affını demokratik reji- min selametle yürümesi bakımın- dan sakıncalı gören ılımlı AP'lile- rin takınacakları tavır dikkate alı- nırsa, tasarının Meclisten kolaylık- la geçirilemeyeceği anlaşılır. Bu du- rumda, binlerce mahkümun sabır- YURTTA OLUP BİTENLER sızlıkla beklediği kanun, AP'lilerin kendi kendilerini ve Yassıada mah- kümlarını affetme hevesine kapıl- maları yüzünden, büyük bir ihti- malle, Meclisin önümüzdeki döne- mine kalacaktır. Bu ihtimalleri hiç dikkate alma- yan iki politikacı, herhalde, Başba- kan Demirelle Adalet Bakanı Hasan Dinçerdir. Demirci Yozgatta, affın mutlaka çıkarılacağını o söylerken, Dinçer de Ankarada, affın mutlaka gerçekleşeceğini, Celâl Bayarla Yas- sıada mahkümlarının mutlaka affe- dileceklerini ifade etmiştir. AP Grup yöneticileri, muhteme- len Çarşamba günü, muhalefet par- tilerinin grup başkan vekillerini, Af Tasarısı oüzerinde bir görüşme yapmak üzere, toplantıya çağıracak- lardır. Bu toplantının sonucu, Mec- lisin havasını aşağı yukarı tâyin e- decekt Af eN büyük bir ihtimalle, Gecekondu Kanunu görüşüldükten sonra ele alınacaktır. Siyasi çevre- ler, Af Tasarısının Cuma veya Pa- zartesi günü görüşülmeğe başlana- bileceğini söylemektedirler. Hükümet Temel atma furyası Yüksekçe bir tepeye inşa edilmiş lanan Yozgatlı, Başbakan Süleyman Demireli dinli- Demirelin eşi köylü kadınlarla Ankaranın taşına bakıp, köy aşı yiyenler