22 Ocak 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Ocak 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Sahife 3 Emael'te te tasfiye mi? Memurin maaşatı 2,5 milyon liradan 600 bin liraya indirilecek Dahiliye vekâleti beş se hazırla nelik bire er imar programı ak vekâlete göndermeleri hakkında bele- diyelerle şehremanetine bir tamim göndermişti. Bu tamimde 300 bin lira v. ancak ridatın beşte bi belediyelerin de onda birini ma: âlde ve ücret olarak verecekleri Halbuki bizim şehremnmnetimizin bütçı yun liradan ibart iken ma: ridatlı olan belediyelerin ni, daha yukarı varidatlı , tahsisatı fevkal- i teşrih ediyor. j altı mil- memur ve müstahdemin rı 2,5 milyonu geçiyor. Vekâletin tamimi mucibince maaşat ve ücretleri 600.000 liraya indirmek ve bunun için de emanct memur kadrosunda geniş bir tasfiye yapmak lâzım- dır. Muhiddin B. Aukaradan geldikten sonra icabına tevessül edilecektir. Vekâlet ayni zamanda belediyelerin ikramiye vermelerini de men etmişti Dört mühim adli kanun Ceza, hukuk, icra ve iflâs kanunla- rının başlıca ahkâmı Ankara 21 (Husust ) — yeni | ceza mühakeme usülü kanunu | adliye encümeninde müzakere edi- liyor. Aynen Almanyadan alınan bu kanundan gaye adalet prensip- | lerini ihlâl etmemek şartile dava- ların azami sürat ve sadelik içinde görülmesidir . Bunun için muddei umumilerle hakimlere büyük salâ- hiyet verilmektedir. Yeni Kanunagöre mahkelerden Temyize - giden — ilâmlar - şayet Kanunun yanlış tatbikindan do- layı ise temyiz mahkemesi kararı bizzat tashih ederek ilâmi katiyet | kesber ve şimdi olduğu gibi tek- rar mahkemeye iade edilmez. Bu suretle pek çok zaman ka- zanılacak Temyizin kararı ikinci defa mahkemeye gitmeyerek der- hal tatbik olunacaktır. Bu yüz- den tashihe kararını hapishanede bekliyen maznunlar uzun müddet intizar etmiyecekler ve hariçte gezen müçrimler derhal hapisha- neye gireceklerdir. Ceza muhakemeleri usulündeki bu prensip bu sene bukuk muha- keme usulü kanununa ilâve edil- mek üzere bir madde halinde meclise teklif edilecektir. Bu suretle bir dava srf mahke- menin bir Maddei kanuniyeyi yan-, lış tatbikinden dolayı temyize gelirse mahkemei Temyiz kararı bizzat tashih ile bukuk mahkeme- lerine iadeye lâzum görmeden ilâm katiyet kesbedecektir. Bu yüzden senelerce süren davalar kalmaya- cak, işler süratli neticelenecektir. Bu kanunun adliye hayatımı icra edeceği tesir pek büyüktür ananeler ve tarihi bir tekâ- neticesi insanın ömründen bu ka- yatandaş- süratle elde lar dava neticeleri edeceklerdir. Bir gazetecinin beraeti Viyana, 20 ( A.A ) — Cinayet mahkemesi geçen 'yaz kendisi gleyhine zem ve kadih davaşı İkame etmiş olduğu bir arkadaşmnı öververle katletmiş olan sabık gazete muharririnin bernetine ka- | bilel Tar vermiştir. icra ve iflâs kanunları Adliye vekâletinin - hazırladığı | yeni icra ve iflâs kanunu da bu hafta Heyeti vekiledan meclise sevkekedilecektir. Bu kanun aynen İsviçreden alin- mıştır. Bu kanunun en — mühim yeniliği ilâmsız icraya ait madde- lerdir. Bundan başka mühim yeni- likler şunlardır: Yalnız eşhası hükmiye, tcaret- baneler hakkında değil eşhası âdiye hakkındada iflâs hbükmü tatbik olunur. Bazı efrat ticaretlerini gizleyerek) lâstan kurtuluyorlardı. Yeni kanuna göre böyle bir hal tahak- kuk ettiği takdirde mahkeme bu efrat hakkında iflâs kararı verir. Bu suretle ticaret hayatımız daha fazla emniyet ve inzibat altına alınmış olacaktır. Bundan başka icra daireleri alacaklının sadece bir talebi ile medyun - hakkında mütemadiyen takibatta bulunacaktır. İcra dairesi yalnız alacaklırın gösterdiği emlâk ve emval ile iktifa etmiyecek müttali olduğu bütün emvale vaz'ıyet edecekti, Yeni kanunun bari bir yenil de adi borçtan dolayı hapis ceza- sını kaldırmasıdır. Adi borçtan dolayı hapis cezası yoktur. Bor- cunu vermeğe muktedir olamadığı tahakkuk eden bir adamın hapsa atılması hiç bir medeni memle- | kette görülmemiştir. Buna mukabil daha ağır bir mü- eyede konulmuştur. Borcunu ver- miyeceği hakkında yalan yemin etmiş olan bir adam ağır hapsa mahküm olacaktır. Bu kanun ah- kâmı — umumiyesi - itibarile eski icra kanunundan —daha — süratli daha' sadedir. 335 maddeden mü- rekkep olan bu kanun - yakında meclise gelecektir. Alzasta muhtariyetçilerin bir muvaffakıyeti Kolmar, 20 (A.A.) intihabatta “muhtarictyet taraftarla- rından M. Havs (Hauss) intihap edilmiştir. 25 derece Paris 20 (A.A.) — Fransada 've bahusus yukarı Savvuda şedit bir soğuk hükümfermadır. Yukarı Savuada — soğuk tahtessifir 25 derecedir. Mühim bir Rugbi maçı Fpinburg, 20 (A.A) — Rugbi maçında İskoçya Fransayı üçe kar- Şi altı sayı ile maglüp eylemiştir. Diyarıbekir müddei emumisi Ankara 21 (Hususi) — bir baloda çirkin hadiseye sebebiyet veren Diyarıbekir müddei umu- misine işten el çektirilmiştir. M. Kayyonun burnu Paris, 20 (AÂ.A.) — Ahiren bir otomabil kazasına duçar olmuş olan M. Kayyo (Caillaux) nun bu. sabah burun kemiğinin kırığının bir parçesi çıkarılmıştır. Ahvali sıhhiyesi umumiyet itiba- iyle şayanı memnuniyet ise de istirahat ve ihtimamata ihtiyacı vardır. ran vapur Sekiz, on gün evel Eyip önünde kuma oturan Haliç şirketinin 9 numaralı vapuru evelki gün tek- rar seferlerine devama başlamıştır. Mevsim münasebetiyle fazla kum akmiş ve deniz içinde bu yüzden bir çok tepecikler husule gelmiş olduğundan bu gibi hadiselerin tekerrürü ihtimali mevcuttur. L Sti ada kaişanyaat'ar: aç yasi tarı fındau 1500 tonilütoluk bir vapur satın almıştır. Bu vapura Furuzan ismi verilmiştir. Bündan başka Kalkavan zadeler tarafındanda Hollandadan — bir vapur — satın alınmıştır. Bir vapur müsademesi davası Bundan bir hafta evel yelken- cizadelerin İsmet paşa vapurile Hilâl vapuru arasında bir müsa- deme olmuştu. Bu müsademe neticesinde yar üü Tet Bi Dllaru puniz siştir. Vapurun zararı üç bin Hiradır. Mesele yakında mahke- meye intikal edecektir Düyümü müvahhlde ingiliz liram Rümeli tahvilatı Esham İ bankanı Anadolu şimendiferi Teamray şirkeli Anadolu Of 4.5 Anadolu IT Anadolu ll Tünel Olg $ vramvay Blektrik Çek Fiatları Londr — üzerine Yari Nüyork Amsterdam Sofya Dükreş Cenevre Berlin Viyana Bu çedveldeki flatlar “Amerikan kapren, bankanı tarafından verilmiştir. Eyipte karaya otu- Doktorlar ve gazeteciler Neşet Osman bey 4 ay söz söylemiyecek Etibba muhadenet “Bir cemiyeti reisi: az da ressamlıkla uğraşın,, diyor Tıp fakültesi — ve — doktorlar hakkındaki — neaşriyat — üzerine Etibba muhadenet cemiyeti erkâ- nmdan bir kasmı gazetecilerle temas etmemeye karar vermis- lerdir. Aysi zamanda Emanet sıhhiyye müdürü de olan Etibba muhadenet cemiye Neşet Osman beyle gazeteciler arasında | dün sabah şöyle bir muhavere cereyan etmiştir: — Süt gügümlerini gene tet kik ediyormuşsunuz. Süt muaye- 'ne merkezlerinin — açılması ne oldu? — Daha henüz muamele bit- medi, fakat güğüm tetkikatı yok-, tur. B.. gündelik — işlerimizdir. Bir musluğunu, bir gün kapağını, lıui.ı.ı her tarafını tetkik ederiz. Güğümlerde mahzur filân yoktur. —Etibba muhadenet cemiyetir perşenbe günkü balosuna gazete- cilerin davet edilmemesine karar verilmiş diyorlar, doğru mudur? — geçen sene ne yapılırsa bu sene de yapılır. Bu sene gazeteciler için doktor moda oldu, her sabah gazeteleri açıyorum, filân - doktorun/ sözi resmi, raporlar artık yetişir, bil tık buişten, insanın istifrağ ede- ceği geliyor. Bir az da rassamlardan, şeker fabrikasından babsediniz. — Fakat doktorluğun vaziyeti doğrudan doğruya insanların ha- yatile alâkadardır. — Nasil... ressamlık - senayi âliyei nefisedir. Memlekette ilim | namına yalnız tababet mi vardır? | — Meslekdaşlarınız. bu fikirde değil, bu sahada serbestçe müna- | kaşa istiyorlar. — Ben onlara da hitap ediyo- rum. ben kendi hesabıma gazete- | cilere 4 ay doktorluk hakkında söz y söylememek niyetindeyim. Hava- disi sıhhiye başka.. Bir şey yaza- cağım, söyleyeceğim varsa ( ecne- bi tıbbi risalelerden bir kaçını göstererek ) bunlara yazarım. Fa- kültenin nakli münakaşası gazete sütunlarına geçmez. Bundan bahsa hakkınız yoktur. —Bu devirde hiç bir müessesa, halktan gizli hareket edemez. Bu demokrasi prensiplerine mugayir- * | — Sizin dediğiniz de yanlış, | benimki de.. Ben kendi hesabıma gazetelerin bu — işlerle — meşgul olmasına tarafdar değil N HABERLERİ ö * Ekmek fiatları — Ekmek fiatları dün 10 para tensil edil- miştir. Bu suretle Ekmek bugünden itibaren (16) kurus (10) paraya satılacaktı * Malâl görünmek için koltuk değneği — taşıyan — dilenciler Şehr emaneti dilencileri taplamağa devam etmektedir. — Bazı malül görünen dilencilerin sapa sağlam oldukları anlaşılmıştır. Göçen gün apıda koltuk değnekle: ilenen zenci bir. dilenci Zabıtai yle Belediye — memurlarının — nazarı ikkatini cefbetmiştir. - Memurlar dilencinin yanına gittikleri zaman kendisinin sakat olmadığını anla- aışlardır. * Harict — ticaret — bürosu — Hükümet — İstanbul İzmirde birer harici ticaret bürosu teşkiline karar vermiştir * İlk meklep muallimleri — İlk mektep mullimlerinin tast Sine ait talimatname Maarif ida- resine gelmiştir. * İstihlâk vergisi — Yeni istihlâk vergisi kanununun meeliste kavanin encümeninde müzakeresine haşlan- Kaçak eşya Ayasofyada oturan bakkal Nari efendinin evi taharri edilmiş ve 182 delter sigara kila kaçak esrar balunmuştur. — | ANKARA PALAS (ANKARA ) Bütün odalarda telefon, sı- cak suyu, kaloriferi vardır. Hususi banyolu apartımanlar. Odalrın fiatı: 6-8-10 ve 12 kâğıtı ile bir liradır. Amerikan barı, Orke: tra, erkek ve kadınlara mah- sus perukâr salonu, çamaşır- hane, garaj, tenis, kütüphane, yataklı / vagonlar acentalığı. şirketinin Kadın yüzünden hadise Dün gece Sirkeci birahanele- rinden birinde bir hadise olmuş- tur. Mehmet isminde bir adam arka» daşı Vasil ile beraber birahanede rakı içerlerken aralarında bir ka- din meselesinden dolayı kavga çıkmıştır. Bir aralık önündeki masayı tuttuğu gibi bavaya kab dıran Vasil, arkadaşını fena halde yaralamıştır Lâstik ve kundura hırsızı Sabıkalı takımından kör Kadir dün akşam Veni Camide namaz kılan / Hasan isminde - bir şahsın lerini aşırmıştır. Zabıla bu üstik ve kumdura — hirsisini Soğuktan donanlar Avrupa gazetelerinin — verdi malümata nazaren Fransa, Almanya ve İtalyada kar fırtmaları şiddet kesbetmiştir . Fransada bir. çok kimseler so- guktan donmüştur. Almanyada kas rın irtifay bir metroya yaklaşmıştır. Çırağını döven usta Mercanda tersi Niko dün bir meseleden “dolayı çıragı ” Ahmedi fena halde döymüştü itfaiyıyîıııî; haber veren kim? Dün gece sakçam on sekiz. bu- çukta Beyoğlu itfaiyesinin telefon çalınmış ve telâşli bir ses şu ha- beri vermiş! Yetişin Selinik — bankast yantı Bittabi hemen - itfsiye memur- lari Galatadaki banka — binasına gitmişler, —dakat — bankadakilerin sükânetle çalıştıklarını gör: müşlerdir. Meğer bankada yangın filan yokmüş.. — İtfaiyeyi —telaşe düşüren telefondaki ses hakkında kemi tahkikat yapılıyor.