29 Mart 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Mart 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Mart 1929 Fransız kabinası dört dafa itimat reyi aldı Paris 27 (A. A.) — Mebusan meclisi papas cemiyetleri hakkın- daki lâyıhaların bir çok madde- lerini kabul etmiş ve hükümete | dört dufada sırasiyle 265, 248 ve 261 reye karşı 326, 328 317, 327 | rey ile itimat beyan etmiştir. Sıhhıye vekili geldi vekili Refik Bey dünkü Iı'enl: Ankaradan şehrimize gel- miştir. Vekil B. şu beyanatta bu- Tunmuştur : — " İstanbula, husust işlerim n geldin; bu müdtlet zarfında hhiye işleriyle de-meşgul olaca- im. Bir hafta sotra Ankaraya avdet edeceğim. Amerika seyahatım, yeni tekar- rür etmiş değildir. Rokfeller mü- essesesi tarafından evelce davet edilmiştim. Bu daveti kabul ettik. “Belki B. M. M. nin tatilinde Amerikaya seyahat edeceğim. Kar fırtınasında işlerine gitmiyen memurlar Anadalu demir yolları memur- darından bir kısımı geçen kar fırtmasının en şiddetli bir gününde vasıta bulamayarak - vazifelerine gidememişlerdi. İdare inzibat — meclisi — bu memurlara kıstelyevm cezası ver- miştir. Bu memurlar, mücbir sebeplerin | tesiriyle vazifelerine gitmedikle- rini iddia ederek verilen karar hakkında Devlet demir yolları umumi -müdüriyetine — müracaat etmişlerdir. Bekârlık vergisi meselesi (Baş terafı birinci sahifede) den kurtulayım diyen ve - bunun için evlenmek gibi büyük bir me- seleye karar veren bir. erkek vatana nasıl faydalı çocuklar ye- tiştirebilir? Evlenmekten maksat, — çocuk yetiştirmektir / -Bunun için ise insan hayatını mürcffehan temin edebilecek variyette olmalıdır. Bir miktar vergi vermekten çekinen ve bu sebepten evlenmeyi tercih €den bir erkek, ya refah içinde yaşamıyor ve ya hasis demektir. Her iki sebep de aile saadetini temine, çocuk yetiştirmeye manidir. Son zamanlarda bazı memle- ketlerde, meselâ İtalyada nufsun çoğalması için bekârlık - verğisi konmuştur. Fakat yapılan tecrübe ve tetkikler gösteriyor ki bu yol- da hiç bir fayda temin edilme- miştir. Bu sebepten İtalyada mu- | fusun tezyidi, için başka vasıtalara | müracaat mecburiyeti hasıl oldu. 1 — Bir kaç çocuğu olan bir Gi'eden umumiyetle az vergi almak 2 — Beşten fazla çocuğu olan baba ve annelere mükâfatlar ver- mek, | Bu usul çok iyi neticeler ver- muştır. — Vergi Calındığı takdirde | ne gibi hususlara — sarfedilirse faydeli olur diyörsunuz. Dediğim gibi bekârlık ve bir. çok içtimaf — ve felsefi sebeplerden | gulusun — çoğaltılmasına — hizmet | edemez. | Buna rağmen muhkkak sürette | böyle bir verği konulursa top- Janacak — para ile Hukümet mezareti tahtında / çocukları bü- Zeplin balonu nisanda gelecek Berlin 28 (Hususi) — Graf zeplin balonu ni- M n ortasına doğru yenil bir seyahata çıka © zaman İstanbul üze- rinden geçecekti İçki sanatoryomu En çok Amerikadan hasta geliyor Fazla - içkiden tedaviye muhtaç — olanlar Holandada bir çok sanatoryomlar vardır. Buraya — dünyanın — her tarafından bir çok hastalar gel- mektedir. Bir kaç ay zarfında ispirto müptelaları eyileşmektedirler. Ya- pilan statistiklere nazaran bu sa- natoryomlara en çok amerikalılar hastalanan ve sonra almanlar, ingilizler ve isviç- reliler müracaat etmektedirler, Halılarla çıkarken yakalandı Balatta sakin Nihat, Şemsi kap- ftanın evine duvar delmek suretile girmiştir. Nihat elinde halılarla kapıdan çıkarken yakalanmıştır. Avrupaya gönderilen talebe | ret odası hesabına Liyonda tahsil eden Fuat B. memleketimize avdet etmiştir. odanın diğer şe- hirlerde bulunan talebeleri gele- ceklerdir. Ticaret borsası da kimya tah- sili için Avrupaya bir genç gön- derecekt yüten — terbiye — müesseseleri vucuda getirmeli. — — Pedagoji kaide ve usul- lerine göre o gibi müesseselerde memlekete faydalı unsurlar yetiş- dürmeli, ve bu müesseselerde bü- yütülen çocukları, sonradan Avru- paya göndererek tahsillerini ikmal etmelidir. Zira kemmiyetten ziyade key- fiyetin ne kadar ehemmiyel duğu her içtimaiyat mütehassı- sınca anlaşılmış bir hakikattır. Doktorların Bekar ve yahut evli olmalarına gelince: Her şeyden evel şunu söyleyeyim ki Doktor- ların, diğer fikir sahibi insanlar- dan hiç bir farkları yoktur. Mesleki , zihni ve akli mesaide bulunmak, evlenmeğe mani teşkil etmez. Doktor da diğer insanlar gibi hayatını pek güzel tanzım eyleyerek ailesiyle | beraber mesut yaşayabilir. Netekim bir çok tıp ustat ve | dahileri evlenmiş ve hayatlarının sonuna kadar bahtiyar — olarak yaşamışlardır. Bu hususta yüzbin- lerce büyük kâşiflerin zikredilebilir. Demek istiyarüm ki doktorlar içtimat Heyetteki ümumi kaideler den hiç bir zaman hariç kalamazlar. Bazı hususi ve şahsi sebeplerden | dolayi evlenmiyen insanlar olduğu gibi, evlenmek saadetinden mah- rum kalan doktorlar da mevcuttur, Bunlar kaideyi —ihlâl edemezler, Elbasıl tabii.bir suretle yaşamak | isleyen her evlenmeli ve | çocuk yetiştirmeğe şalışmalıdır.., | | fazla Viyanada Otomubil amelesi grev ilan ediyor Viyana, 27 (A.A.) — Otomo: bil imalathaneleri sahiplerile tatil | günleri için de ücret istiyen âmele jarasındaki müzakereler neticesiz kalmıştır. Grev ilânına karar ve- İmiştir. Zevcesile geçineme- yen pilavcı intihara teşebbüs etti Tahtakalede pilavcı Mehmet EL. ile zevcesi arasında bir kavga çıkmıştır. Bu kavgadan ve geçim- sizliklen mütcessir olan Mehmet bıçakla kolunu kesmek * süretile intihara teşebbüs etmiştir. Meb- medin yalnız kolu yaralanmıştır. Bir hamalın ayağı kırıldı İthalât gümrüğünde hamal Bi- lalın üzerine üç sandık devrile- rek ayağını kırmıştır. Bu. kazaya komisyoncu — sebebiyet — verdiği | için tabkikat yapılmaktadır. şirketi ğli kömür şirketi dün sene- kdetmiştir. İctimada ? Nafia komiseri ve borsadan da bir zat bulunmuşlardır ! Şirket | idare meclisi reisi şirketin bir senelik — faaliyetini - izah / etmiş | hisse senetlerinin beheri için 52 frank tevzi edileceğini şöylemiş- * tir. Müessis hisselerinin beherine 1500 frank v Avunduk zade Bundan bir müddet evel iflâs eden Avunduk zade ticarethanesi borçlularile bir sureti hal bulmaga muvaffak olmuştur. Avunduk za- de firması hnxçl yüzde otu- Zörn temini” Stmelleğir Alacık. hlar bu l:ıııinzu kâfi bulııı lardır. Bu vaziyet karşısında Avun- duk zadelerin bu hafta içinde ti- carethanelerini açması muhtemel- dir. Baride şark eşya sergisi İtalyanın Bari — şehrinde — bir şark sergisi açılmıştr. Bu sergi- de şark memleketlerinden İtalya- ya ithal edilen mallardan numu- neler teşhir edilmiştir. Bu müna- sebetle - sergide 'şltılyıyı ihraç ettiğimiz hir edilmiştir. Sergini kısmında talyadan şark memle- ketlerine giden malların numu- nesi teşhir edilmiştir. W 28 Mart 1929 Altın » 446, Dahili tetikraz Düyunu müvahhide Tagilir lirası Esham İş bankası Anadolu şimendiferi Tramvay şirketi Terkes , Balya Çitcnti Tahvilât “Randolu ojg 45 Anadelu IT Anadolu N Tünel ölo $ İramvay Blektrik Çek Fiatları Nüyork Amaterdamı Solya Bükreş Rama Cemcere Bökk c Çom var C) iğnreti “olak “rakamlar mmamele. görmemiştir. Bu çedivekdeki fisllar *Amerikan Ekapres, | bankanı tarafatları werilmişliri SBÜNÜN HABERLERi Kadriye H. tahkikatı Müstantık Hikmet B. dün de tevkifhaneye giderek Kadriye H. meselesinin — tahkikatile —meşgul olmuştur. Tapu ve kadastro mü- dürü dün - tevkifhaneye — gelerek Hikmet beyi — ziyaret etmiştir. Anlaşıldığına nazaran Hikmet B. mumaileyhten bu tahkikat hak- kında — bazı istilâmatta muştur. Dün bundan Fahri Bey ile bulun- başka madenci iyükadada sakin makbule H. isminde iki kişi de şahit sıfatile dinlenmiştir. Reisi Cumhur Hazretleri geçen yaz şehrimizde bulundukları esna- 'da Büyük adayı da teşrif buyur- muşlardı. Gazi Hazretleri Büyük adada bulundukları esnada Kad- riye H. Gazi Hazretlerinin huzur: larına girmeğe teşebbüs etmiş, fakat bu hareketi orada bulunan- lar tarafından menedilmiştir. İstintak heyeti bu meseleyi de tamik etmektedir. * Eytam tasfiye komisyonu — Adliyede çalışmakta olan eytam tasfiye komisyonu mesaisinin en mühim safhasını ikmal etmiştir. Komisyonun mesaisi bir aya kadar hitam bulacaktır. * Bir kadın avukal daha tahlif edi Avukatlık mesleğine giren Şüküfe H. dün baroda tahlif edilmiştir. Bu suretle şimdiye | kadar avukat olan beş hanımın tahlifi hitam bulmuştur. * Bitlis vilâyet merkezi — Bitlis vilâyetinin merkezinin Muşa naklile Vilâyet hududunun tevsit hakkındaki lâyiha dahiliye encü- meninde tetkik edilmektedir. x£ M. yamandopulos — Atınaya | gidecektir. x Nisan maaşı — Nisan maaşı- mu pazartesiye tevzüne başlana- caktır. * Bugün 500 seyyah geliyor— İngiliz bandralı “orentik,, vapuru ile bugün limanımıza 500 kadar | İngiliz ve Fransız seyyahı gele- cekti * Ecnebilerin — sarfettikleri pi iktisat meclisi umi kâtipliğinin tediye müvazenemi hakkındaki raporuna göre, mem- leketimizde ecnebi sefir ve me- murları ile ecnebi tabasının sarf- ettikleri para 9 milyon lira ol- mak üzere tesbit edilmişi Şimdi ecnebi bulunan Türk tebasının barcı dıkları para miktarı tetkik edile- cektir. * Mareşal Foş için dün bir ayin yapıldı — Dün sabah Fransa Sefareti avlusundaki Sen Lui kili- inde, müteveffa Mareşal Foşun stirahati ruhu için bir ayini dini yapılmıştır. * Fransız — Sefiri - Ankaraya gitti — Fransız Sefiri Kont Şambron, Türkiye hududu hakkın- daki müzakerata devam etmek üzere dün akşam tekrar Ankara- ya hareket eylemi Kızıltoprakta bir intihar Kizıltoprakta Ziver sokağında sakin 37 yaşlarında Sıtkı isminde biri dün gendini ağaca asmak tmitir. süretile intihar “Sokakların tenviri Şehremaneti bu sene cadde ve sakakların tenviratına- daha fazla ebmmiyet verecektir. Bunun için havagazı ve Elektirik şirketlerile yeni bir anlaşma temin etmeye muvaffak olmuştur. Havagazı şirketi Fatih Beyazıt için yeniden 100 lamba talik edecektir. Elektirik şirketi İjde beheri 250 mum kudretinde yeniden 300 lamba edecektir. memleketlerde | Himayei Etfalin çocuk marşı 'Akh Gündüz Bey Çecük hafta- sı münasebetiyle Himayei Etfâ) cemiyeti için bir çocuk marfı yazmıştır. Bu marşı aşağıya dere- ediyoruz. Marşın bestesi henüz kabul edilmemiştir. Bestekarları- mız her halde bu güfteye lâyık kuvvette bir beste vücuda ketire- ceklerdir. Türk çocukları! Türk çocukları! Gözler ileril Başlar yukan! | Yarınki hayat, Yurt ufukları, Her şey sizindir: Türk çocukları! Çucuklar aziz, Vatan malıdir Ulu ağacın birer dahdır. | Yardım görmeli, bakılmalıdır, Özü ateşli Türk çocukları. Çocuktur hakkı, Tarihi yapatı: Hakkına tapar çocuğa tapan. Ey kalbi”çarpan! Secdeye kapan, Geçiyor büyük Türk çocukları. Yardımsız çocuk, cansız melektir Bakımlı çocuk, demir bilel Çocuk sevgisi Türke dilektir Yaşasın büyük Türk çocukları, | Türk çocukları! Türk çocukları! | Gözler ileri! Başlar yukarı! Yarınki hayat, Yurt ufukları, | Her şey sizindir, Türk çocukları! | Aka Ellııdnz Açıktakı memur- ların maaşları açıkta maaş almakta — bulunan memurların bir. vazifeye tayinle- rinde aldıkları açık maaşlarının memurin kanunu mucibince tayin- lerini tebelluğ ettikleri tarihten itibaren kesilecektir. | — Tayinleri - tahvil mahiyetinde telâkki olunanlar hakkında dahi maaş kanunu ahkâmının tatbiki icap ettiğinden bunlardan da tayin | emrini tebliğden sonra muayyen müddetler zarfında hareketle yeni memuriyeti mahallerine muvaselet edenlerin yeni memuriyet maaşla- ni istifaya başlayıncaya kadar geçecek müddete ait maaşları Memurin kanununun tatl rafından verilecektir. Darülbedayiln 15 inci senesi 29 Mart cuma akşamı Saat 21, 30 ta Darülbedayün 15 inci senci devriyesini tesit için Vali veki ve Şehremini Muhiddin Beyin himayesinde Darülbedayi sanat- kârları ve konservatuvar muallim- | leri tarafından büyük bir müsa- mere verilecekti Darülbedayi çüne kadar kış temsillerine nihayet verecektir Heyet pazartesi günü Anadolu seyahatına çıkacaktır. Darülbedayün — bu — türnesine Ercüment — Behzat B.de iştirak edecektir. AKŞAM Yevi, Siyasi yazele YPARENANI — acımuluk sokağı Telgraf adresi: “Akşam, latanbul, Telefon * yazı. işleri içimi isti 1616 u Telefon : İdare İşleri çi » Cönderim yanlar, tahibine ladle öf ABONE ÜCRETLERİ Seneliği 1700, alı aylığı 900, üç aylığı 500 kuruş, Eenebi memleketler için : Seneliği 30007 allı aylığı 1600; Üç aylığı 900 kunuştur. Türkiye içie: Memuriyetlerinin ilgası hasebiyle