10 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sayfaya ait küpürler

— Her kesin aile ismi olacak Bu husustaki kanun | lâyihası başvekâletten vekâletlere gönderildi Ankara, 8 (Hususi) Her kesin
 Keramet nerede? Ucuz satılan aspirinler yarı yarıya taklittir Ecza depoları sahiplerinin aralarında Aanlaşarak ecza...

10 Nisan 1929 Hi yi din dleismi olacak Ankara müzakeratı Bu husustaki kanun lâyihası başvekâletten vekâletlere gönderildi Ankı edinmesi hakkındaki lây üzere Başvekâletten vekâlet 1930 da yapılacak nufus tahriri lâyiha şurayı devletçe tetkil edilmek üzeredir. Bu lâyıh; şayet kabil olursa nufus sınaj medeni tahı hazırlık olmak üzere bu s , 8 (Hususi) — Her lâyıha kesin bir aile lakabı mütalaaları alınmak gönderildi. in hazırlanan k edilmiştir; meclise sevk laya göre 930 senesinde, tahririnden başka zirai, t de yapılacaktır. Umumi tahrirc 'ne muhtelif yerlerde tec- rübe tahrirleri yapılacaktır. Hali medeni icillâtım tespite memur komi: 'on, bir senelik tetkikattan sonra mesaisini bitirmiştir. Proje, Başvekâlete verilmek üzeredi: Projeye göre şimdiye kadar vefiyat ve tevellüdatın kaydınufus memurları tarafından yapılırken badema hali medeni memurları adliye vekâletine merbut tarafından yapılacaktır. Bulgar kralı evlenmesinde müşkilât çıkıyor Sofya 7 (fo) Papa, Kral Bori- Prenses. Covanna ile - izdiv: cından doğacak çacukların ser- bestü mezbebisi hakkında Bulga- ristan tarafından vaki olan mü- racaata menfi — sürette — cevap vermiştir. Papa katolik kilisesinin ahkâ- mile kabili telif müsaadatta bu- lunduğunu ve daha fazla müsaa- dekârlıkta bulunamıyacağını illâve etmiştir. Bu cevap, Kral Borisir cını müşkil bir safhaya koymuştur. Yegâne çarei hal Prenses Covan- manın ortoduksluğu kabul etme- sidir. Fakat bu da Romada nazik bir vaziyet ihdas edecektir. Yataklı vağonlar sergisi Yataklı vağonlar ikinci müdürü M. Marga Mısıra gitmiştir. M. Marga Kahirede yataklı vağonlar sergisinin küşat resmini yapacaktır. Bu Sergide yataklı vağonlar ve bu vağonlardaki esbabi istirahatin ne süretle temin edildiğine dair numuneler teşhir ektir. ir kaç ay sonra bu sergi şeh- rimizde açılacaktır. Gümrük tarifesi Bir çok maddelerde mühim tadilât yapıldı Muhteli encümende gümrük farifeleri “üzerinde bazı ehem- miyetli tadilât yapılmnıştır. Ezcümle makliye hayvanatında, makinalarda, vapurlarda, otomobillerde tenzilât yapılmıştır. Lüks otomobiller işe, etomobiller faslından tefrik edi- lerek bunların gümrük tarifesine zam yapılmıştır. Bundan başka hariçten memleketimize kurulmuş olarak gelen otomobillerle parça halinde getirilenler arasında mem- leketimizde kurulmasını teminen farklı tarife konmuştur. Diğer taraftan memlekete da- ha ziyade yeni vapur getirilmesi için benynelmilel vesaiki bulunan- larla yeni — vapurların — gümrük Tesmi az, eski vapurların ise faz- ladır. Yirmi senelikten fazla olan vapurlarla — vesikasız bulunanlar için yüzde yüz resim konmuştu. | Keramet nerede? Ucuz satılan aspirinler yarı yarıya taklittir Ecza depoları sahiplerinin ara- larında — anlaşarak - ceza — fiatle- Tini ona göre tespit ettiklerini ve ucuz satmak istiyenlere imkân bırakmadıklarını bir kaç gün evel yazmış, misal olarak — aspirini göstermiştik. 4 Bu hususta yaptığımız tetkikata göre Bayer aspirini şehrimizde 25 lira B0 kuruşa mal olmaktadır. Ecza depoları sahipleri bu aspi- rinleri 28 liraya satmağa karar vermişlerdir ki bu fiyat fahiş de- gildir. Bazı ecza deposu sahiplerinin aynı malı 28 Tiradan çok daha aşağıya satmalarına gelince ucuz satılan bu Bayer asprinleri yarı yarıya sahtedir. Bu sahtakârlıkla meşgul olan bir müessese vardır. Burada hakiki Bayer asprin tüpleri arasına yarı yarıya blir tüpler karıştırılmak- tadır. Bu sahte asprinler bilhassa Anadoluya sevkedilmektedir. Bundan başka İstanbulda ehem- miyetli surette ecza kaçakçılığı yapılmaktadır. Yakında bunun hakkında da malümat vereceğiz. Muvaffak bey Cemal Hüsnü Beyle aralarında tehaddüs eden ihtilâf üzerine memuriyetine nihayet verilen Fuat beyin yerine Mübadele ko- misyonu — Bariciye — müşavirline Gümülcüne tali komisyon Türk murahhası " Muvaffak bey - tayin edilmiştir. Bir çok memuriyetlerde muvaffakıyet göstermiş olan Mu- vaffak beyi tebrik eder Alman kabinesi Berlin 8 ( AA ) — Başvekil M. Müller ile hizipler reisleri arasında vuku bulan müzakere iki saat devam etmiştir. Hiç bir karar ittihaz edilmemiştir. Hizipler yarın toplanacaklar ve verecekleri kararı Başvekile bildi- receklerdir. - Berliner — Tagbelat gazetesine nazaran bu müzakere bütçeye müteallik meseleler hak- kında bir itilâfa vasıl olunduğunu, ancak siyasi müşkülâtın hâlâ de- Yunan sefirine henüz talimat gelmedı Ankara 8 — M. Papaya henüz talimat gelmemiştir. Talimatın bir iki güne kadar geleceği tahmin edilmekte sefer müzakeratın daha seri yürü- yeceği kanaatindedir. Atina, 8 (f0s) — Elefteron Vima | ine göre Yunanistanın son lerine cevabı görünüşe göre — itilâfperverane — olacaktır. Mezkür gazete Türkiyenin de aynı suretle hareket edeceği ümidini ızhar etmekte ve muallâk meselele- rin halli evelki nizave cidallerinden dolayı bu kadar iztırap çekmiş olan iki millet arasında mevedeti tesis edeceğini yazmaktadır. Bütçe müzakeresi Ankar8 ( Husisi —gelecek haf- ta Pazartesi günü Meclis bütçe müzakeresine başlayacaktır. İstatistik müdü- riyeti umumiyesi Ankara, 8 (Hususi) — İstatistik müdüriyeti umumiyesi teşkilâtına ait kanun lâyıhası encümenlerden çıkmıştır. Yakında Mecliste müza- kere edilecektir Rusya kendi ihtiyaç- larını ken temin ediyor Londra 8 (Hususi) — Gaze- telerin beyanına göre Rus harp tayare dairesi reisi Rusyada tetki- kat yapan İngiliz heyetine sanayüinin memleketin — her ihtiyacını temin edebilecek vazi- yette olduğunu, tayarecilik için icap eden Tevazımı da hazırladı ği beyan etmi; Hindistanda vahim igtişaşlar Londra 8 ( Hususi ) — Hint teşri meclisinde reis bir nutuk irat ederken salona iki bomba atilmış, bir çok kimseler mecruh olmuştur. Bomba ve silâhl iki kişi tevkif edilmiştir. Son eserlerin- de hint müslümanları aleyhinde neşriyatta — bulunduğu — cihetle katledilen Hintli muharrir Rajpalın katlı üzerine Lahorda vahim ka- rışıklıklar olmuştur. Askerle vuku bulan müsademede 100 ki; ruh olmuştur. Mısır hariciye nazırı Londrada Londra 8 (A.A.) — Mısır ha- riciye nazırı Hafız Alifi bey İn- giltere ile Mısırı alâkadar eden bazı meseleler hakkında İngiltere hükümeti ile müzakerede bulun- mak üzere Londraya gelmiştir. Fransız bahriyesi Paris, 8 (A.A) — Nisan ayı zarfında Fransız bahriyesi denize yedi harp gemisi indirecektir. 10,000 tonluk “Foch,, kruvazörü bu meyandadır. Nev yorkta bomba Londra 8 ( Hususi ) — Nev yorktan bildirildiğine göre şehrin merkez postahanesinde Nev york valisine gönderilen bir paket na- zarı dikkati celbetmiş ve içinde kurulmuş bir bomba bulunmuştur. | kamındadır. Hiç bir işe yaramı- | İkti Asadıyat ve Devlet (Baş tarafı birinci sahifede ) ve aksülameli tasile sinirler vası bu tali merkezlere Dimag ile iktisadi. vazifeler arasında, işte bu gidiş geliş yoktur. Avrupa cemiyetlerine âriz olan Sosyalizm hastalığı, merkezi dimag ile iktisadi uzuvlar ara- sında bu münasebet yoksullu- gondan hasıl olmuştur. Devletler, bu hale çare olarak iktisat nezaretleri teşkil ettiler, ve bu. süretle, iktisadi hayat ile merkszi idare arasında bir rabıta tesisine çalıştılar Bundan başka , iktisat meclisleri icat olundu. Bu meclislere salâhiyet verilmediği, yalnız istişari mahiyette kaldıkları için hiç bir faide hasıl olmadı.. Devletlerin asıl - faaliyeti , iktisadi hayat haricinde işledi.. Aynı hal bizde de mevcuttur. İktisat Vekâleti, memleketin ha- kiki iktisadi hayatiyle alâka ve rabitası olmayan, Devletin he- yeti umumiyesini iktisadi vaziyet- 'ten ilmi tabiriyle- mütcessir ede- miyen resmi bir dairedir, yani kırtasiye - işleriyle meşgul olur. İktisat meclisi, yalnız kendine sorulan şeyler hakkında - fikrini söyleyen nazariyatçı bir hoca ma- gön- yör, yaramasına da imkân yoktur. | Hulâsa, bütün son asır millet- lerinin malül oldukları — illetten biz de -biraz daha fazla dere- cede - muztaribiz . leddin Sadık üsküdarda bir vaka Bir adam zevcesini iki yerinden bıçakla _yaraladı Dün gece € Üsküdarda kanlı bir vaka olmuş ve bir adam zevcesi- ni ehemmiyetli surette yaralamış- tır. Üsküdarda oturan Enver efen- | di dün bir meseleden dolayı zev- cesi Hatice tutuşmuştur. Bir aralık eline ekmek bıçağını geçiren Enver efendi karısının | üzerine atılmış ve Hatiçe Hanımı iki yerinden yaralamıştır. Enver efendi” bundan sonra zevcesini kanlar — içinde bırakarak — firar etmiştir. Bir otomobil kazası 6-500 nümerolu. otomobil dün köprü üstünden geçerken Matma- zel Raşel isminde bir genç kıza çarpmıştır . kaza neticesinde Mat- mazel Raşel ehemmiyetli surette yaralanmıştır. Palto hırsızlığı W Fatihte oturan Ali Sami efendi | | Hanımla - kavgaya Şehzadebaşınde bir kahvede otu- rürken paltosunu çaldırmıştır. Şerite Hanımın tavukları Şehremininde Karabaş mahalle- sinde oturan Şerife Hanımın cvine | hirsiz girmiş ve 21 tavuk çalarak kaçmıştı Kartal civarında bir cinayet Kartal civarında Kurtdoğmuş | köyünde Süleyman ve Bekir is- | minde iki adam arasında dün gece ; bir ahlâksız çocuk yüzünden nazaa çıkmış, Bekir - Süle) kalbi. üzerinden bıçakla yarala- mıştir, Bekir - Jandarmalar tarafından | tutulmuştar . [g'suuını ımımenıâ t Kadriye H. tahkikatı Müstantik Hikmete B. Kadriye H. hakkındaki tahkikata devam etmiştir. Dün M. Klara, Eleni ve Gabriyel isminde üç şahit dinlen- miştir. Bu isticvabattan sonra Gabriyel efendinin Beyoğlundaki evinde bazı taharriyat yapılmış, bazı evrak elde edilmiştir. Evelki gün Beyoğlunda diyer bir mahalde yapılan taharriyat maznunlardan Nasır Bey de polis memurunun nezaretinde ol- duğu halde bulunmuştar. Bu ta- harriyat neticesinde elde edilen vesaik ehemmiyetle tetkik edil- mektedir. Maznunlardan bazılarının hariçte Türkiye aleyhine çalışan teşkilâtla alâkadar oldukları rivayet ediliyor. — | * İşlerine iade edilen memur- lar — Emanet encümeni vaktile tasfiye komisyonu tarafından veri- len kararları feshetmiştir. Tasfiye komisyonunun kararı ile işlerinden çıkarılanların tekrar işlerine iade- lerine başlanmıştır. » Heyeti askeriyemiz 14 nisanda geliyor — 14 da Himanımza gelecek Novrosiski vapurile, Afga- nistaudan mufarakat eden askeri heyetin avdeti beklenilmektedir. * Meclisi umumi — azalığı — Münhal meclisi umümü / Vilâyet — azalığına sigortacı Rıfkı B. intihap edilmiştir. * Talebenin tren ücretleri — Yüksek tahsil talebesinin Devlet trenlerinde nısıf ücretle seyahat — edebilmesi için Meclise bir kanun lâyihası verilmiştir. * Ecza fiatları — Ecza fiatla- ının tespili için komisyon teşkil edilmiştir. * Halit B. işe beşladı — - ten el çektirilen Emanet şirket- komiserlerinden — Halit B. dünden itibaren Emanetteki fesine başlamıştır. * Yeni İtfaiye makinesi — İtfaiye için sipariş edilen büyük | merdivenli araba İstanbula gel- miştir. * Lağım makinesi alındı — Emanet 5 bin İiraya yeni lağım makinesi almıştır. Bu ma- | kine kadıköy belediyesine veril- miştir. Belediye ucuz — ücretle lağımları temizleyecektir. * Buz satışı — Buz imtiyazı bundan bir müddet evel Şehrema- ilmişti. -İmtiyazın Ema- yesinden bir fayda gö- buz. satışının ser- best bırakılması — müi mektedir. Emanetin bu varii için buzdan masına müsaade olunacaktır. Buzun serbestçe satılması fiatın düşmesine sebep olacaktır. Buzun 2 kuruşa kadar düşeceği muhak- kak addedilmektedir. İDAREHANE — acımmslule sokağr Telgraf adresi: SAkşam, istanbul, Telefon v yazı İşleri. içine datı 1686 Teletori ( İdare İşleri İçini yi ASA ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için! Seneliği 1700, alta aylığı $00, ç aylığı 500 kurup Eenebi smemleketler içi aylığı 1600; Üç Garetemle üaüti anetllyei BVT etinez”