10 Nisan 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Nisan 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

y îıqAMuAN AKŞAMA dem beye ne oldu? Dün öyleyin, vapurda dostum | Adem beye - rastladım. Baharın | elmiş olmasına rağmen, hâlâ | lık paltosu sırtındaydı. Yanıma sokulup dedi ki: — Azizim, senin, böyle işlere aklın erer; Söylesen — e, kuzum, “— kadınların bu günlerde bana İltifatına sebep ne?.. Bir Bedia hanım vardı; kendisine bundan iki ay evel aşk mektubu yazmış- fam; beni ilk gördüğü gün, mek- tubu yırap başıma atmıştı. Bedia hanıma bu gün rastgeldim; gülümsedi : “Size karşı haksızlık ettim, Hamdi bey, beni affedinl,, dedi. — Sonraaaa ... ; Bir komşu kızı var. Kendisini reden gözetlerdim. Hiddetlenir; perdeyi unf ile kapardı. Bu bah, gene gözetlediğimi farketmesine rağmen, ne perdeyi kapattı; ne de pencere önünden çekildi. Bilâkis , daha yaklaştı; kendisini daha seyrettirdi; ve yü- züme tatlı tatlı bakarak gülüm- sedi. — Dahası da var: İnhisar- lardan birie gidip gelen bir maide banım vardır. Duldur. Hâlâ kocasının matemini çekip dururmuş. Hiç kimseye gülümse- mez, hiç kimseye iltifat etmez. Bu Maide hanım bile, bana bu gün, uzun uzun, adeta iç geçire- rek baktı. O da öteki kadınlar | gibi gülümsedi vayda rastladığım kadınlar asla yüzüme bakmıyorlardı. Ben de, kendi. kendime - esefleniyordum: * Eyvah, ihtiyarladım ; kötüledim galiba..., diyordum. Fakat, dün ve evelki gün, —bu zannımı değiştirtecek hadiseler zuhur etti: Türk olsün, Rüm olsün, Eri olsun, Yahudi olsun, bir çok ka- | dınlar bana bakarak gülümsedi- ler. — Söyle, kuzum, kardeşim, bu tahavvülün: sebebi ne? Ar hyamıyorum: Güzelleşmesine gü- zelleşmiş de; gençleşmesine gençleşmiş değilimi zenginleşme. sine zenginleşmiş değilim... B somle' € Âdem bey dostuma dedim ki: — Bahar, yahu, bahar.. İstan- bulumuza, evelki günden beri bahar geldi (Vâ - Nü) İnatçı bir köpek! Efendisinin otomobili zannile arabanın yanına kimseyi yaklaştırmamış! Londrada otomobil hırsızlıkları © kadar fazlalaşmıştır ki bir çok otomobil - sahipleri satır arabalarını - onlarla muhafaza ettirmeğe başlamışlardır. Geçen gün M. Herbert Hes isıninde bir genç köpeği ile yaya olarak sokağa çıkmış, fakat bir müddet sonra köpeğini kaybet- miştir. Epice aradıktan sonra cadde bir otomobilin etrafında doplanan kalabalık gencin nazarı dikkatini celbetmiştir. Herbert yaklaşınca kendi oto- nobilinin renk ve şeklindeki bir otomobilin içinde köpeğini gör- müştür. Arabanm sahibi ve - polisler köpeği indirmek için çalıştıkları halde köpek arabanın içine kim- seyi yaklaştırmamakta israr edi- yordu. Herbert köpeğin yanılarak, her zaman beklediği otomobili olduğu | zannile bu arabanın içine gir- diğini anlamış, ve cebinden çı- kardığı düdükle köpeği çağırmış araba sahibi de belâdan kurtulur- mıştır. Geçen ay, evelki ay, dikkat | /ordum, vapurda, trende, tram- | birer köpek | Yeni Mektepler 'Adalarda bir orta | mektep açılacaktır nbul ve beyoğlu Şehrimizin İst cihetlerinde çocuklarımızın terbiye | ve tahsillerini temin eden kâfi | derecede İlise ve orta mektep | vardır. Halbuki Anadolu / sabille- rinde Kandilli kız mektebi, Boğaz içindaki çocuklarımız için yegâne müessesedir. Anadolu semtindeki talebe için bir de Erenköy kız lisesi vardır. Kandilli Anadolu sahillerinde oturan bü- tün çocuklarımız devam ettikleri gibi Erenköyü lisesine de Haydan paşadan Pendiğe kadar bütün | kız çocukları devam ediyor. | Habuki Adalarda tali tahsil için hiç bir mektep yoktur. Bunu |mazarı dikkata alan maarif idaresi | Adalarda tali derecede bir mek- | tep açmaza i | mektep, için Büyül Adada da bir bina inşa edilecektir. Mektep mühtelit olacaktır. Bu hususta talim ve terbiye heyeti karar verecekti | Japon sergisi Serginin açılması bir ay geçikiyor aldığımıza göre serginin aa bir ay teehur etmiştir. Buna sebep| Sergi için karaköyde eski Li- man şirketi binası tutulmuştur. Burası yataklı vağonlar şirketine devredili binanın etmiştir. Sergi üç sene devam eden daimi bir meşher olacaktır. Sergide teşhir edilecek eşyayı mensucat mamulatı teşkil ediyor. Serginin müdürü M. Bandi minde Türkçe bilen bir Japot ir yataklı vağonlar, fütün ticareti Pek yakında bir Amerikan gru- pu tarafından şehrimizde bir tün şirketi teşkil edilecektir. Şir- ket şimdilik İstanbuldan İzmir, açacaktır Geçenlerde bir fransız grupu tütün üzerinde iş yapmak için şerimize gelmişti. Fransız şirketi | dicaret müdüriyetinde tescil edil- | miş işe başlamıştır. - Amerikan şirketi hükümetle olan muamele- | sini henüz ikmal etmemiştir. Dayak yok! Son zamanlarda, Belediye zabıta memurlarından bazılarının esnafı dövdükleri görülmüş ve bunun için esnaf ” tarafından Şehrema- netine bir çok şikâyetlerde bulu- nulmuştur. Emanet bu. şikâyetler üzerine tahkikat yapmağa başla- Vmıştır. Dayak attığı sabit olan memurlar şiddetle cezaya çarpıla- caklardır. e Gümrük komisyoncu- larının imtihanı Rüsumat başmüdiriyeti imtihan olmayan komisyoncuların gümrük- W lerde iş yapmasını menetmiştir. | | Bunun - üzerine komisyoncular tekrar imtihan olmağa talip ol- | muşlardır. İmtihanlara bir. kaç gün sonra başlanacaktır. mektebine Rumeli ve | i katını Japonlare icar | başka | Samsunda da birer şube | Bir müddetten beri hamallar kamyonlar - satın alarak — uzak mahallere olan nakliyatı bu vasıta ile icra ediyorlar. Fakat yakın yerlere, — bilhassa — arziyelerden postahaneye ve ya gümrüğe elân rtta eşya taşınmaktadır. Resmi- miz bir hamalın taşıdığı büyük bir sandığı gösteriyor. Mavna adası Gazetelerde arasıra mavna buh- iki köprü arasında mâi mürekkep sabih bir ada vardır. Bu mavnalar içlerindeki eşyanın çıkarılmasına — intizaren — bazen | haftalarca burada beklerler. Eski bir ağaç Topkapı sarayına giderken € bir agaç vardır. Son ağaç yıkılmak istidadı gösterdiğinden taştan bir sütüna istinat ettirilmiştir. ve tarihi | zamanlarda bu Eski mecidiyejer Suriye ve Flistinde tedavülden çekiliyor Flistin ve q.ıxkı Erden hükü- metleri eski gümüş mecidiyelerin tedavüllerini menetmiştir. Bunun üzerine piyasada bir gayrı tabiilik hasıl olmuştur. Bu noktayı nazarı itibare Suriye ve Lübnan bükümetleri Unamma - yarımşar milyon İirahk gümüş para darbedilmesine karar | vermiştir. Bu paralar 25 ve 50 kuruşluk iki nevi olacaktır, |— Bu memnuiyet hasebile piyasa- mızda mecidiye fazlalaşmıştır. alan Fransız komiserliği | Sahife 3 Fransız mühendisi emanet heyeti ile birlikte geliyor Pariste bulunduklarımı yazdığı: mız emanet tetkik heyeti, yeni sız mühendis projeyi ve pılanları burada — yapacağından — heyetle beraber — şehrimize — gelecektir. Projenin yapılabilmesi için köpı nün inşa edileceği sahilin derin- liği hakkında malumat elde etmek lâzım geliyor. Bunun için sondaj ameliyesi yapı-| dacaktır. Şehremaneti iki gün- den beri - köprünün Unkapanı cihetinde — sondaj — ameliyesine başlanmıştır. M.Biju buraya gele- rek işe başlayıncaya kadar bu ameliye tamamlanmış olacak ve derhal projenin yapılmasına baş- danacaktır. Fransız 6 ay zarfında projey cektir. Sigorta tarifeleri Komisyon mesaisii ikmal etti İktisat —xekaleti geçen se sigorta tarifelerinin tetkikini bir komisyona havale etmişti. Sigorta müderrisi Zühtü beyin riyasetindeki heyet bir senede 37 Jiçtima aktederek mesaisini Komisyon bir sene z: harik tari tesbit etmişt Hazırlanan tarife bir iki içtimz daha tetkik edildikten — sonra İktisat vekâletine gönderilecektir. Komisyon harik tarifelerinde bazi tadilât yapmış, sigorta ü lerini tenzil etmiştir. Liman şirketinin yeni mavnalaı Liman şirketi / vesaitini. tezyit etmektedir. Bundan bir müddet evel Bartın tezğâhlarına ısmarla- 'man mavnalar gelmeğe başlamı 'tır. Bundan başka şirket İngilte- reye dubalar ısmarlamıştı. Duba- lar bu ay ayetinde buraya gelecektir. Hayvan borsasında intihap Hayvan borsasının idare meclisi intihabına bu gün başlanacaktır. Yeni talimatname mucibince idare meclisine dokuz aza intihap edile-, cektir. Ticaret müdürü ticaret | borsası komiseri, Lm müdürü idare me: azadırlar. İntihap « azalar celp ve tacirler arasında seçilecektir. Rüsumat memurları Bir refikimiz Rüsümat memur- darı arasında tasfiye yapılacağını yazmıştı. Tahkikatımıza göre bu sene tasfiye yapılmayacaktır. Uu için ayrı bir antrepo açılıyor Rüsümat baş müdiriyeti bina- daki antrepo buhranına çare bul- mak üzere rıhtım şirketi nezdin- de teşebbüsatta bulunmuştu. Rih- fım şirketi buhranı izale için şim- dilik Ayvansarayda bir. antrepo açmıştır. Bu antrepo un antreposu alacaktır. Dedikodu Balık kokuyor! Mevzau bahs- balık, Puason davril dir. Nisanın 7-8 inde hâlâ gazete sütunlarında teşhir edilme- sine göre, doğrusu, zavallının ko- kacağından korkulur: Evelki gün, Topluiğıne dostu- muz, (Vâ-Nü)nun bir yazısı müna- sebetiyle bayat Puason Davrili tekrar pişirip kotardı. Gene evelki gün, Felek arkadaşımız, Avrupa mecmualarında — rastladığı — bir 1 nisan - yalanını — sahi sanarak Fransız aktörü Poleyin, Pöti Pariz yen muhabiresi Ödet Panötye ile dücllosundan ahlâki ve içtimai neticeler çıkarmıştır. Güya Poley, muhasımı olan kadına, sirf centi- menlik yüzünden ateş etmemiş; tabancasını havaya boşaltıışmış; muhabire ise, aktörün göğelini nişanlıyarak kalbgâhını delmişmiş; erkek, ikinci bir centilmenlik yaparak , öleceği sırada, Odet Panötyeye : “ Zarar yok efendim, sizin vurduğunuz yer acımaz| , demişmiş... Felek beyin bu hadi- seden — istintacı : “ Kadının eline silâh verilirse netice işte böyle olur! , Keza dün çıkan Milliyetin ilâ- vesindeki tekmil muhayyerülükal hadiseler — birer — balıktır. Hiç makine ile istikbal keşfedilebilir mi, a Edhem İzzet bey biraderi- miz? Bunu, ne demeye büyük büyük gazetene geçirdin? Sonra, 1929 da, hâlâ hara hara, ağıl ağıl beygir mevcutken, atlar “nesli tükenmiş — hayvanat,, — müzesine konulur mu? Netekim, son postayla gelen Avrupa gazeteleri bütün bunların puason davril olduğunu yazıyor. Aman, artık, çok rica ederim, bu kokmuş nisan balığım ne e Tatturalım.. Gilei Ö Çocuk düşürmeğe dair eser ve resimler memnu.. Suriyede çocuk düşürmek ve gebeliğe mani olmak için yazılan kitap, risale, albüm ve saire ile bünün . için - hazırlanan — ilâçların satılması menedilmiştir. Bunun hilâfına kareket eden- lerden 50 Jiradan 1000 liraya kadar ceza almacaktır. —» Şamda komiserlik binası Suriye hükümeti Şamda — âli komiserlik için Salihiye civarında ük bir bina inşa ettirecekt için 12,000 altın lira Bu bına | tahsis olunmuştur. İnşata bu sene- | başlanacaktır. Beyrut - Şam yolu Bu sene külliyetli miktarda yağan — karların tesiri ile Berut- Şam yolu kapanmıştı. - Yol bir müddet evel açılmış ve iki şehir jarasında münakilat başlamıştır. Haleyte bir katil Halepte bir katil vakası olmuş meşhur isyancılardan Hasan Taanı Dendeş bir genç tarafından öldü- rülmüştür. Yapılan tahkikat net cesinde Hasan Taanın de bu ger babasını öldürdüğü ve katil intikam hissi ile hareket etti anlaşılmışt Fransızlar Suriyeye asarı atikz taharrisi için bir heyet gönder mişlerdir.