25 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sanısunda Gazi Hz. teşrifi günü parlak suret- te tesit edildi Havza, 22 ( Hususi ) — Gazi Hz. lerinin Samsuna ilk teşrifleri tarihi olan 19 mayısın yıl dönümü pek parlak — bir - şekilde — tesit deildi. Samsun daha bir hafta evelinden donanmağa başlandı. 19 mayısta şehirdeki bütün dükkân ve mağazalar kapandı. Mektepler, askeri kıtaat ve halk lise meyda- amda toplandı. Meydanm orta- sında askeri muzika milli parçalar çalıyordu. Bando muzika önde olduğu halde merasime iştirak edenler Gazi parkı yanındaki tarihi iske- | lenin önüne geldiler. Burada Val fırka müfettişi ve erkânı hükümet layı bekliyozlardı.. Alay, iskelenin önünde durunca fab- ialar canavar düdüğü çalarak merasime iştirak ettiler. Şimen- düferler, limandaki vapurlar di düklerle alayı selâmladılar. Büyük takın altındaki kürsüden “Samsun 19 mayıs halırası, Ya- zılı olan sigaralar ikram olundu, yapıldı. ve muazzam bir. balo verild. Şehir namma Gazi H. lerine bir tazimat telgrafı keşide edildi. Şehirler arasında telefon Ankara, 23— Erikason şirketile yapılan mukavele mucibince şirket Ankara, Kayseri - Sivas, Sax İstanbul - Tıy:gddık Blkanu ” “Trabzon şehirleri arasında telefon tesisatı yapacaktır. Şirket bu hat- lar için 12 milyon sarfedecektir. Ankara şebekesi bir milyon mukabilinde — şirkete olarak verileçektir . Şirket tesisatı 78 ayda yapa- caktır. Şirketin 8 kişilik idare meclisinde hükümetimizin - dört azası olacak, Reis hükümet azala- rından, umum müdür şirket aza- ları arasındam intihap edilecektir. Rizode ev soyanlar Rize 23 ( Hususi) — Şehirde gece ev soyanlar şiddetle takip Hadım edilecekler! Amerikada aptallar, deliler hadın edilecek Lansing 25 (ALA) — ( Mişi- ganda ) Vali aptallarla akli mele- kâtının hepsinden istifade ede- miyen diğer eşbasım akim yapıl- masını natık bir kanun İâyihası imzalamıştır. Bu kanuna göre takim emeliyesi ancak alâkadar şahsın muvafakatile yapılacaktır. sermaye Manıaada Tarla fareleri ve çekirğe ile mücadele Manisa 23 |JHususi) — Dorgolu kazasında 5000 dönümlük arazi dahilinde tarla fareleri zuhur etmiştir. Mücadeleye başlanmıştır. Manisa ve Alaşehir bağlarında görülen tepis haşeresinin önüne geçilmiştir. Zürraa meccanen ilâç dağıtılmış ve esaslı tedabirler alınmıştır. Manisa - ile- Demirci, ” Salil Gördes kazalarında çıkan çekir - gelerin imhası için çalışılmaktadır Memurlar beraberlerindeki malze- melerle beraber köylere dağıl - anışlardır. Manisa pamuk istasyonu Manisa 23 | Hususi) — Çoban İsa ile Hacı Halil köyleri arasında bir pamuk istasyonu tesis edile- İstasyonun yeri - tayin Yakında tesisat başla- Gektir . Samsun meclisi umumisi | Samsun 23 (Hususi) — SS gündür vilâyetin çok esaslı ihti- yacları üzerinde faideli kararlar veren Samsun umumi meclisi mesaisini nihayetlendirdi. Vilâyetin umumi bütçesi bir milyon üç yüz bin küsur liradır. Masarıfın büyük kısmını maarif ve nafia teşkil 'ediyor. Daimi Encümene Hüseyin Fehmi (Samsun) Ragıp (Vezirköpü) “îım'nmn) beyler seçildi. incir ihracatı ve Amerika Londra. 23 (Hususi) — Ame- Tika âyan meclisi çifçilerin hima- yesi ve ihracat için mükâfat verilmesi esasını kabul etmiştir. Bu suretle incir ihracatı için de mükâfat verilecektir. | Hizede tahliye edilenler Rize 23 (Hususi) — Af kanımu burada büyük bir sevinçle karşı- dandı. Halk hükümetin şefekat we merhametinden mütehassistir. Tekirdağ havalisinde nafi yağmurlar Tekirdağ 23 (Hususi) — Kurak- lktan müteessir olmağa başlıyan Tekirdağ havalisine nafi yağmurlar | yağdı, rençperin yüzü güldü. Mardin vilâyet meclisi Mardin 23 (Hususi) — Vilâyet meclisi mesaisini ifa etti, müza- kerala nihayet verildi. Tamirat meselesi Bir alman mütehassısı istifa etti Berlin 23 ( Hususi ) — Tamirat komisyonuda Alman mütehassıs- larından M. Fogler istila etmiştir. M. Fogler sebep gösterme- mekle beraber Almanyanm 37 seneden fazla tamirat hesabı para vermesini kabul etme tahmin olunuyor. Alman mahafili Paristeki müza- keratın son safhası hakkında mü- talâa beyan etmektedir. Mamafi vaziyetin çok nazik olduğu beyan ediliyor. Paris 23 (Hüsusi) — Amerika baktümeti borçlar meselesi hak - kındaki | itilâfın tasdikım Fransa- dan talep etmiştir. Fransa hükümeti, tamirat müza- keratı neticelenmeden evel itilâfı 'tasdik edemiyeceğini bildirmiştir. âimnz haîtı İbnı Suut bu hatir başkasına vermiyor Kudus 23 (Hususi) — Hicaz demir yolu meselesini müzakere için geçen sene (Hayfa) da akto- lunup sonradan bir netice hasıl etmeksizin dağılan — konferansın yeniden —aktı için — teşebbüs yapılıyor. İbni Suut Hicaz demir yolunun hakkı tasarrufu kendisine ait olduğu iddiasında hâlâ ısrar ediyor. Hicaz hükümeti bu hatta dair İngiltere ve Fransa tarafından ya- pılan masarifi tazmin eylemeğe Smâde bulunuyor. İngiltere ile Fransa ise hattın Maandan öteki tarafını İbni Su- ada terkeylemeğe ve — bunun üzerine mali ve fenni muave- nette bulunmağa hazırdırlar. Lâkin diğer taraftan ingiliz ve fransız mandası “altındaki kısım- ların kendi. taraflarından işleti- mesi hususunda ısrar ediyorlar. Hicaz hükümetile İngiltere ve Fransa arasında mevcut bu. ihti- Jâfa rağmen itilaf zemini bulmak ümidile yeni bir konferans aktına çalışılıyor. faaliyeti mada Belakumun Gdört ajanı tev- kıf olmuştur. bunlardan biri aka- demi azasındandır. Vaktile Maca- ristanda bolçeviklik idaresi tesis eden Bela Kunun Viyanada bir propaganda bürosu tesis eylediği anlaşılmıştır. Büro azası sahte Pasaport yapmakla ittiham olunu- Zeplin hareket etti Toulon 23 (A.LA) — Zeplin yolcular, saat 19,40 ta balona bimmişlerdi Udi kumandam Centreue azimet harekâtını idare etmiştir. Saat 20,25 te Zeplin uçmuştur. Balon 21,40 ta Marsilya üzerinden geçmislir. Otomobil kazaları 1 — Şoför Ekremin idarecin- deki otomobil dün Aksaraydan geçerken Necla isminde dört yaşında bir kız çocuğuna çarpımış 've vefatına sebebiyet vermiştir. 2 — V861 numerolu kamyon Eyipte Fethi isminde bir çocuğa çarpmıştır, Şehremininde hırsızlık Şehremininde oturan madam Liminin evine hırsız girmiş ve öteberi çalarken yakalanmıştır. Saç ıyâhışııı yardı Necmiye ve Selime isminde iki çingene dün Şişhane yokuşun- da kavgaya tutuşmuşlardır. Nec- miye saç ayağı ile Selimenin ba- Şşini yarmıştır. Reklâm ücreti Ki Muharrir (Vâ- Na ) Viyanada komünist Vi et l — VeRE İ (Baş tarafı birinci sahifede ) — — Sergüreşt, hayatın etüdüdür.. z aynen kopyesi de; “Kediler,, is- - Hakiki olan mindeki eserimdir — Efendim size nazaren en kuvvetli romancı kimdir? — En kuvvetli romancı Halit Ziya B. Yakup Kadri B. son anlarda da Reşat Nuri B. ve irde en kuvvetli? Hamitten bahsetmiye- ceğim.. Çünki ondan ayrı gayrı bir şey değilim.. Zerreler Afitaba | tabidir. Yahya Kemali çok seve zim. Orhan Seyfi beyin üzerimde büyük - bir sempatisi — vardır , . Ahmet Haşim B. gayet iyi ş: olmakla beraber biraz ekzantrik... Parmak hesabı ile yazılmış çok güzel şiirler gördüm.. Lâkin ye- nilik yapacağım diye garabete | düşenleri sevmiyorum, hattâ ta- hamımül edemiyorum. Beyfendi, şurası mubakkaktır bizde Avrupai teknik ile ilk ve romam siz yazdınız.. ki ( Baş tarafı birinci sahifede ) ve dolandırıcı ecnebi varsa, on- larla samimi dostturlar. | 6 — Kadriye hanım, Ankaraya gitmeden bir gün evel, casuslar- ıımmııuı vaziyetleri 1 — Kadriye hanım, Vefik ve | Nası beyler dimağen çok meşgul- dürler. Odalarında mütemadiyen düşünüyorlarmış. | 2 — Hamide hanım fevkal'üde mütessirdir. 3 — Diğer ll n madam Fofo olmak üzere, nispe- 'ten kaygusuzdurlar. 4 — Mevkuflar el'an ihtilâttan memnüdür. Ankara müzakeresi Yunanistan bitarafların tekliflerini kabul etti Evelki gün Ankaradan gelen Muhtelit mübadele komisyonun- daki yeni baş murahhasımız Tevfik, kâmil Bey, mübadele işlerine ait şu beyanatta bulunmuşır: übadele işleri hakkında Yunanistanla müzakerat, bitaraf mübadele azasının tavassutu ile devam ediyor. Bitaraflar tarafın- dan bazı tesviye suretlerini muh- tevi olarak tarafeyne bir muhtıra verildiği doğrudur. ancak bu muhtıranın muhteviyatından henüz bahsedemiyeceğim. Müzakerat, emlâk mesaili etra- fında cereyan ediyor. Tarafımız- /dan azami hüsnü niyet ve feda- kârlık gösterilmiş bulunuyor. İki tarafın aynı hüğnü niyeli gösler- mesi süretile itilâfın uzak olma- dığını ümit ediyorum.,, Tevfik kâmil bey, dün müba- dele komisyonuna giderek bir müddet meşgul olmuş ve müba- dele işlerine ait bamı dosyaların hemen Ankaraya irsalini emret- A ç iki genç bir kadına tecavlz ettiler Kumkapıda — Hasan — isminde bir adamla henüz hüviyeti anla- şılmayan bir arkadaşı dün gece kumkapıda Ruhsar hanim ismin- | de bir kadına taaraz etmişlerdir. Genç kadının istimdadı üzerine iki mütecaviz Ruhsar » banımı gözünden yaralamışlardır. | Acaba bunun için kimden m essir oldunuz? — O zaman bizde Avrupa tek» le yazılmış eser yoktu.. Bunun için benim tekniğini model itti edeceğin bir eser mevcut değil Ben Avrupai tekniği doğrudan doğruya Avrupadan getirdim... — Umumi edebiyat hayatınızda kümsenin tesiri yok mudur? — Ben iki cazibe arasında kalk dım: Kemal, Hamit.. Hamit beni nazma teşvik ederdi; Namik Kemalin de nesrinin tesiri altında idim... Efendim malümya.. Kemal pek aleşli, pek heyecanlı yazardı.. Ben de o zaman gençtim.. Lâkin Ham yoluna saptımı... teşvikini terviç etmedigime çok pişimanım... —— Resmimi — İspanyada çıkart. mıştim efendim.. Eski bir resims dir.. Beyfendi, gene buyurun efendim... Yalnız mülâkat almak için değil.. Olurup uzun uzun edebiyattan bahesederi Hikmet Feridan Kadriye hanım meselesi “Vaziyeti kanuniye 1 — Tahkikat evrakını, mua» vin Cemil bey tetkik etmektedir. 2 — Bayram günleri tetkikata devam — ettiyse, —i na- mesini ve evrâkı yarın, eğer biti- remediyse nihayet pazartesi günü istintak hâkimliğine iade edecektir, 3 — Müddei umumi iddiana- mesinde ya Küzumu muhakeme- lerini ve ya meni muhakemele- istiyebilir. Üçüncü- şık da, noktalar ” üzerinde tamiki bazı tahkikat talebidir. * 47 — Mürtantiklik, " müddei umuminin iddiasını kabule mec- bur değildir, Elde ettiği delâili kâfi gördüğü takdirde, mazmun- ları mahkemeye sevkedebilir. Karadenizde sis Samsundan — itibaren Hopeye kadar sahil cihetlerinde bir haf- tadanberi kesif kuru bir sis de- vam etmektedir. vapurlar güçlükle seferlerini - yapmaktadırlar. — Sis dolayisile vapurlar muayyen va- kitte gelip gidemeyorlar. Pazar- tesi Samsuna muvaseleti lâzım gelen Seyrisefain vapuru salı günü Sabahleyin geç vakıtta gelebil- mniştir. Satılmış tütünler Geçen sene tütünlerinden satıl- mayanların inhisar idaresi anbar- larına bırakılması için talimatna- mede mevcüt müddet hitam bulmuştur. Zürra elinde bulunar. tütünleri inhisar anbarlarına teslim etmeğe mecbur bulunduğundan bu kabil tütün sahiplerine lâzım- gelen ihtarat yapılacaktır. Bu sene zeriyatı için ruhsatname almak müddeti hitam bulmuştur. Bundan sonra vuku bulacak müracaatlar nazarı dikkata alınmıyacaktır. İDARERANE — acımakluk sokağı Telgraf adresi “Akşam, ttanbul, Telefon 1 yan İğleri çi kat: 1686 Telefen * Hdare İşleri içim çi TASU Gönerilin yazır, vikitine inda edllmen ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içim Seneliği 7700 altı aylılı aylığı S00 kuruş: Eenebi memleketler için : Seneliği 30005 <