25 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

25 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

2> mayıs 1307 Muharrem Feyzi Tefrika Nomerusu : 23 ERRZ'S Df gb Ce Cepheye koşan bu sinemacılar halkı tehyiç ve tahrik edecek bir çok filimler uydurmuşlardır. Bu filimler o kadar manasızdır ki bu gün bunlar, el bombaları ve ze- hirli gaz zarflariyle dolu olan eski | karp eşyası depolarını birer ve- | sikai haamakat ve vesilei zalâlet olarak tezyif ediyor. Kimsenin tutuluyor. Bunların şimdi teşhirine katiyen cesaret edilmiyor. Şarlo böyle bayağı ve manasız muzir. filimlere iştirak eylemeğe, mütemadiyen , davet olunmus isede bu gibi davet we arzuların cümlesine ret cevabı vermiş ve kendisinden bu gibi hizmet bekliyenlerin hepsini inki- sari hayale uğratmıştır. Şarlo — Amerikan — ordusunun koltuklarını kabartacak ve gürür yerecek manasız bir eser vücuda getirmek istemediği gibi vatan- perverlik iddiasiyle düşman hak- kında muhakkak bir hezimet kehanetinde bulunmak hevesinde değil Şazlo ne-manasız gurür ve tef hur kaftanı biçen bir terzi ne de bir kâhin idi. İktimal sulhperest dahi değildi. Lâkin kendisine ucuza mal ala- etmek Şarlonun rağmen gene bir harp filmi çevir- miştir. Tabi bu film de diğerle- nefret — eylemesine “fine benzemiş ve onlar gibi olmuştur. — Amerikan memurini askeriyesi talimgâhlardaki — yeni — askerleri neşelendirmek için türlü türlü asarı — sanatkârane — göstermeğe maruf sen'atkârları da davet aniş idi. Bu davete bir çok san'at- kâr iştirak eylediğinden Şarlo nizin harbinı sizce, seyirci duruyorsunuz? Şarlo kaçamak cevaplar ver- miştir. Lâkin baş kumandanla ceryan eden mülâkatım sonunda Şarlo bir harp filmi çevireceğini vadetmiş Ve maahaza böyle barp filminde Amerikan ordusu- na karşı şanti şeref verecek ciddi bir tavru hareketle bulunam- yacağını açıkça itiraf eylemiştir. Amerikan — baş — kumandanı şöhreti cihanı tutan film san'at- kârının bu vadinden gayet mem- nün olmuş ve - Filmin — zaten pek olmasına lüzum olma- dığım anlatmıştır. “silâh omuza,, Bondan sonra Şarlo “Şhoulder armis,, yani “silâh omuza, !, na- mındaki harp filmine başlamıştır. Bu filimde Şarlo hakikaten efra- dı cedide kıyafetine girmiştir. Lâ- kin dehşetli olması- lâzım olan bu filimde Şarlonun siması değiş miştir. — Şarlo — eskiden — nasıl gülünç bir suretle adım atıyor ise harp meydanında da bir öyle yürüyor idi. Şarlonun umumi / kiyafeti dahi hiç değişmemişti. Eski Şarlo ne ise harp filminde asker kıyafetine giren Şarlo gene o idi. Bu filimde Şarlo, cepheye niçin gittiğini bilmiyen, siperlerde ser- seriyane dolaşan, ufak yapılı, kin bir. harp gönüllüsü intibamı veriyer idi. Kendisinde kahraman olacak bir kıyafet yok idi. Fakat diğer taraftan fevkalâde soğuk kanlı bir adamı temsil ediyordu. Etrafında hambaralar - danseder- ken Şarlo, müsterihane hor hor uyuyor idi. Etrafında olan şeylere 'zerre kadar kulak vermiyor idi. Top tüfenk — sesleri Şarloya vız | 'Iâ NÜN HABERLERİ i Türk - Fransız müzakeratı Bayram olmasına rağmen Tevfik Rüştü Beyle Fransız sefiri arasında | sık sik mükâlemeler - olmuştur 4Fransız sefirinin Pari talimatı aldığı söyler Diğer taraftan verilen malümata göre müzakere bir tevakkuf dev- resine dahil olmuştur. Bize nihayet 3-4 köy vermek Fransız- sefiri istifa süylüyor. Fethi bey, *Paris bükümetine kâfi noktai na- zarımızı bildirecektir. »* Tebrik telgrafları — Bayram münasebetile İstanbul postanesi yasıtasile 300 binden ziyade teb- rik telgrafi teati edilmiştir. | * Zabitai belediye mektebi — | Zabıtai - Belediye mektebi bu ay başından itibaren lâgvedilecektir. >* Gümrüklerin istiklâli — Önu- müzdeki ağustostan itibaren Lozan ahitnamesi — mucibince - Türkiye gümrükleri de bizzat — salâhiyet sahibi olacaktır. Bundan dolayı büyük (ve muazzam bir iktisadi bayram yapılacaktır. Bu iktisadi hürriyet bayramı için şimdiden alâkadar makamlar — istihzarata başlamışlardır. * Vali B. — Vali vekili ve | Şehremini Muhittin bey, evelki | Ankaradan avdet etmiştir. luhittin bey, Vilâyet ve Emanet işleri etrafında Dahiliye Vekâle- tiyle temas etmiş ve direktifler almıştır. Bu cümleden olarak, Şehrema- neti, gerek hayat pahalılığı ve gerek diğer salâhiyetleri dahilin- deki işleri kendi vesaitile halle çalışacaktır. * Japon askeri heyeti bugün Ankaraya gidiyor — Askeri tet- kikatta bulunmak üzere şehrimize gelmiş olan Japon heyeti Ferik Matsuhi, Liva Matsuhi ve Miralay Teradadan mürekkeptir. Heyet bugün Ankaraya gidecektir. ** Avrupada resim tahsili — Maarif V. bu sene Avrupaya re- sim tahsili için talebe gön - derecektir. müsabaka imtihanı için ikis hanım olmak üzere ş Bugünkü maçlar Galatasaray bugün şampiyon oluyor İstanbul 929 lik maçlarının son haftaları fevkalâde bir ehemmiyet kesbetmektedir. Şampiyona yolun- da ancak puvan alan Galatasaray bu gün son maçmı Süleymaniye ile yaparak lik maçlarını muvaff- kiyetle bitirmiş oluyor. Bu güne kadar kazandığı maçlara vaziye- tini kurtarmış olan Galatasaray bu son maçta kazansın kazanma- sın İstanbul şampiyonu unvamını haiz olacaktır. Günün en mühim maçı biç şüphe yokki Fenerbahçe-Beşiktaş arasında yapılacak olan oyundur. Emıcı devre maçlarında Beşiktaşa | 4 iki mağlup olan Fener, acaba kendini bugün galip mevkie çıka- | rabilecek midir? Haddi za! zaif olan Fener müdafaası kadrinin sakatlığı ile bir parça daha kuve- | Bütün bun- | tinden kaybetmiştir. lara mukabil Avusturya maçları Fener takımını haylı idmanlı bir hale soktu. Beşiktaş ise mevsim başındaki kuvetinde midir? Bu meçhuldur. İstanbul ikinciliği şerefini sene- lerdeberi muhafaza eden Beşiktaş bu nokta için var kuvetlerile ça- lışmak — mecburiyetindedirler. maç diyebilirizki senenin en mü- him oyunu olacaktır. Galata saray maçı saat 1,5 de Fenerbahçe-Beşiktaş oyunu 4,30da icra edilecektir. Dünkü atletizm maçı Dün Taksimde senenin en par- lak atletizm maçı olan Galatasa- ray - Hayskul / müsabakaları ya- pıldi. İki saat devam eden bu musabakalar tam bir mükemme- liyet —arzetmiştir... Kudretli ve nufuzu nazar sahibi bir hakem tarafından idare edilen bu müsa- bakalarda hakemler kadar müsa- bakaların 'da atletizmi bihakkın kavramış olmaları bu sene görü- R“Aİ.HAMRAda S İi büyük film KLARA BOVun temsili Çapkın kız ile RiŞAR BARTELMES in temsili SUKUTU BEŞER İLÂN DDN KAZAKLARI İstanbula muvasalatı bir kaç gün teehhura uğradığından MELEK sinemastıda verecekleri konserlerin tarih- leri bilâhare gazetelerle ilân edilecektir. Bu a MELEK SİNEMASINDA mevsimin en şen filimi BECERiKLi TULUMBACILAR mümessilleri VALAS BERİ ve RAYMOND HATTONX Ş (RİF ve RAF) SİNEMASINDA çösterilmekte olan MONTİ BANKS n temsili HER i$ YOLUNDA MEŞ"ITM GÖLGE Bayük ve merakı aver filmleri azim müzafleriyetleri kazanmaktadır. yarışın sonlarına doğru 700 met- ronun ezici yorgunluğu karşısında cebri nefs edemeyen Halit Ziyanın maglubiyetile neticelendi. Uzun atlamada sürat ve çevik- liği calibi dikkat olan zarif heman bir atlayışda 5,80 gibi güzel bir — netice elde etti. Yüksek atlamada Faruk istikbalde bu işin en mü - kemmel bir atleti olacaktır. Çok büyük ümitler vaat eden bu tim Galatasaray için kuvetli bir ha - zinedir. Neticeler şudur: dahi, nihayet, buna icabet etmek- | geliyor idi. Şarlonün asker olma- * Telefon ücretlerine zam | len fevkalâdeliklerdendir. 100 — Semih M Ls G.s. ten imtina edememiştir. sile olmaması farksız idi. ypılıyor — İstanbul Telefon şirketi Müsabakalara Galatasaray ve Sadık. G. S. Şarlo Nev York civarındaki To; itüleri müdürü Ankaradan avdet etmiş- | Hayskulden yirmişer atlet iştirak | 200 — Semih — 2425 G. S. talimgâhlardan birini ziyaret et- B K İFE fir. Şirket telefon ücretlerine | etmiştir. İcra olunan 9 müsaba- Hakkı H.K. miş, daha yeni talim için toplan- içinde rüya yüzde 10 miktarında zam yaptır- | kada Galatasaray 6 birincilik, 4 56 4-5 G.S. mış olan genç çocuklarla musa- | — Şarlo top gürültüleri içind rüya- mağa muvaffak olmuştur. Bu zam | ikincilik ve 44 sayı ile müsabaka- H. S. habe etmiş ve bunlara tatlı tatlı | lar görüyor. Bu rüyalarda Şarlo | gerek tesisat ve gerek muhabere | ları kazanmış, Hayskul 3 birinci- 216 G.S. sözler söylemiştir. hep kahraman — oluyor: Gayet | ücretleri üzerinedir. Zam haziran- | lik, 5 ikincilik ve 37 sayı almıştır. | 1S00—Adruşyon 4,432/5 H. K. Şarlo yeni efrat ile görüşüp | tehlikeli seyyar karakollarda gayet — dan itibaren tatbik olunacaktır. 100 metroda fevkalâde bir Patrikyan H.K. bunları baylı eğlendirdikten sonra | şeciane muvaffakiyetlerde bulu- * Mesut bir nişanlanma — | koşu yapan Semih 200 metroda | Uzun atlama—Zarif 581 G. S. Baş — kumandanın — karagâhina | nuyor, düşmanin ordularını heyeti — Esbak şehremini Ridvan paşanın | bir taktik hatası yüzünden ken- Niyazi 5,0 G.S. çağrılmıştır. İ umümiyesiyle esir ediyor, göksü | kerimeleri Hatice Hanım ile | disinden ümit edilen bereceyi | Yüksek , — Faruk 1,42 G. S. Baş kumandan büyük san'atiârı | en parlak nişanlar ve harp madal- Matbaat umumi müdürü Ercüment | yapamadı. Dülger 1,55 H.K. yanına oturtmuş ve demiştir ki — | yalriyle tezyin ediliyor, ordularına | Ekrem — Bey — nişanlanmışlardır. | — 700 metro günün en heyecanlı | gülle atma — Ali 9,66 H. K. —Siz neye vatanperverane faa- | kumandalar veriyor. Şarlo bir | Tarafeyne müşterek hayatta saa- | yarışı oldu. Galatasaraydan Niyazi Jorj 949 G.S. fiyet ve hareketlere iştirak et- | harp kahramanı olıveriyor. det temenni eder ve Ercüment — Hayskulden Halit Ziya arasında Disk atma—Nikoidis 27,)1 H. K. miyorsunuz? Neden memleketi- (Mabadı var ) | Ekrem Beyi tebrik eyleri daha bidayette başlayan mücadele Jerj 2761 G. S. Tei #ümeremı 25 Mayıs olmamak için düğün masarifi yapı-| gezintilerimizde, fıkralar, eylence- | diger hututuna rağmen, bu kadının | yordu. Bunun için, dünyalar kadar | İ sözler ve misaller, menkabeler /| elbiseleri - soyulunca, — altından, BENİN HATIRATI 5:: 02 Gaziz ZUN be ai A zarfında evlerinin idaresine bele- | biliyordu. vücut — çıkacağına; — bu kadının, Nakili: (Vâ-Na) Düğün mü? Ben, düğüne son derece aleyhtarım! Di , Anadoluda, köylülerin ve kasabalıların iktisadiyatını berbat ediyor. Düğünde borca giriyor ve bu borcun altından senelerce kalkamıyorlar. Bu muhavere, bu zemin üzerine aramızda, balo gecesi, danset ğimiz sırada, devam elti; sonra, deminki koltuklara döndük; gene devam etti; derken, vapura binip kadıköy tarafına geçtik; genç doktor banımı, otomobille evine bıraktım; gene devam ediyordu. Ertesi gün, buluştuk. Nişanlan- ma, nikâhlanma, düğün bahisle- rini konutuk. Bunlar ” hakkinda el asri ve gayet mantıki idi. Genç kız memleketi, cidden iyi tanı yordu. Diyordu in mü? Ben, buna şid- detle muarızım! Düğünler, mem- leket iktisadiyatını berbat, tarumar ediyor. Öyle aileler gördüm ki paraları, refahları”olmadığı halde, sırf konu komşuyla aşık atmak , yar ve ağyarın yanında küçük n Bkirleri, -gayet | düşmemek; eş dosta karşı mahçup | gan mabelağ kâfi gelecek parayı harran — gürra — sarfediyorlar . Sonra; ortada sipsivri kalıyorlar; yüklendikleri bârın altından bir daha kalkamıyorlar.... Anadoluda dolaştığım esnada, * düğün yap- mak ,, zihniyeti ile dehşetli mü- cadele etlim. Zira, bunun, köylü için, kasabalı için sıtma | kadar , frengi kadar, üşar kadar belâ olduğma eminim. Bu taktirde, düğün —yapmama ve | alelâmum merasim tarafına yanaş- mama imkân yaktur. “N.N., un bu. fikirlerini de hülâsa — halinde - yazdım. Sakın, yakarıki” sözlere bakarak, onun ukalâ, pedan bir kız olduğuna hükmetmeyiniz. O, bu fikirlerini, kendi arzusu - üzerii Gene hattâ, parmaklarımıza nışan yüzüğü takmak cakasından bile sarfı nazar| ederek, biri birimizle nışanlanmış bulunduğumuzu farzettik. Nikâh gününü tespit ettik. O gün, artık, ben, onun evine taşınacaktım. Resmi muamelemizi yaptırmak üzere teşebbüsatta bulunduk. Nışanlımnda beni en ziyade cezbeden cihet, onun kadınlığı idi. Muhaverelerinin ekseriytini ciddi bahisler teşkil eden, - tababetten, içtimaiyattan bahseden bu kadı plak kadınlığı nasil ola- caktı ? Elbiseleri üzerine i isam eden ve — vücudunun göğsü, kalçaları yatakta, diger kadınlara benziye- ceğine, bir türlü aklım ermiyordu. *N ,, , cinsi münasebatın bu derece inceliklerini, bu derece zaaflarım, bu derece aksak yerle- Tini bilen “N.N.,,,benim zevcem?.. Aman yarebbil.. Onu koynumda tasavvur ettikçe acımsı tatlım: ürperme ile cildimin bir t haflaştığını hissediyordum. Onda, | bu kadar nafiz bir nazar varken, kim bilir, bende de ne garip huylar, ne marazi bususiyetler keşfedecekti Ona, tamamile, bütün samimi» yetimle, — açılabilecek mi- idim? Buna cesaret edecek mi idin? ( Mabadi var )