20 Haziran 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Haziran 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dahiliye vekili Şükrü Kaya beyin . Sıvasta tetkikatı T | Sıvas 19 (A. A.) — Dahiliye | vekili Şükrü Kaya bey dün hü- | | kümet dairesinde memurların ve ahalinin ziyaretini kabul etmiş ve akşam vilâyet konağında askeri mülki erkân? memurine - bir ziyafet vermiştir. Şehir baştan başa bayraklarla donatılmıştır. Vekil bey bugün öğleden evvel rüesayı memurine kumandanlığa belediye ve Cum- huriyet halk fırkasına, Türk oca- ğina iadei — ziyaret — etmiş ve hükümet dairelerirti teftiş eylemiş- tır. Dahiliye — vekiline — refakat etmekte olan müfettişler, muhte- lif muamelâtı tetkik etmektedirler. Öğleden sonra, vekil bey mektep- leri ve hastaneleri ziyaret etmiştir, Bu gece vekil bey tarafından şe- hir müesseseleri erkânına bir zi- yafet verilmiştir. M. Grandinin seyahatı Roma, 18 (Hususi) — Ha müsteşarı M. Grandi Madr gelmiş ve M. Musolini ile gi rek seyahalı hakkında izahat ver- amiştir. Düyunu umumiye İhsan bey maliye müsteşarı tayin | edilecek Ankara, 19 (Hususi) — Bur gelen düyunü umumiye meelis idare reisi M. Dekloziyer yarın maliye vekili ile temaslara baş- hıyacaktır. Bu müzakeratlar — sonra M. Dekloziyer Parise avdet edecek ve düyunuumumiye meclisi topla- macaktır. Türk dayinler vekâletine ma- hiye müsteşarı Ali Riza ” beyin i -. Maliye ğ isan beyin tayin edile- ceği söyleniyor. 19 Haziran 1929 Alm | zi Esham İ bankanı Anadele şimendileri « sar ürerine 20065 * yaşı,s ” “arı : Kasas » Kü mers 3a0, 250, zan, 3MS P Yazlarnda sakie — işereli slan yakamlar müamele görmeyen caki Şireteri görterir. Roma Ceneere Berlim Viyana Bu çedveldekl flatlar “Amerikan Lkapress Bankanı tarafından ver | düf etmişlerdir. Komünistler Almanyada bir nutuk büyük —| gürültüler kopardı Berlin 18 (Hususi) — Komünist fırkası kongrasında mebus Mün- zenberg bu fırkayı şöylece tarif | ve tasvir etmişi “Komünist fırkası bir Alman fırkai siyasiyesi değil, belki ko - munist internasyonalın Alman şu- Alman karşı bir harp vukuunda Alman komünistleri her türlü tahribatta bulunacak ve musallah — isyanlar tertip edecek ve hatta kızıl ordu- ya bilfiil muzaherette bulunacaktır. Bu nutuk bir çok gürültülere ve umlara sebep olmuştur. italyan tayyareleri Taranta avdet etti Roma 18 (Husust ) Şarki Bahrisefitte bir cevlân yapan İtalyan tayyareleri bugün Taranta avdet ettiler. T detli reciler Adriyatikte şid- fırlına ve yağmura tesa- Hangi daire daha muntazam iş görüyor? Evkaf umum müdürü Niyazi B. Bursa kaplıcaları şirketi heyeti umumiyesine iştirak etmek üzere şehrimize gelmiştir. Niyazi bey evkaf işlerine dair ba- z izahat / vermiştir. Niyazi bey evkafın islahi için İsviçreli mü hassısın Eylülde geleceğini ayrıca evkafa ait zeytinliklerin ıslahı için İtalyadan da bir mütehassın ge- tirilebileceğini “söylemiş, 15,000 parçadan olan bütün evkaf iradının senede 1,400,000 lira irat temin ettiğini, evkaf memurlarının gele- cek seneden itibaren baremden iştifade edeceklerini, evkaf bi kasının tesisi için İsviçreli müteh: sısın vuruduna intizar edileceğini beyan etmiştir. Niyazi bey şehremanetini şid- detle tenkit etmiştir. Niyazi bey evkaf suları emanete devredil halde bütün cami şadırvanlarının susuz kaldığını, çeşme - sularının tamamile kesildiğini, su varida- tına ait vakfiyelerin elân emanet tarafından tesellüm edilmediğini söylemiş, — bentlerin — bakımsızlık yüzünden harap olduğunu ema- 'netin asarı atikadan olan Doğan- cılar camünin duvarmı yıktırdı- ğim, Nuruosmaniye cami avlusu- M. Venızelns Yunan b başuekılı | “ İtalya aleyhtarı değilim » diyor Atina, 18 (Hususi) — M. Ve- mizelos İtalyan tayyareci zabit- lerini kabul ederek mükemmel seyahatlarından — dolayı takdirat beyan etmiş ve kendisine atfer len italyan aleyhtarlığını” tekzip etmiştir. M. Venizelos eski / italyan hü- kümetleri ile anlaşamadığı halde M Müsolini ile kolayca — itilaf eltiğini beyan eylemiştir. M. Ve- nizelos bu Gostluğun daha ziyade şafı ümidini izhar etmiştir. Rusya - Lehistan Moskova 18 (ALA) — ( Tas | Sit eZ 'ediyor NL Palakın | Tiflis hadisesi hakkında protestoda | bulumak için Leh hükümetinin | talimatı üzerine, Karahanı tekı ziyaret ettiği resmen liyor. — Karahan — bü i kaydettiğini beyan eyledikten sonra, bu hadise — hakkında Lehistan protestoda bulunmadan evel, teessüflerini beyan etmiş olduğunu, binaenaleyh bu mesele- ye kapatılmış nazariyle bakılabile- ive eylemişti Dahiliye memurları Ankara 19 (Hususi) — Dahiliye Mmemuriyetine tayin edileceklerin 20 yaşına girmiş olmaları lâzım îeldıgı. daha aşağı yaşta olanların abul edilmemesi vilâyata tebliğ | edilmiştir Adanada bir intihar Adana 18 (Hususi) — Yedinci fırka talimgâb kumandanı yüzba- Cemil bey efradı teftişe hazırlı - yamadığı için tabanca ile kenı öldürdü. — Üzerindeki mektupta — vazifesini ifa edeme - diğini yazıyor. Fehmi Kaya izmirde | tevkif edildi İstanbulda — bazı dolandırıcılık vak'aları ile maznun olan ve İzmire giden Fehmi Kaya dün İzmirde | yakalanmıştır. Yarın vapurla şehrimize yele- cektir. 'nun berbat bir hale geldiğini izah | etmiş ve emanetle evkalta hangi dairenin daha muntazam işlediğini anlamak için hükümetin bir hakem ntihap ettiği takdirde neticeyi emniyetle karşilayağını söylemiştir. Veremle mücadele Cemiyet 28 haılıındal rozet tevzi edecek 28 Haziran cuma günü, İstan - bul verem cemiyeti gündür, o gün cemiyet şehirde rozet tevzi ede- cektir. Mücadele cemiyeti, rozet hası - latından büyük bir menfaat temin edeceğini tahmin ediyor. Cemiyet, rozet tevziatından sonra faaliyeti genişletecektir. Cemiyet şimdiye kadar İstanbulun en fakir semti olan Eyipte çok faydalı hizmetler yapmıştır. Eyip şubesine müracaat eden lerin yalnız ayaktan te- tifa ediliyor. Her hasta- lerek sıhhi vesayada VN ae y Föreye kafesli evlerin kafesleri kaldırı- liyor, hastaların evdeki sağlam insanlarla / ihtilâlı şeraiti tespit edilmektedi Verem cemiyeti, doktor mua- yenehanelerine ve eczahanelere iane kutuları talik edecektir. Köpeklerden şikâyet Erenköylüler her gün köpekle- rin mahallelere hücum etmekte olduğundan bahisle şehremanetine müracaat etmişlerdi Mahmut Muhtar paşaya tebliyat yapıldı Esbak Bahriye Nazırı Mahmut Muhtar paşanın muhakemesi için bu hafta Eskişehirde toplanacak olan Divani Âli hakkındaki ihza- rat ikmal edilmiştir. Mahmut Muhtar paşaya tebligat yapılmış ve Divanı Âli huzurnnda hazır bulunması lüzumu kendisine ilmiştir. Muhtar paşa elyevm Avrupada bulunduğundan muha- kemesinin gıyaben ceryan edeceği tahmin ediliyor. 3 aylıklar Bugünden itibaren Maaş tevziine başlanıyor 3 aylık maaşların tediyesine bugünden itibaren başlanmıştır. Tediyat haziranın 27 inci günü bitecektir. Maaşlar 19 haziran çarşamba, 22 cumartesi, 24 par- zartesi, 26 çarşamba günleri ka- dınlara verilecektir. 20 perşembe 23 pazar, 25 salı ve 27 perşem- be günleri de erkeklere tevziat yapılacaktır. Maaş sahiplerinin nazarı dikkatine İsanbul zat maaşları muhasebe- ciliğinden bildirildiğine göre Ma: aş almadan evel numara alınacak tır. Bir kimseye bir günde 4fcüz dandan fazlası için numara ve maaş verilemez. Kadınlara mahsus günlerde erkeklere ve erkeklere - mahsus günlerde kadınlara maaş verilmez. Maaş tevziatında bulunan me- murlar, polis ve jandarma efradı kimsenin numarasını — ve maaşını almağa tevassut edemez. Bunlara Numara ve maaş verilmez. Numara alıp ta muayyen günde ve sırasında müracaat etmiyenler sıraları geçtikten sonra müracaat edecek olurlarsa yeniden numara almağa mecburdurlar. olunan günde o güne mah- sns fişler tamamen tevzi edil - dikten sonra geri kalan müracaat | eshabiyle fişlerin tevziinden sonra müracaat edenlere © gün bir gün sonraki tarihli fiş verilir. Maaşlar liva numarası sırasile verilecektir. Afgan iğtişaşı Rus tayyareleri bomba attılar mı? Lahur muhabiri. bi diriyor: Kâbilde intişar eden resmi gazete Sovyet tayyarelerinin Af- .gan Türkistanındaki bazı kö) leri bombardıman ettiği habı kaydediyor ve bu münasebetle Afganistanda Soviyet aleyhtarlığı hissinin — kuvvetlendiğini — ilâve ediyor. Kâbildeki Sovyet sefareti bom- bardıman havadisini tekzip ediyor. ve böyle haberlerin resmi gaze- tede yer bulduğundan dolayı infial izhar ediyor. | Peşaverdeki Kâbil hükümeti ticaret ajanı Emir Habibullahın Kandehar ile Çaman arasındal yola hakim olduğundan Kâbil postalarının - bu yoldan - sevl tahtı temine aldığını Kral Amanullahın. fir. Vsında / katolunan. telgraf. hatları şimdi tamir olunmuştur. Amanullahtan sonra kendisini Kandahar emiri ilân eden Ali Ahmet Han başı açık ve ayakları çıplak olarak Kâbilde sokaklarda gezdirilmiştir. Emir Nadir Han şimdi yalnız | başına kabail ile müzakerede | ise de bunların muzaharetini temin edecek elinde para yoktur. Nadir Han Peşaverden 20000 rupye istemişdi. Bu para ile mücadeleye devama — imkâh olmadığıdndan mumaileyhin de Peşavere- iltica zannolunuyor. | Otomobil kazası Dün eczacı Baronyan Ef. tara- fından idare edilen bir oto- mobil , (11 ) yaşında Hasan isminde bir. çocuğa çarpmıştır. Hasan yüzünden ağırca yaralan- mıştır. Kadriye H. İzmirde Kadnyc hanım ve rü- fekası hakkında yapılmakta clan tahkikata devam edilmektedir. Kadriye hanım ve rüfekasının yeniden isticvaplarına lüzum gö- rülmemektedir. Kadriye hanım muhakemesinde pek çok samiin bulunacağı nazarı itibara alınarak — muhakemenin Elhamra sinemasında icrası ılerpış edilmektedir. * Emlâk bankası Adanada - bir şube açıyor — Emlâk ban- emlâkinin idada- mezkürda bir emlâk idaresi açacaktır. ç İdarenin — teşkilâti — yapılarak memurları tayin edilmiştir. Ban- kanın Adanadaki emlâkinin mik- tarı takriben 400 bin lira kayıne- tindedir. Maliyece Adanada ban- kaya daha bir milyon lira kıy- metinde emlâk verilecekt * Çocuk Bahçesi — Çoduk Bahçesi T temmuzda açılacaktır. * Fuat bey — Himayeietfal reisi Fuat B. dün Avrupaya git- miştir. * Alpullu - Edirne Şark demir yolları şirket üzerinde — Alpullu ve mücavir istasyonlardan başlıyarak Edirneye temdit edilecek yeni hattın güzer- âhını tesbit için etütlerine baş- mışlar. Yeni hat, iki sene bitmeden inşa ve küşat edilmiş olacaktır. ** Çenberlitaşta bir lâhit bu- kundu — Danimarkalı M. Fet t: rafından — Çenberlitaşta — yapıl hafriyat bir hafta müddetle talik edilecek ve müteakiben hal tekrar başlanacaktır. Bundan evi hafriyat esnasında bir su yolu bulunan mahalde ahiren eski bir lâhit te bulunmuştur. Lâhdin içi de toz haline gelmiş bazı kemik parçaları da çıkmıştır. Müze müdürü Halil bey bu lâh- dın kiymeti tarihiyesi” olmadığını söylemiştir. x İflaslar — Son hafta zar- fında gene bir iki Hcarethane iflâs etmiştir. Bunlar hırdavatçı Nesim Mizrahi, tuhafiyeci Murhayim, — kazmirci Ruso, Havuzlu handa Volos elbise şirketi, — Mahmut paşa — hanında hazır elbisesi Toroniçi ismindeki tacirlerdir. Tütüncülere yapılan ikrazat Ziraat bankası tarafından İzmir de tütüncülere yapılmakta olan ikrazat —miktarı 150,000 lirayı geçmiştir. İkrazat yakında bite - cektir. Tıp kongrası hazırlıkları Ankarada eylülde inika t edecek p kongrasına İstanbul emrazı züh- reviye teşkilâtı da iştirak eyleyeçğ- graya verilecek rapor için bir heyet teşkilini müzakere etmişler- dir. Bir çok münakaşadan sonra rapor tanzimi işini hastane ser | tabibi Naci ve tabibi mütehassıs Saim ve müfettiş Rüştü beyler intihap edilmişlerdir. Acemi hırsız Simitçi in isminde biri dîkiyiıçi':şüMıhıa efendini fırımından 240 kuruş çalarken yakalanmıştır. Söz alan sarhüş Dün gece Necmi B. ismine bir zat ailesile birlikte Mısırhoj caddesinden geçerken Ahmet minde biri söz atmıştır. A zamanda sarhoş olan mütecay derdest edilmiştir.