28 Temmuz 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

28 Temmuz 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Z Akşam Sahite 5 28 Temmuz 1929 Fransada heyecanlı bir muhakeme Uzun seneler nazırlık etmiş olan bir adam neden dolandırıcı oldu? M. Kloçun vekili mahkemede bunu izah ediyor: Artık nazırlığa lâyık görülmeyerek bir tarafa atılması üzerine heyecan duymak için kumara dalması ve... M Kloç Geçen haftanın en heyecanlı vak'ası sabık fransız maliye nazırı M. Kloçun dolandırıcılık ve emni- istimal töhmetile Paris yeti Cinayet —mahkem, eden muhakemesidir. Geçen sene bazı kimselerin şikâyeti üzerine tevkif edilen M. Kloç uzun müddet Fransanın maliye ve - dahiliye nazırlığını ifa etmiş, Versay sulbu imza olunürken M. Klemansonun yanında ikinci murahhas olarak bulunmuştu. M. Kloç son zamanlarda Ayan le cereyan azası idi. - Bu meşhi adam geçen sene bazı şikâyet- ler üzerine emniyeli sui istimal, karşılıksız. çek vermek cürümlerle tevkif edilmişti. M. Kloç, bunun üzerine- Ayan azalığından istifa elmiş ve o za- man bu hadise yalnız Fransada değil bütün dünyada büyük bir | heyecan uyandırmıştı. | Yapılan tahkıkatta Kloçun ku- | marda ve bilhassa at yarışlarında milyonlar kaybettiği , bir çok kadınlara avuç dolusu para sarfettiği anlaşılmıştır. M. Kloçun aşikârdı, lâkin ne varsa hepsini satarak borç- ların mühim bir kısmını ödemiş | ve bir çok şikâyetleri geriye aldırmağa — muvaffak — olmuştu. Bunun için Kloçun cezasının tecil olunacağı yahut hapiste geçirdi. müddet kadar bir mahkümiyete | düçar edileceği zannolunuyordu. Lâkin bütün tahminler boşa çıktı, Kloç iki sene hapse mahküm edildi. Kloç Paris barosuma mensup 40 senelik tanınmış bir. Avukat | olduğu halde mahkemede kendini pek parlak bir surette müdafaa | edememiştir. Sabık nazır demiş- tir ki — Ben bütün borçlarımı öde- meğe azmetmiştim.. Lâkin birden bire etrafımda müthiş bir gürültü | cürmü —gün ailesi gibi ellerinde müşkül — vaziyete Müdafaa — vekili Metr Hanri | Torresin mudafaası ise bilâkis zok küvvetli olmuştur. M. Hanri | | ları olmayan vasi | bebi son zamanlarda | dece ayan azası olarak M. Kloçun nazırlık zamanına ait biyikli resmi Torres, Klaçun si, hayatında | avukatlık zamanındaki temiz ma- uzun uzun anlattıktan sonra: — Reis bey, müvekki * dafa- Fransanın maliye nazırlığı | koltuğuna oturtulmuş bir adam- dır. Hükümet onun eline hudut- ir salâhiyet vermiştir. M. Kloç eğer istemiş olsoydu pek küçük bir ma- hevre ile milyonlar kazanabilirdi. Fakat yapmadı, daima temiz kalmağı tercih etti, demiştir. Bun- ddan sonra Kloçun yaptığı borçlar için müdafaa vekili gayet şay: dikkat mazeretler bulmuş, aşağı yukarı şu sözleri söylemiştir — Rcis bey M. Kloçun boğa- zma kadar borca batmasının se- tarafa atılması ve kadınlara karşı derin zafıdır. Düşünün, uzun müddet | muhtelif mevkilerde bulunmuş, siyasi sahada gayet —mühim rollar oynamış bir — adar Son günlerde ihtiyarladı diye artık nazırlığa Jâyık gö- rülmiyor... Siyasi hayatında baş döndürücü bir faaliyete, heyecana, mücadeleye alışan bu zat işsizlikten — bunalmağa başladı. Alıştığı heyecanların bir. kısmını | bulabilmek için kumara daldı ve | dehşetli kaybei M. Kloçun kadınlara karşı ola zafım yukarda | kaldırmakta idiler. dinliyor tim, müvekkilim bu yüzden son zamanlarda bir kadına 210 bin franklık bir otomobil hediye etmiş- tir. Reis bey, bütün bunlar M. Kloçun kadın ve kumardan başka | bir meşgale, başka bir. heyecana malik olmadığından ileri gelmek- tedir. - Binaenaleyh - kendisi bu. hsusta mazur 'görülmelidir.,, Mahakemeyi dinleyen bütün dostları M. kloç için hâkimler heyetinin itidal ve şefkatini iste- mişlerdir. | Mahkeme ertesi günü hü nü tefhim etmiştir. Bütün tahmin- lerin hilâfıma olarak Kloçun vak- tiyle mühim mevkiler işgal etmesi | esbabı müşeddededen addedilerek | sabık nazır 2 sene hapis cezasına mahküm edilmiş ve ceza tecil | olunmamıştır. Son vak'a üzerine, kendi para- larını da - yiyip bitirdiği için, Kloçun karısı kocasından aynıl- mıştır. Şimdi. Kloçun hali pek berbattır. Fakat asıl ” müşkilât hapisten çıktığı zaman başlaya- caktır. Çünkü eski maliye nazırı- | nn şimdi. hiç olmazsa yatacak yeri ve akşam sabah önüne geti- rilen bir. kap yemeği vardır. | Bakalım hapisten çıktıktan sonra bunları da bulabilecek mi? - Aİp_ekli kuşal:i | Pariste terzilerin yalnız kadın medası için yenilikler aradıklarını zannedenler yanılıyor. Bu. hafta Pariste herkesi, bulvarlarda ma- | Zazası bulunan meşhur bir erkek terzisinin icat ettiği kuşak meş- | gul etmektedir. | Bir kaç seneden beri erkekler pantalon askısını terkederek dar bir meşin kuşak ile pantalonlarını Bu modanın | artık pek mübtezel olduğunu gö- | ren terzi erkekler için ipekli bir | kuşak icat etmiştir | Sarı zemin üzerine kırmızı çi- çek, siyah üzerine yeşil, kırmızı üzerine beyaz çiçekli kumaştan | yapılan bu kuşaklar bele bir kaç | defa sarıldıktan sonra sol tarafa | bağlanmaktadır. | Pariste bu kuşaklar bir parça garip addedilmekte fakat plâjlar- da her keste ipekli kuşaklar 200 sandık şampanya Amerikada azizliği seven ihtiyarın yeğenine braktığı miras! da - Florida da garip 8 meselesi olmuştur: Geçenlerde Jozef Şiraser is- minde Bir tüccar ölmüş ve evinde bulunan 200 sandık eski şarap, şampanya, — ve İikörü yeğeni Vatler Skola bırakmıştır. Jozef Ştraser gençliğinden beri içkiye meraklı olduğundan bu şaraplar — kırk eli sene evel alınmıştır. İçki - kanunundan evel - satın alınmış olduğu için, hükümet bu meşrubatı — zaptedememektedir. Fakat aynı kanun mucibince iç- kilerin yeni sahibi Valter bu 200 sandığı başka bir mahalle naklet- tirememektedir. Yapabileceği üç şey vardır, ya bu içkileri bulun- dukları yerde içmek, ya şimdiki kanunun lâğvine kadar bu içki- leri muhafaza etmek, yahut ta bunları imha eylemek. Valter e yapacağını şaşır- mıştır. Çünkü her nasıl hareket ederse etsin bu kadar şarabın, şampanyanın fiatma göre, 11000 dolar vergi vermeğe mecburdur. Zavallı genç bir gazetecinin kendisine sorduğu suallere cevaben demiştir ki: — “Dayımın bana ettiği aziz- liğe hayran kaldım. Ben bu kadar şarabı ne yaparım ? Bilhassa 11 bin doları nasıl veririm? 200 san- dik şarabi almak için oturduğum evi satmağa mecburum. Evin be- Kediler için pansiyon! Yazın seyahate Lâr' B £ Ne yapacağını şaşıran genc: Valter Skol deli ile vergiye olan borcumu vereceğim. Sonra şarapların bu- lunduğu evi de kiralamağa mec- burum. Çünkü bunları başka bir yere | maklettiremem. Mirastan vaz geç | sem bile vergiyi ödemeğe mec- burmuşum. z Ben şimdiye kadar içki aleyh- | dan idim, bundan sonra içkiye başlayacağım; bu suretle iki yüz | sandığı çabuk boşaltırım.., çıkanlar kedilerini burada misafir bırakacaklar Avrupada yaz mevsiminde her ailenin üç dört hafta - tatillerini geçirmek için sayliyeye gilmesi Pansiyon binasını inşa için on bin mark sarfedilmiştir. Büyük bir salonun etrafına elli altı küçük âdet hükmüne girmiştir. Bazılarının - oda yapılmıştır. Her odanın etrafı | kedilerini brakacak yerleri olmadığı için bunlar sayliyeye münavebe ile gitmektedirler. Bu mahzuru bertaraf etmek için Berlinde kediler - için pansiyon açılmıştır. Bu pansiyona seyahate gidenlerin kedileri kabul | edilecektir. hususi — tellerle ayrılmış küçük bir bahçesi vardır. Bahçelerde kediler dolaşıp hava alacaklardır. Kışta, sene başı yortularında da pansiyona kedi kabul edilece- iğinden kalorifer tesisatı yapılmıştır. Bir kedinin yemesi ve oda parası için günde doksan fenik 40 kuruş, almacaktır. Kapaiı zarftaki mektupları okuyor Küçük bir şehirde muallimlik eden Paz isminde birinin oğlu yedi yaşında Benito az zamanda büyük bir şöhret sahibi olmuştur Benito kimsenin göremediği şeyleri görebilmektedir. Bir gün Benito, babasının elinde tuttuğu içinden — bir. kaç sahife okumuştur. Babası evelce mecmuayı okuyüp, bu sahifeleri ezberlediğini zannetmiştir, çocuğun - bir. kütüphane bulunan — kitapları da hakikaten gözlerinde kalâdelik olduğunu M. Paz, Benitoyu oki bir fev- itmuştır. k Madrite gitmiş ve en meşhur göz müle- hassısı Pictro Nielve göstermiştir. | Doktar. çocuğun gözlerinde hiç bir fevkalâdelik bulmamıştır. Yalnız | çocuğu tecrübe için bazı şeyler | yapmış ve kâğat, karton, kumaş, madeni “caya altında olan şeyleri Yalnız çörebildiğine — inanmıştar g tahtaya nazarları nufuz. edeme- mektedir. Benito bir varyete - tiyatrosu tarafından angaje edilmiştir. Her e seyircilerin ce gece sey Tünan eşyaları söylemekte | kapalı zarf içinde verilen ları okumaktadır.