30 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Ağustos 1929 - DEDİKODU Lâf ile nizamat! İktisat doktorları hakkında ne 'Hıyunınuııııı? Bunlar, maşallah, iğmurdan sonra üreyen mantar kadar mebzuldürler. İçlerinden bi tanesi, ahbabımdır. Size hali anlatacağım: Tıp! Tıp! Tıp! Tip! Masanın üzerine tavandan yağ- mur damlıyor. - Yani, tavan ak- tarılmamış da,,, ondan. Bu esnada, iktisat doktoru bey, Haydarpaşa garının damını tamir ettirmek için esbabi mucibeli bir lâyiha hazırlamakta ve varidat menbar göstermektedir. Buram, buram, buram! Aman burnunuzu tıkayın, yoksa direği kırılır. Netekim, işte, ikti- sat doktoru bey de mendilini yü- züne kapatmış; bahçedeki patl. mış lağamdan tereşşuh eden ko- kuyu işitmemeğe uğraşıyor. Zira, bu esnada fenni - kanalizasyona dair makale yazmakla meşğuldur! — Seni gidi —şillik — şırfıntı, sürtük menbuse, seni | — Seni gidi mezar kaçkınmı sallabaş acuze senil Aman, kulaklarınızı - tıkayın ! Zira, doktor beyin zevcesile valde- Bi, bermutat, gelin-kaynana kav- gasına başladılar. Bu dalaşma bir kere hız aldı mı saatlerce sürer. İktisatçı, bunu bildiği için, “Asri ailemiz nasıl olmalıdır?,, serlâv- hası altında makale yazarken, kur Taklarımı tıkıyor. İktisat doktoru, bu esnada bü- yük bir yalnışlık yaptı. “Kredi,, meselesine dair yaztığı makalenin bir de arkasını çevirdi Alacacaklı terzinin gönderdiği pro-| testonun arkasına yazmamış mı?... Bu, dalgınlığına kızdı... Makaleyi, | gazeteye bu tarzda gönderemez- | Hasdı: Anlar ki verir lâf ile dünyaya » Bin türlü teseyyüp bulunur hanelcı Sairine mevlâ rahmet eyliyı ( Dedikoducu ) 'Efga':âa muharebe Nadir Han yeni bir muvaffakiyet kazandı Lahordan — Taymis gazetesine işar olunuyor; Ceneral Nadir Han Gardez'den iki mil mesafede Ha- bibullahın kuvvetini mağlüp etmiş- tir. Mumaileyh tüfenk, mühimmat ve Jevazimile birlikte 300 esir aldığını iddia ediyor. Peşaverdeki Afgan ticaret ajanı Nadir. Ha 3000 İngili rupya daha göndermişti Nadir Hanm — kuvi ir çogunun kendisini terkeylediği anlaşılıyor. Gazvede Emirin muhafızları tah- kimat yapmışlardır. Militari gazetesinin Peşaverden istihbarına nazaran Emir Kâbilin idafaasına hazırlanıyor. Üç sıra ihkâmat yapılmış ve istihkâmlar 4000 askerle techiz olunmuştur. Amerikan hububat mahsul Amerikada havalar kış buğda- yının harmanı için müsait gitmiş ve harman ikmal edilmiştir, Renk bozukluğu ve demet za- rarlarını mutat dereceden daha az çıkmıştır. Havalar ilk bahar | buğdayının hasat ve harmanı için de iyi gidiyor ve bunların da ikmali kuvvei karibeye geliyor. Bir çok yerlerde mahsul hafiftir. Mısır mezruati için Joxlı:.) ı:ı: nafi yağmur yagmış isede başka yer- lerde kuraklık devam. ediyor. Yulafın çoğu biçilmiştir. 90 bin lira Baremin tatbiki için emanet bütçesine zam Barem kanunu muvazetei umu- miyeye dahil olmayan müessesat için bir sene müddetle bir let vermişti. Müstakil bütçe idare edilen bu daireler, bir sene içinde arzu ettikleri aydan itiba- 'ren barem kanununun tatbik et- mek salâhiyetini haizdir. Şehremaneti, kendi memurl: rına barem kanununu eylül bida- yetinden “itibaren tatbik etmek niyetinde idi. Fakat bu husustal hazırlıklar henüz ikmâl edilmedi için emanet memurları daha bir müddet baremden istifade edemiye- ceklerdir. Yapılan hesaba gi barem münasebetile- emanet m: aş bütçesine senede 90 bin lira zammetmek lâ: li şoför arasında bir kavga olduğunu yazmıştık. Yaptığımız tahkikatta Murat efendinin - şoförü Ahmet efendinin Halk otobüsleri şoför lerinden Artin efendiyi dövdi 've neticede —Artin — efen: mecruh düştüğü anlaşılmıştır. iktisat vekâleti şirketler müdürü İktisat vekâleti şirketler müdürü Hamit B. bugün Ankaradan şeh- rimize gelecektir. İki misli mahsul Ziraat bankası bu hususta yardım edecek Ziraat bankasının bu sene çif- çilere daha esaslı yardımda bu- lunacağı evelce yazılmıştı. İktisat vekâleti gelecek sene iki misli mahsul alınabilmek için geniş bir faaliyet programı takip etmekte- dir. Ziraat bankası bu programın tatbiki için lâzım gelen muave- nette bulunacaktır. Ziraat mütehassıslarından — bir zat kendisile görüşen bir muhar- rimize demiştir ki : — Anadolunun ekser yerlerinin inbati kabiliyet ve kuvveti çok mükemmeldir. Bu sene hükümet sulama ameliyatı sayesinde mem- leketimizde kuraklık - tehlikesini kökünden izale edecektir. Artık bundan sonra- ziraatimizin tam bir. inkişafa kaniim. Köylümüz de - iptidat — vesait yerine teraktör ve makine kullan- mağı öğrendi. Bu sahada çalışı- lırsa Türk ziraati az zamanda bir çok memlekeflere ihracat bile yapacaktır.,, mazhar — olacağına Saz şairleri Türkiyat &nstitüsü bu hususta eserler hazırlıyor Darülfünun türkiyat enstitüsü saz şairleri hakkında tetkikat yapmaktadır. — Köprülü zade Mehmet — Fuat B. — tarafından Emrah, Cevheri — isminde iki şaire ait birer tetkik hazırlamış - tır. Bundan başka Uluğ bey namındaki saz şairlerine ait tet- kikler neşredilecektir ü neşretti kiyat ilmile meşğul darülfünunlara göndermektedir. ! Sıcaktan pek ziyade müteessir olan halk şehir içinde nisbeten serin gölgeli yerleri arayıp bura- larda — istirahat — etmektedir. Bu yüzden şehein hava alan şehrin serin yerlerinde bir çok yaz kah- veleri peyda — olmuştur. Res gölgeli bir han duvarı de iki üç iskemle koyularak vü- cuda getirilen bir yaz kahvesini gösteriyar. Balıkane rıhtımı Balıkanenin - önündeki — rıhtım pek berbat, pek bakımsız. bir halde idi. Taşları yer yer fırlamış olan bu rıhtımdan kışın çamur- dan, yazın tozdan geçmenin im- kânı yoktu. Bu yüzden balık makliyatı da iyice müşkilata uğra- yordu. Balıkanenin bu hali mazarı itibare alımmiş ve bir kaç günden beri rıhtimin - tamirine başlanılmıştır. Ancak tamir ameliyesi gayet yavaş ilerlemektedir. Müdüriyet ,bu işi bir an evel bitirmelidir. Trakya seyahatı Âli iktisat meclisi heyeti Trakyaya gidiyor Âli iktisat “—meclisi azasından bazıları Trakyada tetkik seyaha- tına çıkacaklardır. Bu 'seyahat yirmi gün kadar devam edecektir Âli iktisat mec- lisi azaları Trakya seyahatından avdet etliklen sonra Ankarada başvekil İsmet paşanın riyasetinde bir içtima aktedilecektir. Bu içtimada tetkik seyahatları hakkında yazılan rapor görüşüle- cektir. İçtima eylülün on be; olacaktır. Trakya seyahatına iktisat mü- derrisi Vehbi, mühendis Vehbi, umummi kâtip Nurullah Esat bey- ler iştirak edeceklerdir.9 Genç ressamların sergisi Pariste tahsil gören genç res- samların sergisi yakında açılacak- tır. Sergi için Be, sip bir salon ar: Amerika darülfünunu ile kitap mübadelesi Amerika darülfünunlarından ba- zıları darülfünunumuzla kitap mü- badelesini —ar etmektedirler. Amerika darülfünunlülarına lâzım | gelen eserler gönderilecektir. Ü L A eg ae Ördek avı Meraklılar Kilyosta bir kamp kurdular Kilyosta ördek ve bıldırcın av- cılığı başlamıştır. Evelki gün avcı - kafilesi - kilyosa — giderek orada bir kamp kurmuştur. Bu sene Tunadan Kilyosa sürü ördek gelmektedir. Fakat Kilyosa gidip gelmek pek mas- raflı ” oldğu için kilyos — avcılıgı mahdut kimselere inhisar ettir- mektedir. Daktilolar çoğaldı Resmi ve hususi devaire dak: için müracaat edenlerin adedi çoğalmaktadır. ilo öğretmek çok mücsseseler vardır. Bu müesseselere fakir genç kızlar haftada bir lira vererek daktilo öğrenmektedir. Ekserisi üç ayda seri yazacak bir şekilde daktilo öğrenmektedirler. e Fakat ortada Fazla miktarda daktilo bulunduğundan bunlar iş bulmak hususunda müşkilât çeki- yorlar. Mühendis mektebi Mühendis mektebinin ıslahı ve muhtariyeti haiz olması takarrür ettiği yazılmıştı. Bu busustaki kararın yakında tatbikine başla- nacaktır. Susuzluk Hirkçeşme suları neden dolayı kesildi ? Kirkçeşme sularının kesildiğini ve bu sıcak yaz gürlerinde hal kın susuzluktan kırıldığını yazmış- tık. Şehremanetinde — yaptığımız tahkikata göre bendlerin Eyip üzerinde keçeköyündeki bir ke- merinin bozularak patlamasından dolayı sular kesilmiştir. Burasının - emanetçe — alelâcele tamirine - başlı Tamirat bitmek üzeredir. Diğer taraftan miyen Büş din de tar Boğazın Anadolu sahili halkının - şikâyeti Boğaziçinin Anadolu tarafı hal- kı vapurlardan şikâyet etmektedir. Halk bu tarafa yalnız vapurlar tahsis edildiğini - söylemektedir. Anadolu tarafında oturanlar yeni alıman — vapurların " Anadolu kis- mına hiç uğramadığını ileri sür- mektedirler. Talçberyurdu Yeni talimatname ile ücretler tenzil edilecek Kadırğada bulunan talebe yur- dunda bazı islahat yapılacaktır. Talebe — yurdunda her talebe yatak ücreti folarak ayda 6 lira vermektedir. Bu parayı talebenin bir kısmı müşkilâtla verebilme- tedir. Verilen malümata göre maarif vekâleti talebe yurdu. için ayrı bir talimatname yapacaktır. Ta- limatname mucibince yurdun üc- retlerinde bazı tenzilât yapılması mühtemeldir. Türkçe filim Bu sene gösterilecek filimlerin hemen hemen hepsi sesli imiş... — Artistler beyaz perde üzerinde ingilizce, — fransızca, almanca, ispanyolca, konuşacaklar, şarkı söyleyecek: inema kumpanyaları m: leketimizde sinemanın gördüğü rağbı nazarı itibare alırlar da türkçe filim çekmeğe kalkışırlarsa işimiz iştir hani. Meselâ Con Cilbertin elini ağ- zının kenarına koyup: “ Kış geldi firak açmadadır. sineme yare.. . Gazelini yanık yanık okuduğunu jişiteceğiz. Klâra Bov : ”Aynalı pembe derler bana.. . * Madik atarım sana . Şarkısını söyleyecek. Polâ Negri etli canlı olduğu için Şamram hanımın eski kantolarını, meselâ: “iltifat eyle cicim.. . * Cananımsın sen Kantosunu gayet iyi taganni edecek... Billi Dovla Greta Garbo: — Ah hemşireciğim. bize hiç buyurduğunuz yok... Gelin de bir acı kahvemizi için barimleyin... — Aman kardeşim o mezar kaçkını — cadaloz. kaynanamdan burnumu — kaşıyacak — vaktim mi var? Diye birbirleri ile konuşa- caklar. Şarlo her gegirişinde çıngraklı bir — Estafurullah Çekecek... Yemeği dikten sonra : Elhamdülillah, yarabbi şü- diyecek ... Meselâ bir de aksilik olmuş... Türkçe filim çekileceğini haber alan Amerikadaki ermeni vatan- daşlarımız. sinema kumpanyaları etrafını sarmışlar, işe müdahale etmişler de sinema artistleri: — —— — Zo ahbar, söyloorum söyleo- — rum da ağnamcorsun... Ka kulakları kepçe diye kullano yiyip biti ğ O da bahsı diger.. Her halde sesli filim şayanı dikkatabir olsa gerek.. Bakalım gelsin de ne çeşit nesnedir bir görelim... Hikmet Feridun Cihan tavukçuluk kongresi * 1930 senesinde cihan tavukçu- luk kongresi toplanacaktır. ” Bu kongre için hazırlık yapmak — üzere tavukçuluk ile iştişal eden memleketlerde birer komite teş- kil olunmuştur. Kongrenin reisi Amerikalı M. Erford dur. Muma- ileyh beraberinde Amerika ziraat nezareti tavukçuluk komiseri M. Francis ve Amerikan komitesi reisi olduğu hale Avrupa komite- lerini teftiş için yola çıkmıştır. Heyet İstanbula dahi oğrayacak ve buradan Suriye ve Mısıra gi- decektir. AKŞAM Veti İNAREHANE — acı Telgraf adresi: N 5 Telefon 1 yazı işleri İçini İti 1686 Telefon 1 Kdare İşleri içim çi MK Gönderilen yazlar, sehibime inde. adilimen ABONE ÜCRETLERİ Türkiye içim Seneliği 1700, al aylığı S08, Üç aylığı $00 kuruş, Eenebi. emleketler için : Seneliği 3000 allr alığı 1600;. Üç aylığı 900 kuruştur.