30 Ağustos 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

30 Ağustos 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

yor?-Cihan polii — v AA gy ——— S AŞ 1929 - Cemiyeti Akyam meclisi kebi- rinin içtima vakti yaklaştığından Lahey konferansının son günleri yaklaşmış bulunuyor, Eylülün bi- rinde konferans masası Laheyden Cenevreye nakledilecektir. Laheyde ihtilâflı mesail bakkın- da kat'i bir itilâf hasıl olmamıştı. Bu konferans müzakeratının yegâne faidesi “Avrupa devletleri muzzar ve ricalinin birbirini yakından ve iyice tannmış olmalarıdır. Evelce yekdigerini mektupla yahut sefirler vasıtasıyla tanıyan rical La Heyde olarak — birbirini Bu netice cıhan ruhiyati cihetinden büyük ve mü- bim bir kârdır. Konferansta mevzuu bahsolan mevat mali ve para mes'elesi o duğundan lafla hallolunacak şey- ler değildir. Müzakerat uzadıkça uzadığından konferanstaki diplo- matlar tedricen yüzlerindeki mas- keleri sıyınp atmışlardır. Ortadan nezaket kalkmıştır. B Geddemet tekakir bir. bankere dönmüştür. Münakaşalar gittikçe hararetini garttırdığından diplomatlar arasında her - türlü teklif ve tekellüf kalkmış ve her biri alelâde bir insan halini al- muştır. Galip ve mağlup farkı bile kalmamıştır. Her murahhas memleketine yağlı bir - parça ile “dönmek derdine düşmüştür. M. Briand M. Puankarenin na- gihani çekilmesiyle konferansın inikadından ancak iki gün evel kabineyi, hiç bir hazırlıksız der- — ökte eylemiş idi. Her ne kadar — parlamento kendisine hudutsuz itimat beyan etmiştir. Fakat bir salâhiyetle bütün mesuliyetin ken- disine ait olduğu anlatılmıştır. Amele fırkası ne bekliyor? Bricual şahsen mesul tutuldu- undan gâyet mühterizane dav- Tanmak İüzumunu — hissetmiştir. Bunun karşısında İngiliz murah- hası Mr. Snowden vardır. Amele ” fırkasının şimdiye kadar yegâne istinatgahi ve kuvveti umumi in- Hhabattaki zaferinden — ibarettir. Bu zaferi temin için bir çok vait- lerde bulunmuş idi. Bu fırka şimdi haiz bulunduğu halk teveccühünü mubafaza için bunları ifa etmek mecburiyetinde-) dir. Bunlardan biride verği mü- kelleflerinin ağır yükünü ehem- miyetli şurette hafifletmek vaki- dir. Hatta fırka Makdonaldin mü- layim tabiatli olduğunu - bil den Laheye cebbar ve öz sözlü Snovdeni göndermiştir. Mumail, hin konferansı kurtarmak- içi fedakârlık göstermesine ne tabi 'ne de vaziyeti müsait değildir. Strezemanın istediği Almanya murahhası Dr. Şire- zeman da Almanyanın manevi ve siyasi menafünin temini Yong planının kabulüne vabeste oldu- ganu bildiğinden ne konferans izharı arzeylediği takdirde kendi şahsi şeref itibarını kaybedeceğine iyice kanaati olduğundan bütün zekâsını ve gayretini Almanyanın emelini istihsale hasretmi; Konferans akim kalır ise (Ren) arazısının — tahliyesi — İngilizlerin çekilmesine rağmen sürüncemede kalacaktır. Yung planının konfe- ransa ademi kabulu bu planın Haftalık siyasi icmal Lâhey konferansında ne kazanıldı?- Amele fırkası snovdenden ne bekli- ikasında dönüm noktası “vileride — dahi — kabul — ve- tasvip edilmesi ihtimalini tehlikede bıra- kacaktır. Çünkü İngiliz baş muhabiri her tarafa tariz ve hücum eder- ken Almanyayı dahi ara sıra he- def ittihaz eylemekkten çekinme- miş ve plândaki almanyanın ke- faleletini ve teminatının pek ha- vadan olduğunu söylemiştir. Musolini - Snowden Lâ Hey konferansı masasında çarpışanlar buelardan ibaret de- lir. Son günlerde Mr, Suwden ile İtalyan murahhasları arasında- çarpışanlar Fransız-İngiliz müba- rezesini bile gölgede bıraktı. M. Musolininin talimatı mahsu- sasıyla hareket eden italyanın yağlı hissesine dokunmak — istememiş- lerdir. Snowden, buna kızarak faşist- lerin sosyalistleri sevmediğinden sırf İngiliz amele hükümetini şerefini düşürmek - içir likte bulunduklarını söylemiştir. İtalyanlar ise Mr. Snowden'in | faşistlere “husumetinden — dolayi konferansı tahrip etmeğe çalr,'- gını iddi etmişlerdir. Lâhey konferansının beklenil- meyen — neticelerinden biri de | ingiliz - fransız münaferetine bir de ingiliz - italyan husumetinin inzimam etmiş olmasıdır. | Son saatta Lâ Hey konferan- | sının neticesiz kalmaktan kurta- rıldığı anlaşılıyor. Dört devletin aldıkları mebaliği ahiren İngilte- reyi tatmin edecek miktara iblag “olunduğundan Yung plânının ka- bulune bir mani kalmamıştır. Bu suretle Avrupa tehlikeli ve karan- lık bir akıbetten kurtarılmıştır. Maahaza bu konferans manevi cihetten — Avrupanın — inhilâlini hazırlamış bulunuyor, Yung plâmının kabul edilmiş olmasına rağmen berri Avrupada siyasi tezepzüpler devam edecek ve yeni siyasi gruplar peyda ola- caktır. Ba gruplardan en mühim- mini M. Briand'ın - İngiltere ve Amerikaya karşı vücuda getirmeği düşünduğu Avrupa- ittihadı ola- caktır. Cihan politikası dö- nüm noktasında Cihan politikası bir dönüm nok- tasında bulunuyor. Bunun esba- bını Lâhey ve Cenevre içtimala- rında aramamalıdır. İngiliz-Ame- rikan münasebatında aramalıdır. Harbi umuminin hitamından sonra cihan politikasının en mü- him saiki seneden seneye şiddet ve vahameti artan Amerikan - idi. Çönkü İngilizce konuşan bu iki büyük devletin bütün mesaisi cihanmı büyük istihlâk pi rint zaptetmek - gaye; idi. Daha doğrusu Dolar ile Sterlin cihan iktisadiyatına hakim olmak için boğuşuyor idi; İktisadi saha- daki bu mübareze tabiatiyle siya- set sahasına — dahi intikal eyledi- ğinden iki arada zuhur eden tezat feretler umum cihan vazi- asiyesi üzerine bihakkin bir surette' tesir ve nüfuz Bu münaferet geçen Cenevre BUGÜN CİNCÖZ GAZETECİ. COÇUK DÜNYASI Sahifamızda okuyanüz Tenezzüh ve eğlentilerinizde Her halde «BURNVİL» de İmal edilen KADBURİ Çikolatasını da alınız Lezzeti nefis tayıhası enfestir Belsoğukluğu, İrengi olanların nazarı dikktine Dr. Horhoroni Fennin en sen usı cski ve yeni balsoğı idrar darğı, tulen ilcümle kadın ral uu Toka: No, davi olunür zanda mektep B. 0 (AIR2 ) Halis Ayvalık Zeylin yağı ve Sabunu - toptan ve perakende gayet ehven fiatla Galatada Mehmet Ali Paşa Hanı derununda Saracettin Beyin 41 nu- bahri teslihat konferansında son haddini bulmuş idi. Bir taraftan Amerikan matbuatı İngiltere aley- hine harp açmnış ve diğer taraftan teslihatı bahriye içim cihanşumul bir rekabete kapı açılmış idi, Bu mübarezelerde ve bilhassa iktisadi rekabette doların Sterline daima tefevvuku müşahede ohr nuyor idi. Bu halin 'devamı ikinci bir harbi umumiye yal açıyor idi. İngiltere daha muhafayakârlar manında bu hakikati idrak etmiş ve Amerika ile her türlü rekabeti terkederek bunün ile uyuşmak yolunü — tutmüştü. İngiliz amele hükümeti ilk günden itibaren bu gayeyi her şeye tercih ve bu uğurda ber türlü fedakârlığı yap- miş — olduğundan — İngiltere Amerikanm. birleşmesine yol zırlanmıştır. İngiliz baş vekili M. Makdo- nald'ın gelecek teşrini evvelde Vaşington'a icra edeceği seyahat bu mukareneti adeta mühürlemiş ve tasdik etmiş olacaktır. Bundan sonra Dolar ile İngiliz kirasının yekdiğeriyle rekabet ede- cek yerde t ederek cihan piyasalarını — dostane bir surette paylaşmağa çalışacaklarına intizar etmeliyiz. Aksayi şarkta İngiliz ve Amerikan müttehit €ephesinin her yerden evel Aksa- yi şarkta taarruza geçmesine in- fizar olunuyor. Bundan - dolayi Dolar-Sterlin ittihadindan en ziya- de Sovyet hükümeti endişe gös- teriyor. Aksayi şarkm- İngiltere ve Amerika kadar Rusya için de iktisaden büyük kaymeti vardır. Şimdiye kadar Dolar ile Sterlin bu sahada ayrı ayrı haraket ey- lediğinden Rusya bunalmıyor idi. Fakat şimdi vaziyet - değişmişti LaHey konferansı bundan son- raki büyük mücadeleler için bir mukaddemeden ibarettir. İstanbul ETABLİSMAN OROZDİ-BAK Kış mevsimine ait senevi tenzilâtlı satış Büyük miktarda son gelen mallar üzerine yapılan | işbu mühim tenzilâtlı satıştan istifade etmek dmumun menfaatı olduğunu herkes takdir eder. ETABLİSMAN OROZDİ-BAK Ticarethaneleri daima istanbulda en ucuz mal satmaktadirlar. 31 Ağustostan 15 Eylül 1929 tarihi-| ne kadar bütün perakende dairele-| rinde, zaten evvelcede çok düşkün l fiatli, mallar üzerine bu sefer tekrar yüzde On- tenzilât yapılacaktır. | Hilâliahmerin YAZLIK BALOSU 29 Ağustos Perşembe akşamı, Büyükada Yat kulüpte verilecektir. En iyi caz - Zengin kotiyon - Mükemmel büfe DAĞT Husüsi Vir. vapur İstanbuldan ve muhtelif semilerden gelecek zevatı Adaya gölürecek ve sabaha karşı avdet edecektir. Biletler : 2 kişilik : 5 lira — Yalnız erkek : 3, yalnız kadın 2 lira Sünre elbisesi mocburilir — ANBARTAMİRİ Tütün inhisari umum müdürlüğünden İdareye ait toptaşı anbarında mevcut keşifaamesi mucibince bazı tamirat pazarlık suretile icra ettirilecektir. Talip olanların keşifnameyi jalmak üzere her gün muracaatları ve 31/8/929 cumartesi günü saat 'on buçukta Galatada mübayıat komisyonunda bulunmaları. |DevletDemiryolları ve Liman- |Tarı Umumi idaresinden: 74 ton sürşoför yağı kapalı tarfla münakasdya konmuştur. Müna- kasa 18/9/29 çarşamba günü saat 16 da Ankarada Devlet Demiryol- ları idaresinde yapılacaktır. Münakasaya iştirak edeceklerin teklif “mektupları muvakkat teminatlarını ayni günde saat 15,30 za kadar Umumi Müdürlük kale- mino vermeleri lâzımdır Talipler münakasa şartnamelerini” iki lira mukabilinde Ankarada, Malzeme dairesinden, İstanbulda Haydarpaşa mağazasından tedarik edebilirler. Devlet Demiryolları ve Liman- ları Umumi idaresinden: Beş ton kalay kapalı zarfla münakasaya konmuştur. Münakasa 12 | Teşrinievel 1929 cumartesi günü saat 16 da Ankarada Devlet Demir- yolları İdaresinde yapılacaktır. Münakasaya iştirak edeceklerin teklif mektuplarını ve muvakkat teminatlarını ayni günde saat 15,30 a kadar Umumi Müdürlük kale- mine vermeleri lâzımdır. Talipler münakasa şartnamelerini iki lira mukabilinde Ankarada, Malzeme dairesiâden, İstanbulda Haydarpaşa mağazasından tedarik edebilirler. Evkaf Umum Müdürlüğünden: Dördüncü vakıf han kalüriferlerinde ihrak olunmak üzere lüzumu olan 400 ton yıkanmış maden kömürü kapalı zarf usulile münakasıya vazedilerek Eylülün 14 üncü cumartesi günü saat 1Ste ihalesi '-ra edileceğinden talip olanların şeraiti anlamak üzere her gün Ler. idaresine ihalc gününde idare Encümenine mir acaatları