7 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Mt rinisani 1929 “AKŞAMDAN AKŞAMA a Z Asri rüyalar Asri berber,,, asri manav,,, asri sinema,,, asri bakkal,,, asri bira- hane,,, asri meyhanc, isimlerine —dikkat etmişsinizdir ; içlerinde ne kadar çok asrisi var. Tıpkı — Meşrütiyet — senelerinde: hürriyet berberi,,, hürriyet manavı,, hürriyet birahanesi,, ilh olduğu gibi) — Mamafih, yalınız dükkân isimlerinin değil, rüyaların da asrisi var! Evet, asri rüya, eski, kurunu vüstai — rüyadan — bambaşkadır : Masallardan ve taşbasma kitap- lardan öyreniyoruz ki, cedadımız bir sıkıya girdiler mi, rüyaların- da, karşılarına, behemhal, nuran yeşil — sarıklı, — yeşil - cüppeli ve sütbeyaz sakallı dervişler çıkarmış. Kâbuslarında, vâzların camilerde anlattıkları zebanileri — görürler- miş. “ Âlemi manada ,, feraha kavuştukları vakit isel, sağ kolla- rında osmanlı padişahının , sol kollarında —acem — padişahının, kızını görürlermiş. Gelin gelelim asri rüyalara... Hepinize sorarım, ey muhterem kariler , uykunuza — bu manzaralarla karşılaştığınız vaki | mi?... Yeşil cüppeli derviş?? Tek- kelerin ilgasından sonra, bu zat, keşkül ve destarımı rüyalarımızda da göstermiye korkuyor!.. Cehennem zebanisinin hayali?? Lail lebesi ve israiliyatın mağlübiyeti üzerine, şarlatan cehennem zeb; nileri de, bizefuykuda soğuk t ler döktüremez oldular!.. Acem ve osmanlı padişahının kızları?? Saltanat yıkıldıktan ve peçeler kaldırıldıktan sonra, osmanlı pa- dişahının kızı, gözümüze, zaten, pek kancaburun göründü ; acem Sultaktar ise —çeşmi ahülarına Tağmen, gün görmemiş şeylermiş! Gençlerimiz, hayalen değil a, - bilmem amma - onlara, hakikatte bile pek iltifat etmez! Asri rüyarlarda, yeşil cüpp: dervişin ahlâk hocalığını, başka şahsiyetler yapmaktadır: Geçen akşam, ziyafette idim. Rakıyı ve viskiyi biraz fazla kaçırıp mide- mi bozmuşum. Rüyama, Hilâliahz- arın reisi Mazhar Osman Beyle kâ- tibi umumisi Fahrettin Kerim Bey girdiler. - Göğüslerinde — pırılpırıl bir yeşil ay vardı: “Yaaaal Gör- dün mü işteli Bizi. dinlemez, ka- | fayı / tütsülersin; — hastalanırsın! , dediler . ( Bittabi, ben de, derhal tashihi ahlâk ile içkiyi terket- tim! ) ğ Asri rüyalarda cehennem zeba- nilerinin yerini tutan — bilhassa İstanbullular için — otomobi tramvaydır. Kâbuslarımız da, ba- caklarımızın kesil Osmanlı padişahının acem padişahınin kızına / gelin- cecee, — bir dostum anlatıyor- du: Geçen gece, rüyasında bir kolunda Feriha Tevfik Hanım; öbür kolunda Hicran Hanımı gör- müş. — "Tabir etl , dedi. — “Hayırdır. inşallah!,, dedim. Bu misallerden sonra, rüyaların gündelik hayatımıza pek bağlı şeyler olduğu bir kere daha an- laşılmıyor mu? Bazı âlimlerin iddia ettikleri gibi, rüya “başka bir perde aralığından seyret- olsaydı, rüyalar, arz üze- rindeki inkılâplarla beraber asri- leşir mi e! Borsa komiser vekili izahat verdi Maliye vekâleti tarafından An- İşimya çağırilmış olan borma ke- | miser vekili Haean bugün şehri- | mize gelecektir.Hasan B.Ankarada | İngiliz lirasının yükselmesi hak- | kında izahat vermiştir. Rağbet fazla Yeniden 60 millet mektebi daha açıldı Geçen cuma akşamından itiba- ren açılan millet dersanelerine büyük bir rağbet vardır. Maarif idaresi bütün vilâyet dahilinde 700 dersane açmıştı. — Fakt, bü dersaneler az bir zaman içinde dolmuştur . Dersanelere elliden - fazla talebe alınmaması evelce takarrur ettiği halde ta- lebe çokluğu karşısında geniş olan salonlara bu mıktardan fazla talebe alınmıştır. Bu tedbire rağmen gene mev- cut dersaneler kifayet etmemiş, maarif idaresi Kadıköy, Üsküdar, Aksaray, Kocamustafapaşa, Boğa zın Anadolu ve Rumeli sahillerin- de onar dersane daha açılmıştır. Bu süretle — yeniden 60 dersane daha açılmıştır . Maarif idaresi halk dersanele- rine devam etmek mecburiyetin- de olanların açıkta kalmaması için lüzum yeniden Karışık pirinç unları Piyasada mahlüt pirinç unu | çoğalmıştır. Bakkallar cemi yaptığı bir hesaba göre bir zar- fında bakkalların en ziyade mah- lüt pirinç tnlarından ceza vermiş- lerdir. Bazı mühtekirler pirinç a unu karıştırıyorlar. Meşgril olmayor mu Ticaret odası sanayi işlerine ehemmiyet vermiyormuş Sanayi erbabının okturuva res- minden şikâyet ettiği yazılmıştı , Fabrikatörler bu hususta ticaret odasına da müracaat etmişlerdir. Sanayi erbabı ticaret “odasının bu mesele ve sanayi - işleri ile meşgül — olmadığından — şikâyet ediyorlar. Odanın diğer bir ismi de sa- nayi odasıdır. Sanayi erbabı oda- da sanayi işleri için kâfi derecede teşkilât olmadığını ileri sürüyorlar. Bu sene toplanacak olan ticaret odası kongresinde sanayi erbabı bu alâkasızlığın hesabını ticaret odasından soracaklardır. İsanın heykeli İzmirde bir evde hazreti İsanın heykeli bulunmuş İzmirde Bornovada bir evde (Hazreti İsa )nm heykeli bulun- duğu hakkında garip bir şayia çıkmıştır. Bu ev, İsmet paşa mahallesinde 7 numaralıdır. ve burada ihtiyar bir — hıristiyan kadını ikamet etmektedir Bu evde kiymetli bir heykel varmış, ihtiyar kadın; bunu haz- reti İsaya ve Havariyundan birine ait olduğunu işaa etmiş ve bunun üzerine — katolikler evi zeyaret ederek oraya para, mum, ziytin yağı ve gümüş, altın avanı gö- türmeğe başlamışlardır. Münevver bazı katolikler hü- kümeti haberdar etmişlerdir. Me- | öele polisçe tahkik edilecektir. mektupta Türkiyeden bu ser ŞEHİR HABERLERİ Merasim programı Milli bayramlar için bir program yapılıyor Müllt — bayramlarda — yapılacak olan merasim proğramı, bayram- lardan bir kaç gün evel tar ediliyor. Ancak, bu suretle acele yapılan proğramlarda bir çok yanlışlıklar vukua geldiği görüli yor. Bu yanlışlıkların ve intizam- sızlıkların tekerrür fetmemesi için ber bayram için bir program tan- zim etmek üzere halk fırkasında bir komisyon teşekkül etmiştir. Komisyon dün alâkadar dairele- rin mümessillerinden - mürekkep olarak ilk içtimamı — yapmıştır. Tespit edilecek program değiş- miyecektir. Ancak ihtiyaç hasıl olursa küçük tadiller yapılacaktır. Mukabelei bilmisil Yunanlılar türk gemicileri- ne müşkülat gösteriyorlar Gelibolu'dan ve diğer iskele- lerden Midilli adasına giden türk gemici - ve kayıkcılara Yunanlıla- rın bir çok müşkülât gösrterdik- leri ve vesikalarını tetkik ederek muhtelif şekillerle cezalandırdık- ları anlaşılmıştır. İzmir Ticareti bahriye müdürlüğü mukabele bil: misil yapılması için bir rapor ve İktisat vekâletir . İzmir limanına gele- cek olan yunan gemi ve kayıkdarı için de — yunanlıların — yaptıkl şekilde hareket edilecektir. Pariste ev eşyası sergisi açılıyor. Pariste Granpalede ev işlerine yarayan eşyaya ait bir sergi açı- lacaktır. Sergi müdüriyeti İstanbul ret odasına gönderdiği bir rgiyi iyaret etmek isteyenlere teshilat il vi bildirmiştir . Sergi ide açılacaktır. Kambiyo borsasının telgraf makinesi Kambiyo borsası fi: doludaki bankalara en çabuk vasıta ile bildirmek için bir teb graf makinesi / satın alacaktır. Bu makine yeni icat edilmiş, son sistemdir. Bu makineler 50 ahizeye ma- lümat vermekte; 1 Lira ile istedi an binlerle okuyucusu olan bir gazetede 7 defa ilân ettirebilirsiniz. Yarın içük ilânlar» sütununa bakınız! iniz şeyi «Akşam» gibi | Otobüsler Şehremaneti bir talimatname hazırladı Kadıköy ve Üsküdar cihetlerin- yen otobüsler son günlerde umlarını kaybettiler. Bazıları- nn makineleri bozuk, - frenleri | tutmadığı için kazalar çoğalmıştır. Bu otobüsler, şehremaneti heyeti fenniyesince muayene — edilmiş, seferden menedilmişlerdir. Diğer taraftan şehremaneti oto- büsler için yeni bir. talimatname hazırlamış, alâkadarlara tamim etmiştir. Bu talimatnamenin muh- teviyatı şudur: Otobüsler birbirlerile yarış ede- miyecekler, hangi mıntakalar ara- sında işliyorlarsa o mıntakaya ait lavhalar - otobüslerin - üzerlerine belediyelere haber vermeden mın- takalar degiştiremeyecekler, her arabanın alacagı yolcu miktarını seyrüsefer merkezi tayin edecek, yürürken, durmadan binilmiyecek, mevkif haricinde yol ortasında durulmayacak , bütün otobüsler birden hareket — etmiyecekler, yolda 15 kilometrodan — fazla süratle gitmiyecekler, — geceleri her arabanın içi tenvir edilecek , otobüslerin seyrü seferi halinde müşteriye bilet kesilmek suretile rahatsız — edilmiyecek , — biletler durak — yerlerinde — otobüse binilirken alınacak, ani bir kaza ve bozukluk için mutlaka yedek ede- vat taşıyacaklardır. Bu talimatna- me derhal tatbik edilecektir. de Hayat sigortası İktisat vekâleti bu hususta, tetkikat yaptırıyor İktisat vekâleti hayat sigorta tarifelerinde —tetkikat yapmağa karar vermiştir. Hayat sigortası için umumi bir tarife yoktur . Her sigorta — şirketi ayrı bir tarife yapmıştır. Bazı şirketlerin sigorta şeraitinde faiz miktarı az görülmüştür. İktisat vekâleti hayat sigortası için bazı esaslar vazedecektir. Bu hususta Âli si- gorta komisyonunun da fikri alır nacaktır. Komisyon sigorta mü- derrisi Zühtü beyin riyasetinde | toplanarak tetkikat yapacaktır. Sigortalar merkezi Sigortalar merkezi idare: şahsiyeti hükmiyeyi haiz olması düşünülmektedir. Sigortalar mer- kezi sigorta şirketlerinin talimat- name ahkâmına riayet etme: lerini görünce ceza tayin etmeğe salâhiyettar olacaktır. Sigortalar — merkezi — idaresi komiserliği bu hususta İktisat vekâletine bir rapor göndermişti Dersler başladıkten sonra tebeddül yapılmayacak Bu seneye kadar ilk mektep- lerde- dersler — başladığı ” halde. muallimler arasında uzun müddet tebeddüller ve becayişler yapılı- yordu. Bu hal tedrisatın intizamını bozduğu için vekâlet bu seneden itibaren bütün tebeddülleri, beca- yişleri ders - başlamazdan evel yaptıracaktır. Maarif müdürlüğü İstanbul vilâ- yeti dahilinde yapılan bütün te- beddüllerin arkasını almış ve ne- ticeyi vekâlete bildirmiştir. Ders- lerin intizamına halel gelmemek için bundan sonra hiç bir tebed- dül yapılmıyacaktır. Lâhmi tahta Mustalah konuşmak merakında olan bir hoca bir bakkal dükkâ- nına girmiş Köşede oturan tezğahtara : — Bana bir parça lâhmi tahta Demiş .. / Tezgahtar şaşırmış .. Lâhmi tahta?Lâhmi tahta? Lâhmi tahta? Bakkalın o yaşa kadar hiç işitmediği bir kelime.. Sormuş: — Anlayamadım - efendim ne dediniz? — Lâhmi tahta! — Nedir bu? Hoca birdenbire köpürmüş: — Behey cahil adam, echel adam! Bunu bilmiyecek ne var? Lâhmi tahta işte.. Bakkal - sakallı, Calim kıyafe- tinde bir adamın kendisine böyle cahil, echel demesine fevkalâde utanmış, kelmeyi öğrenip efendi hazretlerini mem- 'nun etmek, için dükkândan dışa- rıya fırlamış, sormuş soruşturmuş, zamane — ülemasındadan - tahkik etmiş ve bir hafta sonra lâhmi tahtanın manasını anlamak kabil olmuş... Rüsumat idaresi yeni gümrük tarifesini neşretti.. Merak ettik, bu tarifenin içinde otomobil fas- hmi aradık... Sahifeleri çevirdik yök,kısımları ayrı ayrı tetkik ettik yok... Satırları birer birer araştır- dık yok..—Dört beş arkadaş bir- leştik, başbaşa verip tetkik ettik gene bulamadık. Bu işlerle alâka- dar tüccarlara sorduk, onlar da bulamadılar. Tarifede otomobil bahsı değil otomobil - kelimesi bile yoktu. Nihayet bu tarife ile meşgul bir zata gittik... Dudak büktü, aczimize şaştı: — Nasıl bulamadınız, dedi, hiç tarifede otomobil bahsı olmaz olur mu? İşte. Diyerek bir sayfe açtı, parmağı ile bir kelime gösterdi: — Zatülhareke araba. -i YEFEPİ aü Feridan Hastanelerdeki eczaneler Bazı bususi hastanelerde kendi hastaneleri için lâzım gelen ilâç- ları yapmak üzere birer eczane vardır. Hastanelerde cezane bulu- nması bir çok eczacıların menfa- atlarını ihlâl / ettiğinden bunlar kendi — cemiyetlerine — müracaat etmişler ve hususi hastanelerde ancak müstacel vakalar ve çok lüzumlu hususat için ecza bulun- masını talep etmişlerdir. Cemiyet bu hususta bir karar verecek ve icap eden makamlar nezdinde bulunacaktır. Zekâi bey Müskirat inhisarı umumi müdü- i B. bugün Ankaraya Yevmi, Siyan” gazete İDANTIANE — acımusluk sokağı Telgraf adresir “Akşam, latanbul, Telefon : yazı işleri. içine isk 1606 Teleton » idare işleri içini : 1444 Gönderilen yanlar, salübine inde” eölimen ABONE ÜCRETLERİ Türki Seneliği 1700 al aylığı 908, Üç aylığı S00 kuruş. Eeneki. memleketler için : Seneliği 50007 altı aylığı 1600; Üç aylığı 900 kuruştur. Gemleme Tünlerden iaee'uliyet Tabul vinen