17 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

— Gayri mübadiller — Para ve bono ne zaman | tevzi edileck? Gayri mübadiller cemiyeti reisi | ve İstanbul mebusu Hüseyin bey, | gayri mübadillere ait işler hak- kında demiştir — Gayri mübadillere tevzi edi- lecek para ve bono meselelerini süratle intaç için meliye vekâle- tile temasta bulunduk. Bir kaç güne kadar tekrar Ankaraya gi- derek bu işlerle meşgul olacağım, Para - tevriatınin — maliyı tarafından verilecek paralarda: listifade arazi sahiplerine teş- mili için bu busustaki talimatna- mede lâzım gelen tadilât yakında yapılacaktır. Bu tadilât icra edil- | dikten sonra tevziala başlana- caktır. Gayri mübadillere istihkakları- na mükabil - bono tevzii ise tak- kıymet işlerinin yüzde seksen bitirildikten sonca mümkün olacak- tır. Yakında bu işler iyi bir su- | relte neticelenmiş olacaktır. | Bir casusluk Gizlice hududu geçmek istiyen 4 kişi yakalandı muhakeme ediliyorlar Ankara 15 — 3 ay evel ima- lüthanei harbiye amelesinden iki adam Eskişehirde oturan bir arap vasıtasile kandırılarak fazla para kazanmak düşüncesile Şama git- meğe karar verdikleri bir sırada Eskişehirde İsmail namındaki bir şahis bunlarla hududu. geçmeği teklif etmiş. Bu dört kişi kalkıp bududa itmişler, fakat tamam bu sırada nlerine jandarmaları: ve şüphe üzerine hepsi yal mıştır. Yapılan tahkikat üzerine İsmail Hakkının Amerika hükü- metine para mukabilinde notlar “ Satlığı ve bir zamanlar babasımhı “da Şeyh Sünusi ile temas ettiği tespit edilmiştir. Bu defa Eskişehirden fhareket- ten evel Suriye hükümetine ordu- muz ve imalâtı harbiyemiz bak- kında kendilerinden malümat tendiği takdirde müspet cevap vermeği aralarında kararlaştırı.. mış olduğu ve İsmail Hakkının imalâtı harbiye fabrikalanmıza amele olarak girmeğe çalıştığı anlaşılmıştır. Ankara Ağirceza mahkmesinde rüyet edilmekte olan bu davamın ehemmiyetli safhalar arzedeceği anlaşılmışdı Bir baba kızını satarken yakalardı İzmirde 4 yaşındaki kızım sa- bılığa çıkaran kark beş, elli yaş- larında Ahmet isminde dir adam pelisler tarafından birinci kordon 'da yakalanmıştır. Ahmedin ifadesi alınmış şüurunun yerinde olmadığı olmadığı anlaşılmıştır. Ana çocuk denizden kurtarıldı Mersin vapurunun 3 üncü kap- tamm görmek isteyen hemşiresi Zehra hanım 2 buçuk yaşıadaki çocuğile birlikte denize düşmüş, her ikisi kurtarılmıştır. Muşamba hısızı Sabıkalı Arap Davut, Hasköy- de deniz fabrikaları müdiri omu- misi Celâl beyin motoründen bir muşamba çalmış ve yakalanmış- dir. Bir hırsız tutuldu Langada bir evden hırsızlık et- mek istiyen Vasil yakalanmıştır. Üsküdarda yangın Dün gece Üsküdarda Altunizade mahallesinde yangın çıkmış, 2 ev 1 ada 1 dükkân yandıktan sonra Ât yarışları İzmirde sonbahar koşuları çok parlak oldu ir, 15 (ALA) — Yarış ve ümeninin tertip ettiği 929 senesi sonbahar at koşuları bugün Buca koşu meydanında büyük bir muvaffakıyetle yapıl- mıştır. Hava güzel ve kalabalık pek çoktu. - Koşulardan — evel yarış — yerinde — yeni — yapılan betonarme tribünlerin küşat res- mi yapılmış ve vali tarafından | bu münasebetle bir nutuk söylen- miştir. Ordu müfettişi Fahreddin paşa ile müstahkem mevki ku- mandam ve bazı askeri ve mülki rical koşularda hazır. bulunmuş- tur. Üç ve daha yukarı yaşlaki halis kan İngiliz at ve kısraklarına mahsus birinci koşuda Nona bi- rinci gelmiş ve 300 lira ikramiye alınıştır. İkinci koşu üç yaşında ve hiç azanmamış yerli ve arap taylara mabsustu. Hara güzeli birinci gelmiş ve 200 Tira ikramiyef almıştır. Dört ve daha yukarı yaşta ve hiç koşu kazanmamış yerli ve Aarap at ve kısraklara mahsus üçüncü koşuda M. Yantesin Ma- şallahı birinci gelmiş ve 200 lira ikramiye kazanmıştır. Dördüncü koşu üç ve daha yokarı yaşta halis kan ingiliz at ve kısrakları arasında yapılmış ve İstiradi varyus birinci gelerek 600 Jira ikramiye almıştır. Beşinci koşu 4 ve daha yukarı yaştaki yerli ve arap at ve kıs- raklara mahsus olup birinci gelen | Hakkı beyin Nasibine 300 lira mükâfat verilmiştir. Kadıılu_zgnden Ankarada bar dönüşü bir genç öldürüldü, katil yaklandı Ankara, 15 — Bu sabah saat dörtte Ankara sokakları barda başlıyan bir maceradan doğan bir faciaya sahne olmuştur. Daha akşamdan Yıldız. barma giden Kastamonunun alay ekmek müte- ahhidi Sadık oğlu Ömer efendi ve arkadaşı maliye meslek mek- tebi talebesinden Mustafa efendi barda angaje ettikleri artist Fe- ride H. ile sabaha kadar birlikte çmişler. Feride H. bar kapandıktani sonra geceki müşterileri terkede- vek “nişanlısı , dediği Trabzonlu Genç oğlu Sulih Ef., ile birlikte oturdukları ötele gitmek üzere sokağa çıkımışlardır. Bu vaziyetten dilgir olan Sadık oğlu Ömer Ef., Feride hanımı takip ederek Karaoğlan cadde- sinde nişanlısı ile önünü kesmiş ve: | — Sen bu kadımı nereye götü- rüyorsun? Diyerek Salih efendinin üz. yürümüş dört el silâhla Salih yere serimiştir. Çamurlu kaldırımlara vücudunun — muhtelif yerlerinden kan fışkırarak yuvar- hanan Salih Efendinin bu elim hali önünde kendini kaybeden Eeride H. mecruhum . üzerine ka- panıp feryada başlamıştır. Yeti- şen polisler kaçmağa teşebbüs tüen Yatil galalesilaeda Moc- ruh hastaneye nakledilimek isten- mişse de yolda aldığı yaralar- — söndürülmüştür . dan müteessiren vefat etmiştir. Kudüste vaziyet Yeni ve çok mühim hadiseler vukuundan korkuluyor Londra 15 (A.A) — Star jor: Kudüslü ma-| ruf bir. şahsiyetin rivayetine göre Filistinde vaziyet pek gergin bir şekil — almıştır. Araplar ve yahudiler arasında| çikabilecek en ehemmiyetsiz bir hadise yalnız İraka ve Maverai Şeriaya değil fakat Hindistana da sirayet edebi- Tecek yeni Bir infilâka sebep elabilir. gazetesi İngiliz kabinesi Fırka ile kabine arasında ihtilâf çıktı Londra, 15 (ALA.) — Gazete- lerin neşriyatma nazaran amele fırkasmın sol cenahı işsizler lehin- KETİAR o İran - İrak İranlı hacılar yüzünden bir | ihtilâf çıktı Tahran 14 (Hususi) — İran ile Irak arasında siyasi münasebat teessüs ettikten sonra — İrakta Necef, Kerbelâ gibi yerlere çok miktarda İranlı ziyaretçi gideceği Bağdalta tahmin edilmişti. Hal- buki İran uleması halkı Trak yerine Horasanda Meşhedi ziya- rele teşvik e Elirak gazetesi İran memurları- man İraka gelmek İstiyen İranlıla- ra gösterdikleri müşkilâttan şid- detle şikâyet ediyor. İran gazeteleri buna - cevap vererek: “İranlılar her — sene 100 bin hacı göndererek İrakı zengin etmeği teahhüt mü etti? Biz kendi paramızı memleketimizde saklamağı tercih ediyoruz,, diyorlar. de olarak vücude getirilmesi D düşünülen yeni sigorta projesi 10 bin memur Mesçlesinde ; Hükümste açıktan | — Lemden 15(6.4) —ilüyter ea aağa muariz bir. — vaziyet | Sının Riyadan aldığı bir telgrar almış bu teşebbüse çiddetle mani | fâ göte Rus hükümeti şayanı iti- olmağa ve hu bususta < tekbf | at görmediği 10 bi " medura olumacak kanun lâyihasının reddi için bir tadil takriri tevdi etmeğe karar vermiştir. Sol cenah azası aile rcisleri- nin tahsisatı hakkında — tatbi olunacak baremde gösterilen mil tarların" artırılmasım — istemiş M. Sncwden ise bu teklife iştirake razı olmamaktadır : Erden emiri Abdullah hançerle yaralandı Kudüs 14 — Erden emiri Ab- dullah bugün hükümet konağı önünde bir arap tarafından han- çerle cerhedilmi; mıştır. Emir Abdullah derhal hastaneye nakledilerek kendisine ameliyat yapılmıştır Müthiş bir fırtına Londra, 15 (A.A) — Buenos- Ayres ten bildirildiğine göre bir tayfun Arjanlinde kâin Kordoba Kahire 15 (A. A.) — Yüzde da büyük — tahribat yapmıştır. | 3 faizli ve ikramiyeli Mısır kredi Bargode — kasabasının — tiyatrosu | fonsiye tahvillerinin bugünkü çe- | yıkılmıştır . | kilişinde : Atinada bir grev Atina,15 (A.A) — Şehirde ve şehre civar yerlerde işliyen oto- büslerde çalışanlar grev yapmış- lardır. Bir kaç hadise vuku bul- muştur. 6 kişi tevkif edilmiştir. Otobüs - seferleri tekrar başlamıştır. akşam üzeri Bir odabaşı Polise ateş etti Nuruosmaniyede Tahtakale ha- mının odabaşısı Ramazan, yanında bulunan — kadına yan gözle bakan Tahirle Hüseyne 4 el Silâh atmıştır. Korşun sesleri üzerine Ramazan derdesi etmeğe giden polis Adil efendi şiddetli bir mümanaat kar- şısında kalmış, bu aralık peyda olan Abdülkadir. isminde bir şa- hısta - Ramazanı — iltizam ederek polise bıçak çekmiştir. Abdülkadirin yardıma gelme- sinden cesaret alan Ramazan polis Adil efendiye de iki el silâh atmış, fakat isabet vaki olma- iştır. Her iki haydut derdest kendi | edilmiştir. Bir kaza Kürüçeşmede kömür boşaltarı gazı vapurunda amele Şaban ki- rılan vinc altında kalmış, başından PEır sürette yaralanmıştır. ir. Suikastçı kaç- yol vermiştir. Şurayı devlet heyeti dün de taplandı Ankara 15 ( Hususi ) — Şurayı devlet heyeti umumiyesi dün de toplanarak mevcut evrak üzerir den tetkikat ve müzakerat | etmiştir. Millet mektepleri Muğla 15 ÇA.A) — Vilâyet da- bilinde şimdiye kadar 113 millet mektebi / açılmıştır. - Mekteplere devam eden kadın ve erkek 48 binden Fazladır. Halkta mektep- lere karşı büyük bir istek ve rağ-E bet vardır. Dershaneler - doludur. adedinin mevcudun - kifayetsizli- izinden delayı 130 a iblâğma k: rar verilmiştir Mısır kredi forisiyesi 1886 senesinde çıkarılan tahvil- lerden 386,318 numaralı tahvil S0 bin, 1903 senesinde — çıkarılan tahvillerden — 745,136 — numaralı tahvil 50 bin, 1911 senesinde çıkarılan tahvillerden 289,999 nu- maralı tahvil S0 bin frank ikra- miye kazanmıştır. Denize uçtu Şoför Nebinin idare ettiği 2280 numaralı otomobil Anadoluhisarı eaddesinden geçerken makinesine birdenbire sakatlık arız olmuştur. Nebi at duran - otomobili hareket ettirmeğe çalışırken oto- mobil birdenbire yol alarak rıh- tamdan denize uçmuştur. Nüfusca zayiat yoktur. Bu sarhoş kim? Dün akşam hü meçhül bir sarhoş derdest edilmiştir. Sarhoş liyememektedir. | kim olduğunu sö Böyle kız istenir mi? Çivici - Sıvaslı Mustafa Dolap derede Madam Despinanın evine ederek madamın — kizi Annayı talep etmiş, verilmediği takdirde öldüreceğini söylemiştir. Madamın feryadı. üzerine gelen | polisler Mustafayı yakalamışlardır. taarruz Mektep | Dünkü futbol | maçları |— Dün İstanbul küme maç. |larmın terfi müsabakası Süleyma- | niye - İstanbul spor takımları ara- | sında yapıldı Geçen mevsimdenberi | bir kaç defa çarpışan fakat bir türlü netice vermiyen bu maç nihayet dün büyük bir heyecan | İstanbul Sporun galebesile hitam buldu. Hak çalışamın olduğu için İstanbul Spor bu zafere hakika- ten lâyıktı. Senelerdenberi birinci küme- lerde bir çok defalar muvaffa- kıyetli maçlar yapmış olan Süley- | maniye de çalışarak eski ve şerefli mevkiini tekrar alabilir. İstanbal şildi müsabakasının ilk maçımı Galatasaray - Beylerbeyi yaptı. Galatasaray takımında Ni- bat, Bürhan, Muslih gibi oyuncu- lar yoktu. Uzun müddet takımda görün- miyen Leblebi Mehmet sağ açık yerinde idi. Beylerbeyi bütün rağmen bu işten B gol ile mağlüp olarak çıktı. Galatasaray takımı henüz for- munu bulamadı. Zaman zaman düzgün oynayan takım Necdetin adi falsolarile çok aksayor. Latif sağ iç mevkinde hemen ayni derecede bocalıyor.. Hücum hat esaslı tadilâta — intizar edilebilir. Kros kontri (Y.M.C.A) Amerikan klübü senelik Kros kontri şampiyona- sını yaptı. 3 kilemetroluk yanşa 46 atlet dahil oldu. Bu mesafenin birinciliğini - kurtuluş klübünden Panaki 9 dakika 35 saniye 2/S de kazandı. Sayı hesabile birinci Pera 24 ikinci kolej 39 üçüncü kurtuluş 42 sayı aldılar. 5 kilometroluk yarışı ise kurtu- luştan Liptata 18 dakika 11 2/5de kazandı. birinci gelen kurtu- 13 , ikinci 26 laş kolej sayı aldılar. Fenerbahçe Rumlar / maçında Fenerliler 9-0 bu maçı kazandılar. Ö, Besim İki intihar teşebbüsü Dün Ü: den kendini denize atan 24 yaş- ında Nevber hanım kurtarılmıştır, intiharın sebebi meçhuldür. Ortaköyde oturan mektep tale- besinden lâi'mewu dh im mek- tebe gitmek istemediği l(ı:iıı ten- ükar vapur iskelesin türdiyot içmiştir. Genç &z kurta- Orılmıştır. 16 Teşrinisani 1929 Altm — soz, Düyünü müvahlide İnellir üirnar Rümeli tahvilatı Esham Üİ t bankanı Kendelü şimendiferi Tramvay girketi Teekna” e Üİ soa DP Simemte Tahvilât Anadolu Of0 48 | Anadeli Anadolu ll DÜ Tünelönü Tramvay Elektrik Çek Fiatları Londra — Üzerine Yarin Amiterdam Solya Bükreş Roma Cenen Beriin Viyana —0 | D Yanlarında akamlar munu fiyetleri günteri maki — işareti “olan e görmeyen ceki