17 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

17 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

isani 1929 —— Sahife 5 Tayyare bombalarının zırhli üzerinde tesiri İstikbal harplerinde tayyarelerin harp gemileri üzerindeki tesi, Son zamanlarda tayyareler çok terakki etti; gayet bi pilleri taşıyorlar, Bazı kimseler bu ağır bombaların bir zırhlıyı batıracak kadar üvvetli olduğunu iddia ediyorlar. Bunun ne derece doğru olduğunu anlamak için Amerikada büyük mıkyasta Eski iki zırhlı açık denizde tayyarelerin bombalarma tecrübeler yapılmıştır. maruz bırakılmış ve bir çok bomba atılmıştır. Atılan ağır bombalar ve hava torpilleri gemide büyük tahribat yapmış, ma- mafih zırhlıları batıramamıştır.Yalnız harp zamanında böyle bir taarruza uğra- yan geminin, makine dairesine isabet edecek bomba ile muattal kalacağı ve düşmana güzel bir hedef tşkil edeceği anlaşılmıştır. Tayyare hücumlarından korunma meselesi Suni sisin gelecek muharebelerde bü- G Diğa l © ü : yük bir rol oynayacağı tahakkuk etti ASEFERİ BAHİSLER ne olacak?... lar, hava tor- yük bomba | Amerikan garebeti Bir kadin havada husust tayyare içinde doğurdu Kadının bu garip hevesi kocasına 50 bin liradan fazlaya mal oldu Amerikalıların garabetlerine hu- dt yoktur. Bir Amerikalı aklına gelen her şeyi yapmak ister, bu- 'nun için avuç dolusu para sarfet- mekten, hatta bayatını tehlikeye koymaktan çel : Meşhür — Niyagara — şelalesini fiçıi içinde geçmek — yüzünden ölenlerin mıktarı yüzü bulur. Bun- lar sırf bir heves saikasile hayat- larını feda elmişlerdir. Bir kaç sene evel de bir milyoner tren kazasının nasıl vuku bulduğunu görmek içi yüz binlerce lira feda ederek iki treni çarpıştırmış, bunu — uzaktan seyretmişt Amerikalıların saymakla tüken- miyen bu garip tabiatlarım gös- teren yeni bir vaka daha olmuş, bir kadın tayyare içinde doğur- muştur. Bu garip vaka şudur: Amerikanın Boston şehrinde Ha- rolt Brek isminde zengin bir carın karısı Elvir. hami Kadın aylardan beri bir tayya- rede doğurmağı aklına koymuş ve bunu kocasına haber vermiş- tir. Harolt çok sevdiği karısının Arzusunu — yerine getirmek için bir tayyare inşa ettirmiş, iki tay- yareci de tutarak bunları emirle- Tine muntazır bulundurmuştur. Geçen hafta kadının sancıları başlamış, bunun üzerine Elvir hasta nakline mahsus bir. otomobile yatırılarak tayyare ” karargâhina getirilmiştir. yyareye kadın, annesi Harolt iki hasta bakıcı bir doktor ile muavini ve tayyareciler binmişler- dir. Tayyare derhal havalanmış ve Almanyada şarki Prusyada yapılan tecrübelerde tayyareler suni sis altındaki fabrika ve n haftaki — makalemizde fabrika — ve saire gibi sanat mıntakalarının - tayyare — hücum - larına karşı korunmasının pek Fade ehemitiyet kespetmekte oldu- ğunu yazarken bu hücumlardan korunmak için en müessir çarenin sisleme olduğunu zikretmiştik, Bu- in değil, gün de yalnız fabrikalar belki bütün memleket vasıtaları için pek bi miyeti olan sisleme keyfiyetinin teferrüatından, son zamanda Âl- manların bu hususta yaptığı bü- Çül ve sayamı dikkat bir. tecrü eden bahsedeceğir: Her hangi bir mahalde suni sis vücuda - getirilmesi — muhtelif süretlerde yapılabilir. Fakat en basiti beyaz duman çıkaran me- vaddın, ezcümle mürekkebatının yakılmasıdır. Bu iki madde yanınca gizleyici bir duman hasıl eder. Fakat bunun en mütekâmil şekli, tıpkı yangını söndürmekte kullanılan tulumbalar . gibi aletlerle havaya gaz püskü- rülmesidir. Bunlar yangın söndüren cihazlar gibi içinde sisi husule getiren hamızın ( hamızı klorsulfon ) bu- lunduğu kısımla, içerisinde tazyik edilmiş azot veya hamızı karbon bulunan — püskürme — kısmından mürekkeptir. Püskürücü kısmın musluğunun açılmasile sisi husule — getiren hamız havaya saçılır ve hava da- hilinde bulunan su bubarile bir- leşerek kesif ve beyaz bir sis tabakası teşekkül eder. Hava klor ve kükürt | | almanlar için , chemmiyeti m: Bir deniz fayyaresi deniz üzerinde uçarken Almanlar son sisleme tecrübe- sini şarki Prusyada ve Friedland- daki vasi su tesisatı etrafında yapmışlardır. Şarki Prusyanın bir kudret menbar olan fabrikaları susayı haizdir. — Bilhassa - sil azalmış ve müdafaa vasıtaları dan mahrum k: lar için, sisin saklayıcı havassın- dan istifade çok mühimdir. Friedland tecrübesindi ticeler elde edilmiştir: iş olan Almı ir mevkü gayet çabuk, yani bir kaç & kika içinde sisle örtmek kabil- dir; elverir ki bu iş evelceden hazırlanmış ve kâfi — derecede cihaz temin edilmiş “bulunsun. Havanın tamamen dürgün olması iyi değildir, bu takdirde sis ga- dahilindelâ rutubet ne kadar fazla |— yet yavaş intişar ediyor. Fakat rüz- j gârın sürati de saniyede 8 metreyi olursa sis de o kadar kalın olur. bir düşmanı Ziya ve hararet da güneş ziyası ! sun'i sisi çabuk dağıtıyor. | Yapılan tecrübe iyi netice ver- W miş ve bir kaç kilometrelik sa- hada tayyareler ufuktan bir az sonra sisle ihata edilmiştir. Tay- yareler asıl / binaların yerlerini kestirememişlerdir. Yalnız fabrika- lardan mahtelif istikametlere uzan- miş elektrik nakilleri bingların yeri hakkında - tayyarecilere bir fikir verebiliyordu. Bundan anla- şılıyor ki sisleme mümkün olduğu kadar vasi sahalara teşmsil edilme- lidir. Suni sisin etrafa süratle yayıl- Ması için en iyi çare sis cihaz larının seri nakil vasıtaları, meselâ karada otomobiller ve nehirlerde istimbotlar üzerinde tesis edilerek | her tarafa gezdirilmesidir. Aksi takdirde biribirlerinden azami iki üç | metre mesfe ile müteaddit sa- | bit istasyonlar tesis edilmelidir. Sis, | tesisatı tayyarelerin gözlerinden | tamamen sakladığı halde fabrika- larda hiç bir karışıklığı mucip olma- mış ve teneffüs dolayısile zarar vermemiştir.Binaenaleyh tecrübe sis- ten beklenilen hizmetleri tamamen tahakkuk ettirmi; Hava kuvvetleri zayıf ordu ve memleketler için en basit tahaffuz vasıtasının ba çıkmıştır. l | bir bucuk saat sonra Florida üzerin- de 365 metro yükseklikte uçarken kadın doğurmuştur. Bundan sonra tayyare geri dönmüş ve karar- gâha inmiştir. Kadın geldiği gibi hastane otomobili ile evine nak ledilmiştir. Madam Brek Kadının bu garip hevesi koca- sına S0 bin liradan fazlaya — mal olmuştur. Garip bir terbiye usulü! Amerikada bir koca karısına yazın kalım, kışın ince elbise giydiriyor , B Madam Norma Stanvay madam — Norma Stanvay 27 senelik evli olduğu halde kocası aleyhine dördüncü defa olarak talâk talep etmiştir. M. Stanvay karısını, bütün ya- zın sıcak mevsiminde kalın kışlık manto giymeğe icbar etmiş, şim- dide havalar soğuyunca, palto- Amerikada suz çıkması için Normaya cefa etmekte imiş. Mahkemede reis bu halin se- bebini Stanvaya —sormuş ve şu cevabı. almıştır. — Yazda bir gü ince bir elbise giy karım gayet Bunun ak- < tından bütün vücudunun - şekli meydana çıkmıştı. Sonra cibise- nin yakası o kadar açıktı ki göm- leğinin kürdeleleri görünüyordu. Bu halde gezen karımı edep da- iresine davet için kalın manto giymeğe mecbur tuttum. Belki akıllanır diye bekledim. Halbuki olmadı... Şimdi havalar soğuk, Norma kürk paltosu altın- 'na ince elbiseler giymek istiyor. Şimdi de ince manto giymeğe mecbur. ediyorum, hiç olmazsa üşümek korkusu ile manto altına kalın elbise giyiyor. Bundan şi- kâyet ederek talâk talep ediyor. Biz zaten üç — defa İdık, fakat gene Normanın talebi üze- rine birleştik. e ayrılırsak bir ay sonra gene barışırız,, Reis karı kocaya uzun nutuk irat ederek nasihat etmiş, ve mi- hayet, Normayı açık . saçık gez- mekten, kocasını da böyle garip terbiye usullerinden menetmiş ve ikisini barıştırmıştır.