27 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 27 Teş Halk, okuyor mu, okumuyor mu? ( Baş tarafı birinci sahifade ) biç tatmin edilmemiştir. Köyli yalsız, kaba acem basması iki aşık' garip masalı ukuyarak wakit geçirmiştir. Cumhburiyet harf taba- böl iakılâbını, Köylüyü ve hall kasımı cehaletten kurtarm: yaptı. Şimdi Yazma öğretecek, hem de okuya- edecektir. Bu ylere kadar kitap | ve gazete göndermekle mümkün- dür. Memleket o kadar dağınık, bazı yerlerde nüfus kadar azdır ki gazetelerin ve ki- tapçıların tevzi teşkilâtı yapmaları, her kasaba ve köye birer ikişer gazete veya kitap gönderip sat- maları irakânsızdır. Genç ve azimkâr mazı miz bu moksanı düşünmüş, ve bunun izale çarelerini aramakla meşgüldür. Cemal Hüsnü bey, Anadolunun her küşesine kitap ve gazetc gönderip satacak umu- mi bir tevzi teşkilâtınn. esasla- rını hazırliyor. Devletin maddi bütün — yardımlarından de edecek olan bu. tevzi teşkilâtı için bir kanun hazırlamak, ve hic bir şeyi hayale ve tesadüfe terketmeden bu. işi başarınak niyetindedir. Çok gayyur ve de gerli v de muvaffak olfuğu vakit cehalet mücadelesi en müsbet adımı al- miş olacaktır. Necmeddin Sadık Mübadele komisyonu (Baş tarafı birinci sahifede ) murahhaslığı riyasetince bazı ted- birler düşünülmüştür. Evvelâ üçün- cü, dördüncü derecedeki memurla- mın maaşlarından tenkihat icrası düşünülmüş, fakat zaten az para alan bu memurların bir de maaş- laradan tenkihat icrası muvafık görülmemiştir. Sonra delar kesabının kaldırı- larak maaşların Türk lirası üzerin- den tediyesi ve bu suretle hasıl olacak kambiyo farkından 20 bin İiranın — tasarrufu — düşünülmüş, kesafeti o AE fakat memurlardan bir. kısmının fdaşrada veya ecnel tinde, bir kısmının çalışması hasebile bu da tensip edilmemiştir. memleke- burada | hayet murahbaslar, müşavir- der gibi yüksek maaşlı zevatın maaşlarından — münasip — şekilde teakihat yapılarak yirmi bin lira- & tafarruf edilmesi hakkındaki şekli lercih olunmuştur. Sun't sirke satılmayacak Şehremaneti sun'i-sirke istima- lini menetmişti. Ancak Avrupadan gele konserve halinde kapalı şi- şelerdeki alafrnga, turşular için sım'i sirkeye ihtiyaç vardır. Emanet encümeni gerek Avru- padan gelecek, gerek burada sun'i sirke ile imal edilecek alafranga turşuların - kapalı şişe dahilinde satılmalarına müsaade etmiştir. Çin vekayil Amerika zaman gelince müdahele edecek Vaşington, 25 (A.A.) — Hari: ciye nazırı 'N. Stimson hükümetin aksayi şarktaki vaziyeti ve ciddi addettiği, dikk M. mson, ahval ve müsaade ettiği takdirde Amerika hükümetinin vaziyeti aydınlatmak bir yü takip ettiğni söylemi ve iyileştirmek maksadile tel miştir. İngilterede feyezan Londra 23 (ALA) — Mon- mouthshiro da yağan — şiddetli yağmurlar suların taşmasına ve büyük hasarata sebep olmuştur. Kadayifi yemiş! Eşyaya el sümeden çıkıp gitmiş! rde bulunacağını ilâve et Haydarpaşada Yeldeğirmeninde dün gece garip bir hırsızlık vakası olmuştur. Bu vaka akla gelen sirkat hadiselerinden hiç birine benzememektedir. İstanbuldaki mahut sabıkalıla- rın marifetleri malümdur, ya halı çalarlar, ya mücevher, ya para, ya ev eşyası. Yeldegirmeninde İlakat hanımın evine giren hırsı- zın çaldığı şey bunlardan hiç biri değildi ArsenLüpenin kibarlıklarını an- diran bü şayamı dikkat hadise şudür: — Yeldeğirmeninde ıınkıxıu' z aW laarmnln di ölnlz aşağı katına indiği zaman sandık- Tarın açıldığını, eşyasının alt üst oıd..gu.m, kapı penceresinin kırıl> dığını görmüşt İlakat hanım, büyük bir heye- can içinde evine giren bursızı neler çaldığınt araştırırken . fev- kalâde hayrete düşmüştür. Meçhul biR bişa el ge b şey çalmamış, yalnız masa öadiz hdi bi dakak tükdayıli yeyip gitmiştir. Bu meçhul hırsı- | zan kibarlığı karşısında insanın yet olsun!, diyeceği geliyor. İzmirde garip Iıır hadise reti Telefoncu kız. opori narken tiyatroda bulunan müddei umumi muavin Şükrü bey “Ben kokotum , şarkısım edebe mugayir bulmuş ve perdeyi ka- patmıştır. Müddeiumuminin bir oyunu tatil ettirip ettirmiyeceği münakaşa edilirken muavin sah- 'neye çıkmış ve münakaşaya ka- rışarak kendisinin sadece o şar- kıyı menettiğini söylemiştir. Bunun üzerine oyuna — devam edilmiştir. Telefoncu kız opereti vaktile İstanbulda oynanmıştır. Mahmutpaşa'da ve diğer bazı sokaklarda, dükkâncılar: “Buyrun Bey birader!,,, “İstediğiniz mal bizde var, Hanım hemşirel,, diye- rek müşteriyi zorla içeri çağırı- yorlar! Bu, hem şehir namına pek sakil bir şeydir; hem de müşteri- leri korkutup kaçırıyor. İnsan: “Böyle- sıkıfıkı çağırdıklarına nazaran beni mutlaka aldatacaklar!,, diye düşünüyor. mübim | çoğalmağa başladı Trabzon 26 (Husı buhran devam ediyor. Bankaların lâsları çoğal- |—Piyasada tüccarı sıkıştırması il tmaktadır. Osnanlı bankası tüccardan Hacı Ali Hafız iflâsını talep etmiştir. Trabzonda iskân teftişatı Trabzon, 26 (Hususi) — Tapu ve iskân dairelerinde vasi teftişat yapılmaktadır. Trabzon vilâyet meclisi Trabzon 26 (Hususi) — Umumi vilâyet meclisi intihabatı yapıldı İntihapta fırka namzetleri kazandı. Of felâketzedeleri Trabzon, 26 (Hususi) — Of felâketzedelerinin iskânlarına baş- Tanıldı. Aliye hanım Eli titrediği için ölümden kurtulmuş Genç kadının eski zevci intihar kakkında ne diyor? zade Mehmet beyin Sultan Ahmette oturan Aliye hanım isminde genç bir kadının gün intihara — teşebbüs yazmıştık. Kadının ahvali Sıhhiyesinde — hafif — bir — iyilik yardır. Aliye hanım tabanca ile intihar etmek istemiş ve silâhı halbi üzerine sıkmıştır. Fakat sabahleyin kokain almış bulunduğundan eli kuür- şun — sol koluna et et Kadın çok.kan zaj Kamdlisi evinde Eski zevcinin Aliye hanımın eski zevci Hadi beyden dün aldığımız mektubu aşağıya dercediyoruz: Dünkü (Çevelki günkü) nüsha- nızda Aliye hanımın intihara teşebbüs hadisesinde ismimin mev-| zuubahs edildiğini teessürle düm. Muharririnize si ler serapa bilâfı hakikattir. Fil hakika Aliye hanımla evlendik ve ayrıldık. Buyük bir muhabbet ve hassasiyetle kurdugumuz yuva (her aşk yuvası gibi nefret ve töhmetle yıkıldı. Sonra © evlendi, ben evlendim "d unîıdersem eçimsizlik yüzünden ir sene Evîl Iıılefımâ,eıı Ayrılmak teşeb- büsünde bulunmuş. Anlaşılmaz nisvi ve hissi bir buhranla, ben evlendikten sonra, benimle alâkadar olmağa başla- mış.. Kendisi bir tekme ile yık- fığı yuvasının tekrar kurulmasına imkân olmadığını anlayacak ka- dar zekidir. Aile namusu sözleri; genç yaşında iki yuva yıkan bir kadının bu. elim çirkin fakat mun- | tazar manzarası husranını süsleyen | 'aldızlı bir çevedir. V Bu öntihar taşablüninün sevi. ikini; bilmem kaç gram kokain kullanan 21 yişmdış(l genç ka- dınlarımız gibi, ezeli gayri mem- nunluğunda aramalı ladi Munnas Babasının kızı imdan yazılıyor: Dit ESan LAĞi bülünan kızı kain biraderini severek koca- sını zehirlemiş, zel veren eczacı Bir müsademe Dün gece 723 numaralı moto- siklet 1701 numaralı kamyonla çarpışmış, her ikisinin rakibi de hafifçe yaralamıştır. İngiliz hariciye nazırına sorulan sualler Londra 25 ( AA ) — kamarasında bazı şark — vukuatına — telmih Mançuride bazı yerlerin kuvvetleri tarafından işgal cdilmi olmlana dti e bekmişerdir. Mebuslar bu harekek- tarinın misakını — açıktan ima eylemişler. M. Henderson'un bu noktayı Akvam cemiyeti meclisinin nazarı dikka- tine arzedip etmediğini ve Sovyet hükümetini tastik kararında hâlâ sormuşlardır. kike henüz vakit bulamamış ol duğunu söylemi İngiliz lirası Bugünkü tereffüün geçici olduğu söyleniyor Son günlerde İngiliz lirası ye- niden yükselmeğe başladı ve 1045 kuruşa çıktı. Dün bundan bahse- derken borsa mahafilinde bazı kimselerin ingilizin bir müddet sonra 1100 kuruşa kadar çıkması ihtimalinden bahsettikle, yaz- mıştik. Mali mesail ile iştigal edenler, darülfünun — müderrisleri — buna ihtimal vermiyorlar Diger taraftan ingilizin terefft- Milliyet refikimizde bazı beyanat vardı. Bunun da doğru olmadığı, hükümet —mübayaatının — ingi yükelmesine tesir etmediği söyle- | Bazı müderrisler bugünkü geçici olduğunu söyli- niyor. teretfüün yorlar. 2 intihar Erenköyünde Sahrayı ceditte posta memuru Şakir efendinin kızı 18 yaşında muallim Saliha hanım meçhul bir sebepten dola- elit Dd banca ağır sürette yaralayan Saliha hanımın yarası tehlikelidir. Mecruh tıp fakültesi- e e llli İkinci intihar vakası Beyoğlun- da olmuştur. Kule dibinde otu- ran tütüncü Şevket tutulduğu hastalıktan kurtulamayacağını an- layınca ustura ile gırtlağını kes- miştir. tütüncü hastahaneye nakl- edilmiştir. Sermayesiz ticaret Sabıkalı takımından Hasan ve Kadri fevkalâde bir ticaret yolu keşfetmişlerdir. Bu iki sabıkalı atrıyatçı Hasan Şevki ve Mehmet Kâzım beylerin firmalarım taşıyan kolonya — şişelerine su doldurup satmışlardır. Ucuz fiatlerle satılan kolonya- lar açılmış, içleri kâmilen su çık- mıştır. açığa | cevapta bu | hususta ittihaz olunacak kararı tet-| Avam | |Bugeceki yağmur (Baş tarafı birinci sahifede ) | Aksarayda sel ve sell tirdiği kumlar dolayısile vay seferleri yapılmamış, tram- vaylar saat yedide işlemeğe baş- lamıştır. Edirnekapı tramvay — hattında da sel dolayısiyle bazı tahribat | olduğu - için tramvay seferleri | teehhür etmiştir. | , Emanet heyeti | bir grup bu sabah Edirnekapı | cihetine giderek tetkikatta bulun- n — bir yığılıyordu. Dün akşamki - seller bir toprak yığınmı sürüklemiş ve meydamın alt kısmında - bulunan bazı evleri çamur istilâ etmi: Bu — meyanda — Elmadağını Mustafa Fevzi efendi isminde rinin tasarraf ettiği ve balıkçı Onniğin oturduğu ev deryası haline gelmiş olmuştur. Bu çamur. hücumu buradaki halk gece sokağa çıkmak mecburiyetinde kalmışlardır. — * * Bugünkü hava Yeşilköy rasat — merkezinden verilen malümata — göre bugün hava ekseriyetle bulutlu geçecek, rüzgâr şark ve şimal arasından esecektir. Yağmur ihtimali vardır. gıcaklık düne nazaran artacak- tır. Gece sıcaklık 12 dereceyi Sabahleyin saat dokuzda 9 ol- muştur. Anadoludaki hava vaziyetine gelince Marmara havzası bulutlu şarki Anadolu yağmurlu . geçe- S Slat . 1 — Sabıkalı Hayri Galatada Madam Şinorikin evinden bir ten- cere çalarken yakalanmıştır. 2 — Sabıkalı Kasım köprü üzerinde Kartalh Nazım - beyin cüzdanını çalarken derdest edil- miştir. 3 — Sabıkalı — Hali oturan — Harıngton — isı şahsın Köprü üzerinde çalarken yakalanmıştır. 4 — Sabıkalı Eşref ve Hasan mavnacı Mehmet reisin 100 kilo- luk bir fasulye çuvalını çalmakla maznundur. 5 — Meçhul bir şahis kurtu: luşta Anadolu apartımanının rüm - katından bir elbise çalıp savuşmuştur. 26 Teşrinisan Ati 81680 Torsrso ) 197 Dahili Düyüme mavakikide | İngilir hrası, Kümeli tahvdatı Esham İç bankası * Te —mas zas0 Anadolu şimendileri Tramvay. çirketi Bunun üzerine sabıkalılar der- | dest edilmişlerdir. Dolandırıcıların bu ticareti ne zamandan beri yaptıkları tahkik edilmektedir. Cemiyeti belediye fırka grubu Cemiyeti umumiyei — belediye fırka grubü. bugün saat 15 de Halk fırkasında içtima edecektir. Teskos Balya Çimenta BC 1070 —e0 Tahvilât Anadotü 8)0 45 Anadele N Anadolü NL Tüncl öig i Çek Fiatl Lendra Paria Amaterdam Ti Kupon kesiktir.