27 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Teşrinisani 1929 Samsun - Sıvas hattı Samsunda gümrüğe kadar yeni bir şube yapıldı Samsun - Sıvas ve Kayseri Sıvas hatlarının bileşmesi zamanı yalaşıyor Samsun 20 (Husı derde açılma merasi bildirdiğim gümrük — istasyonu, Samsun ve ı.lışı“ kısmının iktisadi hayatında mühim ve canlı bir de- gişiklik yaptı. Hattın gümrük önüne yuzanmasından tüccarlarımız yalnız üç K, lik bir mesafenin nakliye Üğretimi- değili”yökteme-ye-boşalı— ma işlerinde de büyük bir kolay- lik elde etmiş oldu. Bundan başka iç Anadolu, tacirleri, İstanbuldan 've başka iskelelerden gelen malları için Samsunda bir komisyoncu bulmak külfetinden de kurtulmuş oldu. Şimdi vapurdan çıkan her han- gi bir yolcu ve tüccar eşyası derhal trene giriyor ve trenden çıkanlar da hiç beklemeksizin Yüklenebiliyor. Hattın bugünkü vaziyeti Bu — münasebetle, başlangıcı memleket iktisadiyatında müessir inkişaf kaynağı olan Samsun - Sıvas hattının bügünkü vaziyetin- den de bahsetmeliyim: Hat, bugün, (200) inci Km. deki (Zile) ye kadar her gün munta- zZaman — seyrüsefer " yapmaktadır. Zileden itibaren (Musa köyü) isti- kametine doğru (30) kilometrelik bir kısmın döşeme işleri bitmiş ve idare kendi malzemesini bura- lara kadar taşımaya başlamıştır. Buradan ( Musa köyü )ne kadar olan 50 kilemetrenin yarma, dol- durma, tünel işleri de bitmiş ve gelmekte olan malzemenin arkası alındığı takdirde hattın 290 kilometredeki Musa köyüne mış olması iki aylık bir mesaiye | munhasır kalmıştır. | Musaköy -Sivas arasındaki 110 Kın: son kısmın . inşaat 've | ameliyatındada pek mühim bir | inkişaf vardınr. Faaliyetin en mü- | himmi 1300 rakımlı (ÇAMLİBEL) | silsilesinde toplanmaktadır. Bugün SIVAS şosası üzerinde | otomobil ve arabalarla seyrüsefer yapan herhangi bir yolcu, göğsünü Şişirerek görebiliyor: YENİHAN kasabası civarlarında, MENTEŞE | boğazında, yıldızeli silsilesi etek- lerinde, — bilhassa — Sıvasın pek | kınları demek olan Söğütlü Han | önündeki Kızılırmak vadisinde pek | mühim ve canlı bir çalışma vardır. İki hat yakında birleşecek Bu faaliyetten alınan kanaatle diyebilirim — ki: Türabi ameliyesi Sıvasın içine girmiş olan KAYSERİ - SIVAS hattının, Samsun - Sıvasla birleşmesi uzun bir zaman işi olmaktan tamamiyle kurtulmuştur. ui batıa AŞ —er vatanın refah ve saadetini bir kat daha artıracak ve demir yolu siyasetim'zin çok kudretli bir in- kişafını gösterecektir. Sessiz? mütevazi bir çalışma ile günden güne uzayan hattın, esi kısımları da fennin icap ettirdi; son usllerle tahkim edilmektedir. Tahkimin siklet merkezi, öteden- beri heylenleriyle bir. haylı ame- liyat ve inşaata lüzüm gösteren ( KARADAĞ ) — mıntakasındaki imlâlarda , dehlizlerde, yarmalar- da, Şevlerde ve süzülme kana- larında görülmektedir. İşletme işleri Yazılarımın sonunu getirmeden bir az da işletme işlerinden bah- sedeceğim: İşletmenin başlangı- cında görülen — intizamsızlıklar, acemilikler bugün tamamen silin- miş, onun / yerini temiz, terbiyeli bir Başında muktedir. icra âmi rinin bulunduğu işlteme - işleriz şimendüfer mektebinin yetişti. diği becerikli gençlerimiz başar- maktadır. Haltâ, rağbet arzusu- nun artmasına rağmen, halk ve tüccarlarımız henüz kamyon ve arabalarla alâkasını kesmiş değil- dir. Bunun başlıca iki sebel vardır; 1 — Yolcü ve eşya nakliyat | ücretlerinin - hesöz — yüksekliğini | mahafaza etmesi O 2—İstasyonlardan ardiyelere ve ardiyelerden istasyonlara — başka wasıtalar için nakliye Ücreti ver mek mecbueriyti olması. Halbuki idare Anadolu hattın- da olduğu gibi tarifeyi şimdilik beş misline indirir ve bir vakitler Kavak istasyonunda olduğu gibi buzast kamyonlar kullanmak ae | retiyle istasyonlardan tüccar de- | polarına ve depolardan da istas- yonlara eşya naklini temin ederse hem bütün manialar silinmiş hem de hattın işletme hasılâtı artmış olacaktır. RADYO 27/11/9290 programları (İstanbul ayarile) İSTANBUL as00m 5Kw 17,30-18,30 Saz heyeti-Borsa ha- berleri. Jazz-band - orkestra: thoven: Andantı de (Synphonie-Bellini: Norma, Ouverture - Grieg: Sonate, violon €t pinno - Tziganne orkestrası - Berger : Vals - Grig : Marche muptile-Tango orkes- 18,30-20,30 trası, 20,30-22,80 Saz heyeti - Anadolu ağansı haberleri. BELGRAD azem 26 Kw 18,25 Gramofon 21 Çeh şarkıları. 22 Konser BERLİN (Koni- gşvisterkansen) 1635m — 30 Kw 22 İki piano konseri 22,30 Taganni Program nihayetinde saat bir buçuğa ka-” dar dans havaları BUDAPEŞTE — SS50m 20Kw 18440 Orkestra 20,30 Opera: “Troubadour,, Verdi program niha- | yetinde Hungaria ote- li Triganne orkestrası BKUREŞ 384m 12KW 16,30 Radiyo orkestrası 20, Flute solo | 20,30 Taganni | 21,15 Piano solo DAVENTRY 1554 m. — 12Kw. | 20445 Rus şarkıları Z145 * Louire ,, - Romanca muüsicale, 4 perde, Charpentier. — Dans havaları. DAVENTRY 479m — 25 Kw. 22 Synfonigue konser, —— 23,30 Bi 1 015 Dans havaları. OT Jazz-Band. KATOVİÇ — a00 m. 10 Kw 1745 Gramofon 18445 Varşovadan — naklen neşriyat 21,30 Varşovadan — naklen neşriyat 33,25 Varşovadan — naklen | neşriyat 24 Posta kutusu Fransızça LANGENBERG 573 m. 15 Kw. Zübeyr oğlu Fuat 21 Konser, 22 İnşaat ve Konser, Program nihayetinde ve saat bire kadar l dans havaları. MİLÂN0 — So0m. — Tni 18 Çuintette ( Torino,dan ) 21,30 Opera : “Falataff,, verdi.. 0,30 Konser. Noravska- — 263 m. — 10 ke. Osirava | 20 Çeh ghlioamonie, onseri (Prag.dan) 23,15 Cafâ Aviu(: l:ınnır! ( Hırno'dan ) PRAG — 487m. — SK 21 Çeh philharmonie'si | konseri. ROMA 041 m. 8Kw 18,30 Konser. 2202 — Operet TORİNO — 278m, — 7Kw.| 2015 —— Konser. | 2130 —— Opera. | VİYANA 416 m. 15 Kw W 20,30 OÖprera — Comigue : “Cossi Fan Tutte,, ( Mozart. 21 Konser: Lineke, Le- har, Puccini. Program nihayetinde telsizle resim meşri- | yatı. VARŞOVA 14izimr — 12 K, | 1845 ——— Konser. | 2025 — Gramofon. 21,30 Konser. | M Dans havaları (Bristol otelinden). Sepet sandığın esrarı Elmasyan aleyhinde kati delil bulunamıyor Sepet sandıktaki adresi Elmasyanın Elmasyanın dükkânı önünde yapılan lecrübe: Sepet sandık otomobile yerleştirilirken.. Li sandık esrarı hâl istasyonunda, bir sepet de bulunan cesedin anlaşilamamıştır. Bu cinayetin faili zannedilen Elmas- yanın isticvabına devam etmek- tedir. Acaba Elmasyan katil mi değil mi? İşte şimdi bütün fransız efkârı umumiyesi bununla — meş- guldur. Halk bu meselede ikiye ayrılmıştır. Bir kasmı Elmasyanın katiyen masum olduğuna kanidir. Hatta bir çok güzeteler Elmas- yanın masumiyetini müdafaa eder bir şekilde karikatürler yapmak- tadırlar. Elmasyan avukat tutmağa lüzum görmemiş, mahkeme heyeti Metr Lögran isminde genç bir dava vekilini Elmasyanın müdafaasına memur etmişti. Metr Lögran ken- disine büyük bir şöhret ve istik- bal temin edebilecek olan bu da- vanın halli için canla başla çalış- maktadır. Bundan başka bir çok meşhur avukatlar Elmasyana mü- racaat ederek meccanen müdafa- asını deruhte etmek istemişler, Elmasyan, onlara : —Ben, masumum.. Binacnaleyh şu veya bu dava vekilinin davamı takip etmesi beni alâkadar etmez. Hattâ hiç avukatım da olmasa bence müsavidir . Madem ki mahkeme onu tayin etmiş, o da- vamı takip etsi Cevabinı — vermiştir.. Esasen Metr Lögran büyük bir faaliyet göstermektedir. Gazeteciler genç avukatın peşini bırakmamaktadır. Avukat da gazetecilere, efkârı umumiyeyi alâkadar etmek için her gün malümat veriyor. İki emare Elmasyan aleyhinde iki büyük emare vardır: Bunlardan bir tanesi: Bir şoförün: — Bana bu efendi istasyona götürülmek üzere sandık - sepeti verdi ve ben götürdüm.. Tarzındaki beyanatıdır. Mamafih bir kaç şoför daha çıkıp sandığı istasyona kendilerin'n götürdük- derini söylemişlerdir. Binaenaleyb bu şehadet kati değildir. İkinci delile gelince,bu Elmas- yanın dükkânında bulunan kan- lekeleridir. için: — Bunlar insan kanı değildir. Kedim vardı kendisini çok severim. Ona ciger aldım. Bu ocigerin kanıdır... İsterseniz — tahlil ettirin demiştir. Şimdi bu kan lekesini tahlili için uğraşılmaktadır. Yani Elmasyan bu Jekeler | bundan da henüz kati bir ip ucu elde edilmiş değildi. Elmasyanın yazısı değil Tahkikat ile meşgul olanlar sandıgın üstündeki yaftada yazılı olan satırları tetkik etmişler, on- dan sonra Elmasyana bir kaç türlü yazı yadırarak, bu satırlarla karşılaştırmışlardır. Lâkin Elmas- yan ne türlü yazarsa yazsın hiç bir yazısı lâvhanın üstündeki ya- zya zerre kadar benzememekte- Bundan başka Elmasyanın bü- tün Aailesine de yazılar yazdırıl bu yazıların da yaftadaki ile münasebeti —olınadığı Sonra bu Tâvhanın yazı anlaşılmıştır. mukavvası da Elmasyanın dük- kânında katiyen bulunmayan bir ukavvadır. Mukavvanın kesil- diği makas — başkadır. Elmas- yanın dükkânmdaki makasların, mukavvayı 0 tarzda kesemiyece- ği yapılan tetkikat — neticesinde anlaşılmıştır. Lil adliyesinin fikı Diğer taraftan bu mesele hak- kında ilk defa tahkikat icra eden Lil adliyesi Elmasyanın — masumi- yetine kanidir. Hatta Lil adliyesi nından bir zat: — Bu adam masumdur. Böyle bir adamın mücrimiyetine göz yumacak mıyız?.. Diye beyanatta — bulunmuştur. Bu beyanat halk üstünde büyük bir tesir yapmıştır. Lil adliye mustantiklerinden biri bu beyar natı tekzip etmek mecburiyetinde kalmıştır. Mamafih gazetecilerin ” yaptığı tahkikata nazaran ilk tahkikatı yapan Lil adliyesi Elmasyanın masumiyetine kanidir. Elmasyanın dükkânında Geçen hafta Elmasyanın dükâ- nında yapılan tetkikat hiç bir netice vermemiştir. Vaka bu dük- künda cereyan etmiş gibi addedi- lerek sandık dükkândan çıkanıl- mış ve otomobile yükledilmiştir. Yapılan tecrübe sandığın bod- rumda — saklanamıyacağını, — olsa olsa dükkânda gizlendiğini ” gös- Dükkâna kiralamak için der tekrar istievap edilmiş- bunlar her tarafı bomboş gördüklerini, bir şeyin gizlenme- sine imkân olmadığını söylemiş- lerdir. Lilde tetkikat Elmasyanın müdafaa / vekili Lil | şehrine giderek orada hakimlerle, ilk tahkikatı — yapanlarla —uzun uzadıya görüşmüştür. Bu tahki- katın çok mühim neticeler vere diği söyleniyor.