27 Kasım 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Kasım 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

| e—27 Teşrinisani 1929 “AKŞAMDAN AKŞAMA Tevfik Fikret meselesi etrafında Bir doktorumuzun mütalâası Azizim (Vâ - Nü) Bey, Geçen akşamki yazınızı oku- dum. Bir doktorun Tevfik Fikret | hakkında yazdığı makalelerden gücenmiş, hiddetinizi koca bir tıp Şubesinden almak, bu meselede ftamamen masum olan psychialrieyi (— psişiatri, yani, akli hastalık- lar tababet hırpalamak - iste-*| mişsiniz. “Bu benüz pek yen bastibacak şube,, diyorsunuz. Ne | kadar aldamyorsunuz, azizim. Psy- ehiatrie, — zannedildiğinden — pek eski bir şubedir. Bir çok yer- lerde alelümum — tıpla ” beraber yürümüştür. Hele bilhassa şarkta buna fazla ehemmiyet - verilmişti. Bir zamanlar, kurunu istada, Avrupa'da deliler “cin çarpmış , yahimesile bakılırken şark'ta her cami, medrese yapan hayır seven- ler bir de mecanin darüşşefakası lilmesi son nisif asırda diğer | şubelere nazaran fevkalâde terak- | kiye mazhar olmasındandır. Bu şube, kendi içinde bile şubeler doğururmuş, şumullu bir ilim sa- hası olmuştur. Başlıbaşma koca müesseseler bu şubenin şubelerine hasredilmiştir. Bilfarz, çalıştığım Münih'te, psychiatrienin (neuro- Togienin değil , psyehiatrienin koca seririyat kısmı, ayrıca teşrihi — marazi / kısmı, bir biclogigue kimya kısını ruhiyat İasmı vardır. Memleketimiz- de Bakırköy hastahanesinde bu psy- ehiatrie şubelerinin hepsini ayrı ayrı bulabilirsinir. Belki psyehi- atrie bazı şubelerden daha fazla tetkike başlanılmıştır. Fakat ve- Mt bir say onu bir çoklarından götürmüştür. Yegâne — devamızın banyo oluşuna - gelince, bilmedi ği gŞübe hakkında - nasıl daki yazısına kızarak hiddetini bu kadar teşmile hiç lüzum yoktu. Aziz (Vâ - Nü) Bey, sizin zarif kaleminize hiddet hiç yaraşmıyor. Sonra, birçok büyük rubiyatını tetkik edişimizi de me- netmek istiyorsunuz. dehası yanında bazı ruhi kusurları olması onun kiymetine / nakise verir mi? Dostogefski sar'alı idi. çıkar? Bu, onun dehasını daha fazla takdir etti 'de beyin frengisi varmış. Bu, onun | büyüklüğüne bir nakise vermez. | Fakat, bu müstesna şahsıyetlerin | marazı ruhiyatlarını tetkik elbette hakkımızdır. Tevfik Fikret mese- lesine — gelince, © genç — arkar daşın — delilleri şahsan “beni de ikna edemedi. -Fakat, dediğim gibi, bu ayri bir. / meseledir. Bu sebepten koca bir şubeye *bastibacak,, diye darılip gücen- menizi pek haksız . buluyorum. Şubemizi sevdirmek , yakından büyüklüğünü göstermek için, sizi, kemali mahabbetle Bakırköy Em- razı akliye hastahanesinde bir | öyle yemeğine davet ediyorum. Ümnit ederim ki,,, ilh.. Dr. İhsan Şükrü Cevap Dr. Bey, | Davetinize —teşekkür - ettikten | sonra, şu iki noktayı kısaca işaret etmek isterdim: Asri kimyadan bahsederken kurunu vüstai simyayi hesaba katmak; ve, karl Marx'ın, Sovyet hükümetinin sosyaliz: den bahsederken, bunun men; kadim — Yunan filosoflarından , | Abi'lerde | — Toncalarda, — hattâ aramak — nekadar AKŞAM GAZETESİ 500 liralık Kiymetli eşya piyangosu kuponu B0 Bü kuponu saklayın 40 kuruşa et Nurettin Münşi bey pahalılık için ne diyor? Son günlerde yükselmesi piyasada tesirini gös- termiştir. Başta şeker olmak üze- re diğer bir çok eşyanın fiatı artmıştır . Buna karşı ne yapılabilir? Borsa) baş kimyageri Nureddin Münşi bey diyor ki: — Hayat pahalı diye hepimiz şaşkın vaziyette kalmışız. Hepimi ne yapmalı diye konuşüyeruz. Halbuki bu dertleşen kimseler pahallığı tahfif edecek çareleri bulabilirler. Her şeyden evel bir mahallede oturanlar birer istihlak koopera- difi yapmalıdır. Şimdilik hiç ol- masza et ve ekmeği daha ucuz alabi Üç beş aile bir koyun kestirse eti 40 kuruşa yer. Ben lâ genç dana etini 60 kuruşa ingiliz İirasının iyos, Kartal gibi yer- lerden ucuz et getirtebilir. Balık- hanede taze lüfer toptan 60 ku- ruştur. Yine bir kaç aile 60 ku- ruşa İüfer yiyebilir. Daha bünun gibi bir çok mi- saller vardır. Bir kaç ailenin bir- Teşmesi masrafların yüzde otuz indirir. Hayat pahalılığına karşı yegâne çare budur. Taksim meydanı 15 güne kadar tramvaylar —yevi hattan geçecek Taksim abide meydanının tev- Süine devam ediliyor. Abidenin etrafında bir daire şeklinde olan tramvay hatları pek yakında bi- tecektir. Tramvayların yeni hat üzerinde işleyebilmeleri — şimdiye — kadar mümkün olabilecekti. Ancak mey- danın sularını toplamak için pilan kanalizasyon / inşaatının mali bekleniyor. Buradaki kana- lizasyonun bir tarafı ikmal edil- miştir. Diğer tarafı da bir haftaya kadar bitecektir. Bu inşaat ikmal edildikten sonra tramvay araba- ları yeni hatlar üzerinden geçe- ceklerdir ki bu da nihayet 15 gü- ne kadar temin edilecektir. doğru ise - cami ve medreselere bitişik darüşşefakalarda da asri psyehiatrienin -köklerini aramak © kadar doğrudur kanaatindeyim. Esasen, bu ilmin “diğer şubeler- den daha sonra tedkike başlanı- dığını sizde bir noktada kayit buyuruyorsunuz. Binaenaleyh ih- tilâhmız kala kala “bastibacak. tabirinde — kalıyor. Sözümü geri aldım: “Bastibacak,, değil “cici- bebekt,, Demek ki, cicibebe yük adamların ruhi ediyor. Etsin! Fakat, i insanın tetkikinde ruhi sebepleri esas tutarak verilen hükcümlere ne dersiniz? Bu usul taammüm ederse, iş, vara vara, pek çocuk- ça bir neticeye varır: “Sultan Selim — cesur ve tamussıhha bir padişah idi. Bu sebeple — Mısr'ı ve İran'ı fethetti. , ye kadar ğideriz. Halbuki, " hareketleri- 'nin amili Selim Evvelin cesare Harici esbap idi. Bu esbap ted- kik edilmelidir. Selim'in cesa- retini de bu esbap doğuruyor. Ruhi noktadan tahlilleri - tarihi tetkikata vahidi kıyasi yapamayız dememe sebep buydu, efendim. Hürmetlerile: (Vâ- Na) Akşam Belediye cezaları Bundan sonra zabıtlar mahallinde tutulacak Belediye tarafından - verilecek cezalara esas zabıtai belediyenin tanzim ettiği zabıtlardır. Bu zabıt- edilmiyor, z: cezayı icap ettiren hadisenin fai- lini ve vakayı not ettikten sonra ceza zabtını sonra kalem odasında tanzim ediyordu. Bu, €n ziyade otomobil vaka- larını takip eden seyrüsefer me- murları tarafından yapılıyor. u süretle tanzim edilen zabit- lar bir çok İyanlışlıklara ve hak- sızlıklara sebebiyet verdi ğinden emanet bunu menetmiştir. Badema bütün zabıtlar behe- mehâl hadisenin cereyen ettiği mahalde tam olarak tanzim edile- cektir. Kredi koopratifi Köylüleri tenvir için kitaplar tabedildi Ziraat bankası tarafından l4 bul - civarındal köylerde kredi koopratifi teşkilâtı yapıldığından bahsedilmiştir. Bunlardan Kartal- daki tütün müstahsilleri koopera- tifi teşkilâtı bitmek üzeredir. Ziraat bankası kooperatifin teşkili için köylüye para ikrazma başlamıştır. Kartal kooperatifinden başka Çatalca ve Bakırköyde birer koo- peratif teşkil edilmek üzerer | Ziraat bankası kooperatifler hakkında- köylüyü tenvir ekmek i kitaplar çıkarmıştır. Bu kitaplarda " köylünün — anlıyacağı açık” bir Hzüla kooperatifln fa- ideleri tarif edilmişti Feci bir kaza İzmirde Halkapmar istasyonu civarında — Çamdibi — mevldinde ölümlü bir kaza olmuştur . İzmir kasaba şimendifer kumpanyasının tamirhanesi üzerinde (8) metre tifada tamiratla meşgul olan esirli Mehmet oğlu Emin ivazenesini kaybederek aşağı Üllşetiş se derkal vefet ckı::tiıg: Eminin belkemiği ve diz kemik- leri kırılmıştır. Cevdet bey Zıraat bankası müdürü Cevdet bey dün vaki olan davet Ürerine Ankaraya gitmiştir. Bal şamja küçük ilân vermiş! — Bilâkis tuhaf de; lardan bazıları mahallinde tanzim | O KOY DGT DA AT KT B BNUT CY GO SA AD GAST TT GRAF AD ŞEHİR HABERLERİ i belediye memuru, | Glesi yeni tazelenmişti — Ne tuhaf insanlar var, bir köpek yavrusunu satmak , akıllı adammış, (Akşam)ı ber gün ea - bim lerle kişi okur, elbette bir talip çıkarl.. Asma köprü Ticaret odası bu hususta ısrar ediyor Bu günlerde asma köprü mes- Ticaret odası Gazi köprüsünün olarak yapılmasında ısrar ediyor. Ticaret odası Gazi köprüsünü Roterdamdaki köprü gibi olmasını emanete tekrar teklif edecektir. Oda Roterdam köprüsü kakkında bazı malümatta almıştı Oda Roterdam köprüsünü kaç milyon liraya mal (olduğunu ve buna silatı şimalı Avrupa ticaret inden sormuştur. Ticaret mümessilimiz köprüye ait | uzun bir rapor göndermiştir. Verem hastanesi Şehremaneti bir verem hasta- nesi inşa etmeğe karar vermiştir. Emanet bu kararını tatbik etmek üzer iktiza eden masrafın karşı- Jığını kısmen bulmuştur. Fakat inşaat uzun süreceğinden emanet şimdilik muvakkaten bi yer kiralamak fikrindedir. Şi diye kadar şehrimizde bazi bina- lara bakılmış, fakat mür ir yer bulunmamıştır. Bu itibarle verem hastanesinin tesisi de teehhüf etmiştir. Emanet hastaneyi ıçm:i için yeni bazi teşebbüslerde bulunmağa - karar vermiştir. Halı ticareti Harice halı sevkıyatı artmağa başladı tarifelerindeki ilk tesirini hah ticaretinde — göatermiştir. — Eski gümrük tarifelerince — bir. kilo halıya 7 kuruş alınmaktaydı. Şimdi tatbik edilen tarifede bir. kilo halı için 4 lira resim alınmaktadır. içten gelen halılara karşı edilen bu ağır rüsum halı imalâtının artmasına sebep ol muştür. Evelce yerli halılarımız hariçten gelen halılara rekabet edemezdi. Bugün için böyle bir rekabet mevzubahs değildir. Halı imalâtının arlması ihra- çatın artmasına sebep olmuştur. | Yalnız İzmir limanından iki mil- yön lira kıymetinde harice hah | sevkedilmiştir. | Yeni gümrük kimaye esaslı için (Ak- Sahife 3 l e| Neye bakıyormuş? Babâli caddesinde bir kitapcının camekânını seyrediyordum.,. Vit- rinin önünde benden başka birl daha — vardı, gayet şik giyinmiş bir genç... Traş sinek kaydı, ayak- larda beyaz geterleri, fantezi pantalon, rugan iskarpinler... Genç, gözleri kütüphanenin ca- mekânında — dakikalarca durdu. İçimder Birde yeni nesil okumuyor., Mütalaâya merakı yok.. Derler gelsinler de görsünler.... Dedim... İçime merak oldu: Acaba bu genç böyle uzun uzun hangi kitaba bakıyor?.. Vitrinde edebiyata | muhtelif imlere muhtelif Fen mevzularına muhtelif eserler vardı... Evvelâ gencin camekânda — duran bir * İçtimaiyat tarihi , na baktığım zannettim... Hayır gözleri orada da dej Acaba Hammerin tarihine mi bakıyor? Diye düşün- düm.. Hayır oda değil. Camda kalın ciltli bir felsefa tarihi duruyordu... Muhakkak bu- na bakıyor!, dedim... Hayır ona da değil Allah allah.. Bu gencin böyle seyrine doyamadığı kitap ne idi? Camdaki bütün kitapları birer birer gözden geçirdi Kimyayı gayrı uzviye mi bakı- yor ? Deği Felesefei ulâya mı? Değil.. Türk edebiyatı tarihinemi? Hayır.. tarihine mi? B galk G d Te nin boşluğu, camı ayna gibi bir hale - getirmişti. an — came baktımıydi. aynaya bakmış gibi kendisini ayan beyan görüyordu. Ve bizim delikanlı camdaki haya- lini uzun uzun seyrettikten sonra kravatım düzeltti, şapkasını dü- zeltti, paltosunun yakasını düzeltti, Hikmet Feridun Postayı soyan şakiler- den ikisi yakalandı Bir kaç ay evel Antalya pos- tası yürükler tarafından soyulmuş ve mühim miktarda para çalın- mıştı. Antalya jandarmasına — mensup bir zabit, nefer kıyafetine girerek şakilerin izlerini adım adım takip etmiş ve bunlardan ikisini geçen gün Çumra havalisinde bir köy civarında yakalamağa muvaffak olmuştur. Bu iki şakiden madeni dört lira rüşvet alarak kendile: yol gösteren köy bekçisi hakkın- da takibata başlanmıştır. AKŞAM Yevmi, Siyas' gazete İDAREHANE — acımusluk sekağı Telgral adresli “Akşam, lstanbul, Telelon 1 yazı İşleri İçini leti 1616 Gönderlen yanlar, valülne lade odlnen ABONE ÜCRETLERI Türküye İçlar Seneliği 1700, alia aylıhı 903, Üç aylığı 500 kuruş, Fenebi memleketler içint Seneliği 30007 alt Aylığı 4600; Üç aplığı 900 kuruştur. Ca Tazlarden mes'uliyek Habul e.