30 Mart 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

30 Mart 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

L Ö l 30 Mart 1930 Loyd Corç ingiliz Hındıstanda istiklâl hareketi Hint kadınları istiklâl Londra deniz konferansı, bek- lendiği gibi nihayet bir çıkmaza | girdi. Bu halin Akdeniz — devletleri - arasındaki rekabet ve münaferettir. İtalya 1922 senesinde Vaşiügton kom feransında ve muahadesinde saffı harp gemileri hakkında İtalya ile Fransa arasında müsavat olması kabul edilmişti. Şimdi İtalya bu müsavatın Londra konferansında liğer sınıf gemiler hakkında dahi tatbik edilmesini istiyor ve bunda ısrar ediyor. Fransa ise İtalya'nın bahri kuvvetçe kendisinin dunun- da olmasında ısrar ediyor. Fransa bu talebinde ısrar et- memek için yeğâne bir çare göstermiştir ki o da umumi yahut Akdenize mahsus bir emnü selâ- met misakının akti ve bunda Anglo - Sakson devletlerinin, yar hut biç olmazsa İngilterenin kefil olmasıdır Evvelâ Amerika ve sonradan İngiltere böyle bir misak akde- derek / Fransa'yı İtaly'aya karşı tecavüzden — muhafaza — etmeği taahhüt etmeği kat'i surette red- detmişlerdir. Bu vaziyet karşısında Akdeniz devletleri için taleple- rinden fedakârlık yaparak uyuş- maktan başka bir yol yoktur. Fakat ne İtalya, ne de Fransa taleplerini tadil etmeğe yaklaş- mamışlardır. Bilâkis faşit umum? meclisi M. Musolini'nin Fransa'ya karşı tuttuğu siyaseti tasvip ve devamını tavsiye ettiği gibi Fran- sa hükümeti de talebinde 1srar bususunda — parlâmentonun tasvip ve muzaharetinden emin bulunur yor. Son dakikada Fransa yeni bir teklifte — bulunmadığı — takdirde konferansın beş devlet arasında bir itilâf ile neticelenmesin kân kalmıyacaktır. Bu ibtimal düşünülerek İngi- tere ile Amerika, Londra kon- fransında hiç olmazsa aralarına Japonyayı da alarak Üç devlet arasında bir- itilâf yapılmasına galışıyor. ” Böyle bir başlışa - sebebi fin yapılmasına yegâne mani Amerika ile Japonya arasında on bin tonluk krovazöre lere ait ihtilâftır. Bu mesele de hallolunduğu takdirde son bir | mesele kahyör: Gayri muntazar abvalde nasıl hareket olun: Vaşington mükavelesind deye nazaran ahvali fevl &kit devletler yekdiğerile ist etmeden — donanmalarını — haddi müayyenden fazla arttırmıyacak- lardır. Londra deniz konferansı çıkmaza girdi kabinesini kurtardı için nümayiş yaparkan Bu kayitten biç bir devlet memnun olmadığından yeni muka- | velede bunün — ilgası — tasavvur olunuyor. Bunun yerine şöyle bir madde konulmak isteniyor: Fevkalâde ahval — vukuunda her hangi devlet kuvvei bahriye- sini haddi — muayyenden — fazla | arttırmak isterse diğer - âkitlere malümat vererek böyle bir hare- kette serbest olacaktır. Mühim müşkilât olmasına rağ- men İ ve Amerika'nın Japonya ile uyuşarak konferansın hiç olmazsa üç devlet arasında lâf ile neticelenmesine karar Loyd Corç kabineyi kurtardı İngilterede amele fırkası kabi- nesi son günlerde sallanıyor ve sukutuna intizar oluyordu. Londra deniz konferansının akamete mah- küm görünmesi Mr. Makdonald'ın mevküni bayli sarsmıştı. İngilte- re'de bugünkü hükümetin umum halktan ziyade yalnız Bir sınıfın, yani amele- sınıfının — faydasına ait kanunlar çıkarması burjuva fırkalarında ne bu tabakaya men- sup halk arasında endişe, ne infial uyandırmıştır. Bunlardan biri kö- mür madenleri kanunudur. Kanun kömür madenleri ame- lesinin yevmi mesaisini, ücretleri tenkis edilmemek şartile - tenzil etmeği istihdaf ediyor. Halbuki kömürün hariçte ve dahildeki fi- atleri buna müsait değildir. Ka- | nunun dahili sarfiyata fazla bir resim konularak bunun hasılâtile ihracatı ikramiye verilmesine ait maddesinde liberallar muhafaza- kârlara iltihak ederek hükümeti akalliyette bırakmışlar ve madde- yi geri aldırmışlardı Kanunun diğer mübim bir mad- | İ Loyd Corç | intihap Amerika'da — açılan — tayyare sergisinde bir güzellik kraliçesi edilmiş Vve mis Sally Gartne büyük bir ekseriyetle kraliçe intihap edilmiştir. Mis Saliy bir tayyarecinin nişanlısıdır. Yunanistan, tütünlerine müşteri buldu Yunanistan tütünlerine bu sene çok çabuk müşteri / çıkmıştır. inik tütünleri himaye cemiye- tinin iktisat nezaretine - taktim ettiği bir rapora göre evelki sene yalnız merkezi ve garbi Makedon- ünden satılmamış olarak 600,000 okka — kalmıştır. sene — istihsal — olunan elde Geçen 14,000,000 okka tütüne de şim- diden bir çok müşteri çıkmıştır. Mamafih son sene mahsulâtı has- talıklı olduğu için fatlerde yüzde 18 ile 27 arasında bir tenakuz vardır. desinin müzakeresinde liber muhalefette bulunarak hükümeti tekrar Carç son; dakikada hükümet ile uyuşarak kabineyi sukuttan muha- faza etmiştir. Bu suretle şimdilik amele hükümetinin parlâmentonun daha bir iki devrei içtimaiyesinde yaşaması temin edilmiş oluyor. Hindistanda itaatsizlik hareketi Hindistan'da — milliyetperverler memleketin halâs ve istiklâlini temin için halkı ingiliz bükümetine itaatsizliğe teşvik etmeğe çalışıyor. Babusus - bunların lideri Gandi, halkı teşvik için bir miktar talebe- sile uzun bir sefere çıkmış olup halka, itaatsizlikte bulunması için kendini ve “talebesini nümuhe göstermektedir. Gandi sözleri ve harekâtı ile ümete meydân okuduğu halde tevkif sine teşebbüs olunmamıştır. Gandi millet yolunda kendini 'daki Gandi'yi ne y ve tecziyesi âdeta azmetmiştir. Bun canlı; Hind. hâdisatı nmiyor. ve tabiatile âl hareketi pek kendini gi iyor. Son bafta zarfında İn; Hindistan'daki harekete karşı dah; gösteriyorlar.Maahaza bir tarafta istiklâl hareketinin dehşetli surette | patlak vermesine her — dakika intizar olunuyor. akalliyette — bırakacakları | bekleniyordu. Halbuki M. Loyd | tecziye- âü%llî Eı GUKLAR Müııhıksı 23 Nisan Çocuk Bayramı günü Himayei etfal cemiyeti Eminönü şubesi tarafından Gülhane parkında | tertip edilen fevkalâde gazetemiz de bir musabaka bazırlamıştır. Parkta ya- K pılacak olan bu mühteşem müsamerede W bando mu- Musabakada birinci gelecek gürbüz çocuğa Ü zika, sinema, Akşam'in hediye edeceği otomobil B hokkabaz, kukla, monolog, atlı karınca, mektepliler arasında Üğ koşu mü: Dağlar dansi, zeybek oyunu, Kafkas raksı İ Ü gibi daha pek çok eğlenceler olacak ve AKŞAM gazetesi bu mesut ve eğlenceli günde, muhtelif hediyelerle memnun etmi İN çalışacağı memleket yavrularından birinci gelen gürbüz çocı elektirikle mütaharrik büyük ve- zarif bir otomobil, 2 inci ve içüncüye de batıra olarak birer Kütahya vazosu verecektir. Gürbüz çocuklar Müsabakasına 5 yaşından 12 yaşına kadar olan kız ve erkek Ö Ş çocuklar. iştirak edebilirler. B Musabakaya iştirak — etmek - istiyen çocukların , Pazartesi | gününden itibaren Akşamda hergün neşredilecek olan müsakada l Faponlariee kesipi aklamalare İamder ş , Yakında daha fazla izahat vereceğiz. Be- 1 inci kupon 31Mart Pazartesi günü neşredilecektir Piyangomuza iştirak eden daktilograflardan bazıları 108 - Mile. Anna Fantazya * Bostanbaşı ( işsizdir ). 109 - Bahriye Hanım : Konya, 110 - Seniha Hanım * Ankara. 111 - M. Serap Hanım . 112 - Şefika Hanım : Kadıköy, 113 - Müeyyet Hanım : Fatih ( işsizdir ) .