23 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

, Sahife 2 Akşam ü vak Nİ <7 45 Teşrinisani 1931 Geçinme masrafı Bir ay evveline nisbetle yüzde 1 fazlalık var Ticaret odası teşrinievel ayına ait son “İstanbul geçinme indek- si, ni neşretmiştir. İnsdekse nazaran ayında Istanbulda hayat evelkine nazaran yüzde fazla pahalılaşmıştır. 1914 senesinde ana, baba ve üç çocuktan mürekkep vasati bir ailenin bir aylık ihtiyacatını 100 kuruşla temin edilebildiği faşzolunursa 1931 senesi eylü- lünde aynı ihtiyaçlar 1176 ku- ruşla tedvir edilebildi. Halbuki Odanın istatistiğine (o nazaran şimdi bu rakam 1189 a çıkmıştır. Hayat pahalılığı bilhassa yiye- cek ve içecek (maddelerinde kendini göstermektedir. Kar yağıyor Trakyanın bir çok yerlerinde şiddetli kiş var teşrinievel bir ay birden Fena havalar devam ediyor. Dün de bütün gün ve gece sabaha kadar fasılalı surette yağmur yağmıştır. Bu sabah hava kapalı ve yine yağmurlu idi. Yağmurla beraber sert bir poyraz da esti- ginden termometro hissedilecek derecede düşmüştür. Anadoluda her tarafa yağmur yağıyor. Trakya ve Bulgaristana kar düşmektedir. Yeşilköy rasat (omerkezinden aldığımız malümata göre bugün hava bulutlu olacak, rüzgâr şimal istikametinden ve mutedil surette esecektir. Dün azami sıcaklık 8, dün gece 4 ve bu sabah saat dokuzda 5 derece idi. Dün gecedenberi Midye ve Lüle burgaza kar yağmaktadır. Bir kadın bir çocuğu yaraladı Dolapderede Pembe kadın is- minde bir çingene kadını, o civarda Kenan isminde bir çocuğu başından demirle yaralamıştır. Bir çocuk denize düşerek boğuldu Dün akşam Kadıköyünden köp- rüye gelen Heybeliada vapuru iskeleye yanaşacağı esnade bir çocuk denize düşmüştür. Çocuk kurtarılamamıştır. Cesedide henüz bulunamamıştır. Dört tevkif Beyoğlu merkezi dört kişiyi yakaladı | Galatasaray polis merkezi En- ver ve Feyzi isimlerinde iki kişiyi tevkif etmiştir. Bunlar Bey- oğlunda bazı esnaf dükkânlarına giderek dükkân sahiplerini tehdit edip zorla para ve öte beri ak makla maznundurlar. Polis mer- kezi maznunlar hakkındaki tah- kikatını ikmal ederek ikisini de evrakile birlikte adliyeye ver- miştir. Müstantiklik (o tahkikata vaziyet etmiştir. Beyoğlunda Cevdet ve Aliisim- lerinde iki kişi de tevkif edil- miştir. Bunlar Beyoğlu civarinda muhtelif yankesicilikler yapmakla maznundur. Polis merkezi bu iki maznumu evraklarile birlikte ad- İiyeye vermiştir. İstintak dairesi tahkikata başlamıştır. * Icra ve iflis kanunu — Ankara Millet Meclisi icra ve iflâs katununu şubat içtimaında tetkik ve müzakereye başlıyacak- tır. Lâyihanın alacağı şekil etrafın- da muhtelif teşekküllerin mütalö- aları tasvip edilmektedir. Ikinci liste Liste bir komisyon tarafından hazırlanacak Ankara, 23 (Hususi) — Mem- leketimize ithal edilecek ecnebi mallar (oObakkında hazırlanacak kontenjan listesinin tanzimi bir komisyona havale edilecektir. Bu komisyonda ticaret ve sanayi umumi müdürleri, gümrük müdür- leri bulunacaktır. lik liste hakkında bazı müra- caatlar yapılmıştır. Komisyon bu müracaatları nazarı itibara alarak yeni listeyi hazırlıyacaktır. Bu "müracaatlar dün millet meclisi arzuhal encümeninde (müzakere edilmiş, müzakerede gümrük mü- dürü Ihsan bey de hazır bulun- muştur. Liste komisyonu bugünlerde ilk içtimaımı aktedecektir. Ikinci liste kânunusani ve şubat ayla- rında memlekete girecek eşyaya dairdir. Saç lâvha ithali Ankara, 22 — Memleket iktısa- diyatını koruma kararnamesi ile birlikte gümrüklere tebliğ edilen kontenjan listesinde soba ve soba borusu imalinde kullanılan saç lâvhalar maddesinin ithal mik- tarları sıralarının değişmiş olmasından mütevellit bir yan- lışlık olmuştu. Bu bata yüzün- den müşkülâta düşen tüccar tashihini temenni maksadile iki arkadaşlarını Ankaraya gönder- mişler ve buraya gelenler alâka- dar makamlarla görüşerek hata- nın tashihini temin etmişlerdir. Manisa hastanesi Sıhhiye vekili sual takririne cevap verdi Ankara 22 — Sıhhiye vekili bey, Manisa mebusu, Refik Şevket beyin Manisa hastahane- sine dair olan sual takririne takrir sahibinin arzusu veçbile tahriren cevap vermiş ve bu cevabını Millet meclisine tevdi etmiştir. Refik bey tezkeresin- de “Mister İskenazi Şitasi,, hastahanesinin (geçirdiği bütün safahatı tahrir ve zikretmektedir. Bu meyanda hastahane işinde tereddütkâr bir vaziyetin hasıl olmasına sebeplerden biri olarak ! Izmir ve İstanbulda mütemekkin Amerikalıların Manisa yerine Is- tanbulda ve hiç olmazsa Izmirde hastahanenin yapılmasını mütevef- fa Iskenazi Şitasi'ye ait olan ban- kaya bu hususta tesir yaptık- larını ve fakat vaziyetin sarih ahkâmına muhalif olan bu teşeb- büslerin Vaşington sefaretimizin teşebbüsleri üzerine külliyen terk- edilmiş olduğunu bildirmekte ve Manisada hastahane parası için yapılan istimlâk O muamelesinin ikmal edildiği banka mümessili ile Kastahanenin inşası için tayin edilen mimarın bugünlerde Anka- raya gelecekleri, baharda inşaata başlanacağı ve meselenin normal bir safha arzettiği bildirilmektedir. Edirnenin kurtuluş günü Ankara, 22 — Edirne mebus- ları 25 teşrini sanide Edirne kur- tuluş bayramında bulunmak üzere hareket ettiler. Bnndan mada Nafi Atuf, Hamdi (stanbul), Aziz (Erzurum ) ve Atıf (Erzurum) beyler de Edir- nenin bu mesut gününde bulun- maya davet edilmişlerdir. Bu Sahahki Te Yeni bütçe Hükümet başka ted- birler de alacak Ankara 22(Hususi)— Iktisadi koruma ve kazanç kanun lâ- / ) ) yihaları, gümrük tarife tadilâtı ( () encümenlerde tetkik ediliyor. Iktisadı koruma vergisi esbabı mücibesinde gelecek bütçe ile daha esasli tedbirler alınaca- ğı yazılıdır. Bu tedbirler, ( azami tasarruf temin etmek, masraflarda barem emsalini tadil etmektir. Teslihat mütarekesi Cemiyeti akvama verdiğimiz cevap Cenevre , 20 (Hususi) — Ce- miyeti akvam kâtibi umumiliği , müstakbel terki teslihat konfe- ransına davetli olan devletlere teslihat (o mütarekesi (o hakkında Türkiyenin Ogöndermiş o olduğu mektubu tebliğ etmiştir. Bu mektupta, Türkiye hükü- meti milli müdafaa bütcesini, mühim surette azalttığını ve uzun senelere kifayet edecek mühimmat harbiye stokları olmadığı gibi, harp sanayii fabrikalarda bulun- madığını beyan ediyor. Türkiye o hükümeti, teslihatın tedrici bir surette azaltılmasına taraftar olmakla beraber,Cenevre- de teslihat mütarekesi için cereyan etmiş olan müzakerelere ve verilmiş olan karara müsavat dairesinde iştirak Oetmemiş olduğunu ve teklifin hukuki mahiyeti ile bera- ber, buna atfedilecek vüsat ve ehemmiyet hakkında tenvir edil- meğe mühtaç olduğunu ilâve ediyor. Türkiye teşkilâtı esasiyesi mu - cibince memleketin milli müdafaa kuvvetlerine temas eden her han- gi mesele hakkında karar ver- meğe salâbiyettar olan yegâne merci, büyük millet meclisidir. Binaenaleyh bu hususta tanzim edilecek beynelmilel bir mukave- leyi tetkik ve kabul etmek millet meclisine aittir. Türkiye hükümeti mektubunda, talep ettiği mütemmim izahatı alır almaz meseleyi büyük millet mec- lisinin nazari tetkikine arz edeceğini ilâve etmektedir. Milli iktisat Cuma günü Ankarada büyük bir içtima var Ankara, 22 (Hususi) — Milli iktisat ve tasarruf cemiyeti cuma günü halk evinde büyük bir içti- ma yapacaktır. Bu içtimada yeni kararname hakkında halk tenvir edilecektir. Içtimada İffet Halim hanım, Akagündüz, Behçet Kemal, Vedat Nedim beyler nutuklar söyleyeceklerdir. Cemiyet şubelerinde de içtima- lar yapılarak hükümete tebrik ve teşekkür telgrafları çekilecektir. Yarın cemiyet reisi olan meclis reisi Kâzım paşanın imzasile bir beyanname neşredilecektir. Bu beyannamede herkese milli iktisat vazifeleri anlatılacaktır. Yeni amele birlikleri azası Sydney, 19 (A. A.) — Yeni cenubi Gal parlamentosu tarafın- dan verilen bir karara göre cenubi Gal hükümeti memurla- rının kâffesi bundan böyle amele irlikleri azasından addoluna. l i | yeni varıdat menbaları bulmak, (| N raflar Harp hazırlığı Japonlar harbe ciddi surette hazırlanıyorlar Vaşington, 22( Hususi ) — Ame- rika hariciye nazırı Japon sefirini kabul etmiştir. Nazır bu mülâkat esnasında Japon askerinin Man- çuride daha fazla ilerilemesinin doğuracağı tehlikelerden bahset- miştir. Sefir, Japonyanın bunları hesap ettiğini ve akıbeti düşündü- günü söylemiştir. Moskova 22 (Hususi) — Resmi gazete Mançuri meselesinden bah- sederek yazdığı bir makalede Japonyanın Rusya ile yeni bir ihtilâfa sebep olmasından çekinme- sini tavsiye ediyor. Tokyo, 22 )Hususi) — Gazete- lerin beyanına göre Mançuriye yapılacak sevkiyata karşılık olmak üzere bir istikraz aktedilmesi muhtemeldir. Yeni bir kabine Tokyo 22 — Japonyada muh- telif fırkalara mensup ricalin birleşmesile yeni bir milli kabine teşkil edilmesi düşünülüyor. Mançuride yeni bir hükümet Mukden 23 ( A.A. ) — Israr ile devran eden son haberlere göre, burada teessüs (eylemiş olan cumhuriyetçi mahiyeti haiz yeni bir hükümetin, istiklâlin ilânını müteakıp pek yakında Heilung - Kiang mıntakasında- ki Moukden ve Kirin vilâyet- lerile (o bunlara inzimam ede- cek olan Jehol vilâyetini de kontrol edeceğini de ilâve eyli- yektir. Bu böyle olduğu takdirde yeni hükümet 4 vilâyeti kontrol altında bulunduracak demektir. Cemiyeti Akvam Hâlâ Mançuri'de tahkikat işile meşgul Paris 23 (A. A.) — Cemiyeti Akvam meclisinin dünkü günü, M. Dawes ve sir Jhon Simon ile Sir Eric Drumondun Mançuri tahkik komisyonuna dair arala- rında yaptıkları mükâlemelere has- redilmiştir. Bu zatlardan her biri ayrıca Çin mümessili M. Sze ile görüşmüşlerdir. Sir Jhon Simon'un Japon tek- lifine dair bir rapor yazacağı zannediliyor. Saat 18de M. Briand, M. Joshizawayı kabul etmiş ve her ikisi tahkik Okomisyonuna ait mükâlemede bulunmuşlardır. Çin ve Japon heyeti muraha- larının komisyon âzalarının fazla olmaması hakkında mutabık kalmış oldukları tahmin ediliyor. Bu suretle komisyon, esas 3 azâdan yani İngiliz - Fransız - Amerikan âzalarile, bir Çin ve japon komiserinden mürekkep bu- lunacaktır. Meclis dehlizlerinde (o deveran eden haberlere göre, Çin mümes- sili Dr. Sze, Çin heyeti murahha- sasının Cemiyeti akvam tarafından alınacak her yeni tedbirden evel behemehal tahliyenin icrasında ısrar eylemekte olduğunu söylediği beyan edilmektedir. Batan vapur kasası kurtarılamıyor Berlin 20 — Dalgıçlar dün mağruk Egypt vapurunun çelik teknesini (o delmeğe O muvaffak olmuşlarsada alınan bütün tedbir- lere rağmen sular kasa odasına hücum ettiği için 'işi terketmeğe Imuslardır. Kaçakçılık Polis yeni bir vakanın tahkikatile meşgul Polis 2 inci şube müdüriyeti yeni bir kaçakçılık tahkikatile meşguldur. Bu meseleye çok ehemmiyet verilmektedir. Şimdiye kadar yapılan tahkikatta bu işle alâkadar (kimseler müdüriyete çağrılarak (ifadeleri (alınmıştır. Tahkikat tevsi (o edilmektedir. Maznunen bir kaç kişi polis tarafından yakalanarak tahkikata başlanmıştır. o Tahkikat (o tâmik edilmektedir. * Tasdik edilen ölüm çeza- ları — Meclis Adliye encümeni bazı ölüm cezaları hakkındaki mahkeme kararlarını tetkik etmiş- tir. Bu meyanda Adapazarlı Halili öldüren Numan oğlu Cemal, Uşakta Durmuş hocayı öldüren Ibrahim ve kardeşi Ihsan, Berga- mada iki şahsı (Oöldüren Ahmet Refik, Erzincanda muhtar Meh- met çavuşun karısı Seheri ve çocukları Bahaeddin, Salâhaddin, Nuriye ve Memnuneyi öldürerek eşyasını gaspeden Salih ve Yaşarın ölüm cezasına çarpılmaları hak- kındaki muhakeme kararları tasvip ve heyeti umumiyeye arzı Tamirat meselesi tesbit olunacak Londra 20 (Hususi ) — Avam kamarasında muhafazakâr mebus- lardan biri sterlinin kiymetini tespit etmekten bahsederken müt- tefikler arasındaki Oborçlar ve tamirat meselesi O halledilmeden sabit kıymet biçilmesi imkânsız bulunduğunu beyan eylemiştir. Hazine nazırı, omebusun bu beyanatına cevap verirken, son nutkunda, sabit bir kıymet biç- mek için hükümetin siyasetine tabi olmıyan âmillerin de nazarı dikkate alınması lâzım geldiğini söylerken bu noktayı kastetmiş olduğunu söylemiştir. Otomobilcilerin grevi Helsingford, 19 — Petrol ve Benzinden alınmakta olan resim- lerin arttırılması neticesi olarak otomobil | sahipleri Ogrev ilân etmişlerdir. Şehirde hiç bir otombil işle- miyor. Sahipleri ve ithalâtçıları hükümete bir protestoname ver- mişlerdir. Aç kaldılar! Korsika haydutları çok müşkül vaziyette Alaçclo; 202 Yaşli Spada ve Borneaismindeki haydutların nerede dolaştıklarını ve gizlen- diklerini meydana çıkarmaktadır. Dorsina nahiyesinde oturan bir çoban kulübesine Spada ile kar- deşinin girerek silâh tehdidile yemek ve içki istediklerini jan- darmalara bildirmiştir. Spada beş gün yemeksiz kal- dığı için yemek yedikten sonra bayılmıştır. Bornea ise Proticalli köyü ehalisinden zor ile erzak aldıktan sonra yoluna devam etmiştir. Spada zafiyetinden yürüyeme- diği için kardeşi zavallı çobanın katırını gasbederek üzerine Spa- dayı bindirmiştir. Sabık bir fransız nazırı vefat etti Paris 22 (Hususi) — Sabık nas zırlardan M. Loucheur vefat et- miştir. M. Loucheur bir çok defa- lar Fransayı Cemiyeti Akvamda temsil etmişti. M. Loucheur Fran- sanım en zengin adamlarından —