23 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Teşrinisani 1931 — Sahife 3 : AKŞAMDAN AKŞAMA Tekmil sefirlikler lâğvedilmelidir! Buhran, lan, buhran!,. Buh- ran buhran bubran!.. Devletler, bunun önüne geçmek için ne ya- pacaklarını o bilmiyorlar. (o Hattâ koskoca İngiltere'nin bile, iki ayağı bir papuca girdi. Belki, iki eli de bir eldivene... Nereden neyi kıssın? Kimin külâhını kime giydirsin? Ekten pükten kime kaftan yapsın? İspi- nozlar gibi düşünüp durmakta. Ingiltere'de iktisat ve tasarruf hakkında akıl öğretenlerin haddi hesabı yok. Bunlar meyanında, bir Londra gazetesi, Cemiyeti akvam meselesini tazelemekte- dir. o Malüm (olduğu üzere Cemiyeti Akvam, bilhassa ve bilhassa ingiliz parasile (mevcu- diyetini idame eden bir müessese- dir. Mevzubahs İngiliz gazetesi, bu Cemiyet uğruna, devletin nasıl lüzumsuz yere dünyalar ka- dar para sarfettiğini yazdıktan sonra, bunun lâgvını, tasarruf ramına talep etmektedir. Galiba bunda haklıdır da... Zira, Çin - Japon muharebesi başta olmak üzere, bir çok vak'alar, bu Cemiyetin o manasızlığını o mey- dana çıkardi. Şayet devletler ara- sında, şu ve ya bu iş etrafında bir anlaşmağa lüzum hasıl olursa nasıl olsa, cemiyeti akvam hari- cinde (o kongreler, konferanslar toplanıyor. Cemiyeti akvamın he- men yegâne vazifesi ise, mizah muharrirlerine, bilhassa karika- türistlere mevzu temin etmek.. Bu münasebetle biz de yeni bir teklifi ortaya sürelim. Cemi- yeti Akvamla beraber, başka bir fuzuli o beynelmilel ( teşekkülün lâğvını talep edelim. Belki bu sıkışık günlerinde, bilumum devletlerin bütçelerine naçizane faydamız dokunur!! Lâğvını istediğimiz lüzumsuz cidden yıkım (derecesinde pahalı beynelmilel teşkilât, sefa- retlerdir... Sefaret, sefir, sefiri kebir, elçi, büyük elçi... — Eskiden bunların manası varmış. Zira, İngiltere kralı Rusya çarı nezdine sefir gönderdiği vakit, ona, salâhiyet- lerin en vasiini vermek mecbu- riyetindeymiş: Telefon yok, telgraf yok, muhaberat gayrı muntazam. ve Artık, umurun tedviri, sefirin elinde... o Devletler (o zrasındaki tekmil münasebatın nâzımı bir tek adamın dimağı olacak. İşte bu sebeple, sefirlerin cidden mana ve ehemmiyetleri varmış. Devlet- lerin bütçelerindeki mevkileri de, bizzarure ona göre imiş... Halbuki şimdi, artık, bütün devletlerin sefirleri birer kukla hâline gelmişlerdir. Herşey mer- kezden istifsar olunuyor. Sefir, devletinden sormaksızın tek müs- takil hatve atamıyor. Keenne bir tabrirat kâtibi olup çıkmıştır... Hariciye vekâletleri opek âlâ, sefirler (o olmaksızın, (aralarında ŞEHİR HABERLERİ Otobüs rekabeti Şark şimendifer- leri müşkil bir vaziyete düştü Sirkeci ile Bakırköy arasında otobüs nakliyatı artmıştır. Son günlerde bu nakliyat şimendiferle rekabete başlamıştır. Bakırköy otobüsleri trenden daha ucuzdur. Aynı zamanda trene nisbetle daha süratli (Bakırköye yolcu naklediyorlar, (o fazla olarak ta seferleri daha sıktır. Şark demiryolları kumpanyası, otobüs rekabetine karşı tedbir alacaktır. Verilen malümata göre, kum- panya hiç bir tedbir ittihaz etmese bile bu rekabetten ziyan etmiye- cektir. Çünkü mukavele mucibince kilometre başına hasıl olan zararı hükümet tediye edecektir. Şoförler yeknasak elbise giyecekler Şehrimizin muhtelif semtlerinde işleyen otobüslerin şoför ve diğer amelesinin yeknasak bir kıyafeti lâbis bulunmaları ve otobüsler için tayin edilen istasyonlara birer tabela konulması takarrür etmiştir. Bu kıyafetlerle tabelaların şekli belediye tarafından tayin edilmek- tedir. o Otobüslerin ( istasyonları şimendifer ve tramvay istasyonla- rının bulundukları mevkilere uzak olarak tayin edilmiştir. Sirkeci ile Bakırköy arasında işleyen otobüs- lerin tren ve tramvay istasyonun- daki tren ve tramvay yolcularını otobüslerine davet etmelerinden şikâyet edilmiştir. Belediye, şimen- difer ve tramvay yolcularını kan- dırarak otobüslerine davet eden ve yösterilen istasyonlardan başka yerlerde duran otobüslerin ruhsa- tiyeleri alınacağı otobüs sahiple- rine tebliğ edilmiştir. Tevellüdat Erkek çocuk doğumları fazlalaştı Şehrimizin son aylardaki tevel- lüdat mıktarına göre doğan ço- cuklar içinde erkek tevellüdatı fazladır. Halbuki iki sene evvel tevellüdatta kız nüfusu ekseriyeti teşkil etmekte ii mükâtebe edebilirler. Fevkalâde işleri de, nasıl olsa, sefirler idare ve halletmiyor; kongreler, konfe- ranslar toplanıyor. Sefaretler bu vaziyette, sırmalı üniforma ve dört atlı lando araba kadar lüzumsuz bir lüks müesse- sesi hâline gelmiştir. Tasarruf için her yerde çareler aranırken bu pahalı teşekkülün lâgvını tekmil devletlerin aklına getirelim 1! (Vâ - Nü) Belediye yıllığı Yıllıkta belediyenin faa- liyetinden bahsedilecek 1930 Belediye ihsai yıllığı hak- kında vekâlete icap eden izahatı vermek üzere Ankaraya giden belediye yazı işleri müdürü Halük bey, şehrimize dönmüştür. 1930 belediye yıllığı yakında Istanbulda basılacaktır. e Yıllıkta belediye faaliyet ve icraatına ait her türlü tafsilât ve ihsai malü- mat o bulunacaktır. Bu yıllığın Fransızca nüshası da basılacaktır. Izmir belediyesi de kendi yıllığını bu esasa göre bastıracaktır. Bir sahibi hayır Bir mahalle halkını su- suzluktan kurtardı Beşiktaşta Kılcali paşa ma- hallesi halkı pek uzaktaki bir yerden hamidiye suyu tedarik etmekte müşkülât çekmekte idi. Bu civarda oturan zenginleri- mizden Mühürdar oğlu Nuri Bey üç bin liraya yakın bir para sarfederek bir hamidiye çeşmesi inşa ettirmiştir. Çeşmenin boru- ları, suyun temiz akması için Avrupadan getirilmiştir. İnşaat belediye fen heyetinin nezareti altında yapılmıştır. Bu civar halkı belediyeye müracaat ederek bu zata teşekkür edilmesi için bele- diyenin tavassutunu rica etmiş- lerdir. Nuri bey, bu civardaki bazı mekteplere ait noksanların ikmali ve mekteplerdeki fakir çocuklara yardım etmeği düşün- mektedir. Polislerin sicilleri tanzim ediliyor Polis müdüriyeti bilumum polis memurlarının yeniden sicillerini tanzime başlamıştır. Bu siciller muhtelif dereceler üzerine taksim edilmektedir. Sicillerin tanzimi ikmâl edildikten sonra emniyeti umumiye müdüriyetine gönderile- cektir. Sovyetler Anadoludan buğday alıyorlar Sovyetler Anadoludan buğday mübayaasına başlamışlardır. Ilk übayaat Yozgattan olmuştur. Amca Bey'in Karikatür müsabakasına ait hal varakalarını Oisim ve adresinizle beraber, bir zarf içinde, şu adrese gönderiniz : Hal 30 Teşrinisani Pazartesi günü akşamına kadar kabul edilecektir. Taşra karilerimizin hal varakalarını buna göre göndermeleri lâzımdır. varakaları Idari mahzurlar Iki köy belediye hududuna alınacak Kâğıthane köyünün bir kısmı ile Şişli (o civarındaki Mecidiye köyü son vilâyet ve kaza teşkilâ- tında şehir hududu haricinde kal- mışlardı. Gün . geçtikçe bu husustaki şikâyetler çoğalıyor. Bundan başka idari bazı mahzurlar da görül müştür. Meselâ Mecidiye köyünde likör fabrikası yapıldığı için bu fabrikanın karşısında ve civarında yeni yeni binalar yapılmağa baş- lanmıştır. Köy, belediye hedudu dahilinde olduğu için bu inşaat belediyenin fenni kontrolu haricinde kalıyor. Diğer taraftan Mecidiye köyünün idaresi köy kanununa tabi olduğu için günden güne inkişaf eden köyün ihtiyaçları temin edilemi- yor. Sonra Kâğıthane * köyüne merbut bulunan bazı mesireler köye, bazısı şehre tâbidir. Mesire (o mahallerile (belediye yakından alâkadar olduğundan bütün bu gayrı tabii vaziyete nihayet vermek için bu iki köyün şehir hududu içine alınması dü- şünülüyor. Bunun için şehir mec- lisinden bir karar almak lâzım geliyor. Kaçak eroinler Sirkeci | istasyonunda mühim bir eroin kaçakçılığı yakalan- mıştır. Kaçakçılar eroinleri trene koyarak harice göndermek iste- mişler, fakat işi daha evelden haber alan zabıta memurları ero- inleri istasyonda yakalamışlardır. Bu (kaçakçılığın faili tevkif edildikten sonra evrakı tanzim olunarak adliyeye verilecektir. Deniz nakliyatı Vapurcular tonajın tahdidini istiyorlar Ithalâtın (tahdit nakliye işlerinin azalmasına ( sebebiyet verecektir. Vapurcular son tah- didat üzerine hasıl olacak vaziyeti aralarında tetkika başlamışlardır. Ticaret odası ile deniz ticareti raportörlüğünde nakliye buhra- nının önüne geçmek için bazı tedbirler düşünülmektedir. Verilen malümata nazaren bazı memle- ketlerde olduğu gibi tonaj mik- tarının tahdidi ileri sürülecektir. Az mal ve fazla vapur olursa, “mahsul daha ziyade düşecektir. Bu düşkünlüğe mani olmak için nakliye işlerine az vapur tahsis edilmesi başlıca bir çare olarak işi gösterilmektedir. Iİ EEir çırpıda İl İstanbulluların Anadolu kasaba- larında konuşmaları bambaşkadır. Meselâ denizden kilometrelerle uzak bir ova köyündesiniz.. Istan- buldan tanıdığınız bir ailenin iki göz odası olan küçük evinde konaklayorsunuz.. Ev sahibiniz su katılmamış İstanbullu, su katıl- mamış bir Beşiktaşlıdır. — Bağlar çok uzak mı? diye sorsanız, cevap verirler: — Beşiktaştan Ortaköye kadar bir şey.. — İstasyon çok sürer mi?.. — Yooo.. Haydarpaşa ile Ka- dıköy arası.. — “Agalar, köyü mü buraya daha yakındır?.. Yoksa “Buzlu- punar,, mı?.. — “Agalar,, Taksimden Maçka.. Buzlupunar Fatihle Sultanahmet.. Halbuki “Haydarpaşadan Ka- dıköye kadar,, diye ölçülen, Buz- lupınar Oköyünün (odenizle hiç alâkası yoktur. Sahilden fersah fersah içeride, deniz kokusundan, yosun kokusundan, martı sesinden kilometrelerce uzaktadır.. Fakat buna rağmen Buzlupınarın uzaklığı: — Haydarpaşadan Kadıköyüne kadardır.. — * Sonra bir tarlanın büyüklüğünü sorarsınız: Beyazıt kadar... derle... meydanı bataklık, bir suyun geniş- liğini sorarsınız: — Haydar bey havuzu kadar.. cevabını alırsınız. — Yahu “Dumanlıköy,, bir yerdir? — Aaaa. Tıpkı Üsküdarın eski hali.. Tıpkı.. nasıl “Köyde Istanbullunun bütün ök çüsü böyledir.. Haydarpaşa, Kadı- köy, Üsküdar, Beyazıt... ©; Hi i rar Ayakkabıcıların bir müracaatı Ayakkabıcılar, hariçten keten ve lâstik ayakkabının girmemesi için hükümete müracaat etmiş- lerdir. Sebze ve çiçek sergileri Ziraat odası her sene ilk bahar- da sebzecilik ve son baharda ciçekçilik sergisi açmağa karar vermiştir. AKŞAM ABONE ücretleri — nyan Türkiye Ecnebi Benezix 1400 kuruş (o 2700 kuruş GAyLıK 750 > 460 > SAyLır 400 > 800 > gay- Abono ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. —— Recep 12 — Kasım: 16 5. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı Me, 12,26 210 713 945 12 o1,s6li Va, 5,12 656 12, o 14,81 16,46 18,22 Amca Beye göre... ... Buldum, bulduuuum buldum! | Za NA © RS A NN Z SAYA, 9 EK ZE — Aman Amca Bey; Çıldırdın mı? A.B. — Buldum: bütün devletlere mühim bir varidat menbat buldum. — Aman söyle, nedir? kendine -gel!.. mam 2. İN kadınlardan vergi almak!