23 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

23 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

23 Teğrinisasi 1931 Çekilmelerinin sebebi Yunanistana hazırlanmak içinmiş Fenerbahçeyi takiben Galata- sarayın da ligden'çekildiğini geçen cuma anladık. Sarı kırmızılılar da Beşiktaş maçına çıkmadılar. Fakat G. S-F. B erkânı bu ademi icabeti liğden çekilme gibi telakki etmiyorlar. Onlara sorulunta; Beşiktaşa çıkmamak ligden çe- kilmek manasına geltnez. Diyorlar Diyorlar amma sahaya çıkma- makla İigden filen çekilmiş bulu- nüyorlar. Bu işin anlamadığımız tarafla- rını sorduğumuz vakit: Bunlar klüplerin âli politikası- dır. Diyorlar, Ne ise, sporcuların âli politika- larile meşgul olmiyarak aklımızın erebildiği tarafları tetkik edelim. G. S-F. Bililer Beşiktaşa çık- mamalarının sebeplerini sayarlar- ken bir de Yunanistana hazırlık- tan bahsediyorlar. 25 kânunuevel de bizim imuh- telit Yunan muhtelitile karşılaş- mak üzre Atinaya gidecektir. Yunan muhteliti ile burada yaptığımız iki maçta berabere kaldık. Kendi sahamızda, kendi seyircilerimiz önünde yenemediğimiz oyuncuları, seyahat farkı aleyhi- mize olarak yenmek kolay de- Zildir. Bunu iyi takdir etmiş gibi görünen G, S. - F.B. idarecileri her şeyi idare ederek Yunanlılara iyi hazırlanmağa kârar vermiş- lerdir. Cuma likinden çekilmenin en makul vaziyeti de bu olabilir. Istanbul sporünu bir müddet icin durduran bü hazırlanmayı hakkile tamamlıya bilirlerse, mes- ele yoktur. Çünki Yunanistana gidecek (o muhtelitin (kazanması muvakkat bir müddet aksıyan lig maçlarından her halde mühimdir. Görünüşe nazaran iki kulüp bu sefer, Avrupalılar gibi, vaktinde idmanlara başlanmak için ciddi kararlar vermiş bulunuyorlar. Fener - Galatasaray mubteliti bundan sonra her hafta saha idmanları yapacakmış... Tekrar ediyoruz; muntazam ve iyi tarzda hazırlanılarak Yunanis- tandan galibiyetle dönecek G. S- F.B muhteliti bu günkü dediko- duları toptan silebilir. Cuma maçlarının tadını kaçır- dılar. Bari Yunan maçlarını tatlıya bağlasalar. Eşref Şefik Istanbul kongresinin toplanması muhtemel Galatasaray - Fener bahçenin lig maçlarına iştirak etmemeleri yüzünden hasıl olan vaziyetin düzeltilebilmesi için mintaka kon- gresinin toplanması düşünülmek- tedir. Ser efkârı umumiyesi bir türlü bitmiyen ibtilâfların önüne ancak yeni bir mıntaka intihabile geçi- lebileceğine kanidir. “ Fransada İngiliz antrenörleri ragbette Fransız futbol takımlarının ça- buk terakki edemediğini gören federasyonun fenni heyeti Fransiz kuluplarına İngiliz ( antrenörleri getirtmelerini (o tavsiye etmiştir. Parisliler bu tavsiyeyi kabul ede- rek İngiltere federasiyonuna mü- racaatla müteaddit Ingiliz antre- nörları istemişlerdir. Almanlar 1932 olimpiyadına küme üme WE hazırlanıyorlar Hamburg mıntakasındakli Alman şampiyonlarının olimpiyat seçme müsabakaları Almanlar 1932 olimpiyadına hazırlanmak üzere başka imillet- lerden ayrı bir şekilde hazırlıklara başlamışlardır. Ekseri Avrup milletleri olim- piyada gidecek atletleri bir arada idman ettirmeği kabul etmiştir. Seçme müsabakalarını doğrudan doğruya federasyonlar vasıtasile yaparlar. Almanlar bu usulü değiştirerek olimpiyat o hazırlık- larını kümelere taksim etmişlerdir. Kümeler mıntaka teşkilâtina nazaran tanzim edilmiştir. Mınta- ka kümeleri Seçinelerinden #onra yapılacak umümi seçmeyi Alman atletizm federasyonu idare ede- rek olimpiyat namzetlerini tayin edecektir. Bu suretle atletler mintakalarını değiştirmeden idmanlarına devam etmiş olacaklardır. Alman atletizm federasyonu bu usulün toplu bir şekilde idman etmeğe faik olduğunu, çünkü her atletin kendi alıştığı iklim ve şerâiti hayatiye içinde kalacağını bildirmiştir. Atletlerin toplü bir halde idman etineineleri inzibat ve hususi hayattaki perhizlârlık aleybinde gibi görünüyorsa da Alanlarım “erdi disipline çok alışık olmaları bu mahzuru izale edecek kadardır. Amerikan kanaati 1932 Paris kupasını İngilizler kazanacakmış Geleçek seneki dünya tenis şampiyonasında birinciliği Ingiliz lerin kazanacağı temin edilmek- tedir. Bu kanaat Amerikan tenis mü- nakkitlerinin kanaatidir. Amerikan tenis takımı kaptanı M. Hardy Davis kupası maçlarına dair yazdığı bir makalede: Amerikan tenis takımının 1932 Wimbledon müsabakalarma işti- rak etmesi lâzımgeldiğini, çünkü ingilizler çayır üstünde hazırlan- dıkları halde Amerikalıların top- rak kartlarda idman ettiklerini yazıyor. M. Hardy, gelecek sene Fran- sızların'da Davis kupasını kazana- mıyacaklarını, İngiliz tenisçilerinin bu sene daha iyi halde bulun- duklarını ilâve etmiştir. Alman şampiyonu cenubi Amerikada kazanıyor Arjantin tenis şampiyonasına iştirak eden Alman kadın şampi- yonlarından matmazel Aussen “kadınlar final maçını 6 - 0, 6-0 kazanmıştır. Avusturyada fudbol şampiyonası maçlarının neticesi Admira 4 Vacker 1 Slovan 2 Nicholson 0 Vienna 6B. A.C 1 Rapid 4 W A.C? 18 yaşında bir yıldız Uruguvaylılar Valteri buldular Elden gitmemesi için bir saray heüiye ettiler Paris ve Amsterdam olimpiyat- larının şerefli galipleri, Uruguvay- lılar eski kuvvetlerini bir senedir bulamıyorlardı. Bizim futbolcuların hayret ve takdirle seyrettikleri möşhur Petroülar, Nâzaziler ihti- yarlamış, diğer usta oyuncuları da Italyanlar satın almışlardı. Son yapılan Brezilya - Urugüvay maçı yehi Yıldızlatın 'keşfedilmesie sebep olMütur. Brezilya takımı Urugvayı 2-0 kazanmıştır. Fakat Uruguvay'ın galip gelmemesi için dört kişi sağ açık Valter'i tutmuşlardır. 18 yaşındaki bu sağ açık mutahassıs- ların kanaatlerine göre, şimdiye kadar Uruguvayda yetişen bütün yıldızlardan daha parlakmış. Uruguvay zerginleri bu küçük harikanın italyânlar tarafından kandırılmaması oiçin Okehdisine küçük bir mermer saray hediye etmişlerdir. 5 milyon frank Alman boksörüne bir maç için teklif ettiler, Dünyahm ağir sıklet boks şam- piyonu Max Şimelinge sabık vasat siklet dünya şampiyonu Miçkey Valker'le dögüşmek şartile beş milyon frank teklif edilmiştir. Tıbbi müsahabe Bir sütnine nasıl ve ne gibi evsafı haiz olmalı?.. Geçenki yazımızda bir ananın | ne gibi sebepler altında çocuğuna meme o veremiyeceğini (yazdık. Anasmın sütünden mahrum olan bir çocuğa muvafık gıda kadın sütü olduğu için hal ve yerinde olan âilelerin çocuklarına sütnine tedarikleri lâzımdır. Bir sütnine nasıl ve me gibi evsafı baiz olmalıdır?.. Bugünkü yazımızda bunları göreceğiz... — Bir süt ninede en evvel aranacak şey bünyesinin sağlam olmasıdır. — Yaşı otuz beşi geçmemelidir. — Terbiyeli bir kadın olmalıdır. Bütün âzaları mütenasip en olmalı. — Dişleri tam ve temiz, ağzı kokusuz olmalı. — Şahsı oldukça lâtif olmalı. Bunlardan başka sütnine tu- tulacağı gün ve ya tutulmadan bir, iki gün evvel muayene edil melidir. Hamileliğin başında ve sonunda muayene ettirmek doğru olamaz. Zira muayeneden sonra bir hasta- lık alabilir. Sütnineyi ariz ve amik mua- yene ettirdikten sonra ahvali sabıkai şahsiye ve irsiyelerini güzelce? tahlil ve tetkik eylemek lâzımdır... Süt ninelerde iki mühim büyük hastalığa dikkat edeceğiz. Bun- ların biri (Verem) diğeri (Firengi) dir. Hastalığı sari bir şekilde olan müteverrüm bir süt nineyi teşhis çok defa firengi'den daha kolay- dir. Öksürür, rengi soluk, halsiz ve mecalsizdir. Bu hal bile nazarı dikkatini celbeder, yalnız şurasını da söyleyeyim ki geçen sene bir ailenin çocuğuna meme vermek icin buldukları üç Sütnineden üçünün de muayene ile müteverrim olduklarını gördüm. Firenginin teşhisinde bize yar- dim edecek Kan müayehesi, dir. fakat bu kan muayenesi tifoda olduğu gibi müsbet olduğu zaman kıymeti vardır. Hastahın seriri muayenesi firengiyi şüpbelendiri- yorsa ve kân muayenesi menfi bile olsa hastayı firengili gibi kabule mecburuz. Elimizde kan muayenesi gibi dakik bir usul varken bile çok defa firengiyi teşhiste güçlük çekeriz. Firengiyi bir hasta dudağının iç tarafında nazardan kaçacak kadar ufak ve çok sari bir yarası bulunduğu halde ahvalinde hiç bir değişiklik yoktur. Herkes gibi şen ve şatırdir. Onun için sütni- neyi iyi muayene ettirmek, kan tahlili yaptırmak hattâ sütninenin yeni doğurduğu çocuğunu ve diğer çocukları varsa onları bile muayeneden geçirmek icabeder.. Zira validede hiçbir şey görül- mediği halde doğan çocukların ağzında ve makadinde firengi yaraları (Her&do - Sypbhilis - irsi firenği) meydana çıkar. Bir de sütnine olacak kadının diğer çocuklarının o muayenesile ahvali (o sıhhiyelerine (o bakılarak sütünün kuvvei gıdaiyesinin dere- cesi anlaşılır.. Sütninenin sütü üç aylıktan fazla olmamalıdır. Yaşlı, eski sütleri, yeni doğmuş çoçuk- ların mideleri kabul gibi bir zaman sonrada çocuk büyümeden okadınn sütü de kaçar.. Bir süt ninenin muayene- sinde en esaslı nokta sari bir has- talığa, ve yahut sütün gıdai kuv- ailelerin / etmediği | vetini bozacak bünyevi bir hale duçar olmasıdır.. Bütün şeraiti sıhhiyeyi havi bit süt ninenin sütünün çocuğa yara yıp yaramıyacağını anlamak güç- tür. Bu sütün her ne Suretle mu- ayenesi olursa olsun bize kat'ibir fikir vermez.. Sütün yaradığına dair en güzel bir ölçü çocuğun bizzat kendisidir. (Çocuk sütü güzel (Oo bazmeder ve Neşvü- neması, büyümesi tartı ile sabit olursa kadının sütü ister Sulu, ister koyu olsun çocuğa eyi ge- liyor deriz.. Eyi bir sütnine (| sigara, çok çay, kahve içmemeli. Alkol kul lanmamalı, süte koku verecek şeyler yememeli. Çocugu salla- mağa alıştırmamalı, çocuğun ağ- zima sureti katiyede yalancı emzik vermemeli, geceleri çocuğu yata- ğa almamalıdır.. Adet gören bir kadının bu zamanda sütünün bir az suyu ve şekeri azalırsa da çocuğa ekseriya bir' mazarrat vermez.. onun için böyle bir sütnine meme vermeğe devam eder. Fakat hamilede böyle değildir. Hamil zamanmda süt kemiyet ve keyfi- yet cihetile tagayyür eder. Teşvi- şatı hazmiye olarak o çocukta ishal, kusma, hattâ ihtilacat Zuhur ettiği için memeyi terk etmelidir.. Hamile kalan bir süt nirenin sütü dördüncü aydan sonra çocuğa dokunmaya başlar. Hulâsa çocuklarına meme ver- mek için Ssütnine tutan aileler çocuklarının sıhhati için sütnineyi meme verdiği müddetçe sıkı sıhhi bir nezaret altında bulundurmalı- dırlar. Dr. Ekrem Emin Marifetli saat! Hem uyandırıyor, hem çayı hazırlıyor! İsviçreli bir saatçi, dünyanın eh mükemmeli addedilen mühebbihli bir saat imal etmiştir. Saat, üzerinde biri süt veya çay, diğeride su ile'dolu iki kabın bulunduğu elektrikli bir kaminâtoya bir tel ile bağlıdır. Sabahlayin saat altıda uyanmak isteyen bir adam, saatin çalar iki iğnesinden birini beş buçuk, diğer akrebini de altiya getirerek saati kurüyor. Saat beş buçukta, iğne kaminatoyu yakıyor ve üze- rinde ki çay ve süt dolu kapları ısıtmağa başlayor. Fakat saat o suretle tertip edil- miştir ki, kaminatonun üzerine konulmuş kaplar, ancak kırk da- kıka sonra kaynayor. Saat altı üzerine kurulmuş iğne tam altıda çalmağa başlayarak uyuyan adamı uyandırıyor. Bu suretle uyuyan zat, kalktıktan on dakika sonra çayını ve sütünü kaynamış buluyor. Çabuk ve zahmetsizce: iş bulmak işçi tedarik etmek Ev, apartman kiralamak Emlâk satıp almak için bir tek çare vardır: AKŞAM gazetesine bir Küçük ilân koydurmak! Bir ilin 40 kuruş