23 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

23 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 o Ooo Akşam Irlanda piyangosu çekildi | Bu defa tali arabacılarla sürücülere gülmüş Ingilteredeki büyük piyango bir çok kimseleri birden zengin etti Londra, 19 — (Bir şey kazan- dınız mı) bir sual ki bütün ağız- lardan çıkıyor. Ingiltere bugün Irlanda piyangosundan başka her şeyi unutmuştur. Şehirde, köyler- de, sokaklarda, klüplerde, tren- lerde, tramvaylarda ve piyango biletlerinin satıldığı dünyanın her tarafında ancak piyangodan bahs- olunuyor. Tali ve talisizliğe ait hurafeler asırlardanber: yattıkları mezarlardan çıkarılıyor, batıl iti- katlara rağbet gösteriliyor. Bir kadıncağız bir bilet almış, fakat ona bir şey çıkmamış, onun biletin yakın bir bilete ise 150 bin lira çıkmış. Bunun sırru hik- meti şu suretle izah ediliyor: Meğer keşide günü kadıncağızın bahçesinden simsiyah bir kedi geçmiş, talii kedi bozmuş, çünkü siyah kediler uğursuzdur. Diğer bir kadıncağız iyi bir para kazanmış, onun kazanması mantıkidir. | Çünkü mutfağının tavanında ingiliz lirası kadar yus- yuvarlak bir örümcek ağı vardır. Örümcek zalen para alâmetidir. Çok zengin ve zengin olduğu kadar unutkan olan Lord Valeran'a 100 bin lira isabet etmiştir. Isabet etmiş amma biletini bulamıyor. Çok cömert olduğu için biletini bulmak işini hizmetcilerine bırak- mıştır. Hizmetçilerin adedi 30a yakın&ar. Bileti bulana yirmi bin lira vadeylemiştir. Henüz tahar- rriyattan hiç bir şey çıkmamıştır. Piyangodan evvel parasızlıktan dolayı bir türlü evlenmeğe cesaret etmiyen bir çok delikanlılar ta- lin lütfuna uğrayınca derhal ni- şanlanmışlardır. Kendisine 35 bin lira düşen 80 yaşında bir kadın elli senedenberi görmek istediği fakat para fıkdanından ziyaret edemediği Avusturalyaya bir se- yahat yapacaktır. Bir bilet satın aldığı için koca- smı fena surette azarlayan ve ona “ Eşşek!, diyen bir kadın şimdi onu dünyanın en akıllı adamı sanıyor. Kocasile geceli gündüzlü (kavga eden bir acuze kocasının birdenbire zengin olması üzerine şimdi ona karşı fevkalâde bürmetkâr kesilmiştir. Üçü de hizmetçi olan üç kız kardeş kendilerine mühim bir para düştüğünü duyunca derhal hizmetlerini bırakmışlar ve hemen güzel elbiseler satın alarak soluğu şık bir dansingde almışlardır. On bin lira kazanan bir sokak süpü ü süpürgesini bundan böyle yalnız kötü adamlara karşı kullanmağa yemin -etmiştir. Yemek pişirmek için gaz oca- ğını yakarken zenginliğini haber alan bir ahçı kadın sevincinden sokağa fırlamıştır. Ocağın arka- sında bir raf üzerinde duran balıkları yemek için atlıyan bir kedi ocağı devirerek yangın çıkarmıştır. Itfaiye vaktinde yetiş- meseydi bütün ev yanacaktı, Bir havuzun kenarında ayakta gazetesini okumakta olan yaşlıca bir fakir adam kazanan numaralar arasında kendi numarasını görünce sevincinden bayılmış ve havuza düşmüştür. Imdadına derhal ye- tişilmeseydi derhal boğulacaktı. Ya çıkarım ya batarım diye cebindeki son şilini piyangoya ofon 18,05 orkestra keza 20: Ders 20,45 21,05: 4 aletle salon musikisi, 21,35: Konferans. veren işsiz bir ameleye on sekiz bin lira çıkmıştır. Parayı alır almaz kendi kendine mükellef bir ziyafet çekmiş ve sabaha kadar kafayı tütsülemiştir. Kazananlar arasında her sınıfa mensup insanlar vardır. Fakat tuhaftır ki tali en ziyade araba- cılara ve sürücülere tebessüm etmiştir. Radyo 23 Teşrinisani Pazartesi Istanbul — 18 gramofon, 19,30 Alaturka musiki 20,30 Gramofon 21: Alaturka musiki 22: Hafif orkestra musiki, Berlin (1635 m.) — 19,35 Konferans ve Sair musahabeler. 21,45 «Üçüncü Kral Rich isimli şekspirin asarın- dan temsil 23,35 Peşteden: Sigan mü- $ikisi. 24,35: Otto Kermbah cazbandı. Budapeşte (550 m.) — 15,92 Har- vat Sigan takımı. 1 Ders ve musa habe 2.45: Ernes Oalmanyi'nin idare- sinde filâirmonik büyük konser (Bari Mozart ve Brahms'ıu asarından) 22 Salon ve Sigan takımlarınm mütenevvi konseri, li Viyana (516) — 18,05: Rokoko mu- sikisi (muganniye iatirakile) 19,10: Muh- telif musahabeler. 21,00 < Ein entzüc- kender Mensch> (Lâtif bir adam) isimli musikili temsil 23, yedi operetlerden parçalar (Adolf Pa takımı ve mugan- ni iştirakile). Roma (441 m.) — 20,55: Gramofon haberler. 22,05 Heyet tarafından halk şarkıları 24: Haberler. Bükreş (394 m.) — 13,55: Gram- 21,50: Bah ve mendelsohn'un eserlerin- den iki piyano ile konser 22,20: 4 alet ile konser. KISA HABERLER » Kanalizasyon bir ay sonra işliyecek — Kanalizasyonun biten |£çok aksamının kânunusaniden itibaren işletilmesi takarrür etmiştir. Ya- pılan tetkikat neticesinde ev sa- hiplerinden şimdiye !kadar henüz pek az kimselerin fmecralarını kanalizasyona raptettikleri anla- şılmıştır. Belediyece şuabata bir tamim gönderilerek bunun bir an evvel temini bildirilmiştir. * Çorum'da Gazi Hz.nin hey- keli — Gazi Hz.nin Çorum'da rekzedilecek heykelleri Çoruma gelmiştir . Heykel kaidesisinin inşaatı bitmek üzeredir. Heykelin resmi küşadı için hazırlıklar yapıl- maktadır. * Bentler tamir edilerek — Büyük bentlerden Topuzlu bendi tamire mühtaç olduğu halde kar- şılık tahsisat bulunmamış, müna- kale suretile tahsisat temini hu- susunda Dahiliye (o vekâletinden müsaade istenmişti. Bu müsaade verilmiştir. Tamir için otuz beş bin liralık tahsisat temin olun- muş ve keşifnamesi hazırlanmağa başlanmıştır. Keşif biter bitmez bentler tamir edilecektir. » M. Veyl gitti — Şehrimize gelen ve buradan Ankara'ya giderek Ismet paşa Hz. ve erkânı hükümetle temaslarda bulunan sabık reji müdürü, tramvay şir- keti meclisi idare reisis M. Veyl dün Paris'e hareket etmiştir. X Hukuk talebe cemiyeti — Hukuk fakültesi talebe cemiyeti bugün saat 15 te halk evinde senelik okongresini (o aktedecek, yeni heyeti idare intihap oluna- caktır. — Hilâfet işinde yapancı parmağı ! (Baş tarafı birinci sahifede ) kabildir. Çünkü bu devletler sa- tılık hilâfeti, para ile alacakları | halifeyi, islâm vahdeti, müstakil | bir islâm devleti yaratmak için değil, islâm milletlerini okurunu vüstai hayata mıhlamak, onların esaretlerini uzatmak için kullana- caklardır.. Bakınız dinler nelere alet ediliyorlar!, İngiltere, fransa yüz milyondan | fazla islâm milletlerine hâkimdir- ler. Hindistan, Fas, Mısır, Cezayır, Tunus, Süriye ilâ gibi. Bu devletler, kendi bir halifeyi hâkimiyetlerinin tarsini yolunda çok faydalı bir alet gibi kullanabilirler. Hele Fransa böyle bir adamı zaman zaman türkiyeye, Türk ihtilâline karşı bir irtica silâhı gibi istimale çalışacaktır. Hudut boylarımızda fransız teş- vikile yapılan tahrikâtı biliyoruz. Hilâfetin bu yolda kullanılmak | isteneceğinde şüphemiz yoktur. Aksi mülâhazaye müstenit | bir teşebbüse bu devletlerce müsaade | olunamazdı. » Bu hareketin ihtilatları ne ola- cak? onun bugünden tahliline koyulmak fazla erkendir. Biraz daha beklemek lâzımdır. Vaziyet inkişaf edinceye kadar, şöyle bir hulâsa yapılabilir: A ) Islâm âleminde asri tema- | yüllerin önüne geçmek. B ) Islâm milletlere hâkim ola- | bilmek için, onları kurunu vustai | hayatta tutmak, bu hayatın icaba- tını yaşatmak. C ) Islâm milletleri (arasında tefrika yapmak. | D ) Fransa, İngiltere tabiiyetin- deki, mandasındaki memleketlerde istiklâl hareketlerini gevşetmek. E) Mazlum milletlere, kurtuluş örneği olan Türk cumhuriyetine müşkülât çıkarmak. Satılık hilâfet bütün bu pren- siplerin icabatına göre çalışacaktır. Fetvalarla, beyannamelerle.. Hem de kendisini satın alan devletlerin kontrolu altında!. Bir müddet evvelki mahut beya- natına bakılırsa Abdülmecit vazi- | fesine başlamış gibidir.. * sa” Ingiltere, OFransa Avrupada meşguldür. Bunlar yüz | milyonca müslümanı başı boş | bırakamazlardı. Onlara bir gaile ihdas etmek lâzımdı. Hilâfeti kullanmağa karar verdiler. İyi bir kombinezon!, (Gustave Lebon), (Alemin müvazenesizliği) adında son yazdığı bir eserde, böyle şeyler düşünüyor. Fakat hayat bazen feylesofların görüşlerinden bambaşka bir şeydir. Sahnenin kahramanları, oOesmanın kendi başlarına ( sıçraması (ihtimalini | gözden uzak tutmamalıdırlar!. Türk ihtilâli hilâfete nihayet vermekle, dini, sefaletten kurtar- mak istedi. Muasır medeniyete uymak istedi. Onu Türkiyede bir entrika, bir geçim keşkülü olmaktan okurtardı. e Halifelerin ayakları altından topladı. Vicdan- ların içine koydu. Ezelden ebede kadar bakan en yüksek tahtın içine.. Yirminci asrıda islâm birliği; kalp, vicdan birliğidir. Islâmlar Allah yolunda birleşe- | bilirler. Bunun için hilâfete değil, dini vicdanlara koymağa lüzum vardır. o Tıpkı diğer (o dinlerde olduğu gibi. Hilâfet, Halife sultanların - Emeviler - Abbasiler - Fatımiler, Osmanlılar ilh - elinde kan döken bir eşkıya satırı gibi kullanıldı. Bugün satılığa çıkan bu satırın | yarın yabancı ellerde nasıl kulla- | nılacağım kestirmek zor bir şey değildir. * “. Düşüncelerimiz bunlardı. Laik hükümetimiz işi nasıl anlıyor? Bunu bilmiyoruz. Fakat inanıyo- ruz ki Türk ihtilâli yenecektir. O mutlaka muzaffer olacaktır. emirleri | altında bulunan, papaya benzer | çarşamba Mahmut Esat Bu film büyük yıldızın Matineler: 2,30 ASRİ LiSANLARI ve bu TECRUBE DERSİ ANKARA Hacı Bayram caddesi Atina seyahali 6. 5 - F.B takımları Yunanlı- lara idman maçlarına başladı Kânunuevvelde Atinaya gide- ! cek olan Fenerbahçe-Galatasaray muhteliti dün A-B işaretli iki takım şeklinde bir hazırlık maçı yapmıştır. Her iki takımda ikinci takım oyuncularıda vardı. Hava soğuk olduğu hâlde dünkü ekzersiz ma- çı alâka ile takip edildi. A — Takımında Ulvi, Burhan, | Vahi, Zarif, Rıza, Bülent, Methi, Şeref, Necdet ve Komal oynadılar. B — Takımında Hadi, Zeki, Latif, Muzaffer, Natık, Fürüzan, Alâettin ve Niyazi bulunuyordu. Bu şekildeki Maçlara cuma ve pazar günleri devam edilecektir. Pera takımının İzmirdeki maçı Izmir 22 (A.A.) — Şehrimizde bulunan Pera takımı bugünkü ikinci müsabakasını İzmir spor takımile yaptı. Birinci haftayım ilk 20 dakika Peralıların O hâkimiyeti (o altında geçti. 23 üncü dakikada İzmir spor kalecisinin yanlış çıkışı yü- zünden Peralılar ilk gollerini yap- tılar. Bundan sonra İzmir spor açıldı. Pera kalesine tehlikeli akınlar yaptı isede gol çıka- ramadı. Ikinci haftayımda rüzgâ Pera- Marın lehine idi. Izmir sporluların akınları heder oluyor ve sayı çıkmıyordu. Oyu- nun hitamına on dakika kala Peralılar ikinci gollerini da yap- tılar. İzmir svorcular çok çalıştı- larsa da Peralılar pen altından üçüncü ve biraz sonra dördüncü gollerini yapmalarınaman olama - dılar. Oyun da 4-0 Peralıların galibi- yeti ile hitam buldu. * Ticaret odası intihabı — Ticaret odası umumi meclis inti- habı için müntehibi sani intihabı günü ( başlıyacaktır. Intihap perşembe günü akşam nihayet bulacaktır. Ticaret odasının 15000 azası olduğundan bu aza müntehibi evvel olarak intihaba ( iştirak edecektir. ELHAMRA SiNEMASINDA Onümüzdeki Çarşamba akşamı LUPE VELEZ (TOLSTOJ) nin “BASİBADELMEVT, şaheserinden muktebes VOLGA SAHİLLERİNDE sözlü filminde temaşagiranı teessür ve heyecana gark edecektir. Bugün MİLLİ SİNEMADA GECE SEVDALARI “ MAVİ MELEK ,, filmine nazire olarak yapılmış mevsimin en güzel filmi. Mümessilleri : DANİEL PAROLA, JOSSELİNE GAEL Fransızca sözlü şarkılı büyük film. Ayrıca VAHŞİLER GELİYOR 3 üncü heyecanlı devreleri sözlü, şarkılı sergüzeşt filmi -5 Suvare 9,30 BERLİT de öğrenirsiniz ZAMAN kazanırsınız. Müptedi ve müterakki talebe için yeni kurslar açıyor. NDE) Teşrinizani 1931 en mükemmel filmidir. öğreniniz PARA kazanırsınız. lisanı MECCANENDİR. İSTANBUL Beyoğlu - İsliklâl cadddesi 373 ARTISTIK'te Haftanın büyük muvaffakiyeti HAYATINI KAZAN filmini görmek fırsatını kaçırmayınız. Mümessilleri: DOLLY DAVİS ve VICTOR BOUCHER MAJİK”te GRETA GARBO PUSE filminde alkışlanıyor. iSTANBUL BELEDİYESİ DARÜLBEDAYI TEMSİLLERİ Yarın akşam saat 21,30 da YANAR DAĞ Komedi 3 perde Yazan: L, FULDA Tercüme eden: Seniha Bedri Talebe gecesi Pazar ve Cumartesi günleri tenzilâtlı halk gecesi Yakında : ŞARLATAN Darülbedayi'de serbest Balet dersleri açılmıştır, vücutları dansa elverişli genç kızlar bu mecçani derslerden istifade (edebilirler. Arzu edenlerin her gün saat üçten üç buçuğa kadar rejisöre müracaatları. İstanbul icra itiraz merciinden: Balatta Dıramanda Devrişali ma- hallesinde Bostan sokağında No. 41 hanenin hissedarlarından olup ikametgâhı meçhul olan Zeynelağa mahtumu Hüseyin ve Tevfik ef. vereseleri Hamdi efendi ile Şaziye hanımın yevmi mürafaa olan 12/ 12/931 cumartesi günü saat 14 de İstanbul itiraz meclisinde bulunmadıkları bir vekil göndermedikleri taktirde müteveffa Tayyibe hanımın Hacer hanıma olan borcundan dolayı satış tarzının tayini cihetine gidileceğini mü- beyyin işbu ilânen tebliğ olunur. icra veya davetiye © varakasi 2 Sırrı bey — Kocaeli meb- usu Sırrı bey dün sabah mecliste iken üzerine birdenbire fenalık gelmiş, koridorda ( bayılmıştır. Sırrı bey tedavi edilmiş, iyileş- miştir Koğünümndi -