22 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

22 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 Akşam 22 Köânunuevvel 1931 BERLİN MEKTUPLARI mn Üçüncü devlet ne demektir ? Berlin 16 ( Hususi) — Burada kir “üçüncü devlet, lafıdır gidi- yor. Üçüncü devlet ne demektir? Almanya prens Bismark'tan evel ayrı ayrı, küçük küçük hükümetlerden (müteşekkil | bir yerdi. Prens Bismark bu küçük küçük Ohükümetleri bir araya topladı Almanya imperatorluğunu kurdu. işte bu birinci Alman bükümetidir. z Umumi harpten sonra impera- tor kaçtı. Memlekette “ihtilâl çıktı. Imperatorluk, bütün krallıklar, prenslikler ilga edildi. Ve nihayet Almanya cumhuriyeti bugünkü şekli ile teşekkül etti. İşte ikinci Alman hükümeti de budur.. Alman milliyetperver sosyalist- ler yani faşistler kendi mantıkla- rına göre bir devlet şekli tasavvur ediyorlar ve buna “üçüncü devlet,, ismini veriyorlar. Eski oOAlman imperatorluğu tamamile aristokrasi ( esaslarına istinat eden bir idare idi. Şim- diki idareyi tesis edenler ise sosyal o demokratlardır. e Sosyal demokratlar açıktan açığa komü- nist olmağa çekinen fakat onlara pek yakın olan kimselerdir. Sos- yal demokratların ilk zamanlar pek çok taraftarları vardı. Bunlar uzun zaman Almanyayı idare etmişlerdir. Bugünkü Almanya hükümetini teşkil edenler Sosyal - demokrat değildir. Muhtelif fır- kalara mensup kimselerdir. Bu- günkü Alman hükümeti memleketi sükünet ve sessizlikle idare etmek taraftarıdır. Milliyetperver sosyalist fırkası- nın * saftarları pek çoktur. Fır- karın lideri Hitler'in programıda şudur: Almanyanın üzerine yükle- tilen agır tamirat borçları inkâr edilecek, şahsi borçları tanılacak, kırtasiyecilik temamile kaldırıla- cak, idare mekanizması sadeleş- dirilecek, devlet teşkilâtı az para ile idare olunacak.. Halbuki (Ohükümet tazminat borclarını (ret etmeği büyük bir basiret addetmiyor. Sol cenah fırkası kısmen hükümeti tutmakda kısmende milliyetperver sosyalist- lere mütemayil görünmektedir. Sag cenah fırkasının hükümetle arası tamamile açıktır. Faşistler hükümeti kendileri teşkil etmek istiyorlar. Eğer bunların arzuları tahakkuk ederse Almanya üçüncü bir hükümet şekli ile idare edil miş olacaktır. İşte Almanyada bu yakınlarda ağızdan ağıza deve- ran eden “üçüncü devlet,, budur. Hitler ve fırkası mevkii iktidara gelirlerse ne yapacaklar?. Geçenlerde Ingiliz ve Amerikan gazetecilerine verdiği obeyanatta Adolf Hitler bu suale şu cevabı vermiştir: Hükümet idare sistemi ıslâh edilzcek, Almanların, böyle ikinci sınıf bir millet gibi muamele görmesine tehammül edilmiyecek ve musavat istenecek.. Şark hududunun islahı dahi milliyetci- lerin en büyük emelidir. Aramak Bulmak Almak Satmak İçin Akşam'a bir küçük ilân Koydurunuz, derhal alıcı ve satıcı bulursunuz. Çünkü AKŞAM Bütün Türkiye'de en fazla satılan gazetedir, İngilterenin şimalinde feyezan Bir çok yerler su altında * malz Son günler zarfında İngilterenin şimaline şiddetli yağmurlar yağmış, nehirler taşarak bir çok arazi su altında kalmıştır. Bazı yerlerde su şimendifer hattını, kasabalarda sokakları kaplamıştır. Bu yüzden nakliyat işleri çok güçlüğe uğramıştır. Bazı şehirlerin sokaklarında sandallarlı gezilmiş, yahut arabalar, otomobiller yarısına kadar suya batarak gidip gelmişlerdir. Yukarıdaki resimler bu feyezan hakkında bir fikir vermeğe kâfidir.llk resimler su altında kalan şimendifer hattını ve bir işaret mahallini, ortadaki deniz halini alan ovayı, aşağıdaki de Vhitby sokaklarının halini gösteriyor. Amerikada işsizlik ve sefalet artıyor Amerikada işsizlik gittikçe artmaktadır. Bu yüzden bir çok sefalet lâvhaları görülüyor. Yukarıdaki resimler bunlardan bir kaçını göstermektedir. Resimlerden biri düşmüş bir aileye yardımı, diğeri Fila- delfiya şehrinde barakalarda yaşayanları, alttakilerden solda olanı sokak ortasında kalan bir karı kocayı, sağda belediye tarafından aç çocuklara yemek verilmesini göste | makaleler Kari mektupları Bir yerde otuza, başka yerde altmışa Ibtikâr, ihtikâr diyerek hergün bu çirkin halin meni hakkında yazılmaktadır. Bu ya- zıları.. bilmem ne gibi bir tesiri oluyor. Balık pazarında ve balıkhanede' uskumru balığının okkası toptan sekiz kuruşa ve perakende olarak 30 kuruşa satıldığını gazeteler ilân ediyor. Bir kere Kadıköy balıkçılar sokağını teşrif buyursas larda balıkçıların kendilerine mah- sus bir şive ile hep bir ağızdan uskumru altmışa, elliye diyerek feryatlarını duysalar.Uskumru yerli deniz mahsulüdür. Arada bu ka- dar far nasıl olur? Karilerinizden Kadıköyünde: Nizami Şehit ailelerine verilecek maaş Şehit ailelerinin alacakları ma- aşlara dair meclise bir teklif ya- pıldığını gazetelerde — memnuni- yetle gördüm. Bu teklif kanun da hazine ile alâkası kesilen şehit ailelerine tekrar maaş bağ- nalacağı bildiriliyordu. Hakikhten bu gayet yerinde bir tekliftir. Hazine ile -lâkasi kesilen bir çok zavallı sehit aileleri pek müşkül vazi» düşmüşlerdir. Esasen bunlar azdır da.. Bu tek- lifin kesbi kanuriyet etmesini canı gönülden temenni ederiz. Bir şehit ailesi Otomobillere konacak dama işareti Istanbulda 2090 otomobil var- dır, bunların o yılbaşına kadar behemehal kenarlarına dama işa reti çektirmezlerse o günü tica- | resiza menedileçeği bildirilmiştir. Beher arabanın dama işareti ola» rak 10 lira vermesi mecburidir. 2000 otomobilin boya bedeli 20 bin lira eder. Tasarrufa riayet, milli serveti muhafaza bu mudur? Bir şoför Yeni mahallelere lamba koymali Şehzadebaşında Kemal paşa mahaliesinde yeni yeni apartıman- lar ve evler yapıldı. Bu mahalle eskisine nazaran çok değişmiş- tir. Evvelce bu mahallenin bir kısmı yangın yeriydi.Bittabi bele- diye yangın yerlerine elektrik lambaları asmamıştı. Şimdi bura- ları w- bir hale gelmiştir. Beled iresi bu gibi yerlere lamb . koymalıdır. H.A. Ötobüsler korna çalmıyorlar Bugünlerde Istanbulda otobüs seferleri çoğaldı. Şimdiye kadar vesaiti nakliyeden mahrum olan bir çok semtler, mahalleler bu servislerden çok memnundurlar. Vaktile işlerine gidip gelebilmeğe muvaffak oluyorlar. Fakat, © otobüslerden çoğu, yıldırım süratile gidiyorlar. Hele köşe ışlarında, dönemeç yer- lerde korna çalmak akıllarına gelmiyor. Istanbulun dar sokaklarında her an bir kaza olması mümkündür. Belediye aceba bu otobüsleri biraz dikkatli hareket etmeğe mecbur edemez mi? Sirkeci: C. S. Konserveler muayene edilmeli Son zamanlarda şehirde satılan bazı konserveler bozuktur. Bun- ların eskiden kalmış olması ihti- mali çok fazladır. Bilhassa bazı konserve kutularının üstünde eski arap harflerile adres isim ve saire yazılılır. Demek bu gibiler geçen sencuvu değil, daha evvel ki senelerden kalmışlardır. Bele - diyenin bu mesele üzerine dikka- tini ehemmiyetle celb ederim. Konserve kutuları esaslı surette kontrol edilmeli ve halkin sıhha- tiyle alakadar olar bu iş ihmal olunmamalıdır. FE