22 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

22 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

22 Kânunuevvel 1931 ark a GÜNÜN HABERLERİ Ceviz kütükleri Bu gidişle ceviz ağacı kalmıyacak Ağaçlar birer ikişer kesilip kütükleri satılıyor Bu sene ceviz kütüğü ihracatı fazladır. Evvelce de bahsettiğimiz gibi siparişler daha ziyade Al manyadan vaki olmaktadır. Anadoluda ceviz kütüğü para ediyor diye, ceviz ağaçları kökün- den sökülmektedir. Vaziyet bu şe- tetkik seyahati Şu sırada tacirlerin böyle bir seyahatine ihtimal verilmiyor Berlin Türk ticaret odası tacir- lerimize bir tetkik seyahatı tertip etmiştir. Seyahat 2 martta başla- yacak 27 martta bitecektir. Seya- hata iştirak edenler 515 lira sar- fedeceklerdir . Bu tetkik seyahatinden maksat tacirlerimizin Alman piyasalarını tanıması, mallarımıza mahreçler kilde'devam ederse memleketimizde | bulmasıdır. ceviz ağacı kalmıyacaktır. Bugün için ceviz kütüğünden memlekete bir kaç yüz bin lira girecek fakat bir kaç senede bu servet mahvolacak- tır. Halbuki meyva veren bu gibi ağaçların kesilmesi menedilmiştir. Orman daireleri (kesilecek ve kesilmiyecek (ağaçlar hak- kında (Oköylüyü ikaz etmek mecburiyetindedir. Bu gibi teb- ligatı o dinlemiyenler | hakkında daha ağır cezalar vermek lâzım- dır. Iktisat vekâletinin bu mesele hakkında nazarı dikkatini celbe- deriz. Yunanistan tütün bandrol resmini artırdı Atina 21 ( Hususi ) — Yunan hükümeti tütün kilosu başına almakta bulunduğu 292 drahmi bandrol resmini 300 drahmiye çıkarmıştır. Yapılan bu zamdan senede 35 milyon drahmi “yani bizim paramızla bir milyon lira fazla varidat elde edilecektir. Bu paralar, münhasıran çocuk ve fakir kimseler aşhanelerine tahsis edilecektir. İngilterede sis Bu yüzden bir çok kazalar oldu Londra, 19 — bütün İngilterede gayet şiddetli soğuklar hüküm (sürmektedir. Bundan: başka memleketin her tarafı kesif bir sis tabakasıyle örtülüdür. Münakalat bazı yerler- de kısmen ve bazı yerlerde tema- men durmuştur. Kar bir buçuk metreyi bulmuştur. Londra sokaklarında sisten önünü görmiyen bir çok otomo- biller istikametlerini kaybederek çarpışmış ve bunların durduğunun farkına varamıyan diğerleri de gelip bunların üzerine bindirmiş- lerdir. Bu suretle caddeler tıkam- mış kalmıştır. Bir çok otomobiller de bazı sokakların yanlarındaki çukurlara devrilmiş ve devrildikleri yerlerde kalmışlardır. Eğer kar kalın bir tabaka teşkil etmeseydi mühim insan zayiatı olacaktı. Otomobil- ler durunca yüz binlerce “halk şimendüfer istasyonlarına üşüş- müştür. İstasyonlar büsbütün dol duğu için büyük bir kalabalık istasyon haricinde bekliyor ve ısınmak için meydanlarda futbol ve kar topu oynıyordu. Essex eyaletinin 'cenubu şarki- sindeki “yollar üzerinde işliyen otomobiller de Londra sokakla- rında olduğu gibi çarpışıp kal dıklarından içindekiler ya civar- daki otellere inmiş veya ahbap- lara misafir olmuşlardır. Sis yüzünden bir çok kaza vukuundan korkulmaktadır. Hull limanına mensup bir vapur Norveç sahili açıklarında müthiş bir tipi esnasında alabura olarak batmış- tır. Bütün mürettebatın öldüğü zannediliyor. Vaka mahalli çiva- rında su yüzünde bir kaç ceset görülmüştür. Bunların Omağruk gemiye ait oldukları tahmin edil- mektedir. Dünden beri Fakat seyahat programına göre tetkik (oseyahati daha ziyade Alman fabrikaları ve Alman ih- racat tacirlerinin lehine bir netice verecektir. Seyahat proğramı (alâkadar mahafilde faydalı: telâkki edilme- miştir. Esasen hiç bir tacirin böyle bir seyahate iştirakine ihtimal verilmiyor. Bozuk yumurta gönderildiği doğru değil Bir gazete Marsilyaya ihraç ettiğimiz yumurtaların bozuk ok duğu için geri gönderildiğini yaz- mıştı. İhracat ofisi bu baberi tekzip ediyor.) Noel alayı Amerikada Noel ımünasebetile ber sene kânunuevvelin on beşinde bir alay tertip edilir. Karnaval alayını andıran bu alay sokaklarda dolaşır. Bilhassa Nev Yorkta bu alaya çok ehemmiyet (verilir binlerce halk toplanır. Resmimizde alay Brodvay sokaklarından geçer- ken görülüyor. M. Venizelos Gelecek intihapta Reisi cumhurmu olacak ? Atina, 20 (Hususi Muhabiri- mizden) — Yunan Başvekili, Ve- nizelosun, dört senelik mebusluk müddeti hitam buldukdan sonra riyaseti cumhur namzetliğini ko- yacağı şayialerı, tekrar deveran etmeye başlamıştır. Hattâ, Atina gazetelerinin ver- dikleri malümata göre, M. Veni- zelos ile hariciye nazır M. Mihalakopolos o arasında, vuku bulan son mülâkat esnasında, M. Venizelos Reisi cumhur olduktan sonra, M. Mihalakoposun kabine ve liberal fırkanın riyase- tini deruhte etmesi kararlaştırıl- mıştır. o Mamafih (o salâhiyettar muhafilde, bu hususta henüz verilmiş bir karar bulunmadığı beyan edilmektedir. Hindistanda Hâkimlere sui kast devam ediyor Ingiltere hükümeti yeni tedbirler alıyor Patna 21 (A.A) — Shahvanjde bir camide infilak edici maddeleri hâmil bir sandıkla 20 bomba bu- lunmuştur. Hâkim Toblisin kat- linden sonra mumaileyhin ikamet- gâhi civarında da bir bomba bulunmuş olduğu haber verilmek- tedir. Bu bombanın üzerinde yeni bir suikast yapılacağını mübeyyin bir etiket bulunuyordu. Allahabad 19 — Burada zemin- dar denilen emlâk sahipleri Hint kongresinin tahrikâtı üzerine vergi vermemek istiyen yerli köylüler arasındaki hareket ve cereyanı durdurmak için hükümetle teşriki mesai etmeğe karar vermişlerdir. Vergi vermiyenlere tatbik edi- lecek muameleyi tasrih eden son kararname mucibince zemindarlar vergi vermekten imtina edenleri tevkif, kongre azasından tahri- kâtta bulunanları tarassut ve bunlar tarafından tevzi edilen ibtilal beyannamelerini müsadere etmek hakkıni haiz olacaklardır. Rusyada işsizler pamuk ekecek Riga 19 — “ Çalışmayanlara ekmek yoktur , Bu üç kelime Sovyet Ziraat komiseri tarafından | merkezi Asyanın pamuk yetiştiren mıntakalarında (o ahaliyi pamuk ekmeğe icbar iiçin istar olunan son emirnamenin ruhunu ve esa- sını teşkil etmektedir. Pamuk zeriyatile meşgul olacak kimselere gördükleri iş nisbetinde ekmek verilecektir. Bu tedbirleri icap eden sebep Rusyanın diğer kısımlarındaki pamuk mahsulünün bu sene pek bereketsiz olmasıdır. Çocuk haftası Atinada 20 bin çocuk geçit resmi yapacak Atina, 19 (Hususi) — Yunanis- tanda çocuk haftası, 26 kânunu- evvelde başlıyacaktır. Bu hususta tanzim edilen program mucibince askeri borazanlar, caddeleri do- laşacaklar ve boru çalmak suretile çocuk haftası merasiminin başla- dığını halka ilân edeceklerdir. O akşam Atina şehri tenvir edilecek ve gece gene borazanlar boru çalmak suretile, o günkü merasimin bittiğini haber vere- ceklerdir. 27 ve 28 Kânunuevelde tiyatro- larda ve sinemalarda temsiller verilecektir. Yıl başı yortusunun arifesinde, yirmi bin çocuğun iştirakile bir resmi geçit yapılacak kendilerine paskalye (çörekleri dağılacaktır. Ihracat eşyası Avrupada findik ve üzüm vaziyeti Berlin Türk ticaret odası Alman piyasasında fındık ticareti hak- kında bir rapor hazırlamıştır. Bu raporda şu malümat veriliyor: Mevcut mal istekli satılmakta- dır. Depolarda mal kalmamıştır. Fiatler artmağa mütemayildir. Fakat ihracatçı memleketlerin birbirlerini (o devamlı mal gön- dermeleri fiatleri kırmıştır. Aynı raporda üzüm vaziyeti de şu suretle hulâsa edilebilir: Yakında (Hamburg (o piyasa- sına külliyetli mıktarda Iran malı gelecektir. Izmir üzümleri bun- dan müteessir olacaktır. Ameri- kan kuru üzüm sendikası şimdiye kadar Almanyaya 80,000 ton üzüm satmıştır. Bu sene istihsal memleketlerinde ihtiyaca nisbetle az olduğu anlaşılmaktadır. AKŞAM'ın tefrikası: No 72 22 Kânunuevvel 1931 KIVIRCIK PAŞA Büyük Milli Roman — Mantepsiye gele- çek enayı yok; gözünü aç ta karşındakine bir baksana hırbol — Bu bapta bir miktarcık ( iktidarım olsa emrinizi ifaya bezli gayret eyleyim, çalışıp (o cabalayım | Halbuki abdiâciz her şeyden bibaber... — Sahimi söyle- yorsun, yoksa hışır mı atlatıyorsun? İyi düşün; Etyemezli Vey- seli tongaya bastırı- rım diyorsan... Yine (o kuşağının kenarından tabanca- nın kılıfını gösterdik- ten sonra elini kal- dırıp tersine çevirdi: — Tabancanın, bıçağın namusu var. Beş kardeşi bir ine- rim; araba altında kalmış oyuz köpek gibi yerde saymazsan bana it oğlu it desinler! Şehriye, hayret edilecek bir soğuk konlılık gelmişti. Hakikaten, kendi hiç alâkadar değilmiş gibi anlatıyordu: © : — Yalan söylüyorsam her şeye razıyım. Cenabı hak, aslan gibi bir delikanlıyı tavsit ederek bir âciz şu mihnetgâhtan kurtarmış ve zümrei şühedaya katmış olurki oda, bence fenimelmatlüp. Fakat işin yüzü, müferilerin zannı gibi görünse de astarı öyle değil, beyzadem! hemşirei ismetpena- hileri (o (hanımefendimizden os0- runuz. Odalık meselei mahude- sinde yeğâne müteşebbis, Allah selâmetler versin, velinimet paşa- mız. Bu keyfiyette, kendilerine el ayak olanda o çehre züğürdü, haysiyet fakiri, delifişek Rober mendeburudur. Hattâ, mübarek bayram gecesi, velinimetin önüne düşüp o menhus facirenin evine götüren, orada, işünuş arasında, banımefendimizin vürudunu his- seder etmez yer yarılıp yere giren de kendisi imiş. Bendeniz işittiğimi söyliyorum; rivayet bu merkezde. Mamafih, uzun söze ne hacet! Haremi şerife buyurup ablânızdan tahkiki key- fiyet edin. Aksi sabit olursa he- men buraya avdetle dainizin cezayı sezasını verin! Veysel, bu laflara inanmıştı. Şehriye Okarşı hiddeti geçmiş, şimdi ondan fikir danışmak, rey almak istiyordu. Artık rahat rahat konuşuyor- lardı: — O herif nerede? — İffetpenahımızın ısrarı ve yeminini müteakıp, pilıyı pırtıyı topladı; defolup gitti. Yüzünü şeytanlar görsün; gelmez yola gitmiştir inşaallâh! — Kerata nerede oturuyor ? — Kendisile üç çift söz etmiş insan değilsem de mesmuatı aciziye nazaran Kuzguncuk'ta. m gunluklardan Nevazilden içtinap ediniz. Slons's, nevazil olan mahallere sürü dükte dahile nüfuz ve bu yerlerde temiz kan tedarik ve ağrıları teskin eder. Şiddetli soğuklar veya fazla yor- mütevellit sızılar için | Sloan's mükemmel bir devadır. Romatizma, * kulunç, siyatik, bel ağrıları ve sair sızılarda Sloan's kullanınız. Sloam?s Liniment ) — Ağrıları Keser Müellifi: Sermet Muhtar — Yarın akşam bendesin, anlat! — Kuzguncuk'ta, âlâ; fakat neresinde acaba? Kuzguncuk koca yer... — Durunuz mirim durunuz! Germü serdü ruzigâr (o hafızai kadimeyi bırakmadı ki; biraz düşüneyim. oÖtekine, berikine, boyuna tekrar ederdi de uzaktan uzağa benim de kulağıma giderdi. Kuzguncuk'ta ... Yarab nerede idi? Bir bostan ismi var amma... — Aman şunu bul, bey babal — Meşeli (o bostamn;.. (Değil. Çınarlı (o bostan;.. Oda değil Havuzlu bostan;.. Hayır. — Haydı arslan, yakala kuy- ruğundan. Şehri, parmağı şakağında dü- şünürken oturduğu yerden, sevinçle zıpladı: — Tahtalı bostan! — Yaşşşal — Evet; Kuzguncukta Tahtalı bostan civarında, lisani fransevi muallimi Rober efendi. — Yarın akşam rakıda bende- sin; anlat! —Biz de nafile kendimizi üzdük. iskeleden çıkınca kime sorsan merkumun evini gösterirmiş! — Odalık hanım şimdi'meydan- larda yok değil mi? — Konaktakilerden nazaran öyle imiş... — Hiç şüphesiz herif nerede olduğunu bilir. — Ona ne şüphe. Hattâ ben- denize kalırsa önüne düşüp götü- ren, meydandan çeken de odur. Veyselin kulağına eğildi. Itinalı bir tavur takınarak, gizlice fısladı: — Paşamızın da malümatı ol- ması aglebi ihtimaldir. Dişarıda ayak patırdıları oluyor, uzaktan : “Şehri efendi! Şehri efendi!,, diye Ismail ağanın ses- lendiği işidiliyordu. Lâkırdı bura- da kaldı. işidişime (Devamı var ) ao