22 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

.—şğşğşZş Zİ Yeni sıhhiye teşkilâtı (Baş tarafı birinci sahifede ) 5 — Heybeliada sanatoryomun- da hasta miktarı günden güne çoğalıyor. Sanatoryomda idarei hususiyenin evelki sene yirmi yatağı olduğu halde geçen sene bu miktar, on yatağa irdirilmişti. Ibtiyaç karşısında bu sene yatak- lar gene yirmiye iblağ edilecektir. Fakat, bu tedbir de kâfi görülme- diğinden bu sene Heybeliada sanatoryomuna yeni bir dispanser ilâve edilecektir. Bu suretle mü- eseseye daha fazla hasta alınması mümkün olacaktır. 6 — Cerrahpaşa hastahanesi civarında belediye tarafından ya- pılacak müstakil verem hastaha- nesi arsasının istimlâk masrafının yarısına idarei hususiye de iştirak edecektir. Bu yardımdan sonra verem hastahanesindeki yataklar- dan 40-50 si idarei hususiyenin emrine tahsis edilecektir. Yeni bütçe, umumi mecliste müzakere edilerek kabul edildik- den sonra derhal tatbik edilecektir. Uilâyet sıhhiyesinin, Istanbulun sıhbi teşkitâtı için düşündüğü bu tedbirleri takdirle karşılarız. üçüncü kar (Baş tarafı birinci sabifede ) Dün geceden bu sabah saat yediye kadar yağan kar, 4 santi- metro idi. Dün gece rüzgâr şimalden Omütevassıt (kuvvette esmiştir. Bugün de hava kapalı geçecektir. Karın devamı muhte- meldir. Trakyada ve Bulgaristanda Edirne, 22 (Hususi) — Bu ha- valiye mebzul surette kar yağıyor. Bütün Trakya kar altındadır. Hava soğuktur. Termometre sıfır- dan aşağı 6 derecedir. Sofya 22 (Hususi) — Bütün Bulgaristanda şiddetli bir kar fırtınası büküm sürüyor. Bazı yerlerde karın irtifaı bir metroya yaklaşmıştır. Bu yüzden bazı hat- larda şimendifer seferleri durmuştur. Adanada bahar havası var Adana 21(A.A.) — Adanada dünden beri bahar havası var. Bir çok kimselar ( paltolarını çıkarmağa mecbur olmuşlardır. Meclisin bu hafta nihayetinde tatil etmesi muhtemel değil Dün şehrimize gelen meclis reisi Kâzım paşa hazretlerinin seyahati refikalarının rahatsızlığı ile alâkadardır, Kâzım paşa refi- kalarını tedavi için Parise gön- dereceklerdir. Meclis reisi cuma günü Ankaraya avdet edecektir. Kâzım paşa hazretleri, elde çıkarılacak mühim kanun lâyiha- ları olduğundan meclisin bu hafta nihayetinde içtimaımı tatil etmesi muhtemel olmadığını söylemiştir. Eroin bulundu Üsküdarda (o Ahmet isminde biririnin eroin sattığı haber alı- narak yakalanıp üzeri aranmış, cebinde bir miktar eroin bulun- muştur. Sebepsiz cerh Muammer isminde birisi dün gece Gedikpaşadan evine gider- ken Sabak isminde biri önüne çıkarak kendisini bıçakla karnın- dan yaralamıştır. Muammer has- tahaneye götürülmüş, Sahak ya- kalanarak tahkikata başlanmıştır. Florenceda bir yangın Florence 21 (A. A.) — Gece kolordu binasında çıkmış olan yangın, sabahleyin söndürülmüştür. Birinci katta 100 kadar oda harap olmuş ve damın büyük bir kısmı yıkılmıştır. Almanyada kış Yangında itfaiye neferleri soğuktan dondu Berlin 21 | Hususi | — Bütün Almanyada şiddetli soğuklar hü- küm sürüyor. Termometro sıfırdan aşağı 15-20 dereceyi göstermek- tedir. Bazı yerlerde termometro 28 dereceye kadar inmiştir. Bil- hassa şarki Almanyada hava çok soğuktur. Ekseri nehirler donmuştur. Bir çok yelerde şiddetli kar fırtına- ları hüküm sürmektedir. Ştutgart, 21 — Buradaki tarihi şato bir yangın neticesinde yan- mıştır. Zarar ve ziyan çoktur. Hava soğuk olduğundan itfaiye efradı yangınla mücadele etmekte çok müşkilâta tesadüf etmiştir. Bunlardan bir kısmının bazı azası soğuktan donmuştur. (Şimdiye kadar 30 kişi hastahaneye sevk- edilmiştir. Pamuk mütehassısının raporu Adana 21 (A.A) — Amerikalı pamuk mütahassısı Klark, Ege ve Adana mıntakasında yaptığı tetkikatta ait umumi raporunu ikmal etmiştir. Raporu bir kaç güne kadar vekâlete göndere- cektir. Pamuk tohumlarının ıslahı için ısmarlanan makineler gelmiş- tir. Tobum ıslahı tecrübelerine başlanacaktır. Tütün inhisarı müfettişlerinin harcırahı Ankara 2i — Bütçe encüme- ninde tütün inhisar idaresi bütçe- sinde 80 bin liralık münakale yapılmasına dair olan lâyiha mü- zekere edilerek bazı tadilâtla kabul edilmiştir. Bu tadilâta göre müfettişler harcırah faslına iste- nilen 20 bin lira yerine 10 bin lira tesbit edilmiş, ikramiyeler tertibinden ancak 5 bin lira tenzil edilmiştir. Ecnebi mektepler Ankara, 21 — Maarif vekâleti ecnebi ve ekalliyet mekteplerinin pazar ve cumartesi günleri tatil yapabileceklerini bu mekteplere bildirdi. Muamele vergisi Ikinci madde hakkında bir tefsir yapıldı Ankara, 21 — Bütçe encümeni muamele (vergisinin omuvakkat ikinci maddesinin tefsirine dair Bilecik mebusu Ibrahim beyin takririni müzakere etmiştir. Bu meselenin tefsirle halline kanun maddesinin metni müsait görül- memiş ve bir lâyiha hazırlanmıştır. Heyeti umumiyeye tevdi edilen bu lâyiha aynen şudur: Madde 1 — Sınai müesseselerin 930 senesi nihayetine (Okadar tahakkuk etmiş bulunan muamele vergisi bütçelerinin altıda beşile hazinenin gene 930 senesinin nihayetine kadar işbu müessese- “lerde olan prim tahsisatlarının kayıtları mütekabilen terkin olun- muştur. Sanayi ve Maadin bankası emrine geçmiş seneler prim muka- bili olarak verilmiş olan 1 milyon lira mezkür bankanın sermayesine ilâve edilmiştir. Arnaldo Mussolini öldü Milano 21 (A.A.) — M. Musso- lini'nin erkek kardeşi Arnaldo Mussolini'ye otomobil içinde nüzül isabet etmiştir. Arnaldo Mussolini derhal en yakın eczaneye götü- rülmüş, fakat biraz sonra ölmüştür. Akşam Bu ( Bu Sabahki 'Telgraflar İ Askeri tekaüt Kanunun bir maddesi tadil edildi Ankara 21 (Hususi) — Hükü- metçe tekaüt kanununun 18 inci maddesinin tadiline dair Meclise şu lâyıha verilmiştir : Mütekait zabitlerle askeri me- murlardan sefer ve hazar vakit- lerinde askerlik hizmetine alınan- lara rütbe ve memuriyetleri mu- hassâsatı verilmek üzere tekaüt maaşları muvakkaten kesilir. Bunlar hazar veya seferdeki hizmetleri esnasında malü! kalır- larsa evvel ve ahir hizmetleri mecibuuna ve malüliyet derece- lerine nazaran yeniden tekaüt maaşına nail olurlar. Yalnız seferberlik zamanına münhasır olmak üzere hizmeti hizmeti esnasında sınıflari terfi edilmiş olanlara evvel ve ahar hizmetleri mecmuuna, yani rütbe sınıflarına göre yeniden tekaüt maaşına nail olurlar. Bu kanunun tatbikinden evvel mütekait zabitlerden ve askeri memurlardan Oomuvazzaf sınıfa nakletmiş olanlar dahi tekrar tekaütlerind eevel ve ahar hizmet- leri mecmuuna, yani rütbelerine ve sınıflarına göre yeniden teka- üt maaşına nail olurlar. Mübadele işi Bütçe encümeninin mühim bir temennisi Ankara 22 (Husnsi) — Bütçe encümeni mubtelit mübadele ko- misyonu için tahsisat kabul ederken mazbatasında komisyonun bu mali sene içinde faaliyetine behemehal nihayet vermesi, Bütçenin bu mas- raftan kurtulması lüzumunu işaret ederek şu kaydı ilâve etmiştir. Komisyonun faaliyeti nihayete erdikten sonra Ankara itilâfnamesi mucibince (o vazı'yet (o muamelesi yapılacağına göre muhtelif ka- nun ve muahedenamelerle devren intikal eden mallardan henüz zahire çıkarılmıyanların bir an evel tetkiki ve. intacı için icap eden tedbirlerin ittihazını nazarı dikkate arzederiz. Dahiliye vekilinin mühim bir tamimi Ankara 22 |Hususil— Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey kaçakçılkla mücadele için valilere bir tamim göndermiştir. Ikramiye Gizlenen vergi ve mektum mallar hakkında lâyiha Ankara 21 — Mektum mallar hakkındaki lâyiha Mecliste müza- kere edilmek üzeredir. Umumi ve hususi kanunlar ve muabedeler ahkâmına göre devlete ait ve hazineemrine mevdu iaresi lâzımgeldiği (Ohalde (hükümetin ıttıla haricinde kalan bilümum menkul, gayrimenkul emval veya bu nevi emvalin intikal hakları ile saireyi ihbar edenlere ihbar edilen malın veya intifa hakkının hazineye aidiyeti tahakkuk ettik- ten sonra beş bin lirâya kadar yüzde 30 verilmek şartile muhtelif nispetlerde ikramiye verilecektir. Berlin sefaret müsteşarımız trende vefat etti Berlin, 21 (A.A.) — Türkiyenin Berlin sefaret müsteşarı Orhan Şemseddin Bey Berlin - Istanbul ekspresinde Breslava muvasalat etmezden biraz evvel sektei kalp- ten vefat etmiştir. EEE Suriyede vaziyet Şehirlerde her taraf kapalı, bir çok ölü var Adana 21 (A.A.) — Beruttan bildirildiğin göre , Suriyenin her tarafında dün büyük kargaşalıklar olmuştur. Halepte her hangi bir vakanın önüne geçmek için daha sabahleyin erkenden müslüman ve yahudi mahallelerinde asker, jandarma ve polis kuvvetleri ta- rafından tertibat alınmış, tanklar ve itfaiye arozözleri (o buralara gönderilmiştir . Bütün çarşılar kapalı bulunmak- ta ve hiç kimse evinden dışarı çıkmamaktadır. £ Çarşılarda ve mahallelerde devriyeler ve tank- lar gezdirildiği gibi havada tay- yare filoları tarafından mütemadi uçuşlar yapılmaktadır. Intihap yerlerine mühürlü olarak getirilen sandıkların açılıp mua- yene edilmesine hükümet memur- ları razı olmadıklarından ekese- riyeti teşkil eden vatanperverler reylerini okullanmaktan istinkâf ederek o evlerine (o dönmüşlerdir. Büyük O kargaşalıklardan endişe edilmektedir. Şamdan gelen bir habere na- zaren Halepte tatbik edilen bu usul aynen orada da yapılmak istendiği içir ovatanperverlerle hükümet kuvvetleri arasında mü- him müsademeler olmuştur. Bir kaç ölü ile 300 ü mütecaviz ya- | ralı vardır. Bütün şehir baştan başa kapalı dükkânlarile işsiz bir manzara göstermektedir. Beruttan Şama yeniden takviye kıtaatı, tayyare filoları ve tanklar gönderilmiştir. Şam 21 (A.A) — Kargaşalıklar esnasında (ölenlerin (cenazeleri tam bir sükün içinde kaldırılmıştır. Dün gece ve bu sabah her ta- rafta sökün hüküm sürmüştür. Münakalât muntazam surette ce- reyân etmektedir. Kahire 21 (A. A.) Sükün avdet edinciye kadar Şam da ve Hama da intihabat tatil edilmiştir. Diğer yerlerde intihabat tabii surette devam etmektedir. Tütün meselesi Tütün tacirleri Ankaraya çağırıldı Ankara 21 — Iktisat vekâleti Istanbul, İzmir, Samsun ve diğer tütün merkezlerinden tütün tacir- lerini Ankaraya davet etmiştir. Bunlar ayın yirmi sekizinde iktisat vekili Mustafa Şeref beyin riyaseti altında toplanarak tütün işlerini müzakere edeceklerdir. Almanlarla bir müzakere Almanya tarafından ray, travers, lokomotif ve sair madeniyata müteallik bilimum siparişlerimizi Alman tezgâhlarına yaptığımız takdirde çok teshilât gösterileceği hakkında hükümetimize bazı tek- lifatta bulunulmuştur. Hükümetimiz de bilmukadele Almanya'nın da kendi ihtiyacı için ayni kıymette Türk tütünü almasını teklif etmiştir. Aldığımız malümata göre Ber- lin sefaretimizle Alman hükümeti arasında müzakerat devam et- mektedir. Buz üzerinde patinaj yaparken Dalton (Michigan) 21 (A.A.) — Bir takım kimseler, buz üzerinde patinaj yaparken buz kırılmış, yedi kişi boğulmuştur. © 22 Kânunuevvel 1931 Türk parası Dördüncü kararnamenin esası nedir? - Paramızın kıymetini korumak için o hükümetçe (o dördüncü" bir kararname daha neşredilmiştir. Borsa komiseri Adil bey bu hu- susta şu İzahatı vermiştir : — Yeni kararname 1 numaralı kararnameyi obugünkü vaziyete göre tadil etmiştir. 1 numaralı kararnamenin yedinci maddesi esas, İngiliz lirası olduğu zamana göre tanzim edilmişti. Borsada alım, satım? muamele- sinde Sterlin başına alınan iki kuruş, şimdi frank üzerine alına- caktır. Ikinci maddeye göre kon- şimentolalarını bankalardan ala- cak olan tacirlere bir tahütname mukabilinde döviz verilecektir. Bu tarife ve bu kararname sarrafların ecnebi paralarını Türk parasına tahvil edebilmelerine mü- saitti. Bunlar, bu suretle şurada burada eçnebi parası satabiliyor- lardı. Badema sarraflar, bu gibi dövizleri alamıyacaklardır. Ekspres yolcularının eşyası arandı Ekspres o yolcularının © vizesiz kambiyo alarak Avrupaya götür- dükleri ihbar edilmesi üzerine evvelki akşam Sirkeciden Avru- paya hareket eden ekspres yol- cularının eşyası Borsa memurları tarafından aranılmış, fakat bunun ' neticesinde bir şey çıkmamıştır. Bu ne sür'at Ankaradan telgraf 10 satte geliyor! miz tarafından saat 23 te telgraf- haneye verilen bir telgraf bugün saat dokuza 20 kala matbaamıza tevdi edilmiştir. Doğrusu bu sür- ate diyecek yok... Ankaradan İstanbnla bir tel- grafın on saatte gelmesi çok teessüf edilecek şeydir, Şimen- difer de Ankaradan hemen bu kadar zamanda geliyor. Telgraf idaresi tahkikat yapmalı, kimin kabahati varsa şiddetle cezalan- dırmalıdır. Telgraf seri muhabere vasıta- sıdır, saatlerce gecikemez. Poliste terfiler Ankara 21 — Son imtihanlarda muavinlikten komserliğe ve polis- likten muavinliğe terfi etmeğe muvaffak olanlar (anlaşılmıştır. Muavinlikten komiserliğe (terfi edenler: Istanbuldan 945 Ali Galip, 157 Mehmet Ali 143 Ali Riza Hakâriden Mehmet Sabit, Gire- sundan 2 Burhanettin, Trabzon- dan | Mehmet, Konyadan 2 Vasıf , Afyondan 3 Hakkı, Edir- neden 10 Naim beyler. Polislikten muavinliğe terfi edenler Istanbuldan 3045 Mehmet, 352 Rasih, 443 Seyfeddin, 2368 Basri. 859 Nuri, 3526 Faik, 1580 Ali, 1532 Ali, 1770 Rıza 1740 Remzi 1175 Mehmet Emin, 1293 Fazıl, 1204 Hasan, 2602 Vamık, 2423 Hasan, Hakâriden 13 Hasan Bas- ri, Balıkesirden 22 Mehmet Emin, 2 Mehmet, Çanakkaleden 3 Yu- suf Ziya, 20 Akif, 9 Süleyman, Edirneden 114 Süleyman, 10 Hü- seyin, 20 Naim Adanadan 71 Ahmet beyler. Polis teşkilâtı lâyihasi Ankara, 21 — Polis teşkilâtı için hazırlanmakta olan lâyiha tetkik edilmek üzere adliye en- cümenine sevkedilmiştir,