22 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

22 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 İraktaki hadise Irak başvekili Nuri paşanın beyanatı Irakta vuku bulan son isyan hadisesi hakkında Irak başvekili Nuri paşa şu malümatı veriyor : — Bu isyan daka ben Bağdat' ta iken vuku bulmuş ve hükümet tarafından bir de tebliğ neşredil- mişti. Meselenin esası şudur: Barzan şeyhi olan Ahmet diğer aşiretlere nüfuzunu geçirmek iste- miş, bu sebeple adamları bazı köylere tecavüz ederek yağma etmiştir. Hükümet kuvvetleri me- seleye müdahale ettiğinden arada bir müsademe vuku bulmuştur. Müsademede askerden 1 zabit, 13 nefer şehit olmuş, 8-9 kişi yaralanmıştır. Polisten de 3-4 şehit, bir kaç yaralı vardır. Âsi- lerden de 20 kişi ölmüş, bir o kadar dasyaralanmıştır. Şeyh Ahmet bilâhare adamları tarafından vaki olan tecavüzün kendi muvafakati haricinde vuku bulduğunun iddia ettiğinden hü- kümet meselenin tahkiki için bir heyet teşkil etmiştir. Heyetin vereceği rapora göre vak'anın müsebbipleri tecziye edilecektir. Hâdise Türkiye hududunun ce- nubunda Amadiye kazasının şarkı şimalinde vuku bulmuştur ve o kadar ehemmiyeti baiz değildir. Geçen sene Türkiye, huduttaki çetelere karşı takibatta bulunur- ken, bazı Kürt çeteleri şeyh Ah- med'e iltica etmiş ise de bilâhare, bunlar tarafımızdan dağıtılmışlar- dır. Şeyh Ahmed'e de nasayihte bulunulmuştur. İstanbul 21 Kârunuevvel 1931 (Akşam fiatları) İstikrazlar Tahvilât Jet, dahili 93,50) Tramvay ooo 4,65,— Şark d. yolları | 250) Tünel 415 D. Muvahhide || 3757) pi, gümrükler 5/10 a sa Baydi maki | Anadolul 4 Bagdat, 5,20 o # T.sskeriye — Mi Kiya Esham İş Bankası 8,65| Terkos 25,60 Anadolu 16,96 | Çimento Ar. | 9,10 Reji 3,89) Ünyon dey. o 4,— Şir. hayriye 16,30 | Şark dey. 215 Tramvay 56,50| Balya 7 Umumi sigorta o 10,90) Şark m. ecza | 285 Bomonti 21,—| Telefon 16,50 Çek flatiarı (kap. sa. 16) Paris 1206,—| Prağ 15,9182 Londra 719—| Viyana 5,6021 Nüyork 0,4740— | Madrit 5,6021 Milano 9,38—| Berlin 1991230 Brüksel 3,4066 | Varşova 4,2583 Atina 36,30— | Peşte 3,63— Cinevre 243—| Bükreş 71,50— Sofya 62,2275| Belgrat 26,55 Amsterdam 118—| Moskova (| 10,6825 Nukut (satış) kuruş. kuruş 204. Fransa“ 171,—) I şilin, Av — 3 isterlin 705,—| 1 pezeta vE 1 dolar 213,50| 1 Mark 3 20 liret 78,—)| izlet ag 1 Pengo 20 f, Belçika Mİ 201ey si 20 drahmi —| 20 dinar e 20 £.İsviçre #—| 1 Çernoveç — 20 leva —| lAltn M49,— 1 florin #—| 1 Mecidiye || 51,— 20 kuron Çek.) O —| 1Banknot o 42— ** Bir intihar — Kumkapıda oturan malül gaziler (cemiyeti veznedarı Celâl bey evvelki akşam tabanca ile intihar etmiştir. Yarın akşam ELHAMRA SiNEMASINDA Kahkahalar kralı HAROLD LLOYD'in bu sene görülecek yegâne sesli ve sözlü EVELALLAH filmini göreceklerin fazla gülmekten dolayı rahatsız olabilmeleri ihtimaline mebni sinemada üç Doktor... Sekiz Hasta Bakıcı... Bir Hasta Nakliye Arabası Muhterem temaşagiranın emirlerine âmade bulundurulacaktır. Bu neşeli müsamere için yerlerinizi evvelden tedarik ediniz. Ispanyol piyangosu Ispanyada herkes piyango- nun çekilmesini bekliyor Madrit, 21 (A.A.) — Noel piyangosundan hükümetin topla- dığı para 160 milyon olup hazi- nenin temettüü 50 milyondur. Noel o piyangosu, İspanya'da oldukça garip bir âdet vücuda getirmiştir. Piyangoya az çok bütün halk iştirak etmektedir. Bütün ticaret müesseseleri ile devlet müessesatı 2000 peçeta kıymetinde tam biletler alarak memur ve müstahdemleri arasında taksim etmektedir. Her sene ayni zamanda hattâ keşideden 15- 20 gün evvel bütün biletler satılmış bulunmaktadır. Umumiyetle (fazla miktarda bilet isteyen ecnebilere satmak üzere bankalar bu sene az mik- tarda bilet alriışlardır, ihtimal bunun sebebi buhrandır. Ispanyada satış tenezzül vardır. Hattâ bu son günlerde bile resmi bürolarda satılacak biletler vardı. Halbuki geçen senelerde bilet alabilmek için elden satanlara müracaat ve hususi bir. fark tediye eylemek icap ediyordu. Bu muazzam piyangonun keşi- desi merasiminin fevkalâde bir hususiyet arzetmekte olduğu ko- laylıkla anlaşılır. Keşide muame- lesi, keşidenin intizam ile icrasına müteallik her türlü teminat ile darphanede icra olunur. Bir çok kimseler keşide esnasında hazır bulunabilirler. Işte 10 gündenberi darphanenin önünde o“ Mütahassıslar,, ismi verilebilecek olan ve miktarlari gittikçe artan bir takım kimselerin keşide günü bulunmak arzusunda olan amatörlerin yerlerini muha- faza için beklemekte oldukları görülmektedir. Bu hususi muhafızlara iskemle ve sandalyeler, battaniyeler, yi- yecek ve sıcak meşrubat getirilir. Keşide günü bunlar, yerlerini az çok yüksek fiatle amatörlere satarlar, bu fiatlerin az veya çok yüksek olmasının taliplerin mikta- rına tâbi olduğu tabiidir. Geçen sene, birinci mevkiler 200 peçe- taya ( takriben 80 Türk lirası) satılmıştır. Büyük ikramiye, 6,000,000 pe- çetadır. miktarında * On ayda ne kadar Japon malı almışız? — Ihracat ofisi tara- fından 1931 senesinin 10 ayında muhtelif ecnebi memleketlerle yaptığımız ithalât ve ihracat hak- kında hazırlanan istatistik şayanı dikkat rakkamları ihtiva etmek- tedir. 1931 senesi ilk 10 ayında memleketimize giren Japon em- tiasının kıymeti 4,937,000 liradır. Halbuki bu aylarda Japonyaya yapabildigimiz bütün ihracat an- cak 42,000 liralıktır. Gene bu 10 ayda Almanyadan 24,358,118 liralık ithalât yapmış fakat ancak 9,684,328 liralık ih- raç etmişiz. Akşam . Şehzadebaşı HİLÂL, Sinemasında 2 sözlü: şarkılı film birden SEVGİLİNİN SON SESİ RICHARD TAUBER tarafindan Ayrıca: DINAMIT HALÂSKÂR sözlü, şarkılı komik Perşembe gününden itibaren SON BULUK muazzam film. 31 kânunuevvel perşembe gününden itibaren Richard Barthelmes'in son temsil ettiği ve bu senenin en büyük muvaffakiyet gördüğü ŞAFAK KEŞİF KOLU 27 Kânunuevvel pazar akşamı MAJİK Sinemasında DiŞi KOPEK Fransızca sözlü muazzam filmini göstermeğe başlıyacaktır. bu heyecanlı ve müthiş dram senenin sinema Jabidesidir. Bugün akşam saat 21,30 da ONLAR ERMİŞ MURADINA KA Vodvil İl İl Yazan : G. Feydau lan | ii kb HN Yakında: MAYA Radyo 22 Kânunuevvel Salı Istanbul — 18 garamofon,. 19,30 Türk ınusikisi 20,30 muhtelif, 21 Türk musikisi, 22 olkestra musikisi, Berlin — (1635 m.) — 17,35 Lâ- yipzigden naklen konser, 19,5 Viyana- dan naklen Viyanalı. bestekârların ope- retlerinden mürekkep müntehap parçalar 23,55 Arkadi Flâto takımının -hafif musikisi, Budapeşte (550 m.) — 18,30 Radiç Sigan takımı, 19,35 ders, 205 | Aranka ( Siranzki takımı (tarafından operet parçaları, 20,35 konferans, müte- akıben Anton Köse Sigan takım. Viyana ( 650 m.) — 18,05 Ame- rikan orkestrası konseri. (Gramofon ile) 19,15 Muhtelif. 21,05 Opera muganniyesi Maria Gerhard ve mugannisi Tenor Lotar Ridinger'in «Holzer> orkestrasına iştirakile Viyanalı bestekârların eserle- rinden operet parçaları" 23,50 Bar mu- İstanbul Belediyesi , Şehir Tiyatrosu sikisi (dans havaları ile fantazilerden mürekkep). Roma ( 341 m. ) — 18,35 Taganni konseri. 20,25 Muhtelif. 21,45 Gramofon 22 Mütenevvi musiki, 24 Son haberler. Bükreş (394 m. ) — 13 Gramofon. 14 Keza 18 Hafif musiki ve Romen havaları. 20,15 Keza 20 Ders 20,45 Gramofon. 21 Orkestra 21,30 konferans, 21,45 taganni, 22,15 radyo orkestrası. Ekmek fiati İstanbul belediyesinden: Kânu- nuevvelin yirmi üçüncü çarşamba ie itibaren ekmek yedi ş ve francala on bir buçuk kuruştur. Ikinci kır koşusu Istanbul 21 (A. A.) — T.I. C. L riyasetinden tebliğ edil miştir : 15/1/932 tarihine müsadif cuma günü saat 11,1/2 da Beşiktaşta ikinci kros yapılacaktır. Krosa iştirak edecek atletlerin babalarının isimlerile veya sicil numaralarını müş'ir listeyi 5/1/932 tarihine kadar Atletzim heyetine göndermedikleri takdirde müsa- baka haklarını kaybederler. Bil- hassa sporcularımız bu bususta çok itina etmelidirler. Mesafe: Beşiktaş, Dolmabahçe, Gazhane, Taşkışla kapısı, Küçük Çiflikten Maçka mezarlığı tarikile Akaretler. Atinada bir maç Atina, 21 (A.A.) — Avustural- ya'lı Profesyonel “Vaker,, takımı Olimpiyakos takımını Oa karşı 2 sayı ile mağlüp etmiştir. 22 Kânunucvvel 1931 YARIN En Büyük Sinema Tel. B. O. 2851 Haşiye: Yarın akşamki müsamere i KISA HABERLER “ “Amanullah han gelmiyecek Sabık Efgan kralı Amanullah hanın Napoli'den şehrimize gele- ceği bundan evvel haber verilmiş ise de bu haber teeyyüt etme- miştir. Şehrimizde bulunan Efga- nistanm Ankara sefiri Ahmet Hanın verdiği malümata göre, Amanullah Han elyevm Napoli'de bulunmaktadır ve şehrimize gel- mek niyetinde değildir. X* Hukuk talebe cemiyetinin çayı — Darülfünun hukuk fakük tesi talebe cemiyeti dün akşam Maksim salonlarında bu seneki mezunlar Şerefine bir çay ziyafeti vermiştir. X* Yumurtaları taze tutmak için — Amerikan yumurta müs- tahsilleri yumurtaları uzun zaman muhafaza edebilnek için yeni bir usul bulmuşlardır. Bu usül mucibince yumurtalar hususi şekilde ihzar edilmiş sellefin kâğıtlarına sarılmaktadır. »* Kadın birliği sıkıntıda — Kadınlar ( birliği yeni taşmdığı binanın iki aydır kirasını verme- iği için, sahibi tarafından sıkış- tırılmaktadır. Birlik eski binaya 65 lira verir- ken yeni bina 50 liraya tutulduğu için buraya taşınmıştı. Kadınlar birliğinin mali vaziyeti oldukça düşkündür. Birliğin 600ü mütecaviz azası bulunduğu halde yarısından fazlası aidatını verme- mektedir. * Ucuz tütünler Tütün inbisarı umumi müdürlüğü kaçak- çılık ve piyasaya çıkanlacak ucuz tütün ve sigaralar hakkında tet- kikat icra etmektedir. Mütehas- sıların bu hususta hazırladığı ra- por İnhisar idaresi U. Müdürü Behçet Beyin riyasetinde bulunan müdürler encümeninde tetkik edil- mektedir. Şark vilâyetleri için 100 paralık tütün piyasa'ya çıkarılmıştır. Ada- na'da beş kuruşluk tütün ve siga- ralar satılıyor. ax Baro içtima — Baro heyeti umumiyesi dün toplanmıştır. İçti- mada senelik idare heyeti raporu okunmuş, (o heyeti (oumumiyenin tasvibine oOiktiran etmiştir. Bundan sonra yeni sene bütçesi- nin müzakeresine geçilmiş ve bütçe etrafında tetkikat yapmak üzere bir encümen teşkiline karar verilmiştir. Encümen tetkikatını ikmal ettikten sonra bir rapor hazırlıyacak ve heyeti umumiye tekrar toplanarak bütçe hakkındaki kararını verecektir. KAYDI LÂZIMGELEN BİR TARİH!! Halkın sevdiği iki artist MARY GLORY ve ALBERT PERJEAN SEVDA MACERALARI Fransızca sözlü ve şarkılı son filimlerinde ARTİSTİK ve OPERA Sinemalarında birden görünecektir Numaralı olan yerlerin evvelden tedariki mercudur. MELEK SİNEMASI EDMOND ROSTAND'ın şaheseri Zİ ural 0 i > Muazzam Fransız filmini takdim edecektir. Biletler şimdiden satılıyor. Telefon Beyoğlu 868 AKŞAM Hadisesi Olacaktır. EE Tel. B. O. 3088 için ancak bir kaç loca kalmıştır. Yarın akşam (L'AIGLON ) Bir muziplik Bir talebe sarhoşlukla neler yapmış! Londra 18 — Bir hafta evvel herkesi hayrete düşüren bir vaka olmuştu. Aberdeen darülfünunu talebesinden (o biri sarhoş iken aklına bir muziblik gelmiş ve bunu yapmıştı. İşte herkesi hay- rete düşüren vaka budur. Bu genç bir gece pijamaların- dan birinin içini gazete kâğıtları ile doldurmuş ve bu suretle mey- dana getirdiği mankenin üstüne de bir iskelet başı yerleştirerek bunu darülfünunun 100 metre yüksekliğindeki kulubenin üstüne çıkararak dikmişti. Fakat bu kulenin merdiveni yoktur. Bu genç mankeni sırtma bağladıktan sonra sarhoşluğun verdiği büyük cüretle girintili, çıkıntılı taşlara tutuna tutuna ku- lenin tepesine tırmanıp bu garip heykeli oraya dikmiş ve gene büyük bir tehlike içinde inmiştir. Dün bu münasebetsiz heykeli yerinden indirmek “için itfaiye takımları seferber edilmiş ve yüzlerce metro yüksekliğindeki itfaiye merdivenlerile kulenin te- pesine çıkılabilmistir. Bu cüretkâr talebe inzibat ko- misyonunca iki gün hapse mahküm edilmiştir. Manisa'da tasarruf haftası Manisa 19 — Dün memleketin her tarafında olduğu gibi bura- dada tasarruf ve yerli mal haftası lâyık olduğu alâka ile tesit edildi gece orta mektep;salonunda toplanan halk kütlelerile ziraat bankası mü- dörü halkçı gençlerimizden Nusrat bey tarafından bir müsahabe yapıldı. Bir saat devam eden bu müsahabe pek yüksek tesirler bıraktı. Halkla temastan ve iktisadi mevzularla (ouğraşmahtan o zevk alan Nusret beyin samimi ve vakıfane sözleri tasarruf ve yerli mallar haftasının kıymet ve ehem- miyetini bir kat daha arttırmıştır. Manisa muhitinin yerli mala rağbeti çok eskiden başlar. Zen- gin, fakir bilâ istisna her evde döşeme ve geyinmede yerli mal tercih edilmiştir. | 1000 küsur tezgâhın hali faaliyette ol- ması buna delildir. Bu sebeple yerli malı © himaye için hükümetin ittihaz ettiği son kararlar halkı pek sevindirdi. Timarhanede yangın Gand 21 (A.A.) — Bir şifaha- nede bir yangın başlangıcı olmuş- tur. Iki mecnun boğularak ölmüş- tür. NR İMERA