22 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

22 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

— Sahife 8 İki kişiye bir otomobil! Akşam 22 Kânunuevvel 1931 Dünyada otomobil kazası olmıyan yegâne memleket Hicazdır! Amerikada otomobil kazaları y vasati olarak doksan k Otomobilcilik günden güne terakkı etmekte, dünyanın her tarafında otomobillerin miktarı artmaktadır. Yapılan bir istatis- tiğe nazaran yer yüzündeki büyük şehirlerde şu kadar otomobil vardır: Los Angelos 516106, Detroit 381944 otomobil 41158 kamyon, Chikago 412166 otomobil 561 omibüs 56751 kamyon, Nev York 632135 otomobil, 119576 kamyon, Paris 141190 otomobil, (1600 omnibüs, 29750 kamyon, Milano 23881 otomobil, 475 ominbüs 6933 kamyon, Stochkolm 11284 . otomobil, 6613 kamyon, Helsing- fors 3590 otomobil 47 omnibüs 2443 kemyon, Santiago 8399 otomobil 416 omnibüs (2963 kamyon , oAmsterdam (7800 otomobil 150 omnibüs, 4200 kamyon, Berlin 48627 otomobil 697 omnibüs, 16079 kamyon. Los Ancelosda iki kişiye 1 otomebil düşmektedir. Detroit te dört, Chicago'da yedi, NewYorkta dokuz, Pariste 17, Milanoda 26, Stochkolm da 29 kişiye bir oto- mobil düşmektedir. Otomobilcilik bilhassa Ameri- kada çok ileri gitmiştir. Ameri- sada hemen hergün otomobilcilik sahasında yeni bir keşif yapık maktadır. Meselâ şimdiye kadar motör gürültüsünden dolayı oto- mobillere radyo koymak mümkün olamamıştı. Fakat Amerikalılar 3unun da kolayını bulmuşlar, motör sesinden müteessir olma- yan radyo abizeleri yapmışlardır. Diğer taraftan bazı hususi terti- batla motör sesini de pek hafif- letmişlerdir. Bu keşif süratle taammüm et- miştir. Şimdi Amerikada yapılan otomobillerin çoğunda radye ter- dbatı vardır. Amerikalılar, oto- mobillerinde giderken bir düğ- meye “dokununca faraza Pariste verilen konseri mükemmel surette dinlemektedirler. Diğer taraftan otomobillerin artmasile beraber kazalar da ziya- deleşmiştir. Yapılan bir istatistiğe aazaran bu senenin ilk on ayında Amerikada otomobil kazalarından 27,000 kişi vefat etmiştir. Bu on ay zarfında otomobil kazalarından günde vasati olarak 90 kişinin öldüğü kaydedilmiştir. Bu müthiş istatistik neşredilince Amerikada büyük bir heyecan uyanmıştır. Bunun üzerine Amerikalılar dizer memleketlerdeki otomobil kazaları ile yakından alâkadar olmağa başlamışlardır. Amerikada bu işle meşgul —- İ üzünden günde işi ölüyor Amerikada eski otomobiller yakılıyor Paris sokaklarından birinde bir otomobii akını olanlar bütün dünyadaki otomobil kazalarına dair gayet şayanı dik- kat malümat toplamışlardır. Bu malümata göre dünyada hiç oto- mobil kazası olmıyan yer Hicazdır. Bundan bir müddet evvel Hicazda bilhassa Mekke ile Cidde ara- sında otomobiller pek süratle gittikleri için fazla oluyordu. Şoförlere yapılan bütün ihtarlar, verilen cezalar para etmiyor; onlar gene arabalarını kendi bildikleri gibi sürüyorlardı. Bunun üzerine Necit sultanı ve Hicaz kralı Ibni Saut gayet mü- essir bir tedbir düşünmüştür: Yapılan ibtara rağmen hızlı giderek yakalanan şoförleri Ibni Saut Mekke ile Cidde arasındaki yolun dönemeçlerine astırmıştır. Bu cesetler uzun müddet asıldık- ları yerlerde kalmıştır. Bu müddet zarfında Mekke ile Cidde arasında çalışan şoförler otomobillerini ya- vaş yürütmeğe alışmışlardır. Bu gün Hicaz yer yüzünde otomobil kazası olmayan yegâne memleket halini almıştır. Son seneler zarfında otomobil- lerin Ooçogalmasının e©n mühim sebebi fiatlerinin ucuzlamasıdır. Gerek Amerikada, gerek, Avru- pada otomobiller gittikçe ucuzlu- yor. Her gün daha mükemmel, daha ucuz otomobil yapılıyor. Bundan başka otomobiller eski- sinden çok rahat ve çok lüks olacaktır. Bir seneden beri (o yapılan ucuz utomobiler en lüks otomo- bilerden frarksızdır. Bunların ida- resi de kolaylaşmıştır. Makineler daha basit bir hal aldığı için otomobil kullanmak (eskisinden daha çabuk öğretiliyor. Otomobil kazalarına (sebebi hakkında yapılan tabkikat bun- lardan yüzde doksanına fazla süratin sebep olduğunu göster- miştir. Saatte 90 - 100 kilometro ve daha fazla süratle giderken otomobil en küçük bir örıza ile devrilmekte, yahut bir yere çarp- maktadır. Hele asfalt yollarda yağmurdan sonra otomobilleri çabuk durdurmak çok güç oldu- ğundan kaza ihtimali çoğalıyor, bunun için bazı memleketlerde yollar asfalt değil beton olarak yapılıyor. Şurası şayanı dikkattırki saatte 100 kilometro ve daha fazla sür- atle gidenlerden yüzde doksanı bir iş dolayısile değil, sırf fazla sür- atle gitmiş olmak için kendilerini tehlikeye atıyorlar. Bütün tavsi- yelere rağmen “bunun önünü almak bir türlü kabil olamamıştır. Ingiliz bütçe açığı Londra 20 — Yeni Ingiliz büt- çesi hazırlanmaktadır. Bir çok tasarruflar yapılmasına rağmen, varidatın tenakusu yüzünden büt- çede 35 milyon ingiliz liralık bir açık olacağı muhakkaktır. Bu açığı kapatmak için tedbir alın- maktadır. Adana mektupları Adana yerli mallar sergisi çok zengindir Sergideki yerli malların iki vasfı: Ucuzluk ve Adana, 18 (Hu- susi) — Her sene Adanada bir yerli mal sergisi açılır. Bu sene açılan ser- gi geçen seneye nazaran çok daha zegin ve güzeldir. Sergiye pek çok tüccar iştirak et- miş ve her mü- essese mallarını teşhir (o eylemiştir. Serginin en önün- deki dış salon hapishane mamu- lâtına tahsis edil mişti. Burada mah- kümların yaptıkları eserler teşhir edili- yordu: Kunduralar, çoraplar ve güzel mobilyeler.. Biraz ileride iş- tiha kabartan bak- kaliye eşyası ve yemişle.. Tere yağ- ları, bal petekleri, sekiz okkalık kar- puzlar, baklavalar, fıstıklar, şehriyeler, makarnalar. Iç salon biçki ve dikişe ait eşya ile dolu idi: Kombinezonla, bluz- lar, tayyörlar, mantolar, örme şemsiyeler, çantalar, eşarplar, yastıklar, sofra takımları, tuvalet kutuları. Biraz ileride de eczaya ve kimya levazımatına ait eşya... Burada mütenevvi kolonyalarla yarli, bir çok: müstahzerat teşhir edilmektedir. Sergide en fazla nazarı dikkati celbeden paviyonlardan biri de Zıraat bankasının milli mensucat fabrikası (o pavyonudur. Burada fabrika mamulatından yapılmış gayet sağlam ve ucuz elbiseler, pijamalar, yol keçeleri, perdelik- ler ve saire teşhire edilmektedir. Milli mensucat fabrikası pav- yonunda pamuğun iplik oluncaya kadar geçirdiği bütün istihaleler bir camekân içinde gayet iyi gös- terilmiştir. Bilodo fabrikasıda sa- bundan gayet güzel bir Türk bayrağı ve Adananın taş köprü- sünü yapmıştır. Bunların yanında sabundan kaleler, güzel kokulu lüküs sabunlar vardır. Her kes bu derece güzel mükemmel sa- bunların memleketimizde yapıldı- ğına hayret ediyordu. Üçüncü salon yerli kumaşlara tahsis edilmişti. Bu salonda Suriye ipekli kumaşlarına reka- bet (oedecek kadar güzel, ucuz, nefis mallar teşhir edili- yordu. Daha ileride marangozluğa ait eşyalar içinde İstikbal maran- goz atelyesinin modern eşyaları nazarı dikkati celbediyordu. sağlamlık va ZE Mili mensucat fabrikası pavyonunda (x) Işaretli Adana muhabirimiz Burhan Sadık B. Sergide bilhassa bakkal Salih efendinin, Şark makarna fabrikası sahibi Fazıl beyin, biçki dikiş yurdu sahibi Refika hanımın, gene dikiş yurdu sahibi Fatma hanımin, Karamanlılar Onamile maruf Pire Mehmet zade Süleyman Sam ibey ticarethanesinin teşhir ettiği eşya çok beğenilmiş ve nazarı dikkati celbetmiştir. Adana yerli mallar sergisi her sene bir az daha tekâmül etmek- tedir. Bu seneki sergi yerli mal- larımız için çok iyi bir reklâm olmuştur. Sergide teşhir edilen mallar üzerine bir çok siparişler yapılmıştır. Sergiye iştirak eden tücarlar sanayi erbabı gelecek sene için daha büyük bir şevkle çalışa- caklarını söylüyorlar. # Slavya - Muhtelit maçı Müsabakamız 8 kânunuevvel 1931 tarihli nüshamızdan itibaren başlıyan Hediyeli müsabakamızın RR Sualini sorduk. Sualler bitti. 5 sualin cevaplarını, cevap varakasına yazın ve beşini birden kesip: 24 Kânunuevvele kadar Akşam spor müsabakası dairesine gönderiniz. Fatma hanımın biçki, dikiş ve şapka yurdu pavyonu