13 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Yeni iki vekâlet (Baş tarafı birinci sahifede ) haricinde (Oyardımcı (olabilecek siyasi müsteşarlar usulünün ihta- #ına taraftar bulunanlar az değildir. Her vekâlet için olmasa bile, işleri çok olan vekâletler için bu usulün kabulünün faydalı neticeler vereceği omoktai nazarını ileri sürenler vardır. Gümrük ve inhisarlar vekâleti, gümrükler idaresinde esaslı ısla- hata tevessül etmek için bir çok kanunlarla techiz edildi ve yeni vekile bazı salâhiyetler verildi. Anlaşılıyor ki kaçakçılıkla esaslı bir mücadeleye geçileceği şu sırada gümrük teşkilâtımızda eski evkaf zihniyetile hareket eden beceriksiz ve ehliyetsiz memurlar - derecesi ne olursa olsun - tasfiyeye tabi tutulacaktır. Böyle bir muameleye tevessül hususunda yeni vekile geniş salâhiyet verilmiştir. Vere- ceği kararlar kati bulunacak, itiraz ve temyize tabi olmıyacaktır. Vazife ve mesleklerinde kendi- lerinden istifade edilmiyenler: A — Teftiş, B - tahkik, C - sicillerin tetkikile anlaşılacak ve bu gibi memurlar hakkında derhal 1663 numaralı kanunun 13 üncü maddesi tatbik olunacaktır. Bir taraftan gümrük binaları haricinde radikal tetbirler alına- cak, diğer taraftan gümrük bina- ları dahilinde kati ıslahat yapıla- caktır. Bundan memleket ahlaki- yatı ve © devlet hazinesi birinci deretede istifade edecektir. M. S. mana D sene hapis Şevket beyin muhakemesi dün bitti Zevcesi lelâl hanımı öldürmekle maznun muallin Şevket beyin mubakemesi dün bitmiştir. lelâl hanımın veresesi vekili ile müd- deinmumi Şevket beyin 450 inci maddesi re tecziyesini, yani idama mahkümiyetini iste- mişlerdir. Maznun vekili bu katil esnasında Şevket beyin şuuruna malik olmadığını ve cinayeti te- hevvürle yaptığını iddia etmiştir. Neticede heyeti hâkime müza- kere ederek kararını tefbim et- miştir. Bu karara göre Şevket bey 449 uncu madde mucibince 18 sene, ancak esbabı muhaffifei takdiriye görüldüğünden 59 uncu madde mucibince cezanın üçte biri tenzil edilerek 12 sene hapse ve vereseye 2000 lira tazminat itasına mahküm edilmiştir. Bir sandık aşırıldı Büykderede tuğla fabrikası amelesinden Hızırın fabrikadaki odasının kilidi kırılarak içinden büyük bir eşya sandığı aşırılmış- tır. İzler üzerinde yapılan tetkikat neticesinde gene fabrika amele- sinden Hüseyin maznunen yaka- lanarak tahkikata başlanmıştır. Kavga ve cerh Tavuk pazarında sabıkalılardan Faik ile arap Yusuf kavga etmiş- ler, Yusuf bıçakla) Faiki başından ağır rurette yaralamıştır. Otomobil kazası mobil dün Galatada Dimitri is- minde birisine çarparak mubtelif yerlerinden yaralamıştır. Tahdidi teslihat konferansı ve Yunanistan Atina 12 (A.A.) — Başvekil M. Venizelos ile nazırlar ve alâ- kadar askeri erkânı hükümetin tahdidi . teslihat (O konferansında alacağı vaziyet hakkında müza- kerede bulunmuşlardır. Tahdidi teslihat konferansına verilecek bir raporda teslihatın tahdidi sahasında Yunanistan'ın elde ettiği terakkiler izah edile- cektir. 9x: Akşam Bu Sabhahki 'Teleraflar Fransız kabinesi istifa etti İngiltere ve Fransa Amerikaya olan borçlarının beş sene müddetle tecilini istiyecekler Paris, 13 (Hususi) — Başvekil M. Laval bir iki günlük tereddüt- ten sonra nihayet dün akşam kabinenin müşterek istifasını reisi- cumbura takdim etmiştir. Reisi- cumhhur istifayı kabul etmiştir. Yarın mebusan ve ayan reisle- rile görüştükten sonra kabineyi teşkile kimin memur edileceğini kararlaştıracaktır. Kabinenin istifası, Alman baş- vekili (o tarafından (oAlmanyanın tamirat bedeli olarak bir para veremiyeceğine dair vukubulan bökineiği bir neticesi addedil- mektedir. Bu beyanat karşısında Fransa- nın şimdiye kadar Almanyaya karşı takip ettiği siyaset şiddetli tenkitlere uğramıştır. Sol cenah fırkaları esasen öteden beri bu siyasete aleyhtardı. M. Laval vaziyetin ciddiyeti hasebile bütün cumhuriyetperver fırkaların birleşmesinden mürek- kep bir hükümetin iş başına geç- mesi lâzım geldiğine kanaat getirmiş ve dün akşam toplanan meçlisi vükelâda bu kanaatini açıkça söylemiştir. Bütün nazırlar bu fikre iştirak etmişler ve istifaya hazır olduklarını bildirmişlerdir. Yeni kabineyi teşkile tekrar M. Laval'in memur edilmesi muh- temeldir, M. Laval böyle bir va- zifeyi deruhte ederse sol cenahın, bilhassa radikal sosyalistlerin ka- bineye giimeleri için çalışacaktır, Sabık başvekil dün akşam ra- dikallerin reisi Herriot ile uzun müddet görüşmüştür. Yeni kabi- nede M. Herriota hariciye nazır- lığını teklif edeceği söylenmek- tedir. Maamafih bu fırkanın, M. Lavalın riyaseti altında bir kabi- neye girmeği kabul edip etmi- yeceği henüz malüm değildir. Eğer kabineye girerse fırkanın kuvvetile o mütenasip (miktarda nazırlık iseteyecektir. Fransız meç- lisinde 612 mebustan 120 si radi- kal sosyalist fırkasına mensuptur, Borçların tecili New York, 12 (Hususi) — Bu- raya gelen habelere göre İngiltere ve Fransa, Amerikaya olan borç- larının beş sene müddetle tecili için müracaatta bulunacaklardır. Italya hükümeti harp borçlarına üzerinden sünger geçirlmesini istiyor. Fransız bankaları Almanyaya açılacak 100 milyon marklık kre- diyi açmaktan istinkâf ettiklerin- den Federal Reserv bank bu krediyi açacaktır. Pariste nümayişler Paris, 12 — Bugün meclis ci- varında ve meydanlarda işsizler bazı nümayişlerde bulunmuşlardır. Bu nümayişler kabine aleyhinde bir cereyan almıştır. Polis yüzlerce kimseyi tevkif etmiştir. Tevfik Rüştü bey Hariciye vekili Trabzona vasıl oldu Trabzon 12 (Hususi) — Hariciye vekili Tevfik Rüştü beyle Iş ban- kası umumi müdürü Celâl beyi hamil Abazya vapuru Trabzon limanına vasıl oldu. Tevfik Rüştü ve Celâl beyler karaya çıkarak hükümet dairesini, fırka merke- zini, İş bankasını, Ortabisarda yeniden yapılan hükümet binasını ziyaret ettiler ve şehri gezdiler. Hariciye vekili Cumhariyet Halk fırkasına kart bıraktı, hükümet dairesinde konsolosları kabul etti. Ilk tahsilini ve ilk memuriyetini burada yapan Tevfik Rüştü bey yolda tanıdıklara tesadüf ettikçe müsafaha ediyordu. Tevfik Rüştü bey saat 12de vapura avdet etti ve iskelede büyük bir halk kitlesi tarafından teşyi edildi. Tabran, 12 — Hariciye müste- şarı, Türkiye hariciye vekilini istik- bal için Enzeliye gidecektir. Sanayi erbabına verilen primler Ankara 12 — Iktisat vekâleti- nin teşviki sanayi kanununda yapmak istediği tadilât meyanında erbabı sanayie verilen primlerin kaldırılması da vardır. Bunların yerine hükümet sanayi erbabına çok müsait şeraitle uzun vadeli krediler temin edecektir. Bu e a her iki tarafın da daha müstefit ğı tahmin edilmektedir. —— Polis halkı karakollara davet edebilecek Ankara, 12 — Dahiliye vekâleti tarafından (hazırlanan (polisin vazife ve salâhiyeti hakkındaki kanun lâyihası mucibince polis, lüzum gördüğü takdirde herkim olursa olsun halkı Karakollara davet edecek ve halk ta gitmeğe mecbur olacaktır. Seyrüsefer müamelatını tetkik Ankara, 12 — Emiyetiumumiye müdüriyeti seyrüsefer muamelatını tetkik için iki polisi Viyanaya gönderecektir. i Fındık ihracatı Fındık tacirleri nizamnamede değişiklik istiyor Trabzon 12 (Hususi) — Fındık tüccarı, ticaret odasında toplandı, fındık o nizamnamesindeki oOboy meselesi. görüşüldü, Tüccar altı boyun üçe indirilmesini istiyor. Nizamnâme mucibince ekstra bir parti mal çıkarmak için çok mal ve masrafa lüzum olacağını söy- lüyorlar. Çürük, ezik, kırık fındıklarla rutubet hakkında da görüşüldü. Bu husustaki nispetlerin de azal- ması istendi. Tüccar beyanname, şehadetname, yol masraflarını fazla buluyor. Oda bu temennileri vekâlete bildirecektir. Ticari mahafil, ih- raçat eşyasında borsanın masraf ve külfetinden kurtulmak için borsa işinin odaca teminini ve bor- sanın İağvını istiyor. 32 Fındıkiçi 71, kabuklu kuruştur. Trabzonda fırtına Trabzon, 12 ( Hususi) — Ka- rayel fırtınası (hafifçe (devam ediyor. Trabzonda şeker ve yağ fiatleri Trabzon, 12 (Hususi) — Şark vilâyetlerine fazla şeker gönde- rilmediğinden bu hafta fiatler 22 liraya kadar yükselmişti. Bir Ak man vapuru iki bin sandık şeker getirdiğinden fiat tekrar 20 liraya inmiştir. Yeniden üç bin sandık şeker gelecektir. Pazarda sade yağlar 90 - 110 kuruşa satıldı. Posta kolileri meselesi Ankara, 12 — Posta kolileri hakkındaki kararname projesi Heyeti vekilenin yarınki içtimam- da müzakere edilecektir. Istanbul- da ve diğer vilâyetlerdeki Posta- hanelerde teraküm etmiş kolilerin işarı ahire kadar beklettirilmesi alâkadarlara bildirilmiştir. Yani kararnamenin neşrine kadar paket postahanelerine gelmiş bulunan koliler sahiplerine iade olunacak ve ondan sonra gelecek koliler kontenjana tabi tutulmak suretile sahiplerine tevdi olunacaktır. Hint kadınları Kadınlar ingiliz kuvvetlerile müsademe ediyor Ahmetabat 13 (A.A.) — Kadın- lar silâhsız itaatsizlik hareketinde daha faal bir hal almış görün- mektedirler. Polis kongre taraftarlarının dün- kü içtimalarını sopa ile dağıtmış ve kadınların emin bir mahalle koymak için vaki olan teşebbüs ve mukavemetlerine rağmen kon- grecilerin (o bayraklarını da ele geçirmiştir. Polisin hücumu esnasında bir çok kadınlar yaralanmış ve 30 kadarı da tevkif edilmişlerdir. Bombayda vaziyet Bombay 13 (A. A.) — Kongre taraftarlarının nümayişi esnasında iki kişi yaralanmış ve nümayişçi- ler dağıtılmıştır. Bunlardan 15 i hafifçe yaralanmışlardır. 20 kadın ve 20 erkek tevkif olunmuşlardır. Iki sene üstüste sınıfta kalan talebe Ankara, 12 — Maarif vekâleti maarif müdürlüklerine gönderdiği bir emirde lise ve orta mektep- lerin herhangi bir sınıfında üstüste iki sene sınıf geçemiyen talebe- lerin diğer resmi mekteplere ka- bulleri için kendilerine vesika verilmesi ve bu hususta delâlet olunması bildirilmiştir. Bu emir talim ve terbiye heye- tinin son zamanlarda ittihaz etmiş olduğu bir kararın neticesi telâkki olunmaktadır. Trabzon umumi meclisinin bir kararı Trabzon 12 (Hususi) — Vilâyet umumi meclis içtimalarına devam ediyor. İlk içtimada meclis aza- sının yerli elbise kullanmaları kararlaştırılmıştır. Fransız mebusan meclisi reisliği Paris, 12 (A.A.) — M. Fernand Bouisson mebusan meclisi reisliğine tekrar intihap edilmiştir. 13 Kânunusani 1932 2 Yangın nerede? Kapıyı açamıyan bir mürebbiye herkesi telâşa düşürmüş! Dün gece saat yedi buçuğa doğru Beyoğlu caddesinden itfa- iyenin süratle geçtiği görüldü. Karakol kapılarındaki siyah tah- talar Nişantaşında yangın olduğunu bildirdi, Biraz sonra İtfaiyenin tekrar döndüğü görüldü. Itfaiye ateşe, yangına benzer bir şey görmediği için garajına dönüyordu. Meğer, nişantaşındaj vali kona- gı caddesinde Mehmet Ali bey apartımanının bir dairesinde iki çocukla bir odada kapanan sinirli bir mürebbiye kapıyı açamayınca telâş etmiş, pencereyi açarak “yanğın var!,, diye feryat etmiştir. Kadının bu feryadı üzerine polisten telefonla itfaiyeye haber verilmiş ve itfaiye de yanğın yerine gelmiştir. Beyhude yere itfaiyeyi harekete getiren bu kadın hak- kında takibat yapılacaktır, Büyük ikramiye kazananlar Tayyare (o piyangosunun son keşidesine dün de Darülfünun konferans salonunda devam edil- miş, mütebaki bin numara çekil- miştir, Bu tertibin en büyük ikramiyesi olan iki yüz bin lira 31185 numa- raya isabet etmiştir, Bu biletin onda bir parçası Heybeliada da manifaturacı Pandeli Ef. de, diğer bir parçası da İzmirli Mehmet Ef. namında bir zattadır. Her ikisi de yirmişer bin lira alacak- lardır. Bir kadın ani olarak çocuğunu düşürdü Galatada Arapcamiinde oturan Hatiçe hanım isminde bir kadın “dün ani olarak hastalanmış ve * bamile bulunduğu çocuğu düşür- müştür. Kadın hastaneye götü- rülmüştür. Hatice hanım ifadesinde hadise- den üç gün evvel Necati isminde birisi ile kavga ettiğini ve Necati tarafından başına vu- rulan bir yumruk tesirile çocuğunu düşürdüğünü söylemiştir, Necati yakalanarak tahkikata başlanmıştır. “Mutemet ne oldu? Mutemet 3 günden beri meydanda yok! Belediye mutemetlerinden Nail efendi üç dört gündenberi ortada yoktur. Bu zatın elinde doğrudan doğruya belediyeye ait mubayeat için 1000 lira ayrıca da müteahhitlere ait 2 bin küsur Jira bulunduğu belediyece malüm (olduğundan belediye Nail efetdinin evine haber göndererek kendisini arat- mış gelen memura Nail efendinin haremi: — Üç günden beri evede gel- miyor. demiştir , Bunun üzerine belediye bir taraftan Nail efendinin hesaplarını ' tetkike başlamış, diğer taraftan polis müdürlüğüne de bir mü- zekkere yazarak Nail efendinin aranılıp bulundurulmasını tebliğ etmiştir. 10 seneden fazla bu vazifeyi ifa eden Nail efendinin bir kazaya kurban gittiği ibtimalinden de bahsedilmektedir. iki Ahmetler Şükrü isminde birisi dün gece Ahmet isimlerinde iki arkadaşile birlikte Galatada bir birahaneye giderek gürültü çıkarmış ve bira- hanenin içinde tabanca atıp kaç- mıştır, Ahmetlerden biri bıçağını çekip birahane sahibinin üzerine hücum etmiş, diğer Ahmet de masaları devirip öteberi kırmıştır. Iki Ah- etleri polis yakalamıştır. Firari Bükü aranıyor.