17 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

pe 2 Sonu gelen j bir vaziyet *© | (Baş tarafı birinci sahifede) | Bu galip devletler, zanrediyor- lar ki, 1932 senesinde dahi, hâlâ 1918 senesini yaşıyoruz; sanki umumi harp galibiyetinin sarhoş- luğu bitmemiş... Fransa, Almanyadan hâlâ ağır tamirat bedelleri istiyor. Bu Büyük buhran asrında, biç bir devlet , iktisadiyatının tahammül edemiye- ceği derecede ağır tazminat... Neden? Fransa bu paraya muh- taç mı? Hayır. Almanyayı, bir daha kalkınamıyacak kadar ikti- saden zayıflatmak için.. Temps gazetesinin makalesinde şu satırları: okuyoruz : X < Kendi memleketlerinin menfaatleri namına, o inğilizlor, tamiratın o ilgası, Almanlara ne büyük rüçhan vereceğini düşünmelidirler. Tamirat, kuliyen kalkarsa, Almanya, bütün dünyada ecnebi istihsalâtına rekabet edecektir. Mütliş bir kudrete malik sınai vasıtalara, demiryollarına malik olan Almanya, ticari hegemon- yasmı tesis için misli olmıyan bir' vazi- ,yelte kalacaktır...» Ingiltereyi tehtit için yazılan bu satırlar, hakiki bir endişenin mahsulüdür. Bu vaziyetin uzun müddet deva- mına imkân yoktur. Borçlar mese- esi halledilecektir, terki teslihat meselesi halledilecektir... “xx em Balkan ticaret odası © (Baş tarafı birinci sahifede) olacaktır. Her şubenin başında Balkan memleketlerinden birine mensup bir aza bulunacaktır. © Balkan konferansı idare heyeti © ticaret odası salonunda toplana- dare heyetinin kalem odaları © olacaktır. Bu hususta hazırlıklara 5 devam ediliyor. Denizde ceset - Bir. manifesto memurunun cesedi denizden çıkarıldı Dün Kabataş açıklı açıklarında de- © nizde bir ceset görülmüş ve | çıkarılmıştır. Cesedin ithalat olduğu ve Muhiddin efendinin dün saat İ4 te kendini denize atarak intihar ettiği tesbit edilmiştir. Müddeivumumilik cesedin defnine müsaade etmiştir... Hırsız kadın yak yakalandi. -Bir kaç gün evvel Hakkı efendi isminde birisi Süleymaniye civa- ru yangın yerinden geçerken «Sabri isminde birisi ile bir kadın önüne çıkmışlar ve bir müddet konuştuktan sonra yankesicilik 'suretile Hakkı efendini 114 lira- aşırmışlardı. Ö zaman Hakkı efendinin mü- atı üzerine Sabri yakalanm, e ismindeki kadın izini kizi etmeye muvaffak olmuştur. Polis merkezinin sıkı takibatı © meticesinde Aliye de dün Süley- maniye civarında yakayı ele vermiştir. Iki hırsız yakalandi Hidayet ve Şevki isimlerinde iki kişi hırsızlık ve cerh cürümle- winden geçen gün yakalanarak adliyeye teslim edilmişlerdi. 5 emeği istintak dairesi bun- ır, hakkındaki tahkikatını ikmal i ör ek evrakı mahkemeye ver- miştir. EA ' Barut inhisarı j Barut ve mevaddı infilâlıye © müdürü Lütfi bey bu sabah Ankaradan şehrimize gelmiştir. Verilen malümata göre inhisar idaresi hazirana kadar muvakkat idareyle devlet inhisarı şeklinde idare edilecektir. Mançuri harbi Kintcheouı üze- rine bombalar atıldı Cenevre 16 (A. A.) — Çin tarafından cemiyeti Akvama ve- rilen bir notada 10 kânunusani sabahı iki japon tayyarecinin Kinteheou o üzerinde dolaşarak bombalar atmış olduğu; bildiril- mektedir. Madi hasarat mühimdir. Iki telef ve bir çok yaralı var- dır. Çin notası, Kirin'in işgalin- den sonra oradaki hükümetin muvakkat surette Rincheouya yalm olduğunu: ilâve ediyor. ombardımana sebebiyet verecek ufak bir tahrikte bile bulunulma- mıştır. Japonların evvelce bu gibi hadiseler hakkında ileri sürdükleri hafif itizarlar bu hadise hakkında kabili tatbik değildir. Japonlar takip etmekte olduk- ları gayenin bütün meşru Çin kuvvetlerini o Mançuriden atmak olduğu aşikârdır. Bu ise, Japonya- “nın imzalamış olduğu beynelmilel mukavele ve muahedeler ahkâmına açıktan açığa muhaliftir. Ayni zamanda Cemiyeti akvam tarafın- dan ittihaz edilmiş ve Japonya tarafından kabul olunmuş olan mukarreratı istihfaf demektir. Sabık Kayser Son günlerini Almanya'da v geçirmek istiyor Londra 16 (A. A.) — Daily Mail gazetesi, Doorn'dan istihbar edi- yor: Sihhi vaziyeti bozuk olan sabık Kayser, birkaç aydanberi son günlerini Almanya'da geçir mesini arzu etmekte ve bunun için pek ziyade üzülmektedir. Sabık kayser, bu husus hak- kında Felemenk hükümeti nezdin- de istimzaçta bulunmuş ve fakat Felemenk hükümetinin Almanyaya avdet ettiği takdirde, vatanını ikinci defa olarak terke mecbur olsa bile, Felemenk'in kendisine mihmannuvazlıkta bulunmiyacağı suretinde cevap vermiş olduğunu söylemiştir. Eski ortasiklet Boks şampiyonu New - York 16 (A.A.)— Steve Hamas, on ravuntluk bir maçın ikinci bir ravundunda eski orta siklet (Boks © şampiyonlarından Tommy Loughran'ı nakavut etmek suretile mağlüp etmiştir. Dolar düşüyor Paris 16 (A.A.) — Paris bor- sasında 25 frank 51 santim olârak tescil edilmekte olan dolar bu sabah 25,45 frank olarak açılmış- tır. Kapanış daha aşağı olmuştur: 25,415 ? Londra 16 (A.A.) — Dolar bu sabah açılışta 3,485 ve frank ta 88,55 idi. Kapanışta fiatler şu idi: Bir Ingiliz lirası 3,57,75, dolar, 88,93 frank. Sofya'da komitecilere karşı baskınlar Sofya, 16 (A.A.) — Makedon- ya'lılara karşı son zamanlarda yapılmış olan suikastler dolayısile Sofya'nın muhtelif mahallerinde baskın yapılmış ve 50 ye yakın kimse tevkif edilmiştir. Başvekâlet mlsteşarı geliyor Ankara, 16 — Başvekâlet müs- teşası Kemal ve Maliye vekâleti muhasebei umumiye umum müdürü Faik beyler Istanbula hareket ettiler. şark Demiryolları anonim şirketi Eğ Sabahki Meleraflar Hakaret davası Trabzonda dedikoduyu mucip olan bir dava Trabzon, 16 (Hususi) — Ziraat müdürü Aşki Naili B. tasarruf hakkında bir konferans verirken israftan bahsetmiştir. Arnavut zade Celâl B. isminde | bir tacir konferansta kendisinden misal olarak bahsedildiğini söy- lemiş ve banka müdürü aleyhinde bir hakaret davası açmıştır. Bu davada 10,000 lira da tazminat istemiştir. Muhakemenin ilk ( celsesinde Belediye reisi Kadri Mesut bey oda başkâtibi Osman Cudi beyi şahit olarak dinlemişlerdir. Belediye reisi Kadri Mesut B. konferansın umumi bir mahiyette olduğunu ve hiç bir kimseyi is- tihdaf etmediğini söylemiştir. Tüccardan Kefelizade ZekeriyaB. diğer arkadaşlarının aksini iddia etmiş, konferansta bir arkadaşın tahkir edildiğini söylemiştir. Muhakeme perşembeye talik edilmiştir. Bu dava, Trabzon ma- hafilinde bir çok dedi koduyu mucip olmuştur. Kılıbıklık bahsi Erkek altın, kadın elmasmış! Izmir 17 (Hususi) — Kadın - erkek münakaşası devam etmek- tedir. Ticaret müdürü Ziya bey Kadın Elmas, Erkek te Altın gibi birşeydir demiştir. Bu beyanat erkekler birliğini pek kızdırmıştır. Ankara. 16 (Telefon) — Şark Demiryolları işletme kumpanyası Anonim şirketi ile Burhanettin, Seyfettin, Mustafa, Bakle, ve Malzake beyler tarafından 1 mil- yon 600 bin lirası nukut olmak üzere 8 milyon türk lirası serma- yeli ve gayri mahdut müddetle teşkil olunan Şark Demiyolları türk anonim şirketi esas muka- velesi icra vekilleri (o heyetince tasdik edilmiştir... Vatandaşlıktan iskat Ankara, 11 (Hususi) — Gönüllü olarak Fransa askeri hizmetine giren Diyarı Bekirli doktor Ali Riza beyin oğlu Şerafeddin Türk va- tandaşlığından çıkarılmıştır. Ağaç koruma cemiyeti Ankara, 17 (Hususi) — Ağaç l koruma (cemiyetinin, menafii umumiyeye (Obhadim cemiyetler meyanına ithali devlet surası tarafından kabul olunmuştur. Balya - Kara Aydın şirketi nizamnamesi Ankara, 17 (Hususi) — Balya, Kara Aydın madenleri kiralama ve işletme anonim şirketinin İ milyon lira ile teşkiline dair esas mukavelesi heyeti vekileçe tasdik edilmiştir. Cinayet mi? Ap ostolun cesedi morga gönderildi Dün akşam tophanede kireçku- yusu civarındaki boş arsada bir ceet bulunmuştur. Polis tarafından yapılan tahki- ketta bunun Diyako Apostol isminde birisi olduğu anlaşılmış- tır. Apostolun ne suretle öldüğü tesbit edilememiştir. Ceset morga götürülmüştür. Polis merkezi Jehemmiyetle tah- kikat yapmaktadır. Bir sarhoşun marifeti Kumkapıda oturan Tahsin is- minde birisi dün son derece sar- hoş olduğu halde yanında bir kadınla giderken sokak ortasında bir kaç el silâh atmıştır. Tahsin yakalanmıştır. Misak mı Japonya misak aktetmek istemiyor Tokyo 16 (A. A.) — Hariciye nazırı M. Yoshizawa Japonyaya | gelmek üzere Moskova'dan geç- tiği sırada Rusya ile Japonya arasında bir ademi tecavüz misakı akti hakkında ne düşündüğünü M. Litvinof'un öğrenmek istediğini tasdik etmiştir. Bununla beraber (o Tokyo'da hüküm süren fikir ve kanaat Rusya ile Japonya'nın Mançuri'de malik oldukları: menfaatlara na- zaran Japonya'nın her hangi bir ademi tecavüz misakı imzalamağa muvafakat (o etmiyeceği (o merke- zindedir. Iki hükümetin de imza etmiş oldukları Kellog misakının aynı gayeyi kâfi derecede temin ede- ceği Tokyo'da anlaşılmaktadır. Fransanın harici ticareti Paris 16 (A.A) — 1931 sene- sine ait ithalât 42/199 ve ihra- cat 30/521 milyon franktan iba- ret bulunmuştur. 1930 senesine nazaran ithalâtta 10/311 ve ihra- catta 12/413 milyon franklık bir tenakus vardır. Tamirat meselesi Berlinde itilâfperver temayüller var Berlin, 16, (A.A.) — Kabine Lozan konferansına iştirak edecek Alman murahhas heyetine veri- lecek talimatı kararlaştirmak üzere tamirat meselesinin kugünkü saf- bası hakkında tetkikatta bulun- muştur. Gazetleer Berlinde daha itilâf cuyane temayüller baş göster- mekte olduğu zannında bulun- maktadır. Horos siklet dünya boks şampiyonu Nev York, 15 (A.A.) — Horos siklet dünya boks: şampiyonu Al Brown son maçlarından birinde aşağıdan vurulan bir darbeden mütevellit iztirapları dolayısile yarn kasığından ameliyat edile- cektir. Brown bugün İngiltre'ye hareket etmek üzere vapura binecektir. Fırka Grupu Ankara, 16 — Meclis tatil edil diği için her salı günü yapılan Fırka içtimalarma fasıla verilmiştir. İç- timalara Meclis açıldiktan şonra devam olunacaktır. Paolino mağlüp oldu Şikago (A.A.)— Kaing Levinski on ravuntluk bir maçta sayı hesabile Paolino Uzeudu'i yenmiş- tir. : Yeni muallim mektepleri Ankara, 16 — Sıvasta bir kız muallim mektebi ve Kastamonuda da bir erkek muallim mektebi binası inşası takarrür etmiştir. Çekirge kongresi Ankara 16 — Devlet şürası azasından süreyya bey Şamdaki Çekirge kongeresinde hüküme- timizi tesil edecektir. Fidanların ithali serbest Ankara 16 — Fidanlarında kontenjana tâbi olmadan memle- kete ithali hakkında bir kararna- me tanzim edilmiştir. Cazi Hz. dün saat 4 de Dol mabahçe sarayından hareketle Edirdekapı, Fatih, Aksaray ve Eyip taraflarında dolaşmışlardır. Bugünki kü hava Yeşilköy rasat O merkezinden verilen malümata göre bugün hava bulutlu olacaktır. Ruzgâr poyraz esecektir. Dün hararet 5 gece 1 bu sabah 2 derece olmuş- tur. Trabzonda &ar Trabzon, 17 (Hususi) — Iki gündür şiddetli soğuklar çıkmıştır. Hava kapalıdır. Yağan kar şid- detli soğuktan erimemektedir. Nakıs 28 derece hararet Sıvas, 17 (Hususi) — Iki günden beri fevkalâde soğuklar başlamıştır . oOHararet derecesi geceleri nakıs 28 ve gündüzleri 20 ye düşmektedir. Karadere setleri Trabzon, 17 (Hususi muhabiri- mizden) — Sürmenede Karadere köprüsünün kasabayı tehdit eden kısımlarında setler inşasma vilâyet umumi meclisince kararlaştırılmış- tır. Fırka kongreleri Trabzon 17 (,Hususi) — Fırka nahiye: kongreleri bitmiştir. Idare heyeti intihap edilmiştir. Heyette bazı tebeddüller vardır. Fındık piyasası Trabzon 17 (Hususi) — Finkık fiatlerinde durgunluk vardır. Fatih hırsızları Üç sabıkalı hırsız yakalandı Fatih polis merkezi üç sabıkalı hırsızı dün gece iş başında yaka- lamıştır. Azı sabıkalılardan Zeki ile arkadaşı ermeni Edvart dün gece saat 20 raddelerinde Fatihte Sa- raçhane başında barut fabrikası sabık: anbar memuru Osman be- yin evinde kimse bulunmadığı bir sırada kapıya anabtar uydurarak içeriye girmişlerdir. Iki hırsız evi altüst etmişler “ ellerine geçen gümüş çay, kal ve takımı ve sair bir çok eşyayı bir çuvala doldurmuşlar ve gene Yapıyı kapayıp sokağa çıkmışlar- Bunlar çuvalla kaçarlarken ikbal görmüşler ve her ikisini de yakalamışlardır. Hırsızlar eşya ile beraber merkeze götürülmüşler, üzerinde kilit açmaya mahsus muhtelif maymuncuklar, iskarpe- lalar, elektrik fenerleri ve saire bulunmuştur. Çalınan eşyalar sa- hibine teslim edilmiştir. Polis merkezi tahkikata devam etmek- tedir. Gene azılı sabıkalılardan Ayı Şevki de: dün gece Fatihte Sofu- larda Hanife ve Kadriye hanım- ların jevlerine girerek 37 parça eşya aşırmış ve kapıdan çıkarken Fatih merkezi memurları tarafın- dan yakalanmıştır. Biçakla cerh Fenerde Süreyya paşa fabrikası amelesinden Mustafa ve Ali isimlerinde iki kişi kavga etmişler Mustafa bıçakla Aliyi. sol gözün- den tehlikeli surette yaralamıştı.. x Iskân işleri — Vilâyet iskân dairesinde işler tamamile bitmiş gibidir. Yalnız istihkak fazlası olanların bonolan beklenmekte- dir. iv Konservatuvar — Konser- vatuvar (o binasının oDarülfünun meydanında inşasına karar verildi. nn İİ Doğum Selâmi İzzetin bir kızı dünyaya geldi, ismini Ayşegül koydu. | Ayşegüle rahat ömürler dileriz.