25 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

25 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Buğday fiati Urfada okkası 2 kuruşa düştü Hariçten gelen eşyanın fiatleri yükseldi Urfa, “10 (Hususi) — Buğday fiati günden güne düşmektedir. On gün evvel bir ökka buğday üç kuruş “iken bugün iki kuruşa düşmüştür. Suriyeye ihraç edile- mediğinden burada ahırlarda bes- lenen köyunlar için arpa âlimi bir az fazla olduğundan fiati yüksel- miş id. İki günden beri arpa fiatleri de düşmüştür. (Diğer hububat ta hep böyledir. Ticari eşyanın ithalâtının tahdit edilmesi odolayısile şeker, çay, kahve bilümümi - hariçten gelen yenilecek, içilecek ve giyilecek eşya fiatlerine yüzde yirmi, yirmi beş ve hattâ otuz nispetinde bir zam: yapılmıştır. Cemiyeti akvam Sir Eric Drummond istifa ediyor Cenevre 24 (A.A.) — Birçok gazeteler * Cemiyeti akvam kâtibi. umumisi ; Sir Eric. Drummondun istifası muhakkak olduğunu ve mumatleyhin keyfiyetten pazartesi günü Cenevrede aktedecek olan hususi celsede cemiyeti haberdar edeceğini yazmaktadır. Bugün sir Eric Drümmond tamamen hususi ve şahsi bir takım esbaba binaen vazifesinden istifayı derpiş etmektedir. Cemiyeti akvam' meclisi mu- maileyhi bu tasavvurundan vaz geçirmek için bütün nüfuzunu sarfedecektir. Sir Dtummondun tahdidi teslihat konferansının hi- tâmma kadar kâtibi umumiliği mubafaza edeceği zannolunuyor. Ali ağa çifliği mutıfaçlarına yardım Izmir 24 (Hususi) — Menemenin Ali ağa'çifliği köyünde tütünlerini satamıyan muhtaç bâzı-kimseler bulunduğu tesbit edilmiş, Meue- men hilâli ahmer cemiyeti tara fından muâvenete başlanmıştır. Terki teslihat Lort'Greyin çok mühim bir nutku İngilterenin en maruf siyasi ricalinden Lort Grey, Newcastle şehrinde gayet mühim bir nutuk irat etmiştir. Mumatfeyh nutkunda demiştir ki: Eğer terki teslihat konferansında teslihat' esaslı su- rette tenkis edilemiyecek olur ise.bu netice milletlerin cemi- yeti akvama: i karşı besledikleri itimadı. . fevkâlade © sarsâcaktır. Almanya kendisine müsavi hukuk verilmedikçe memnun olmiıyacak- tır. Versay muahedesini imzalıyan devletler teslihatın tenkis etmiyecek ve Almanya gene silâhtan tecrit edil- miş 'bir halde kalacak olur ise bu hareket inezkür muahedeyi ibfâl etmek olacaktır. Bu suretle Versay: muahedesinin hükmü: kal- mıyacaktır. Harbi umumiden alı- nan dersi” ibretten anlaşıldığına göre yeni bir harp. galipler kadar mağlüplara: zarar ika edecektir. Hiç bir millet “bir daha: muhare beye girmiyeceğim ' diyemez. “An- cak milletlerin el: birliği ile harp menedilebilir. Ingiliz milleti kudreti yettiği kadar bu sahada “diğer devletlere rehber olmaya çalışma- dır. | köylüler, | orada aramış; bulamamış, yaptığı / Kile“ birlikte | üzere jandarmaya vermiştir. Kenan| Darbei hükümet Avusturya hükümeti tedbirler aldı Viyana 24 (A.A. ) — Resmi birtebliğ, bazı gazetelerin yeni bir darbei hükümet ihtimali. hak- kmdaki (O heyecanlı haberlerinin aslü esastan âri olduğunu beyan etmektedir. Tebliğde: deniliyor ki: Hükümet icap eden bütün ted- birleri almıştır. Sosyal demokrat fırkası, bir beyanname neşrederek (amele fırkasını sosyalist Sohutzbund'una kuvvetle müzaheret etmeğe davet eylemiştir. Tirol (gazeteleri (| tarafından, mohsenyör Seipelin tekrar iş ba- şına gelmesini talep için girişmiş olduklari mücadele, : şiddeti art- tırmış ve âdeta bir taarruz şeklini almıştır. Muhtelif nümayişlerden; : yerli gazetelerin (o makalelerinden ' ve Heimweliren'lerin müteaddit” be- yanmamelerinden ve neşriyatından ilbam alan amele, katolikler ve monsenyorün avdetini istemekte ittifak etmişlerdir. Şimdiye kadar mevzii “olarak kalmış olan bu müzcadele,- He- imwehren'lerin pek yakinda cfa- ata girişeceklerine dair olan heyecanli haberlerin şuyuuna se- bebiyet vermiştir. Konyada bir cerh Carih Kenan Istanbulda | derdest edildi Bundan bir müddet evvel Konyada Kenan efendi isminde birisi bir adamı ağır surette yaralıyarak ortadan kaybolmuştu. Tütün zeriyatı Yunanlılar üç mu- rahhas gönderiyor Zeriyatın tahdidi martta görüşülecek Atina 22 (Hususi) — Türkiye hükümeti, tütün” zeriyatının tah- didi ve şark tütünlerinin garpte temini revacı. için alınacak müş- terek tedbirler hakkında müza- kerede bulunmak üzere Yunanis- tan ve Bulgaristandan murahhas- larını Oo Ankaraya © göndermeğe davet etmişti. Dün burada hariciye nazırının riyaseti altında yapılan içtimada Türkiyenin 'bu daveti tetkik edil- miş ve mart iptidasında Ankara- da bu mestlenin müzakeresi için aktedilecek olan içtimaa, Yuna- nistanıri gayri resmi üç murab- basla iştirak etmesine karar verilmiştir. z Ingiliz kabinesi M. Macdonald istifaya davet edilecek Londra, 24 — Reynolds gaze-| tesi, kabinedeki ihtilâfın. M. Mac; Donaldın istifasına sebebiyet vere- ceğini yazmaktadır. Parlâmento açılır açılmaz M. Mac Donald'dan: himaye programin: harfiyen ve tamamen kabul edip etmediği sorulacaktır. Eğer kabulden imtina edecek. olursa M:Baldwiniile rüfe- kası M. Mac Donald'ın istifasına sebebiyet vermek için istifa ede- ceklerdir. Şimdiki buhran dolayi- | sile parlâmento feshedilmiyecektir. | Muhafazakârlar, kralın yeni kabi | neyi teşkile M. Baldwini memür Konya zabıtası Kenan efendiyi tahkikat (neticesinde. maznunun Istanbula Kaçtığımı tesbit! etmiştir. Hadise'polis müdiriyetine' bildiril- miştir. Polisi 2 nci şube müdüri- yeti tahkikata | başlamış ve Kenan efendi burada! bulunarak” tevkif edilmiştir. Maznun tahkikat evra- adliyeye . teslim “ edilmiştir. Müddeiumumilik"Kenan efendiyi Konyaya ( sevkedilitek efendi jandarma marifetile Kon- yaya gönderilecektir. Lehistana, ithalât Lehistan hükümeti de ithalâtı | tahdit için bin kararname neşret- miştir. Ihracat ofisine gelen ma- lümata göre: Leh: hükümeti yeni kararname mucibince: sebze ve meyva hububat” itiralâtını tahdit etmiştir. Iki hırsız Bir evi soyarken ,yakayr ele vermişler Geçen -gün.' Langalı. Zeki ve Yekvart isimleçinde- “ iki | hırsız Fatibte' Osman beyin evini soyar- ken .yakalanmışlardı. « Bunlardan Langalı Zeki. bu hırsızlıktan evel diğer bir -cürümden dolayı hapse mahküm edilmişti Bunun üzerine Zeki hastalığını: iddia etmiş've yapılan: muayene — neticesiğide: mahkümiyet cezası 2 ay tetil edilmiştir»: Bu tecil müddeti esita- sında' Zeki" Osman * beyin evini soymuş"ve" bur defa tekrar yaka- lanarak 'tevkifhaneye' konulmuştur. edeceği. Zannında bulunmakla- dırlar, Amerikanın deniz inşaat programı Vashington 24 (A.A) — Jilino- is'nın cumbariyetçi , mebusu M.| Brotten, M. Hoover ile bir mülâ- | katta bulunduktan sonra reisi“ cumhurun kongrenin: deniz inşaatı programına 616 milyon dolar tahsis eylemesi kârarına rağmen | muariz bulunduğunu beyan etmek- | tedir; İ Yunan maliyesi Cemiyeti akvam tetkikat yaptırıyor | Atina, ,24 — Cemiyeti akvam | mali komitesi, Yunanistan banka- | sının vaziyetini Yunanistanın jnakti, | mali ve iktisadi vaziyetini tetkik. etmek üzere | oraya gitmeğe Sir Otto..Niemeyer'i memur. etmiştir. Mumaileyh. bu tetkikatını, Yunan | hükümetinin tasvip ve müzahere- tine istinaden yapacaktır. Tereyağ» piyasası Trabzon 23 (Hususi) — Yağ . bu hafta pazarda: 80:90 kuruşa satılmıştır. Cizvit cemiyeti Madrit 24 — Cizvit cemiyetinin fesline müteallik olan kararname, bu tarikat mensuplarının kararma“ | menin 'ilânı ; tarinden itibaren 10 | gün zarfında müşterek hayattan feragat etmelerini amir bulunmak- | tadır. Tarikat, artık çemlakinde serbestçe tasarruf edemiyecek' ve Bu emlâk devletin malı olacak ve devlet bunları hayır işleri ve tedrisat müesseselerine terk ve tahsis eyleyecektir. AKŞAM'ın- tetrikası: Na: Sahife 5 25 Kânunusani 1932 SALE LA İL. ANESİNİ, ZINDAN HATIRALARI Abdülhamit devrine ait hakiki maceralar Muharriri ; — Ulan, ben seni kemerin altında” gizlenmiş gözliyordum. Kapıyı zorlyacak hırsız zannettim, meğer ondan da betermişsin | Polislere: dönerek : — Budur efendi, budur, yalan söyliyor, aba gözlerimle gördüm vallahi! O sırada Abdülhamit de, bitün hükümeti de, hemen hemen kar- şılarında daima ermeni komite- cileri görüyorlar ve her işin, her (Fesad) ın altında muhtelif namlar ve büviyetlere bürünmüş daima (daima komiteciler ) arıyorlardı. Istanbulda: o günlerde sık sık vaki' olan: bu ( yafta) meselesini de onlardan biliyorlardı. Şimdi: bir: (müslüman) yakala- yınca şaşirmışlardı. » .. Beni iki ' polis doğruca (Be- şiktaş) okarâkoluna götürdüler. Karanlık'bir odaya tıktılar, kapıyı kilitlediler. Önümü, etrafımı görmiyordum. Yalnız pis bir koku midemi bulandırıyordu,. Güç halle ellerimle araştıra- rak, bir gaz tenekesi buldum ve ona: iliştim. Şimdi. düşünüyor, düşünüyordum: — Ne olacak... Artık kurtuluş yok... Fakat ne olursa: olsun, her şey'e rağmen, her şey'i inkâr edeceğim. Bilhassa arkadaşlardan kimseyi ele vermemeliyim.: Teşki- lâttan temamile bihaber davran- malıyım diyordum; Orada öylece: nekadar kaldım; farkında, değilim. . Sabah dai bir türlü olmayordu. Dışarıda ayak sesleri hiç eksik değil: “Nihayet ortalık ağarırken kapı- nın kilidi harekete geldi. açılınca, içeri üzanan' bir. baş: — Gel, dedi. Bu emre icabet ettim. Polislerin; zaptiyeletin ortasında yürüdüm. Bir merdiven çıktik; bir kapının: önünde: durduk; bu- rada bir polis omzumu sarsarak: — Hişt.. Üstü | başı düzelt, burast (jon ) ların loncası “ değill diye tersledi. Onlarda göğüsle- rini, feslerini düzeltiyorlar,' ken- dilerine çeki düzen veriyorlardı. Kapının önünde bir:hayli bek- ledik, odaya. girenler, çıkanlar, ellerinde - kâğıtlarla bekleyenler çoktu. Sıra bize gelmişti: — Haydi gir bakalım! Açılan kapıdan. içeri, girdik. düşünüyor, Büyücek bir oda, fakat daha | tetkike vakit kalmadan pis, kaba bir ses: — Senmisin o haltı yiyen teresl .Put gibiyim, dim dik ve hare- ketsiz... — Seni gidi namkör, velinimet düşmanı alçak edepsiz.... Vet yerinden - fırladi, o yanıma hızla yürüdü; burnuma sokularak, gözlerini gözlerime dikti. — Söylesene'habis, söylesene... Neye eşek gibi suratıma bakıyor- | sun? Hiç, bit şey “söyleyemiyordum. Fakat: o mütemadiyen ısrar edi- yor,. durup dinlenmeden: — Söylesana... Alçak... Ne su- suyorsun, diyordu. Kekeledim : — Ben biğünahım, bir yanlış- liğa... Sözümü bitirmeğe vakit kal madan, tokat gibi bir ses ta ku- lağımın dibinde! çınladı : Kapı * — Sende, senin'gibi'öteki pa- dişah (o duşmanlarınin hepsinide parça parça parçalayacak, kıtır kıtır yiyeceğim... Sizin kanınız helâl anladınmı? Bu tatlı mukaddemeden sonra istintak başladı: — Arkadaşları söyle... Kimler? — Arkadaşlarım yokl.. — Iokâr etme, doğruyu söyle... mehvederim yoksa seni. — Bilmiyorum enişte. — Bu paçavtaları senmi basdın? Mütereddit, şaşkın idim (Evet) mi diyeyim, o vakit (nerede basdın) diyeceklerdi. Evi de evdekileri dae mahvedecektim. Vakaa' paçavra dediği yaftalar; eseri cedit kâğı- dına müstensihde- basılmış şey- lerdi. Fakat” (müstensihi göster) diyeceklerdi. Ben böyle düşünür- ken, o yine bağırdı: — (Sen hasdırisa, “bu gece başka semtlerde dıvarlara asılan aynı şeyleri de senin: basup dağıttığın anlaşılır. O halde ötekilere'de sen , verdin; söyle bakayım, ötekileri kimler asdı, kim o adamlar, 'söyle, çabuk söyle!... Bu sırada, - aşağıdan boğuk bir inilti halinde feryatlar . gelmeğe başladı: — Ölüyorum... Ölüyorum... Imdat;.. Allah rızası için yeter... Merhamet, padişah' başı için mer- hamet ediniz... Ölüyorum... yorum... Bu; 'insanı- titreten, donduran ürküten feryat ve figan ile büs- bütün şaşırmış kalmıştım. — Söyle, “yoksa:.. Bir; dalım üzerime - yürüdü. Omuzumdan sarsarak suratıma bağırdı: — Söyle, alçak... —Ben: basmadım, bana" vermiş“ lerdi, fakat vereni” tanımıyorum. — Görsen de tanımaz mısın? — Hayirl — Tanımıyorsun ! hal: tanımıyor- sun, peki şimdi: bem sana tahı- tırım.., Gidi habisl Arkada; duran iki! polise işatet ederek : pü — Götürün 'bu'keratayı aşağıya. Ayaklarım birbirine dolaşarak öne düştüm... O; hâlâ homurda- nıyordu: Bu adam kimdi? Ertesi gün öğrendim ki meşhur Hasan ( paşa”) imiş. *ABdülhamide karşı gösterdiği merbutiyet neti- cesinde- nihayet paşalığa- “kadar çıkan Hasan ağa! Gene karanlık; “pis odaya tılal- dim. Gene feryadi figan başladi sopa: seslerine karışan : — Aman * Allah, ölüyorum, andim.... Merhamet,; padişah' iin sole; Sesleri © — Kapım yavaşça açıldı; siçeri-bir kanun zabiti, sakallı, buruşuk yüzlü, yüzünden riya ve: zillet akan biri girdi. Yanıma sokuldü, “yavaş” yavaş fakat hayırhah bir tavırla söyl- meğe başladı: (Devamı, var ) Mesut bir nişan Cerrah paşa, hastahanesi baş eczacısı Feridun beyin-kerimeleri Yümniye hanımla Bursa pazarı müessesatı sahibi Sipahi zade Hasan. Hüsnü: beyin o mâhdumu Nazmi Hasan: beyin : nişaüi mera- simi dün gece Hasan Hüsnü'beyün Bomontideki'“ hanelerinde icra kılınmıştır. Tarafeyne sandetler temenni ederiz, # “5