24 Şubat 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Şubat 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün gece Elhamra sinemasinı teşrif ettiler dün Dolma- dairelerinde ve bir tarafa Reisicumhur Hz. d bahçe sarayındaki meşgul olmuşlar çıkmamışlardır. Reisicumhur Hz. dün gece Elhamra sinemasını teşrif buyur- muşlar ve Kongre eğleniyor filmini seyretmişlerdir. Gin - Japon harbi (Baş tarafı birinci sahifede) birbirlerile harbeden Çin cene- ralları birleşmişler, hepsi memle- ketin müdafaası için askerlerile birlikte Nankin hükümetinin em- rine âmade olduklarını bildirmiş- lerdir. Alman zabitleri Londra 23 ( Hususi) — Deyli Ekspres (gazetesinin (o Şanghay muhabiri Çinlilerin zaferini teyi- den gazetesine uzun bir telgraf göndermiştir. Mubabir bu mü- nasebetle şayanı dikkat malümat vermektedir. Muhabir diyorki: Voosoung istihkâmı önündeki Çin hatlarını Alman zabitleri idare etmektedir. Zabitler burada mükemmel siperler yaptırmışlar, her tarafta mitralyöz yuvaları vücuda gelirmişlerdir. Çinlilerin iki haftadan beri Japonlara karşı gösterdikleri mukavemetin sırrı budur. Alman zabitlerinden biri istih- kâm zabiti, biri mühendis, biri piyade zabitidir. Piyade zabiti ayni zamanda makineli tüfek mü- tahassısıdır. Bunlardan başka bir de Alman tayyare mütahassısı vardır. Sevkülceyiş plânları da tarafından hazırlanmıştır. Bu zat harbi umumide büyük tecrübeler görmüş, mühim mevkilerde bu- lunmuştur. oZabitlerin isimlerini şimdilik söylemekte mazur söylemekte mazurum. Sabık kral (Baş tarafı birinci sahifede ) katında yıkandıktan sonra aşağı inerek öğle yemeğini yemiştir. Alaturka (o yemeklerden tertip edilmiş olan yemek listesi şu idi: Çerezler: Fıncanda sıcak et suyu, portakal böreği, barbunya baliği ıskara, -sebzeli piliç güveci, patatesli şiş kebabı, salata, kay- Bek kadın göbegi, fıstıklı dok durma, zi rain şekerleme, meyva ve kah Kırala vk esnasınna Eren- köyü ra ile kisarna maden suyu da ikram edilmiştir. On üçüncü Alfons, yemekten sonra Topkapı sarayını, Yedikule ve çarşıyı gezmiş, oradan Dolmabahçe sarayına giderek Dük de Teledo yazılı kartını Yaver Naşit beye birakmış, Yaver beye Gazi Hz. ne hayran olduğunu söylemiştir. Kral saat beşte vapura dönmüştür. Yaver Naşit bey de bir müddet sonra vapura giderek Gazi Hz.nin kartını bırakmıştır. Sabık kral gece vapurdan çık- mış, Beyoğlunda Türkuvaz gazi- nosuna giderek orâda yemek yemiş, İspanyol mugannisi Uri- bari'nin şarkılarını dinlemiştir. Kral bir müddet sonra ıztırabı ifade eden “Ay, ay, ayl.., şar- kısını istemiş, muganni bu şarkıyı söyledikten sonra “ Elveda Gre- nata!,, şarkısını istemiştir. Bu esnada kralın gözlerinin yaşardığı görülmüştür. Sabık kral, buradan çıktiktan sonra Gardenbara gitmiş, burada şampanya içerek numaraları sey- retmiş, bundan sonra yeşil gözlü bir kızla dans etmiştir. e Alfons geç vakit vapura dönmüştür. Sabık kral bu sabah Boğazda bir tenezzüh yapmıştır. Öğle vakti vapur İzmire hareket edecektir. a rk taarruz edebilecek vaziyette değil Londra, 23 (Hususi) — Büyük hazır- lıklardan sonra başlıyan ruzu kâmilen akim kalmıştır. Japon- lar 30 bin kişilik bütün taarruza geçmişler, fakat büyük za- yiata uğrıyarak çekilmeğe mecbur olmuşlardır. Bu ordu artık taarruz yapabilecek halde değildir. Yeni hare- kât için Japonyadan yeni kuvvet is- tenmiştir. Japon taar- kuvvetlerile Bu sebeple üç gün üç gece devam eden şiddetli bombardımana nihayet verilmiştir. Şimdi Çinliler Japon cephesine ta- arruz ediyorlar, bilhassa Japon sağ cenahında faaliyet gösteriyorlar. pon kuvvetleri yeni mevzilerini acele tahkim ediyor. Ja- Japon ordusu ihata edilmek tehlikesini güç atlattı Londra, 23 (Hususi) — Dün vuku bulan ve Çinlilerin muvaf- fakiyyetle neticelenen muharebe hakkında şu malümat verilmek- tedir: Japon kuvvetleri Çin cebhesini merkezden yarmak ve geriye at- mak istemişlerdir. buna mukabil Çililer de Japonların sağ ve sol enahlarına hücüm etmişlerdir. Çinliler Japon sağ cenahında, yani Voosoung mıntakasında mü- him muvaffakıyetler. elde ederek Japon kuvvetlerini geri çekilmeğe mecbur etmişlerdir. Sol cenahta yani Çapey mınta- kasında Japonların şiddetli muka- vemeti karşısında ilerleyememiş- lerdir. Bu suretle Japon cephesini iki cenahtan çevirmek plânı tatbik edilememitir. Maamafih Japonlar, sağ cenab- larının gerilemesi üzerine diğer tarafta cephelerini geri çekmeğe mecbur olmuşlardır. “Yalnız Çapey de eski ediyorlar. Amerika Japonyaya yardım ediyormuş Vaşıngton 24 — Çin hükümeti, Amerikanın Japonyaya mühim- mat ve para vermek suretile yar- dım ettiğinden şikâyet etmiştir. Amerika, Japonyaya 781 milyon dolarlık mühimmat vermiştir. Son haberlere göre Amerika hükümeti iki tarafa da mühim- mat vermemeği kararlaştırmıştır. vaziyetlerini o muhafaza Dün yeniden harp başladı Japonlar bahriye silâhendazlarını da acele karaya çıkardılar Eondra 22 (Hususi) — Müşkül vaziyete düşen Japon kuvvetlerine yardım için harp gemilerin- deki silâhendazlar karaya çıkarılmıştır. hücumlarına devam ediyorlar. mevzilerinde mukavemet gösteriyorlar. Çinliler Japonlar yeni sında miştir. Dün akşam susan topçu ateşi bu sabah yeni- den başlamıştır. Bilhassa Kiang- Wan mıntaka- harp şiddetle bildirildiğine göre acele imdat kıtaatı gönderil- devam ediyor. Tokyodan Şeker buhranı Komisyon bir çok tacirleri dinledi Şeker ihtikâr komisyonu dün ticaret müdüriyetinde toplanmış- tır. Komisyon bazı şeker tacirle- rini dinlemiştir. Bunlar Alpullu fabrikasından 40 buçuk liraya şeker alan tacir- lerdir ve ellerinde fatura da vardır. Diğer taraftan Alpullu şeker fabrikasına henüz tebligat yapıl- mamıştır. Fabrika erkânı şeker itbalâtile (alâkadar olmadığını beyan ediyorlar. Kahve ihtikârı Ticaret müdüriyeti kahve ihti- kârı hakkında müdeiumumiliğe müracaat etmiştir. Kahve tacirleri kahve fiatinin artmasını, piyasada kahve mik- tarının az olmasına atfediyorlar. Komisyon bugün de öğleden sonra toplanacaktır. Fazla şeker girecek Iktisat vekili Şeref B. şeker buhranı hakkında vaki olan beya- natında, yeni kontenjâna fazla miktarda şeker konulacağını söy- lemiştir. Abdülkadir Kemali B. Adanaya avdet etti Adana, 23 — Mefsuh o Ahali fırkası liderlerinden Abdülkadir Kemali ve Suriyeye kaçan mez- kür fırka idare heyeti azasından Hacı Ali beyler, vekâletin müsa- adesi üzerine Halepten şehrimize avdet etmişlerdir. Vaz geçiliyor Izmir belediyesi ruhsatiye harcı almayacak Izmir, 23 (Hususi) — Beledi- yenin varidatı gayri safiyeden bir defaya mahsus olarak yüzde altı ruhsatiye harcı olması gazetelerde müştereken < şiddetle tenkit edilmektedir. Halk, yeni rüsumu vermiyeceğini söyliyor. Şehir meclisi perşembe içtima- ında kararından nükül edecek, harç alınmıyacaktır. Ihtikâr Izmirdeki tahkikat devam ediyor Izmir, 23 (Hususi) — İzmirdeki ibtikâr vaziyeti tetkik edilmeğe başlanmıştır. Ticaret müdürümüz Ziya bey bana: — Ihtikâr vardır, yahut yoktur denemez, fakat Istanbula nisbeten ucuzluk muhakkaktır. İzmir kon- tenjan listesine dahil bulunan 188 çuval kahveyi Istanbula satan bir taciri adliyeye veriyoruz. ,dedi. Izmir tayyare kongresi İ Olzmir 23 (Hususi) — Yakında mıntakamızdaki vilâyet tayyare şubeleri kongresi fevkalâde ola- rak toplanacaktır. Mahsulâtı arziyeden alınan tay- yare ianesi son zamanlarda azal- mıştır. Sebepleri kongrede araş- tırılacaktır. o Tayyare (o cemiyeti reisi Rize mebusu Fuat bey bu maksatla buraya geldi. Fransız kabinesi Mebusan meclisi itimat beyan etti Paris 24(A.A.) — Mebusan ve âyan meclisinin ekseriyet fırkası yeni hükümet beyannamesinde Fransanın harici siyasetine ait kısımlarını hararetle alkışlamıştır. Bundan başka beyannamenin, tamirat, terki teslihat ve İngiltere ile itilâfa mütealik kısımları da bilhassa o alkışlanmış ve tasvip edilmiştir. Paris 24 ( A.A. ) — Kabine beyannamesinin kıraatinden sonra, mebusan (meclisinin (ekseriyeti yeni hükümete itimat beyan eden ve her türlü zait talepleri ret ile müzakere ruznamesine geçi mesini talep eyliyen takriri kabul etmiştir. Bunu müteakip M. Herriot, takriri geri almış ve M. Tardicu' da muhtelif meb'usların istizah sual- lerine cevap vermiştir. Zeytin yağı varilleri Ankara 24 (Telefon) — Kabulü muvakkat muamelesine tabi olarak memleketimize ithal olunan zeytin yağı varilleri için evvelce tespit edilmiş olan bir sene müddetin kâfi gelmemesi dolayısile bu zeytin “yağı varilleri icin ihraç müddetinin ambalaj maddeleri ile palamut çuvallarında olduğu gibi iki sene üzerinden tespiti takarrür etmiş ve keyfiyet tamim olun- muştur. DA Şubat 1Y32 > Ünifiye Tahvilât di dün borsada birden bire düştü Son günlerde mütemadiyen yük- | selmekte olan Ünifiye fiatleri dün borsada ani ve büyük bir sukuta uğramıştır. Iki gün evvel 56,75 ten mua- mele gören Ünifiye dün borsada 50 den açılmıştı. Ünifiye bir müd det bu fiati muhafaza etmiş ve bundan sonra Paristen gelen tel- graf üzerine 47,75 e kadar düş- müştür, Fırka grupu Ankara, 23 (A. A.) —C.H. Fırkası grupu bugün saat15 te Tekirdağı mebusu Cemil beyin riyasetinde mutat içtimaını aktet- miştir. Manisa mebasu (Refik Şevket Obeyin takriben 10 ay evvelinden bugüne kadar Ankara da tehaddüs eden hırsızlık vaka- ları veğ bu vakalar (o faillerinin derdest edilip edilmediği hakkın- daki sual takririne Dahiliye vekili Şükrü Kaya bey mütecasirlerin kâmilen derdest edilerek mahke- meye tevdi edildikleri cevabını vermiş ve bu cevap kâfi görüle- rek celseye.nihayet verilmiştir. Parasız rakı! Üç sarhoşun dün gece yaptıkları Seyfi, Ismail ve Reşit isimle- rinde 3 kişi dün gece sarhoş olarak Galatada bakkal Nesi- min dükkânma gidip parasız rakı istemişler ve Nesimi tehdit etmişlerdir. Üç kafadar oradan çıktıktan sonra ayni sokakta Muttalibin kahvesine gitmişler, orada da rezalet çıkarıp camları kırmışlar- dır. Kendilerini yakalamaya gelen polis Oo memurlarnada hakaret ederek karakola gitmek isteme- mişlerdir. Zabıta üçünü de yakalayıp hak- larında evrak tanzim etmiştir. Sokakta bir çocuk bulundu Tepebaşında Evliya Çelebi muh- tarlığı yazıhanesinin önünde dün gece bir kız çocuğu bulunmuştur. Çocuğun üzerinde hüviyetini ispat edecek birşey - bulunamamıştır. Çocuk, Bedriye ismi verilerek, darülâcezeye gönderilmiştir. Vapurcular Ankaraya bir heyet gönderiyorlar Vapurcular, dün vapurcular birliğinde toplanmışlardır. Bu içti- mada inhisar veya anonim şirket ceryanı aleyhinde omüzakeratta bulunmuşlardır. Neticede Anka- raya bir heyet gönderilmesine karar verilmiştir. Dün geceki yangın Şişhanede Hüseyin Bey apartı- manının üçüncü katında Madam Saranın dairesinden dün gece yangın çıkmış, sirayetine meydan verilmeden söndürülmüştür. Tıp talebesinin staj devri Tıp fakültesi müderrisler mec- lisi talebenin staj devrinde hasta- nelerde mütahassısların yanında çalışmasına karar vermişti. Sıhhiye vekili Refik B. bu hususu terviç edeceğini söylemiştir. Izmir rıhtım şirketi tahıkikatı İzmir, 23 ( Hususi ) — Rıhtım şirketi tahkikatı inkişaf etmekte- dir. Bankalardan intihap edilen ehli vukuf ile 'nafına müşaviri Avni, kadastro hey'eti fenniye müdürü Halit Ziya beyler toplan- dılar. Bu tetkikat neticesinde şirket aleyhine yeni deliller bu- lunmadı. Sabık Nafıa komiseri Emin bey hakkında henüz resmen tahkikat başlamamıştır. İ