23 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

— 23'Mart 1932 AKŞAMDAN AKŞAMA e “içtihat,, , “Hakimiyet,, ve “Muhit,,in orijinal imiâları Muhterem karilerim, o şimdiye kadar elbette dikkat etmişlerdir ki, benim, türkçenin (o imlâsı hakkında kendime mahsus düşün- celerim var: Bir takım kaidelerin değişmesi isteniyor. Fakat buna rağmen (muhtelif (o makalelerle müdafaa ettiğim imlâ şekillerini, daha bugünden katbekat tatbike kalkışmıyorum. Meselâ, | Ahmet, Mehmet, Yakup, ağaç, saymak manasına gelen “at, Hicaz'a git- mek manasına gelen “haç, keli- melerini mücerretken | Ahmed, Mehmed, Yakub, ağac, add)| suretinde (Oyazmağı istiyorum. Lâkin, bütün milletin kabul ettiği tarz içinde anarşi çıkmasın diye buna teşebbüs etmiyorum. Harflerimiz yeni kabul edildiği için, imlâmız hakkında her mü- nevverin ayrı bir noktai nazarı olabilir. Lâkin, bu noktai nazar, nazariyat sahasında kalmalı, tat- bikata geçmemelidir. Halbuki, mevkut neşriyatımız arasında üçü, bu kaideye riayet etmemektedir. £ Bunlardan bir tanesi doktor Abdullah Cevdet beyin İçtihat mecmuasıdır. Imlâda orijinallik bu gazetenin sername- sinde başlıyor : Abdullah Cevdet bey, mecmuasının ismini “İçtihad,, diye, bizzat kendi ismini de “C,, yerine fransızcada olduğu gibi“Dj,, harflerile yapıyor. | Mecmuanın içinde ne nev'i şahsına mahsus kaideler. Meselâ, arapçadaki her “hemze,, yahut “ayın,, mukabilin- de bir () işaret: “Muamele, , “Şaamet,, kelimeleri “mu'amele,, , “şa'amet,, tarzında yazılıyor. llh.. Orijinal imlâ, Ankarada mün- teşir Hakimiyet gazetesile Istan- bulda çıkan Muhit mecmuasında da dikkate çarpıyor. “Itimat, , “imal,, nevinden kelimeleri “iyti- mat,, , “iymal;- suretinde yazmak nevinden... i Bana kalırsa, bu gibi hodbehot hareketler biranda anarşi doğurur. Nasıl arap barflerile neşriyat ka- nunen memnu ise, orjinal imlâ ile de yazı yazmak - harsımız noktasından o derece zararlı ol- duğu için ; - menedilmelidir. Daha doğrusu, bu orijinal imlâ sahipleri, anarşinin önüne geçmek hüsnü- niyetile, iddialarının tatbikatından bizzat vazgeçmelidirler. Vilâdi ve nisai cerrahi müte- hassısı ilk kadın doktoru Evelki gün, doktor Nadire hanım, Şişli çocuk hastahanesi nisaiye servisinde Sıhhiye vekâle- tinin tayin ettiği jüri huzurunda ihtisas imtihanını büyük bir mu- vaffakiyetle vererek vilâdi ve nisai cerrahi sertifikası almıştır. Türk tebabet tarihinde Türk kadınlarından ilk defa olarak böyle bir sertifika alan doktor Nadire hanımdır. Nadire hanımı, doktor Rauf Fehmi, Orhan Tahsin, Rufat, Ihsan Hilmi ve Eyip beylerden gm e — Otobüs işi Belediye bu işi idare edebilecek mi? Istanbulda otobüs işletme imti- yazının belediyeye verilmek üzere olduğu malümdur. Belediye ma- hafili imtiyazın bu günlerde alın- masına intizar ediyor. Bu sebeple yeni taliplerin hiç birine yeniden otobüs işletmek ruhsatiyesi veril- memektedir. Belediye, otobüs seferlerini, evvelce hazırlayıp vekâlete gön- derdiği proje dahilinde idare etmek niyetindedir. Bunun için evvelâ bugün işlemekte olan otobüsleri satın almağa mecbur kalacaktır. Bu hususta salâhiyet- dar bir zat bize şu şayanı dikkat sözleri söylemiştir: — Otöbüs imtiyazı belediyeye verilse bile mevcut otöbüs satın almağa bugünkü belediye bütçesi müsait değildir. Bu paranın tedarik edilerek otöbüslerin belediyece satın alın- ması mümkün olsa belediye bu işi başaramaz, büyük bir teşkilât lâzımdır. Bir çok memurlar alına- caktır. Çünki Belediye, bu imtiyazı bir şirkete devretmek niyetinde değildir. Kendisi işletmek istiyor. Fakat günün birinde bu işi idare edemiyecek, salâhiyeti olan bir şirkete bırakmağa mecbur ola- *caktır. , Asma köprü Köprü 360 bin liraya mal olacak Haydarpaşada geçit yerine bir asma köprü inşası için demir yolları idaresile belediye arasında itilâf hasıl olduğu ve bü sene inşaata başlanacağını yazmıştık. Haydarpaşaya yapılacak asma köprünün üç yüz altmış bin liraya çıkacacağı yapılan hesaplar neticesinde Anlaşılmıştır. Bunun yarısına baliğ olan yüz seksen bin lira belediye tarafından, mütebakisi de devlet demir yol- ları idaresince temin edilecektir, Belediye şimdiye kadar bütçeye senede altmış bin lira koymak suretile bu işe iki senede yüz yirmi bin lira ayırmıştır. Bu sene bütçeye yeni tahsisat konulmıyacaktır. Geçit, bir senede ikmal edilemiyeceğine göre ihtiyaç görülürse, Gelecek sene mütebaki parada bütçeye konulacaktır. Demiryolları idaresi henüz in- şaat münakasasını ilân etmekle beraber istasyon binası ve saire mürekkep bir jüri heyeti irtihan etmiştir. Kendisini tebrik ederiz. — Aman Amca Bey, bana geçmiş olsun del.. Büyük bir kaza geçirdim... “ Ea Akşam Gözlüklü şoförler Şoförler cemiyeti belediye kararına itiraz etti Bugünlerde (o şoförler (| heyeti sıhhiyece esaslı bir muayeneden geçirilmektedir. Bu şayanı takdir teyakkuzdan memnun olmamak mümkün değildir. Ancak, talimat- namenin bir maddesi gözlükle şoförlük yapmayı menettiğinden birçok şoförlerin ehliyetnameleri istirdat edilmiştir. Öğrendiğimize göre şoförlerin en ağır başlı ve tecrübeli olan- lardan mühim bir kısmı gözlük kullanmaktadırlar. Uzun seneler aynı meslekte çalışarak gözlerini zafa uğratmış bir iş sahibinin “bu derdine deva olmak üzere, gözlük kullandığı için işten mene- dilmesine akıl erdiremedik. Gözlük, göze arız olan zayıfların fenni bir tedbir ile izalesine yarar bir vasıtadır 2- 10 rüyet noksanı “terfisi mümkün olmazsa,, şoför- lüğe mâni olabilir. Fakat, fenni görmek vasıtasile bu mahzuru tamamen izale etmektedir. Bütün /dünya beledıyecileri Boşta gezenlere iş teminine ça- lışırken bizim belediyemiz kendi halinde çalışıp duran aile sahip- lerini bilâ sebep işten men ederek atalet ve sefalete sevk etmektedir. Otomobil kullanan şoförlerin bali sıhhatte (bulunmaları (onakadar lâzımsa, zararsız bir arızayı baha- ne ederek, çalışıp buran bir vatandaşı serseri kafilesine katmakta okadar muzurdur. Şo- förler cemiyeti bu hususta alâka- dar makamata da müracaat etmiş- tir. o Belediyenin, bu buhranlı zamanda işsizleri çoğaltacak) olan bu kararı geri alacağını ümit ederiz. 931 tediye muvazenesi Âli iktisat meclisi 931 senesi tediye (o muvazenesi (o hakkında tetkikat (yapmaktadır. (Meclisi umumi kâtipliği bu münasebetle ticaret odalarından bazı malümat istemiştir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 GAYLIK 750 » A0 sr 3 AYLIK 400 » 800 » VAYLIK”160 > ap Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Zilkade 15 — Kasım:136 S. İmsük Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E, 9,4 11,37 5,56 9,4 12" “Lap Va, 4,19 5,59 12,20 1548 18,24 18,54 Seyyahlar Belediye ve Turing klüp risaleler bastıracak Istanbula Ogelen seyyahlar, şehrimizin tarihi abidelerini güzel manzaralı yerlerini dolaşıyorlar. Fakat limanımızda vapurlar pek az bir müddet kaldığı için sey- yahlar, Istanbulun pek mahdut yerlerini görebiliyorlar. Turing klüp ile belediye, seyyahların tekrar Istanbulu ziya- retlerini teşvik etmek ve yeni seyyah getirtebilmek için İstan- bulun tarihi ve manzara itibarile güzel, görülmeğe şayan yerleri için resimli ve kısa tafsilâtı ihtiva eden risaleler bastırmak fikrinde- dirler. Bu risaleler muhtelif lisar- larda olarak çıkacak ve seyyahlara meccanen dağıtılacaktır. Şehrimize gelen seyyahlardan tarihimize vakıf olanlar Yıldız sarayını görmek ve gezmek arzu- sunu izhar ediyorlar. Bu seyyah- ların arzularını tatmin etmek üzere Yıldız sarayının da seyyah- lara açılması düşünülüyor. Sarhoş bir kadının yaptıkları Sarhoş bir kadın evellki gece Beyoğlu caddesinde nara atarak giderken polis kendisini yakala- mak istemiştir. Kadın polise muka- vemete kalkışmış, fakat neticede yakayı ele vermiştir. Duvarı aşarken... Polisler yetişip hırsızı yakaladı Fatih polis merkezi Kenan is- minde bir hırsız yakalamıştır. Kenan evvelki gece Fatihte Salâhaddin beyin konağının etra- fında dolaşmaya başlamış, bunu gören polis memurları hissetme- den kendisini (o tarassut altına almışlardır. Kenan evin etrafında bir müddet dolaşmış ve ortalıktan el ayak çekildikten sonra eve girmek için gözüne kestirdiği bir pen- cereye tırmanmağa başlamıştır. Kenan pencereden içeriye gi- rerken polisler ( yetişmişlerdir. Kenan polisleri görünce yüksek duvardan atlayıp kaçmak istemişse de muvaffak olamamış, yakayı ele vermiştir. Hırsız adliyeye teslim edilecektir. Ikisini de dövdü Kasımpaşada Leylâ hanım ve kardeşi Osman, ayni evde oturan Ayşe ismindeki kadınla kavga Sahife 3 MEMLEKET HABERLERİ ————--. Mıstafa Mıstık! Gönan, 18 (Hususi) — Iki saatlik bir otomobil yolculuğun- dan sonra Bandırmadan Gönana geldim. Burası mühim bir tütün merkezidir. Fakat bu sene tütün- ler satılamamıştır, halk müşteri bekliyor. Inhisar idaresinin faali- yete geçeceği ümit ediliyor. Kasabaya girerken muazzam bir mektep binası nazara çarpı- yor, elli bin liraya mal olan bu mektep henüz ikmal edilmemiştir. Gönanda kahveler boldur. Bun- ların hepsi güzel ve temizdir." Bir kahvede eski bir arkadaşa tesadüf ettim ; — Vay cancağızım, hoş geldinl.. Dedi. ö Cancağızım kelimesi bana mer- bum Ömer Seyfettini hatırlattı; İlk tahsilini burada ikmal eden: Ömerin anlattığı mahalle mek- tebini bayalen görür gibi oldum.” Kasabayı gezmeğe çıktık. Köşe başında beş on çocuktan ibaret" bir gruba rasladık. ilkbahar güneşi ve havasını tesi ediyorlar. oOÇocuklar (o arasında kafiyeli ve alaylı sözler... İşte Ömer Seyfettinin kelimeleri : — Mustafa mıstık, arabaya kıstık... Kendisile alây edilmek istenilen çocukta ayni kafiye üzerine cevap veriyor.. Hikâyelerinin mevzularını buradan alan merhum sağ olsa kim bilir daha nice halk hikâye- leri yazar ve bugünkü boşluğu doldurmağa çalışırdı.. 5 300 metro kadar yürümüştük ki bir çeşmenin önünde toplanan kalabalığa rast geldik. Bunlar su almak için bekliyen kadınlardı. Kış mevsimi yağmur mevsimi olduğu halde çeşmelerin suyunun. az olması halkı saatlerce bekleti-' yor. Hele yazın çeşmelerde bir damla su bulunmaz mış, belediye reisi Osman bey meselenin halline çalışıyor muş. biran evvel halkın. bu derdine çare bulunmasını temenni ederim. : Belediye bu sene yeni inşaatta bulunmayacak Belediyenin bu seneki varidat bütçesinde bir milyon liraya yakın bir açık bulunduğunu yazmıştık. Masraf bütçesi de buna göre tan- zim edilmeğe başlanmıştır. Bu seneki tahsisat az olduğu için belediye, yol, bina ve saire gibi hiçbir yeni inşaata girişmiyecektir. Her sene masraf bütçesinde inşaat ve tamirat fasılları ayrı ayrı gösterilir ve bu fasıllara lüzumu görülen tahsisat konurdu. tahsisatın azlığından dolayı bu, seneki bütçede bu iki faslın birleştirilmesi muvafık görülmüştür. Bu fasıl ile yalnız pek harap olan ve geçilmesine imkânı bu- gibi inşaatın arkası alındiktan Idarehane: Babıâli civarı etmişler, Ayşe her ikisini de | lunmayan bazı sokaklar tamir sonra bu sene içinde asma köprü Acımusluk sokağı No. 13 dövüp muhtelif yerlerinden yara- | edilecek ve hiç bir yeni sokak inşasına başlanacaktır. lamıştır. yapılmayacaktır. Amca Beye göre... « Şu sokağı dönerken karşıma tanımadığım bir adam çıktı.. » Gözleri velfecri okuyordu.. | | versin tabançayı çektim de.... .. Birden üstüme atıldı. Bereket A.B. — Tabancaya ne lüzum var azizim, heriften 5 lira borç iste- seydin ardına bakmadan kaçardıl.. Anlaşılan gi # lam ki ilki a