23 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

23 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 Ankara mektupları Kıymetli bir müessese: MN “loji istasyonları İstasyonlar kaç kaç sınıftır, nasıl çalışırlar ve malümat toplarlar? Ankarada meteoroloji enstitüsünde muhtelif aletlerle rasatlar yapılırken Ankara 18 (Hususi) — Geçen eylülde Madritte toplanan yirminçi beynelmilel istatistik ens.itütüsü içtimaıa Türkiye de iştirâk eyle- mişti. Bu içtimada Türkiyede istatistik sahasında yapılan kıy- metli çalışmalar çok takdir edil- “ miştir. - Bu vesile ile “Prof. G.Phirring,, Türkiye ocumhuriyeti | istatistik yıllığında bu husustaki malümatın zenginliğini bilhassa takdir ile yâda lüzum gördüğünü ilâve etmiştir. Bu malümat ziraat vekâleti meteoroloji istasyonlarının faaliyeti ile toplanmaktadır. İstasyonları henüz pek kısa bir maziye malik bulunmakla beraber, müdür Ahmet Tevfik beyin idaresinde, çok kıymetli neticeler elde ederek çalışmaktadır . Beynelmilel bir içtimada bu suretle takdir edilen meteoroloji teşkilâtımız hakkında, okuyucularımız (alâkadar eder düşüncesi ile aşağıdaki izahati veriyoruz : Meteoroloji enstitüsü, Ankarada bir enstitü, bir rasathane ile bu enstitüye merbut üç sınıf üzerine ayrılmış ometehroloji (o istasyon- larından müteşekkil bir meteoloji şebekesile çalışmaktadır. Bu üç muhtelif sınıfa ayrılan istasyonlardan üçüncü sınıf olan istasyonlarda yalnız teressübat, yani yağmur ve kar hâdiseleri tetkik, müşahade ve kaydedil- mektedir. Bu istasyonların miktarı şimdilik 60 tır. Ikinci sınıf olan istasyonlarda ise havanın subuneti, rutubeti, bulutların miktar ve cinsleri, rüz- gârların kuvvet ve istikametleri, yağan yağmur ve karlar, toprağın muhtelif derinlikteki suhuneti ve diğer bazı hâdiseler rasat ve . Şimdiki halde bu ikinci sınıf istasyonların mik- tarı ancak 23 tanedir. Birinci sınıf olan istasyonlarda, ikinci sınıf istasyonlarda yapılan tetkikat yapıldığı gibi, ayrıca havanın tazyikı, güneşlenme müd- deti, tebehhurat, geceliyin iuşiaat suretile dağılan suhunet tahavvü- lâtı, güneşin azami sıcaklığı, ve diğer bazı hadislerin rasatları yapılmaktadır. Bu sınıf istasyonlar şimdilik yalnız 19 tanedir. Bu muhtelif istasyonlar, Tür- kiyenin hemen her tarafına da- ğılmıştır. Üçüncü sınıf istasyonlarda sabah 7 de, diğer istasyonlarda hergün muntazaman saat 7, 14, 24 de rasat yapılarak muhtelif hadiseler tesbit olunmaktadır. Meteoroloji istasyonu bu tetki- katının neticelerini muntazaman, muhtelif surette neşretmektedir. Bir kerre “günlük hava vaziyeti bülteni ,, hergün istasyonlardan vaziyet raporlarını havidir. Her- günkü hava vaziyetini tetkik etmek mecburiyetinde olanları alâkadar eder. mahdut adette top muayyen makamlara yollanır. “Hava ve ziraat vaziyeti bülteni,, bu seneye kadar 15 günde bir çıkıyordu. Şimdi ayda bir defa neşrediliyor. Gazetenizde de bu bültenin hüla- saları neşrolunmaktadır. Ayrıca şimdiye kadar 1926, 27, 28 senelerinin tam ve 1929 sene- sininde 5 aylık rasat malümatı bir arada intişar etmiştir. Diğer- leri de peyderpey intişar etmekte- dir. Memleketimiz için çok büyük bir ehemiyeti haiz olan bu mete- oroloji (teşkilâtının kıymeti ve onun semereleri artık tahakkuk etmiştir. Bu teşkilâltan ameli ola- rak nakadar çok istifade mümkün olduğunu takdir eden alâkadar makamlar meteoroloji istasyonla- rına büyük bir ehemmiyet atfet- miştir. Ankarada ziraa; vekâleti meteorolojı enstitisli | Ikonomu. trupn , Akşam Yunan opereti Bir buçuk aydenberi şerimizde bulunan Yunan operet (o grubu | Fransız tiyatrosunda temsillerine | devam ediyor. Frupun temsil ettiği bütün piyesler şen ve şakrak operetlerden ibarettir.Halk, ağır eserlerden ziyade şarkılı temsilleri tercih ettiği cihetle, Ikonomu trupunun repertuarında, bundan iki sene evvel gelen Yunan truplarında (oolduğu gibi . ağır piyesler yoktur. Darülbedayi, bir operet heyeti teşkiline teşebbüs ettiği bu sırada şehrimize gelen Yunan operet heyetlerinden Obir çok dersler alabilir. o Itiraf Oo etmek (o icap ! eder ki, bugün şerimizde bulunan | iki senedenberi, | | şehrimize gelmiş olan bütün Yu- | nan operetlerinin en mükemmelidir. | Artistler iyi intihap edilmiş, balet heyetinin o mükemmeliyeti kadar | primadonna tistin intibabındada büyük bir | muvaffakiyet gösterilmiştir. Ikonomu| Itrupunda, primadonna rolünü oynıyan Madam Paola Nikoleskodur. Sesin- | de öyle bir halâvet, tavırlarında *öyle bir saffet vardır ki, sahneden ayrılırken, daima şiddetli bir alkış tufanile karşılanır, ve birkaç defa, aynı şarkıyı terennüm etmesi hususunda ısrar edilir. Daha sah- neye intisap edeli beş altı ay olmadığı halde, bu kadar büyük bir muvaffakıyet göstermesi, Yu- nan operet tiyatrosunun en parlak yıldızlarından biri clacağına şüp- heye mahal bırakmıyor. Yunan trupunun Prima donnası Mme Paola Nikolesko Yunan operetinde, temayüz eden artistlerden biri de Matmazel Krevatas'tır. Bu genç artist, bilhassa şuh, çapkın evza ve etvarile, mükemmel danslarile halkın muhabbetini kazanmıştır. Piyeslerin en ağır rolleri, ona tevdi edilir, ve bunları büyük bir muvaffakıyetle başarır. Balet he- yetinin, ruhu odur. Apaş kadın rolünü apaş danslarını emsalsiz bir muvaffakıyetle oynar. Yunan operet trupu reisi M. IKonomu hakkında da birkaç satır yazmak icap eder. Yunanistanda 30 yaşında genç bir aktörün bir temsil heyetinin başına geçmesi ilk defa gürülmüş. Fakat M. Ikonomu bu kadar genç olmasına rağmen deruhte ettiği bu ağır ve mesuliyetli işi, en yaşlı ve en tecrübeli aktörler- den daha büyük bir muvaffakıyetle başarıyor. .M. Ikonomu bütün piyeslerde komik rolünü oynar onun sahneye çıkması, dakikalarca süren alkışlarla karşılanır. Piyeslerin en ağır yükünü, kendisi deruhte eder, Sahnede görülmesi bile halki güldürmeğe kâfidir. Ikonomu, aktörlüğe başladıktan sonra tasarruf ettiği paralarla Paris ve Berline giderek senelerce kalmış ve sanatında hakikaten ihti- sas peyda etmiştir. Yunan operet heyetinde, göze çarpan bir noksan varsa o da, süflörün - hızlıca bağırması, ve nesinin en arka sıralardan bile işitilmesidir. Trup, bu mahzuru da izale ettiği takdirde sanatına diyecek | yoktur. “Xx vazifesini gören ar- 23 Mart 1937 Ri erki teslihat Cenevre müzakereleri uzayıp dururken... Danimarka ka hükümeti mecburi askerliği kaldırıyor Danimarka kralı Kristiyan nişan talimi yaparken Cenevrede tahdidi teslihat kon- feransı, uzun ve kaçamaklı mü- zakerelerle terki teslihata mani olacak bir formöl ararken , Da- nimarkanın o sosyalist | fırkasına mensup milli müdafaa nazırı M. Lavst Danimarkanın silâhlarından tecridi için bir proje tanzim et- miş ve proje Danimarka parle- mentosu tarafından 46 reye karşı 77 reyle kabul edilmiştir. Bu projenin kabulünden evvel Dani- markanın kara ordusu 457 zabit ! ile 8,625 küçük zabit ve nefer- den, deniz kuvvetleride 150 zabit ile 2000 küçük zabit ve nefer- den mürkkep idi. 1920 senesinde kabul edilmiş olan kanun mucibince Danimar- kada askerlik mecburi idi, asker- ler kura ile alınıyor ve piyade sınıfında beş, fenni kitatta 10-6 ay askerlik yapıyorlardı. Donanmada beş top' çekerle, 2 kurvazör 23 torpito ve 14 tah- telbahirden ibaret idi. Hepiside eski olan Danimarka harp gemi- lerinin hacmi 26,333 tondu. Kara ve deniz kuvvetleri bütçesi 60 milyon korun tutuyordu. Seferber- lik esnasında Danimarka 100,000 neferden mürekkep bir ordu çıka- rabilecekti. Şimdi Kopenhağ parlamentosu tarafından kabul edilen terki tes- lihat perojesine göre Danimar- kada mecburi hizmet askeriye, müdafaai milliye nezareti, askeri istihzarat (o müesseseleri (askeri rütbeler , Cenerallıklar oamiral- lıklar lağv, istihkâmlar Otop- larından tecrit edilmiş, kara ordusu yerine hududu muhafaza kuvvetleri ikame olunmuştur. Da- nimarka her sene 1600 gö ALMANYA Danimarkanın mevkiini gösterir harita asker alacaktır. Bu gönüllüler on iki sene müddetle hidmet ede- ceklerdir. Deniz kuvvetleri (yerine de deniz polisi ikame olunmuştur. Her sene bahriyeye 900 gönüllü alınacak ve bunlar 12 sene hid- met edeceklerdir. Donanma, sahillerin müdafaası için mecmu bacmi 8,000 tona baliğ olan son sistem altı gemi ile, mecmu hacmi 3600 tona baliğ olacak olan 24-18 küçük gemi, 2 tamir gemisinden ve 12 deniz tayyaresinden ibaret ola- çaktır. Bütün dainmarka donan- masının mecmu hacmi 13500 ton ve bütçesi de 18 milyon kuron olacaktır. Yeni projeye göre seferberlikte Danimarka 30,000 neferlik bir ordu çıkarabilecektir. Danimarka milli müdafaa nazırının bir projesi, Alman ceneralı Fon Seckin “ Kü- çük fakat meslekten yetişmiş bir projesind. Güzel bir albumunu meccanen almak isterseniz AKŞAM'a abone olunuz! Cemal Nadir bey arkadaşımız Amca Bey'in gazetemizde intişar etmiş en güzel karikatürlerini bir araya topladı; bunları renkli, zarif bir kapak içinde güzel bir album halinde neşretmiştir. Mart ve Nisan 1932 zarfında gazetemize bir senelik, 6 aylık, karilerimize veya mevcut 3 aylık abone kaydedilecek abonesini bu iki ay içinde asgari 3ay için temdit ettirecek olan abonelerimize bu güzel album'dan bir nüsha hediye edilecek ve posta ileadreslerine gönderilecektir. Bütün Türkiye de en fazla satış yapan AKŞAM gazetesine siz de abone olunuz ve bu güzel hediyeyi alıniz! Mr e