8 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e a ” KAM A 1 a A Rİ, YA ZAM eri YELZ m ağ yg e : 8 Nisan 1923 are makinemiz 3 e Terki teslihat işlemiyor (Baş tarafi birinci sahifede) © (Baş tarafı birinci sahifede ) Cemiyetin umumi menfaatlerini, tarihe karşı) vezaifini temin edici devlet teşkilâtında menfaati şab- siye saiki gayeyi temin edemez. Bu teşkilâtı idare edenler, en | büyüğünden en küçüğüne kadar, | menfaatiâmme hissile hareket | etmelidirler. Işte devlet memurla- rını sair efradı milletten ayıran haslet budur: Umumun menfaatini idrak eden bir kafa ve bunu işleten derin bir feragati nefis. Devlet memurluğu bir nevi askerliktir, bir nevi, cemiyetin menfaati için fedayi nefistir. Memurlarımızda bu hasletler yok mu? Biz türk memurunun, her hangi diğer bir dar, namuslu, vazifesine, cemiyete sadık olduğuna kaniiz. Hattâ | feragati nefis itibarile memurla- rımız başta gelirler. Türk memu- runda asırlardan beri teessüs etmiş bir an'ane, devletin şerefinin, azametinin bir parçasının mümes- sili, hamili olmaktan mütevellüt bir gurur vardır. Bu gurur onu | küçüklükten, eğrilikten meneder. Bu ahlâki, manevi temelin | üzerinde, türk memurunun zekâ ve ilim kıymeti de, her halde, vasatın fevkindedir. Bu unsurlarla iyi kurulmuş bir makineyi muntazaman işletmek kabildir.. Fakat makine işlemiyor. Niçin? Bunu yarın tetkik edeceğiz. Cevat Nizami pe Yeni bütçe (Baş tarafı birinci sahifede ) Bütçe kat'i olarak 772 milyon üzerinden bağlanmıştır. Masraf bütçesi bütün devlet borçlarının yeni sene zarfındaki taksitleri tediye edilebilecek bir şekilde vücuda getirilmiştir. Taksitler için bütçeyet tahsisat ilâve olun- muştur. | Bir taraftan müessese ve ser- mayedarlarla borçların tecili için müzakere cereyan etmektedir. Taksitler tecil edilirse konulan tahsisat varidat bütçesindeki müte- hammil açıklara karşılık gösteri- lecektir, Eğer varidat tahmin edilen yekünu tutarsa tecil dola- yisil artan para 933 bütçesi için ibtiyat akçesi olarak muhafaza edilecektir. Bütün bu meselelerin yarın fırka grupunda müzakeresine baş- lanacaktır. Müzakereler bir kaç | gün sürecektir. Içtima hakkında tebliğ Ankara 7 (A.A) — Ismet paşa Hz. nin riyaseti altında toplanan | C. H. Fırkası divanı 932 senesi | aranılan | devlet memuru ka- | mali vaziyetini ve bütçe projesini | mütalea etti. Fırka grupu maliye | tetkik komisyonunun raporunu ve hükümetin malümat ve tedbirini uzun boylu tetkik ve münakaşa etti. Divan bütün tetkikatın netice- sinde 932 bütçesinin takriben 170 milyon hizalarında emniyetle mu- vazene edebileceğini müşahede eylemiştir. Düşünülen tedbirler memleke- tin bugünkü maişet ve fiat nis- betlerile (Oahenkli olduğu (gibi memleketin dahili ve harici emni- yetini ve devletin mali itibarını ve bütçe tediyelerinin tam müta- bakati ile varılan neticenin C, H. fırkası grupu heyeti umumiyesine sevkine karar vermiştir. Mali meselelerin B, M. mecli- sinde takip edileceği istikametler grupun müzakereleri neticesinde anlaşılacaktır. Fırka grupu 9 nisan cumartesi günü müzakerelerine | ilga maaşlarından kesilmesi tasavvur hissesinden sarfınazar olunmuştur. Bubran vergisinin arasında eski kanunu hükümlerine göre kendilerine maaş tahsis edilecek istisnaları edilmiş mütekait, yetim ve dullar | lunup bulunmıyacağı henüz malüm değildir. Buhran vergisi nisbetlerine yüzde on zam icrasi | mukarrer olmakla beraber altı yüz bir liradan Iyukarı maaş veya ücret alanlardan yüzde 34 üzerinden | vergi alınması ağır telâkki edilmektedir. içindir ki bu kısım için yüzde 34 yerine yüze 30 nisbetinin tesbiti ihtimali vardır. Londra 7 (Hususi) — Merkezi Avrupanın müşkül vaziyetine çare bulmak için toplanan dört devlet murahasları dün akşam geç vakta kadar müzakerede'bulunmuşlardır. Müzakerat arada mühim ihti- lâflar olduğunu göstermiştir. Bir tarafta Fransa - Ingiltere, diğer tarafta Almanya - İtalya olmak Devlet matbaaları Istanbuldaki 17 matbaa birleştiriliyor Ankara, 7 — Resm matbaa- ların birleştirilmesi o hakkındaki lâyiha ikmal edilmek üzeredir. Istanbulda resmi 17 matbaa var- dır. Buular eski icsanede birleş- tirilecrek ve devlet matbaasını teşkil edecektir. Ankaradaki mec- lis, başvekâlet, hariciye, maarif binaları da birletirilecektir. Darülbedayi Ankarada Ankara 7 — Darülbedayi tem- sil heyeti buraya gelerek temsil- lere başladı. Heyet Oburadan Adana, Urfa ve Diyarbekire gidecektir. Ankara, 8 (Telefon) — Darül- bedayi dün gece “ Velininoğlu ,, isimli komediye oynadı. Tiyatro çok kalabalıktı. Ayni gece balo olmasına rağmen salonda boş yer kalmamıştı. | Cenevre darülfünunu rektörü şehrimize geldi Cenevre darülfünunu rektörü doktor Roch bu sabah şehrimize gelmiştir. Yarın saat on birde Gülhanede, pazar günü on birde tıp fakültesinde birer konferans verecektir. Doktor Roch Avrupanın tanın- mış profesörlerindendir. Vereceği konferansların büyük bir alâka uyandırac. phesizdir. gayet mahdut olacaktır. Ancak zaruretin son mertebesinde olan inşaat için bütçeye tahsisat ko- nolmuştur. (OBina verkisindeki esasa nazaran herkes bir ikamet- gâhından fazla olan binası için vergi verecektir. Otomobil ve otobüslerden müna- sip bir vergi alınacaktır. Nakliyat vergisini tediye etmiyenler hak- kında müessir nakti cezalar konulacaktır. | Bazı Obankaların başlayacaktır. Yeni bütçede inşaat fasılları m ni pul muafiyetlerinin' kaldırırılacağı “da söylenilmektedir. ğ Tekaüt müddetinin otuz seneye çıkarılması muhtemel Maaşlardan tekaü idiye | kesilmiyecek Ankara 8 (Telefon) — Bubran vergisi A lerinin tezyidi kararı münasebetile devlet memurları edilen tekaüt ibtimali vardır. tekaüt caklı olan bazı maaşlarının bu- Yeni tekaüt Bunun vur mevcuttur. Londra müzakeratı Yy üzere iki muhalif cephe vardır. Almanya ve İtalya, iktisadiyen Çekoslovakya, Romanya ve Yoğus- lâvya ile birleştirilmek istenilen Avusturya ve Macaristanın düşü- nülen şekilden hiç bir istifade etmiyeceklerine kanidirler. Bulga- ristanın da bu zümreye idhali mevzuubahs olmuş, fakat bu fikir muvafık görülmemiştir. Ankaradaki balo Himayei etfal balosunu Gazi Hz. de şereflendirdiler Ankara, 7 — Himayci etfal hanımiar kısmı tarafından tertip edilen balo bu akşam halk evi salonlarında verildi. Balo çok mü- kemmel olmuştur. Gazi Hz. saat 11 de gelerek bir müddet baloyu şereflendirmiş- lerdir. Meclis reisi, ve beşvekil paşalar, sefirlerde baloda bulunu- yorlardı. Birçok hanımlar baloya memle- ketin muhtelif o mıntakalarında ki milli kıyafetlerle gelmişlerdi. Bu elbiselerin güzellikleri çok nazarı- dikkati celp etmiştir. Avrupa ile telefon muhaveresi Ankara 7 — Ankara ile Viyana, Berlin ve Paris arasında Bükreş tarikile telefon muhaveresi başla- mıştır. Ankara, 8 (Telefon) — Istanbul Avrupa ile yapılan telefon muhaveresinin takviyesi için posta ve telgraf umum müdürlüğünce bazı yeni tedbirler ittihazına tevessül edilmiştir. Bu meyanda bir tel üzerinden 3 muhavere geçirmek usulü de tatbik edile- cektir. ve 3 ev yandı! Terkos musluklarında gene su yoktu! Tozkoparanda mezarlık soka- ğında Madam Marinin oturduğu evden dün gece saat 21 de yangın çıkmıştır. Ateş birdenbire tevessü ederek evi sarmış ve buradan da yanındaki madam Sofinin evine geçmimiştir. Derhal itfaiye yetişmişse de terkos musluklarında su buluna- madığı cihetle yangın söndürmek kabil olamamış , ateş yanındaki 8 numaralı eve de geçmiştir. Iki ev kâmilen, bir ev de kıs- men yandıktan sonra yangın sön- dürülebilmiştir. W ebebi henüz anlaşıla- mavsıştır. Zabıta tahkikat yapıyor. Binalar iradı vergisinde yüzde yirmi nisbetinde olan istisnanın ilgası ve ya bu istisnanın muhafa- zası ile vergi nisbetinin yüzde 12den 17 ye iblâğı Maliye vekili cumartesi günü hükümetten ala- bulunacaktır. Daha şimdiden hüküme bazı alacak- lılarla 932 taksitleri için anlaşmış ve bu taksitlerin faiz tediye olunmadan mukavelelerin son taksitine tehirini temin eylemiştir. kaldırılması mevzuubabs değildir. Ancak 25 senelik tekaüt müddetinin otuza çıkarılması için bir tasav- gurup mümessillerile müzakeratta kanunundaki ikramiye usulünün ürümüyor Devletler arasında ihtilâflar başladı Müzakeratın epeyce hararetli olacağı anlaşılıyor. Maamafih neti- cede bir anlaşma husulü ümit edilmektedir. Diğer taraftan tamirat meselesi hakkında lugiliz ve Fransız baş- vekilleri arasında cereyan eden müzakeratın netice vermediği söyleniyor. Meclis müzakeratı Dün bazı kanun lâyihaları kabul edildi Ankara, 7 (A.A.) —B.M. Meclisi bugün reis vekili Hasan beyin riyasetinde ( toplanmıştır. Celsenin açılmasını müteakip Uşak şeker fabrikası müdüriyetine tayin edilmiş olan Gaziantep mebusu Remzi beyin mebusluktan istifası okunmuştur. Belediye vergi ve resimleri ka- nununun 45 inci maddesinin tef- sirine mahal olmadığı hakkındaki mazbata kabul edilmiştir. 1341 senesi muvazenci umumiye kanu- nunun 45inci maddesine tevfikan mal almamış olan maaş sahiple- rinin sureti teminine dair kanu- nun ikinci müzakeresi yapılarak kabul edilmiştir. Gümrük kanununun 107 inci maddesinin tadiline ve 905 No lı kanunun (o 13 ünçü (maddesinin ilgasına dair kanun ile jandarma şoförlerine verilecek olan ücret ve yevmiyelere tabiiyet muamelâ- tından alınacak harçlar hakkındaki kanunun 8 inci maddesine bir fıkra ilâvesine ve temlik & kanununa tevfikan tapu senetler harçlarının bakiye (taksitlerinin affına dair kanunların ikinci (o müzakereleri yapılarak kabul edilmiştir. Meclis cumartesi günü topla- nacaktır. Meclis bayram tatili yapıyor Ankara, 7 — Büyük Millet Meclisi pazartesi günü 15 gün bayram tatili yapacaktır. Temyiz mahkemesi Ankara 7 — Temyiz mahkeme- | sinin Ankaraya nakli hakkındaki kararın bu sene tatbikinden vaz- geçilmiştir. Barut inhisarında suiistimaller Ankara, 7 — Barut inhisarında evvelce bazı mühim sui istimaller büyük harp gemilerinin" tahini istemiştir. Türkiyenin, konferansa tevdii ettiği teklif sureti aynen şudur; Madde 1 — Terki gaye, bütün devletlerin hazar # | vaktine ait; kara, deniz, hava kuvvetlerini omüsavi bir halde ; tenzil etmektir. Bu halde on sene zarfında vâsıl Mi olunacaktır. (e Binaenaleyh, adedini tecavüz eden ordular bu Madde 2 — Yukarıdaki haddini tayin ve tesbiti esnasında, atideki harp malzemesinin imal ve istimali tamamen memnudur: bataryalar. c ) Tanklar ve zırhlı biller vesaitin her nevi imal ve istih- zaratı da menedilecektir. Madde 4 — Yularıl im:vaddın endahtına mahsus her nevi mal- zeme' dahi memnudur. hatı bususi komisyonlar tarafından tesbit edilecek olan polis ve jandarma kuvvetlerile gümrük muhafazaları, birinci maddede tayin edilen hadde dahil değil dirler. Tabiidir ki, bu kuvvetlerin hesabında muhtelif memleketlerin Ithal edilecek mal: | (Baş tarafı birinci sahifede ) öğrenebiliriz. Tevzi komisyonu, her tacirin ticari mevkiine göre, bir nisbet dairesinde kontenjan- daki malları tevzi edebilir, güç Biz bu mesele hakkında, ticaret odasına muhtelif müracaatlerde bulunduk, fakat teklifimizi dinliyen olmadı. Tevzi işi yapılmazsa, piya- sada ibtikârın önüne geçmek kabil değildir. Şeker tacirlerinin talebi Şeker tacirleri, şekerin konten- jan listesinden © çıkarılmasında ısrar etmektedirler. Tacirler bu suretle şeker fiatinin 43 kuruştan 36 kuruşa kadar ineceğine dair teminat vermektedirler. Aldığımız malümata göre, şeker tacirleri bu mesele hakkında Başvekil İsmet Paşa ve Iktisat vekili Şeref beye birer telgraf çekmişlerdir. Şekerciler, şeker ( fiatlerinin ineceğini iddia ederken, bu şeklin yerli fabrikaları ızrar etmiyeçeğini, harice fazla para gitmiyeceğini de izah etmektedirler. Anadolu tacirleri mal bulamıyor Şehrimizde bulunan Anadolu şeker tacirleri, şeker bulamadık- larından bahsederek, ticaret mü- dürlüğüne (müracaat etmişlerdir. Ticaret müdiri Musin bey, şeker tacirlerinin şikâyetini tetkik etmiş şehrimizde toptan şeker satan tacirleri müdiriyete çağırmıştır. Bunlardan bazıları, bu ay içinde şeker alamadıklarını söylemişler- dir. Bir kısmı da gümrükte bulu- nan şekerlerini bir iki gün içinde çıkracaklarına dair teminat ver- vuku bulduğu söyleniyor. Yakında mesele mecliste muvzuu bahse- dilecektir. VE DE KM inn mişler. Bu vaziyet karşısında gümrük- teki (şek çıktıktan o sonra şeker fiatinii arkiği söylenmek- tedir. li teslihattan ci suretle tesbit edilen haddi tecavüz ; eden mevcutları üzerinden her" | sene yüzde on miktarını tenzil! | edeceklerdir. a) Harp tayyareleri; hava bom- ! bardımanları # b ) x em. çapından fazla ağır | d ) Yem. çapından fazla topla | Madde 5 — Mevcut ve tesli- ihtiyaçları nazarı dikkate alınacaktır. bir iş değildir. atese, 2'ü otomo- | mücehhez ve 2 tondan fazla hacmi istiabisi olan saffı harp gemileri ? Madde 3 — Muharebe gazları.- şi | Boğucu gazların ve mikroplu vasıtaların istimali memnu olduğu cihetle, hazar vakti bu gibi