8 Nisan 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

8 Nisan 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

8 Nisan 1932 e EM Akşam Sahife 5 GÜNÜ 20 kuruş zam! İzmirde benzin fiateleri yükseldi! Iktisat müdürlüğü bunun sebebini arıyor İzmir — Son günlerde benzin fiatleri 325 kuruştan 345 kuruşa çıkmıştır. Ticaret mintaka müdü- riyeti bu tereffüü hanği kampan- yalar tarafından husule getirildi- Şini tetkik etmiştir. Şehrimizdeki bilumum gaz ve benzin kumpanyalarının aralarında anlaşarak beher tenekeye yirmişer kuruş zam yaptıklarını tespit ey- lemiştir.| Müdüriyet kumpanyalara yazdığı bir tamide bu zammın sebebini sormuştur. izmirde zelzele Izmir, 7 (A.A.) — Bu sabah saat 7,57 de bir zelzele olmuştur. Hasarat yoktur. Stok mal Ticaret odaları birer râpor hazırlıyor Iktısat vekâleti ticaret odalarına gönderdiği bir tezkerede üzüm, incir ve buna mümasil bilcümle ihracat emtiasının stokları üze- rinde tetkikat yapılmasını ve bu stokların tesbit edilerek âcilen bildirilmesini istemiştir. Ticaret odaları ihracat emtia- mızın stoklarını tesbite başlamış- tır. Yakında netice vekâlete rapor halinde gönderilecektir. Vekâletin bu talebi yeni kabul edilen takas meselesi ile alâka- dardır. Bağ haşaratı itlaf ediliyor Adâna bağlarında türeyen ha- şaratın 'geçen sene üzüm mahsulü ile “birlikte her “şeyi imha etmiş olduğu malümdur. Bu sene muh- temel' hastalıklara karşı daha ev- velden tedbira lınmasi lazım gel- “diğinden Zirâat mücadele memur- ları filizlehmiye « başlamış olan bağlarda dezenfekte işine başla- mışlardır. Yunanistan (misıra tekrar gümrük tesmi koydu Yunanistan hükümeti, garbi Trakyada halka mısır tevzi etmek maksadile mısırdan alınan güm- rük resmini kaldırmıştı. Sön ha- berlere göre, bu resim yeniden konmuştur. Güzel Ayşe için Hem kizi kaçırmış hem nişanlısının babasını öldürmüş. Alâiye kazasina tabi Kızılağaç nabiyesinde Kirbacı oğlu Emin isminde bir köylünün üvey oğlu ayni nahiyeden Ayşe isminde genç ve güzel bir kızla sevişiyor- Tarmış. Kızın babası izdivaca razı ol- muştur. Fakat ayni köyden Hacı Kerim “oğlu Mehmet: isminde bir delikanlı da“ güzel Ayşeye “göz koymuş ve bir fırsatını düşürerek kızı cebren kaçırmıştır. Bu küstah delikanlı bir kaç gün sönra kızın nişanlısının babası Emin ağaya giderek ârâdaki nişa- nın bozulmasını kızı kendisi alaca- ğını söylemiş, “fakat Emin 'ağa bunâ rıza göstermemiştir. Mehmet, bu cevap üzerine geri döherken Birdenbire silâhını çıkarmış ve zavallı ibtiyarı bir kağ kürşühla kânlar içinde yere sererek kaçmıştır. İhtiyar ölmüş- tür, Katil Mehmet'takip &diliyor. Binek hayvanlar Kanunda bazı tadilât icra vedildi Ankara, 7 ( Hususi ) — Vaktı hazırda kıtalara memur ve zati binek hayvana “malik zabitanın birer hayvanınin devlet tarafından iaşesi hakkındaki kanunun tadiline dair lâyiha milli müdafaa encu- meninde müzakere ve bazı tadil- lerle kâbul edilmiştir. Lâyihada geri hizmetlerde bu- lunan ve kanunen hakkı rükübe malik olan zabitlerden bir kısmının zati bineklerinin devlet tarafından iaşesi istihdaf edilmek ve piyade topçu, makineli tüfenk gibi sınıf- lara mensup ve aynı hakka sahip diğer muharip zabitlerin (o zati bineklerinin iaşe ( edilmiyeceği kasıt edilmiş olduğundan encümen muharip zabitan Arasında bir farkı ifade eden bünoktai nazara iştirak etmemiştir. Ancak bütçenin © vaziyeti de düşünülerek köy hizmetlerinde bulünacak zati binek (hayvan mikdarının milli müdafaa vekâle- tinin her Sene tanzim edeceği kadrolardaki omikdarı etmemesi şeklinde bir kayıdın fıkraya ilâvesile maksadın daha salim bir surette visulüne imkân olacağı mülâhaza edilmiştir. İstatistikler Umumi müdürlük mühim bazı cetveller hazırladı Ankara, 6 (A. A.) — Istatistik umumi müdürlüğünden faldığımız malümata göre Türkiyedeki hay- vanat miktarı ve 'ithalât ve ihra- cat ile beynelmilel mukayeseleri havi harita ve grafikli eser basıl- mak üzeredir. Ayrıca inhisar ida- releri ve inhisar maddeleri hak- kında tanzim edilen mufassal istatistik te itmam &dilmiştir. Tasarruf hareketi hakkında 1930 'tarihihden itibaren Vücuda 'geti- rilen İstatistik yakında neşroluna- caktır. Cerâim adedi ve 'mücrimlerin vaziyeti hakkında adliye istatistik şübösinin teşriki'mesaisile bu sene bidayötinden itibaren bir istatistik vücüda igetirineğe başlanmiştır. Kaçakçılık mahkemelerinin faa- liyeti o hakkındada hususi bir istatistik tanzim edilmektedir. Iflâs ve kongordâtolar hakkın- da 931 senesinin son üç ayından itibaren tanzime başlanân istatis- tik tamamlanmıştır. Bu istatistiğe bu sene de devam edilecektir. Hayvanla çekilen kara Vesâiti hakkında bütün memleket için müfassal bir istatistik vücuda getirilmiştir. Memurin istatistikleri “henüz lâzım gelen fişleri göndermiyen üç vekâlet hariç olmak üzere diğer- leri tamamlanmıştır. Bu istatistiğin mehurların ailevi Vaziyetine ait kısmı 'da ikmal ödilmiş, memur ailelerinde doğum nisbetleriyle kısır aile adedi ve vefiyatı tespit oğlunmuştur. Tahdidi teslihat M: Makdolad da Cenevreye gidecek Londra, 6 (Hususi) — Tahdidi teslihat konferansının ikinci dev- resi burada büyük bir ehemmi- yetle telâkki ediliyor. Bu devre esnasında başvekil M; Makdönüld İ'da Ceievröye “gidecek ve Ame- Yika haridye Yağirı M. Sülüon ile görüşecektir. tecavüz * N HABERLERİ | Ölüm makinesi! Bin mil mesafeden şehirleri yakıyor! Aletin tecrübesi yakında Yapılacak Vaşington, 7 (A. A.) — Ayan- dah M. Frazier, 1000 millik m&- safeden şehirleri, asker kıt'alarını ve en iyi teslih edilmiş Zırhlıları yangın ve infilak çıkararak mahvü harap etmeğe müsait ve ancak bir kaç kişi “tarafından kullahıla- bilecek derecede: basit ölan ihti- ran tetkiki için hafi bir encümen teşkil ve tayinini talep etmiştir. Conuecticut eyaletinin Stamford şehri ahalisinden' Barlow isminde olan muhteri şimdiye kadar muh- telif bombardıman cihazları ihtira etmiş ve bu son ihtiranı da Amerikaya vermeğe amade bu- lunmuştur.. Mançuride Japon hariciye nâzırının beyanatı Paris 7 (A.A.) — Petit Parisien gözetesi M. Yoshozwanin gazete- nin hususi muhabiri vaki beyana- tım heşretmektedir. Japon hariciye nazırı, Japon- yanıt “henüz O Cemiyeti akvamı terketihöğe karar vermemiş oldu- gunu söylemiştir. Mumaileyh Maniçuri hükümeti- nin tanınması hususunun henüz mevzuu: bahsolmadığını (beyan ettikten sonra Mançurinin tama- imen müstakil: bir #nemleket ol- dükça : ve 'muâhedölere riayet ettikçe Japoanin Oha müzaheret edeceğini o ehemmiyetle kaydet- miştir. M. Poshizmawa, Japonya'nın Mançuride fevkalâde menafii ol- "düğü hususunda israr etmiş ve “Changhai hadiselerinden dolayı müteessir olduğunu söylemiştir. Yeni Mânçuri hükümeti ve tiğiltere Londra, 7 (A. A.) — Hariciye nezareti omüsteşarı OM. Eden Avam kamarasında yeni Mançuri hükümetinin büyük Britanya hü- kümetine bir nota göndererek iki hükümet ârasında siyasi mü- nasebatım küşat edilmesi “husu- sundaki oarzusunu (bildirdiğini beyan etmiştir. M. Eden, mevzuubahis notâya İngiltere hükümeti tarafindan he- nüz cevap verilmediğini ilâve eylemiştir. iskarpiniti yaptığı Hamile “kadının karnına gelince kadın çocuğunu düşürdü © Üsküdarda oturan (Nebahat hammıin çocoğu 'bundan on gün övvel hastalanmış, Nebahat ha- hım da orada oturan Sabiha hânima mürâcaat €derek bir ilâç almıştır. Bu ilâcın parası yüzünden Ne- | bahat banımla Sabiha hanım kavga etmişlerdir. Kavgada Sabiha hanım ayağın- daki iskarpini çıkarıp Nebahat hanıma atmıştır. Iskarpin Nebahat hanım karnına isabet etmiş ve kâdın hamile bu- lunduğu (çocuğunu düşürmüştür. Vaka zabıtaya aksetmiş, Sabiha hânım yakalanmıştır. izmirde bir İngiliz şirketi işini, tatil etti Izmirde Bereslin ismindeki bir İbğiliz şirketi * faaliyetini tatil ek Miiştir. m — AKŞAM'"ın tefrikası: No: 77 Abdülhamit devrine Bunun icrası tekellüflü Ve müşkül ise'de külfet ve himmetini devlet hesabına yalan söylemekten eh- vendir. Mithat paşaya dik dik ba- kıyorlar, sanki (hâlâ o adam, hâlâ üslanmamış..) der gibi bakıyorlar. O, devam ediyor: — Katil meselesine - gelince bunun asıl ve esası olmadığı bir tarafa :kalsın. Bunda vükelânın Yani” hal!” işinde “bülünan erkânı devletten ( birinin cüzi ve külli methali olduğuna dâir hiç bir kimse tarafindan bir söz tefevvüh olunmâmişken hal' hususunda bu- Tunmalârmdan mierhumu katil dahi &tmiş olacaklarını istidlâl etmek pek yanlış ve fahiş bir suizan ve iftiradır.. Dedikten sonra bu hu- susta gayet kuvvetli, gayri kabili cerh delâil sayıyor. Istibdat adamları hepsini dinli- yorlar ve cevap veriyorlar: — Sultan Abdülâzizin hal'edil- mesi cihetile katil ve itlâf edilmiş olması ve bunun da hal'edenler tarafından vüku bulması tabiidir. Zira eslâfte dahi hal'edilen pa- 'dişahlar katlolunmüuştür. Ve bu fi'lin asıl âmiri Sultan Murat olup vükelânın rey ve hareketi onun emrinin infaz ve icrasından iba- rettir. İnat, inat değil Abdülha- mitten alınan emri infaz! Mithat paşa gene cevap veri- yor, tarihten misaller getiriyor. dilmiş) olduğuuu, fakat | hal'den sonra eceli gelinceye kadar yaşa- dığını ve nihyet işte Sultan halde hâlâ hayatta anlatıyor. Sonra ne kendisinin ne Rüştü paşanin böyle bir cinayete alet olacak kadar akılsız olmadıklarını söyliyor. Fakat kim dinler?.. Birden Mithat paşaya soruyorlar: — Ya (nisbetiye) meselesine ne 'dersiniz? Nisbetiye meselesi, nisbetiye, nisbetiye.. Mithat paşa hiç böyle bir mesele hatırlamıyor.. Izah ediyorlar: Sultan Murat tahta çıktıktan sonra, cülüsün dördücü günü kendi kardeşlerinden dördünü itlâf ettir- mek için bunlara bir ziyafet tertip ötiiştir. Bu 'ziyafet ( Nisbetiye ) Kasrında hazırlanmıştı. Fakat Ab- dülhâmit işte bir suikasıt olduğunu anlamış he kendisi gitmiş nede kardeşlerini göndermiştir. Bu işte o zâmanki * “vükelânın da dahli vardır. — Bu işe ne büyurulur? Mithat paşa yeni ; işittiği bu oyunun manasıni anlıyor. — Sültan Murat, diyor, bira- derlerinden bazılarına bir. ziyafet vermek istemiş ve davet etmiş... olduğunu Bunun bir $uikasıt niyetile olduğu acaba nereden bilinmiştir? Mithat paşaya, bizzat Sultan Hamit teferrüs ve istidlâl buyur- du. Hattâ nisbetiye Kasrı civa- rına bu iş için hazırlanmış olan bazı hırdavatları dahi görmüş olduklarından bunun sıhhatı vuku- unda şüphe olmadığı söyleniyor. Mithat paşa bu uydürma vak- aya Şaşiyor ve gene cevap ve- riyor: — Ben Sultan Müradın birader- lerihi taltif ederek zamanı sabıkta çektikleri sui müamelât ve tazyi- katın mükâfatını (göstermek ve dâimâ kendilerile birlikte bulun: mak niyet ve arzusunda bulundu- Sunu İisanından işittim. Mithat pâşa, böyle bir davetten “haberdar Olmadığını, hattâ (Nis Mühatriri : Avcı Sultan Mehmedin de hal'e- Muradın beş sene evvel hal'edildiği | Bü, her vakit'görüleh şeylerdendir. MİRA 8 Nisan 1932 ZINDAN HATIRALARI ait hakiki maceralar | > betiye) kasrının nerede olduğunu bile bilmediğini söyledikten 4 ve: Böyle bir cinayet işlenmiş ols idi bundan memleketin bu cina- yeti kimin yoptığı derhal anlıya* rak telin edeceğini, ve böyle, cit nayetten maksat eğer saltanal veliahitsiz birakmak ise, Sultaı Muradın dört biraderini itlâf il gene Veliahıtsız kalmış olmıyaca ğını çünkü arkada Muradın başi kardeşleri, Yusuf İzzettin Mehme| ve Celaleddin ve Şevket efend lerin bulunduğunu anlatıyor, b haberin pek mantıksız bir şe! olduğunu izah ediyordu. | Bu mudafaaya cavap veriyor lar: | — Maksat hanedanı Osmanini! mahvıdır. Ondan sonra bir cum huriyet teşkil edilecek ve Sultai Azizin hal'ında bulunan vükelâ dan biri reisicumhur olacaktı. Burada açıktan açığa Mith paşaya (bütün bu cinayetleri se yapacaktın. Maksadın da reisi hat paşa, zavallı ihtiyar, mahvetmek istiyenler (o yorulme dan, üşenmeden uydurdu ve ona atfettikleri şeylere mac de madde, birer t cevaplarını © veriyor. o Günl sabahtan akşamlara kadar isti taklar devam etmiştir. Su “dalma OApdülhamit (tarafında verilirdi. Apdülhamit istintak yapıla odanın yanındaki odada, ka arkasından Mithat paşayı dinl. Hattâ bir gün Mifhat p apdest bozmak için dişarı vakit yandaki odanın kapısı önür Apdülhamidin adamlarının bekl tiklerini görmüştü. * “. Mithat o paşanın omuhakem hayli uzun! sürmüştür. Bu ba bitirmeden evvel, Mithat muhakemesinin bundan ayrı bi küçük parçalar alacağım. Bu p: çalar bu mahkemenin en kare teristik noktalarıdır: | Reis — ittiham mazbataz. ökümuş sunuzdur. Ne dersiniz? Mithat paşa — ittiham ma H tasıhın' yalnız iki mahallini doğ sahih buldüm. Birisi (başındaki < besmel diğeri hihayetindeki târihidir. Mithat © paşa — Merhum) (Abdülâzizin) diri diri defnolı düğunu mazbatada Yyazıyorsi | Keşfeden, müayene €&den etik bunü anlıyamamışlar mı? | Deli Mustafa mıdır, mıdır, bir herifin sözile ve; harem ağası arabın lakırdısile bir nefer bicürm zevatı idam mek mi istiyorsunuz? Reis — Mithat, senin bu lediğin kelâmlar dahi senin başkaca bir cinayettir. Mithat paşa - acaip, Siz idam cezasile ( hükmetmişsil Şimdi: fazla olarak bir kabe ve cinâyetimiz daha olursa mahal olmadığından mezarlarımızın taşlarına ya | lirsiniz. Yoksa müdafaa için | söylemekten menedemezsiniz. |. Reis .... i (Arkası va msm) MATMAZEL EMiLYA GRİS, müşterilerini, tertip ettiği sergisini lütfen gelip gö dâvet eder. Beyoğlu, İstiklal e Santa Maria Ap. 41 | Beyoğlu No, 252 . | | ilmin vak Gİ